Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Du viser veldig gode argumenter, atomtissetasen. Stråmenn, motvilje til å svare på faktiske argumenter, bøttevis av faktafeil, samt en evne til forhåndsdømming som er så stor at jeg lurer på om det plass til andre i rommet. Gratulerer. :)

Se avataren min ;) Dette er ren underholdning for meg, og om jeg får hårsåre linuxfolk til å skrive x antall A4-ark bare for at de føler seg litt småprovosert, ja så nyter jeg det.

 

Skal jeg tolke dette som at du er et troll?

 

 

Litt dumt at jeg får bootet CD-en og kommer godt inni installasjonsprosessen før skjermen blir gul. Også på live-boot blir det gult. Er videre en maskin som ble levert med Vista. Men ja, HP er jo noe spesielle dog vanlige i forhold til markedsandel.

 

Edit: Jeg får errors uten apic. Noen ting som feiler under lasting. Jeg har ikke lagt dette særlig på hukommelsen da jeg bare ga opp med en gang. Blir vel heller Ubuntu på den stasjonære når jeg får tid til det :)

 

Den som tier samtykker. Ikke mat trollet, folkens! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den som tier samtykker. Ikke mat trollet, folkens! :)

Den største "trollmateren" må vel være vår skribent Arsæll Benediktsson, som nesten daglig slenger ut uimotståelig agn til både troll og fanboys. Nyhetsverdien er vel så som så, men det skaper da livlig diskusjon, om ikke annet. :p

 

Jeg deler ikke atomtissetasen'ens syn på dette med brukervennelighet hvis vi forutsetter at Linuxsystemet er oppe å går når vurderingen gjøres. Blandt annet dette med kodec- håndtering er eksemplarisk i Ubuntu/Kubuntu ifht hva jeg opplever i Windows. Bruk av kontoroppgaver, nettsurf, og liknende oppgaver, er det ingen grunn til å si at er lettere i Windows. Jeg liker personlig MSOffice bedre enn OpenOffice, men det er mest en smaksak.

Mitt syn ut fra den erfaring jeg selv har med Linux/Windows er at Linux vil være utmerket for de veldig enkle brukerne i "bestemor kategorien", og det passer jo også godt for de som virkelig er interessert i data. For den gruppen midt i mellom er jeg litt mer usikker på hvor velegnet jeg syns det er.

 

Uansett, når dette nå (ikke uventet) har utviklet seg til en god gammel Windows vs Linux diskusjon, og atomtissetasen møter mye motstand for sitt syn, syns jeg likevel han har kommet med noe gode og viktige poeng. Jeg mener som sagt feks Ubuntu isolert sett kunne være perfekt for bestemor, mor, eller andre brukere med enkel bruk, og liten/ingen datakunnskap. Men grunnen til at jeg ikke vil anbefale noen av mine bekjente, jobb, eller andre, Linux er nettopp dette med problemløsning. Det er utvilsomt vanskeligere å få hjelp rett og slett fordi "ingen" kan det. Det er jo ikke Ubuntu sin feil, like lite som det er det når man får problemer med dårlig enhetsstøtte, men det er likefullt faktorer som gjør Linux til et dårligere valg for bestemor. En annen sak, er at disse enkle/medium enkle brukerne etter min erfaring er lite lystne på å lære seg de få programmene de faktisk bruker på nytt. Dette samme er forøvrig også en av grunnene til at jeg ikke anbefaler bestemorgruppen å oppgradere til Vista, bare overgangen fra IE6 til IE7 er jo dramatisk for disse, og da vil jeg unngå å påføre dem flere overganger enn nødvendig når de reelt sett har lite eller ingenting igjen for det i sitt daglige virke.

