Gå til innhold

Prosjekt: Stereoforsterker fra "scratch"!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har du rett i. Tapte forøvrig en auksjon om ett 10Mhz Tektronix oscilloskop i siste sekund i natt :realmad: ville kostet meg 1100 kroner inkl. frakt...

 

ulempen med de fleste analoge oscilloskop er at de er tunge (10-15 kg), noe som betyr mye frakt...

 

edit - på den andre side, 50 kHz bør holde i lange baner til å teste lydforsterkere?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

skjønner tegninga. Er ett nytt skop tilsvarende det jeg tapte som går under hammeren torsdag kveld, får satse alt på det!

 

ftpman: veldig spennende design, men kostnadene med å realisere det, spesielt strømforsyninga, sprenger dessverre budsjettet vårt! Vi har nå mer eller mindre landet på ett design med en 60 Watts AB-forsterker (uten MOSFET utgangstransistorer, bare vanlige BJT), skal se om jeg får ut en link til det

Lenke til kommentar

her er forsterkerdesignet vi har valgt å jobbe videre med (endelig avgjørelse).

 

Har satt det opp i Multisim og det fungerer perfekt.

 

Ett spørsmål:

 

- vi kommer mest sannsynlig ikke til å lage forforsterkerkrets, men sette ett potmeter på inngangen for å justere volum. Hvilken motstand bør dette potmeteret ha, og skal det være lineært eller logaritmisk (antar logaritmisk, men spør for sikkerhets skyld)?

 

edit - ser ut til at 40V forsyningsspenning ikke var noe problem. Så da trenger vi bare tips om potmeteret :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Potmeteret skal være logaritmisk, og bør ha en verdi som er betydelig lavere enn inngangsimpedansen til forsterkeren. Med originale verdier er inngangsimpedansen til den kretsen rundt 22k, altså bør potmeteret være på rundt 4k7 eller lavere.

Merk at dette er ganske lavt, og ikke alle kilder vil trives like godt med en slik last.

Lenke til kommentar

Takker NorthWave, du svikter aldri :)

 

hva med å bare koble en resistans i serie med inngangen, slik at kilden ser en høyere impedans enn forsterkeren? Har uansett vurdert dette for å få ned nivået på inngangssignalet, med 40V forsyningsspenning kan forsterkningen bli så stor at vi når toppen og begynner å klippe med vanlige lydkilder (en linjeutgang på for eksempel en CD-spiller er vel vanligvis 1 Volt peak?)...

Lenke til kommentar

Linjenivå (0dBV) er 1Vrms.

Inngangsimpedansen bestemmes av 22k motstanden på inngangen, så det er bare å endre den. :)

 

Forsterkningen bestemmes av delningen mellom 1k/22k på den inngangstransistoren som er koplet til utgangen.

 

Pass på at endring av disse motstandene kan endre frekvensrespons, men det kan jeg forklare senere. :)

 

 

EDIT: wiki skriver at linjenivå for vanlige produkter er 0,35Vrms (-10dBV) "Consumer audio equipment line levels are rated in dBV, and the most commonly used nominal level for such equipment is −10.00 dBV, which corresponds to a sine wave of about 0.3162 root mean square volts (VRMS)." http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

kjapt spørsmål: er ett frekvensmeter (vet ikke om det er rett oversatt, engelsk frequency counter) av stor nytte ved feilsøking og testing av forsterkerdesign?

 

Har en på gang på ebay som kanskje går billig under hammeren, hvis det er stor fordel med en slik ved bygging/testing av lydforsterkere kjøper jeg den til privat bruk ;) auksjonen avsluttes om 90 minutter...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lite oppdateringer her for tiden, men sant å si har det skjedd lite som er av interresse for allmennheten i prosjektet. I dag ble bestilling på komponenter sendt til Elfa, i neste uke skal vi kanskje se litt på konstruksjon av kabinett og over påske regner jeg med det begynner å bli fart i sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...