Lenke til kommentar
Mitt syn ut fra den erfaring jeg selv har med Linux/Windows er at Linux vil være utmerket for de veldig enkle brukerne i "bestemor kategorien", og det passer jo også godt for de som virkelig er interessert i data. For den gruppen midt i mellom er jeg litt mer usikker på hvor velegnet jeg syns det er.
Godt poeng. Nå tror jeg at en god del av de imellom også kunne klart seg meget godt. Det er tross alt mange applikasjoner som har blitt veldig gode. Samme regla med kde applikasjoner som jeg ramset opp tidligere og pakkehåndteringssystemet er gode eksempler på ting jeg mener de på middelsnivå kan nyte meget godt av. Ikke alle liker å lete nettet rundt etter crappy freeware, eller piratkopiere alt mellom himmel og jord (har du tenkt på hvor mye tid enkelte på middelnivå svir av på å laste piratversjoner?). Når det gjelder å sette opp et mediasenter skal jeg si meg enig, motvillig også enig i at enkelte aspekter med server vil bringe frustrasjon til mange. Utover det så kommer jeg i grunnen bare på tre momenter, manglende hardware støtte (eks. noen gir deg en ipod som ennå ikke er støttet), videoredigering (avidemux er ikke på høyde med en del alternativer på MS plattformen), og spilltilgang.
Men grunnen til at jeg ikke vil anbefale noen av mine bekjente, jobb, eller andre, Linux er nettopp dette med problemløsning. Det er utvilsomt vanskeligere å få hjelp rett og slett fordi "ingen" kan det.
Hæh, de kjenner jo deg, klart du kan anbefale det. Jeg satte opp ubuntu på en laptop til en kollega for et drøyt år siden, han hadde aldri brukt linux før. Han bekreftet for et par dager siden at han var meget fornøyd, og at alt hadde fungert perfekt hele året. Den eneste supporthenvendelsen jeg har fått var faktisk i forrigårs, han ville ha Mac adressen til nic'en fordi han har en avtale med naboen om å surfe på naboens nett, og da er det greit at naboen vet hvem han er. Det tok få sekunder å fikse det over telefon. Jeg har en venn jeg satte opp MS mediacenter til for tre år siden, det er en helt annen historie. All min erfaring er at du gjør deg selv en tjeneste ved å få de over på linux.
Lenke til kommentar
Jeg deler ikke atomtissetasen'ens syn på dette med brukervennelighet hvis vi forutsetter at Linuxsystemet er oppe å går når vurderingen gjøres. Blandt annet dette med kodec- håndtering er eksemplarisk i Ubuntu/Kubuntu ifht hva jeg opplever i Windows. Bruk av kontoroppgaver, nettsurf, og liknende oppgaver, er det ingen grunn til å si at er lettere i Windows. Jeg liker personlig MSOffice bedre enn OpenOffice, men det er mest en smaksak.

Godt at det finnes noen mer fornuftige Windows-brukere her enn ............... :whistle:

Mitt syn ut fra den erfaring jeg selv har med Linux/Windows er at Linux vil være utmerket for de veldig enkle brukerne i "bestemor kategorien", og det passer jo også godt for de som virkelig er interessert i data. For den gruppen midt i mellom er jeg litt mer usikker på hvor velegnet jeg syns det er.

Du har i hvertfall delvis rett i at det finnes noen hull i programvareutvalget i mid-end/prosumer markedet, mens utvalget for "enklere" databrukere er bedre. Samme gjelder forsåvidt for high-end markedet hvor det er godt utvalg av proffprogrammer til linux for de fleste formål.

 

Men hvorvidt dette er et problem. kommer an på hva man driver med. For etter min erfaring er det som sagt bare i enkelte kategorier at utvalget er litt for dårlig. (Til nød kan i visse tilfeller ty til Wine, og dermed kjøre et windows-program eller to, om ikke annet så i en overgangsfase)

 

F.eks er jeg meget godt fornøyd med utviklingsverktøy i Linux. Jeg er også godt fornøyd med grafikkprogrammer, alt fra bildebehandling til vektorgrafikk. Men jeg savner et skikkelig godt videoredigeringsprogram i prosumer-segmentet. Det finnes enkle videoredigeringsprogrammer, og det finnes noen über-highend-programmer til linux (f.eks. turnkey-systemet Smoke, som dessverre koster rundt 100.000$ og selvsagt er forbeholdt profesjonelle film/TV-folk). Men jeg har ikke funnet et skikkelig godt program imellom disse. Men når det er sagt får man ikke slike programmer gratis til Windows heller da, og må fort punge ut en del tusenlapper, men de finnes i hvertfall for de som har råd. Men det kanskje beste videoredigeringsprogrammet i denne kategorien finnes faktisk ikke til hverken Windows eller Linux - tenker da på Apple's FinalCut Pro, som selvsagt bare er tilgjengelig for Mac :(

En annen sak, er at disse enkle/medium enkle brukerne etter min erfaring er lite lystne på å lære seg de få programmene de faktisk bruker på nytt. Dette samme er forøvrig også en av grunnene til at jeg ikke anbefaler bestemorgruppen å oppgradere til Vista, bare overgangen fra IE6 til IE7 er jo dramatisk for disse, og da vil jeg unngå å påføre dem flere overganger enn nødvendig når de reelt sett har lite eller ingenting igjen for det i sitt daglige virke.

Min erfaring er at bestemorgruppen klarer overgangen veldig fint. En ferdig oppsatt linux-burk med Gnome, Firefox osv. burde ikke by på de store utfordringene. Selv foreldrene mine, som er fullstendig ute og kjøre når det gjelder data, klarte fint denne overgangen. Læringskurven var omtrent lik null, og det eneste jeg informerte om var at "ting" kunne se litegrann annerledes ut enn tidligere, og at de derfor ikke skulle freake ut om de ikke umiddelbart kjente igjen et ikon o.l. :thumbup:

 

Noe av det fine med linux er jo valgfriheten, hvor man f.eks. velger windowmanager/desktopmanager etter behov. Da har vi f.eks. GNOME som er utrolig enkel og elegant i design, og svært lett å ta i bruk for nybegynnere (klart enklere enn Vista etter min mening!) - og i motsatt ende av skalaen har vi windowmanagere for "geeks", slik fluxbox, enlightenment osv. Da vil såklart noen hevde at de mange valgmulighetene bare skaper forvirring, men det fine er jo at det i de aller fleste tilfeller så er de enkleste alternativene valgt som default. Dermed trenger ikke newbies å bry seg, mens mer erfarne brukere uansett vil klare å bytte til noe annet :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En ferdig oppsatt linux-burk med Gnome, Firefox osv. burde ikke by på de store utfordringene.

Fra en fanboys ståsted. Jeg er ikke så sikker på at bestemor hadde sagt det samme. Særlig ikke hvis hun måtte gå over fra Windows (med de vaner man får der og bortskjemt tilgang til alle tenkelig programvare) til Linux.

 

Bestemor må videre kjenne noen som kan og har vært borti Linux for i det hele tatt å få det installert.

Lenke til kommentar
En ferdig oppsatt linux-burk med Gnome, Firefox osv. burde ikke by på de store utfordringene.

Fra en fanboys ståsted. Jeg er ikke så sikker på at bestemor hadde sagt det samme. Særlig ikke hvis hun måtte gå over fra Windows (med de vaner man får der og bortskjemt tilgang til alle tenkelig programvare) til Linux.

 

Bestemor må videre kjenne noen som kan og har vært borti Linux for i det hele tatt å få det installert.

 

Neida, ho kunne kjøpt Multicom 301 Basis. Ferdig med Ubuntu installert. Ypperlig PC for den med mindre krav.

 

Tror ikke bestemor jevnt over installerer og bruker så mange programmer utover nettleser, epost, kalender, enkel bildebehandling, bildefremviser, tekstbehandling/regneark, mediaavspiller, brennerprogramvare, skype og msn. Faktisk bruker de fleste hjemmebrukere ikke noe særlig mer av programmer. Og alt dette pluss en god del til er mer eller mindre standard installasjon. Jeg er ikke uenig i at Windows har et stort tilfang av programmer, svært stort.

 

Klart mange brukere "uansett alder" (opplever at mange i 20-åra er desidert verst), opplever det problematisk å skifte OS når GUI-ene er annerledes. Det er et kjent og akseptert faktum, og en vesentlig årsak til at bedrifter er sene med å implementere nye versjoner og ofte hopper over en versjon av programvare. Men disse ville i alle fall være bortimot "lost" om de måtte skifte til Office 2007 og Vista. Ellers er faktisk dette vanligvis størst problem for "mediumbrukeren", ofte brukere som bruker PC på jobb, men primært til helt bestemte oppgaver (ofte administrative). Noe som medfører liten reell kunnskap men høy grad av innlærte og ubeviste mentale kart.

 

Endringsevne er heller ikke noe som absolutt går på alder, selv om den ofte reduseres med årene. Primært går dette på holdninger samt grad av ubeviste mentale kart.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Litt dumt at jeg får bootet CD-en og kommer godt inni installasjonsprosessen før skjermen blir gul. Også på live-boot blir det gult. Er videre en maskin som ble levert med Vista. Men ja, HP er jo noe spesielle dog vanlige i forhold til markedsandel.

Hadde du gittet å prøve UNetbootin? Det er en nettverksinnstallasjon av Linux som ikke har noe grafisk grensesnitt før drivere o.l. er lastet. Det den i praksis gjør er å kjøre ei .exe-fil (eller annen eksekverbar om man har annet operativsystem) i Windows som skriver til boot-partisjonen slik at man ved reboot starter innstallasjon av Linux. Du kan velge mellom et konglomerat av Linux-distribusjoner, men jeg vil anbefale Ubuntu pga brukervennligheten.

 

Som med absolutt alle operativsysteminnstallasjoner er det lurt å ha en Windows repair-mulighet tilgjengelig, som f.eks. innstallasjons-CD du kan boote på og velge "repair" hvis f.eks. boot-partisjonen skulle bli ødelagt e.l. Jeg har imidlertid brukt UNetbootin ved alle mine siste Linux-innstallasjoner enkelt og greit for å slippe å brenne CD.

Lenke til kommentar
Konklusjonen på ditt syn er at MS kan integerer Office, komplett bilderedigering, med mer i OS-et (ja alt vi daglig bruker). Og la hele pakken koste f.eks 5 - 7.000 kr (eller mye mer). Og de kan binde formatene slik at man i realiteten ikke kan kommunisere med noe annet. Pga. MS sin markedsdominans ville de høyst sannsynlig lykkes dersom muligheten var der.

 

Ja om de ønsker det så må de bare gjøre det. Dette ville nok skadet dem enormt mye og ført til at svært mange ville piratkopiert programvaren deres og det er vel den eneste konkurrenten MS har per i dag. Valget mellom kjøp eller last ned.

 

Linux er ett alternativ selvsagt men med den markedsandelen de har i dag er det en mye større fare for MS at folk velger å laste ned programvaren gratis.

Lenke til kommentar

At nedlasting er MS sin største "fiende" er sikkert ganske rett. Resultatet av dette er jo bare enda mere forbruker-uvennlige applikasjoner som MS presterer å prakke på kundene sine.

 

Hadde vel ikke vært lenge før en begynnte med krav til internettoppkobling og sånn fysisk nøkkelgenererende dings som mange nettbanker har som måtte brukes hver innlogging ellerno (ooops, nå ga jeg dem sikkert en god idé).

Lenke til kommentar
Konklusjonen på ditt syn er at MS kan integerer Office, komplett bilderedigering, med mer i OS-et (ja alt vi daglig bruker). Og la hele pakken koste f.eks 5 - 7.000 kr (eller mye mer). Og de kan binde formatene slik at man i realiteten ikke kan kommunisere med noe annet. Pga. MS sin markedsdominans ville de høyst sannsynlig lykkes dersom muligheten var der.

 

Ja om de ønsker det så må de bare gjøre det. Dette ville nok skadet dem enormt mye og ført til at svært mange ville piratkopiert programvaren deres og det er vel den eneste konkurrenten MS har per i dag. Valget mellom kjøp eller last ned.

 

Linux er ett alternativ selvsagt men med den markedsandelen de har i dag er det en mye større fare for MS at folk velger å laste ned programvaren gratis.

 

Poenget er at kommer de i en slik markedssituasjon vil de trolig gjøre "piratkopiering" langt vanskeligere (selv om det meste er knekket i dag, tviler jeg ikke på at MS om de ønsker klarer å lage en løsning som er relativt sikker). Ellers kommer betydelige inntekter for MS fra den profesjonelle delen av markedet, der "piratkopiering" ikke vi skje i særlig grad grunnet erstatningsrisiko.

 

Videre vil det i en situasjon det MS har klart å gjøre innelåsningen meget sterk, være så store kostnader i å bytte plattform at "monopolprising" skader svært lite.

 

Pr dato tjener faktisk MS etter min mening betydelige beløp på piratkopiering. Trolig er 20 - 30 % av omsetningen direkte relatert til piratkopiering.

Lenke til kommentar
At nedlasting er MS sin største "fiende" er sikkert ganske rett. Resultatet av dette er jo bare enda mere forbruker-uvennlige applikasjoner som MS presterer å prakke på kundene sine.

 

Hadde vel ikke vært lenge før en begynnte med krav til internettoppkobling og sånn fysisk nøkkelgenererende dings som mange nettbanker har som måtte brukes hver innlogging ellerno (ooops, nå ga jeg dem sikkert en god idé).

Jeg tror nok MS er klar over hvilke muligheter som faktisk finnes, også før du sa det.. ;)

Selv om de nå har kommet til "time to collect" som Bill G vel sa for 10 års tid siden, tror jeg fortsatt de ønsker en viss ballanse mellom pirater og kjøpere. Det er vel idag enda større fare for at folk havner over på andre plattformer dersom det skulle være umulig å piratkopiere Windows. Selv om de ikke sier det høyt lenger tror jeg fortsatt de mener at det er bedre at brukere stjeler Windows, enn at de går over til andre plattformer.

Men dette er bare "synsing" fra min side, jeg vet ikke hva de tenker.

 

Del Lagt til I går, 22:16

Hæh, de kjenner jo deg, klart du kan anbefale det. Jeg satte opp ubuntu på en laptop til en kollega for et drøyt år siden, han hadde aldri brukt linux før. Han bekreftet for et par dager siden at han var meget fornøyd, og at alt hadde fungert perfekt hele året. Den eneste supporthenvendelsen jeg har fått var faktisk i forrigårs, han ville ha Mac adressen til nic'en fordi han har en avtale med naboen om å surfe på naboens nett, og da er det greit at naboen vet hvem han er. Det tok få sekunder å fikse det over telefon. Jeg har en venn jeg satte opp MS mediacenter til for tre år siden, det er en helt annen historie. All min erfaring er at du gjør deg selv en tjeneste ved å få de over på linux.

Jo takk for komplimentet, men jeg er nok ikke helt der enda at jeg kan løse andres problemer på noe tilfredstillende måte i K/Ubuntu. Jeg er jo villig til å "ta risikoen" for min egen personlige bruk, men jeg er jo i stor grad avhengig av andres hjelp. På Windows maskiner løser jeg som regel problemet fordi jeg har mer erfaring med det. ( he he, eller som min systemansvarlig MCSE venn alltid sier: minor problem- restart, major problem- reinstall...

Men fra spøk til allvor, dette er jo som sagt ikke Ubuntu's feil, men realiteten er at det er svært få som kan det. Så lenge det er slik vil det etter mitt syn supportmessig komme dårligere ut en Winodws når det gjelder privatpersoner.

 

Langbein Lagt til I går, 22:22

Godt at det finnes noen mer fornuftige Windows-brukere her enn ...............

Jeg forsøker i alle fall å ha en nogenlunde nyansert syn på disse tingene, og etter beste evne legge forutinntatte holdninger tilside. Litt "farget" blir mitt syn likevel av den enkle grunn at jeg har uendelig mye mer erfaring med Windows, enn alternativene. Men det legger jeg heller ikke skjul på, og når jeg uttaler meg gjør jeg det på grunnlag av den erfaringen jeg har. Apple har jeg dessverre ingen erfaring med som alternativ. Brukte dette mye på 90 tallet til fotoredigering, men har dessverre ikke fått fulgt med på utviklingen der i ettertid.

 

Langbein Lagt til I går, 22:22

Du har i hvertfall delvis rett i at det finnes noen hull i programvareutvalget i mid-end/prosumer markedet, mens utvalget for "enklere" databrukere er bedre. Samme gjelder forsåvidt for high-end markedet hvor det er godt utvalg av proffprogrammer til linux for de fleste formål.

 

Men hvorvidt dette er et problem. kommer an på hva man driver med. For etter min erfaring er det som sagt bare i enkelte kategorier at utvalget er litt for dårlig. (Til nød kan i visse tilfeller ty til Wine, og dermed kjøre et windows-program eller to, om ikke annet så i en overgangsfase)

Det ser ut til at vi er relativt eninge, jeg hevder ikke å ha mer enn "delvis rett" når jeg stiller spørsmålstegn ved hvor velegnet jeg syns Linux er for "medium- brukere". Som du nevner er spill et område der Linux ikke holder mål, og selv om det finnes noen løsninger, og også en del tilpassede spill, vil jeg kalle det vanvidd å anbefale "spilleren" en overgang fra Windows til noe annet. En annen faktor kan være spesielle applikasjoner/spesiell hardware, men jeg er ening i bottom line; at det kommer veldig an på akkurat hva man gjør, hvorvidt det er begrensende eller ikke å bytte plattform. Du har helt sikker også rett i at det kan være svært utvidende for enkelte proffbrukere, dersom de er villige til å sette seg inn i nye programmer for sitt felt.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...