Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ytelsessvikt - kraftig pc


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg anskaffet meg en ny pc for litt siden, i deler, og vi har bygget den selv. Spesifikasjonene er som følger:

 

Quad Core 2,4 Ghz prosessor

MSI nForce 650i SLI hovedkort

2x EN8800GT

2 gigabyte ram (skal skaffe 2 mer når PC-en funker som den skal)

Northq Giant Reactor, Power Supply - 1000Watt

 

Etter vi hadde satt den sammen installerte vi Windows Vista Ultimate, 32-bit versjonen, og ting så ut til å fungere.

Jeg gikk inn på Nvidia-display for å aktivere SLI-funksjonen, og det fungerte. Men når jeg prøvde å kjøre Crysis på 1280x1024, med alle settingene på very high, ingen AA, så hakka spillet noe voldsomt.

 

Vi trodde det var powersupplyen, så vi sendte den inn til feilsjekking, og nå har jeg altså fått den tilbake. De fant en feil på strømforsyningen, og sendte en ny. Men, problemet er der fortsatt, PC-en takler Crysis like dårlig som før.

 

Mange har sagt til meg at Crysis stiller høye krav til PC-en, og det vet jeg. Men, til og med Company of Heroes var en skuffelse, det såg faktisk ut som warcraft 3, visuelt sett.

 

En venn av meg har en 2 år gammel pc, med 8800GTS, som er hakket dårligere enn GT kortet. Men, PC-en hans takler Crysis knirkefritt, og det er en fryd å spille det på hans pc. Men hvorfor takler ikke min PC-en Crysis på den måten?

 

Jeg installerte alle de nyeste driverene til grafikkortene, og alle hotfixene til Vista, men de gjorde lite og ingenting. Til og med beta-driveren for SLI til Crysis hjalp lite-

 

Jeg har prøvd å skifte plass på grafikkortene - ikke bedre resultat

Jeg disabla SLI funksjonen, snudde på den chipen på hovedkortet, og prøvde å spille med bare et kort - ikke bedre resultat

Jeg skifta tilbake til 2 kort igjen, og nå klarer ikke datamaskinen å finne begge kortene, og SLI-funksjonen er ikke til å finne på Nvida-displayet lengre. I tillegg bråker den ene vifta utrolig mye mer nå.

 

Har noen peiling på hva som kan være feilen? Føler at jeg har kasta 12.000 kroner ut av vinduet her... =/

 

<<Gratwhol>>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte 3Dmark 2006 på den gamle stasjonære og den nye, og her er resultatene:

 

Den gamle PC-en:

 

3dmarkdell2.jpg

 

Den nye PC-en:

 

3dmarknew2.jpg

 

Den gamle PC-en har 3,5 Gigabyte RAM, 1x GeForce7800GTX 256MB, 2,80 Ghz Pentium D Processor, og har Windows XP som operativsystem.

 

Den nye PC-en duger altså like dårlig som den gamle, unntatt på CPU'en da.

 

Noen forslag til hva som kan være galt?

 

Takker for alle svar

 

<<Gratwhol>>

Lenke til kommentar

Vel, jeg bytter ikke tilbake til XP, fordi jeg vil helst ha DX10 grafikken. Og det er nok ikke det at jeg har skfita fra XP til Vista s m er feilen her :p

 

Og ja, 2 gig ram er litt lite, jeg skal få mer ram på PC-en når den endelig fungerer som den skal.

 

Jeg har oppgradert til den nyeste BIOS'en, og jeg har lasta ned og installert alle de nyeste driverene til kortene.

 

Grafikkortene fungerer hver for seg, (men ikke med den ytelsen de skal), så jeg har en mistanke om at det er noe galt med hovedkortet. Noen måte å sjekke feil på et hovedkort, eller må jeg sende det inn?

 

<<Gratwhol>>

Endret av Gratwhol
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha DX10 funksjoner på XP, så kan du bare laste ned en fixa config fil (som rett og slett setter instillingene til Very High) så alt ser likt ut, bare prøv det, funket fint for meg.

 

Du har en link her som viser forskjell og hvordan.

 

http://www.crysis-online.com/?id=449

 

Det er hvis du installerer XP og vil ha DX10 grafikk på XP

Endret av them33p
Lenke til kommentar

sjekk i enhetsbehandling om noen av komponentene i maskinen har gult utropstegn bak seg.

Har du innstallert rett driver til hovedkortet ditt? leser du har innstallert oppdatert BIOS og skjermkort drivere, husk at hovedkortet også trenger drivere.

3Dmark scoren din kan stemme om du mangler hovedkort driver.

Lenke til kommentar

Microsoft Windows Vista Hotfixes

 

Microsoft® has made available the following Windows Vista® hotfixes. NVIDIA recommends that its customers always stay up to date with the latest hotfixes from Microsoft.

 

The following hotfixes are recommended for GeForce 6, 7, and 8 series customers running 3D applications on Microsoft Windows Vista:

 

1) *NEW* Hotfix for GeForce SLI customers running DirectX 9 and DirectX 10 applications:

http://support.microsoft.com/kb/945149. This hotfix resolves some scenarios in which the performance of games can be lower than expected when running in SLI mode. This performance fix does not apply to all scenarios and games.

 

2) Hotfix for GeForce customers running DirectX 9 and DirectX 10 applications:

http://support.microsoft.com/kb/940105. This hotfix resolves abnormal application behavior such as crashes and extremely low frame rates when running some 3D applications at very high graphics settings. This issue is not limited to, but has been most commonly noticed on high-end graphics cards and the following applications: Battlefield 2, Battlefield 2142, Civilization IV, Company of Heroes, Half-Life 2, Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth II, Supreme Commander, and Tom Clancy's Rainbow Six Vegas.

 

In order for this hotfix to be effective, GeForce customers must also update to the latest Release 163 or later Vista drivers:

 

3) Hotfix for SLI customers running DirectX 10 applications:

http://support.microsoft.com/kb/936710. This hotfix resolves occurrences of low frame rates on some DirectX 10 applications when SLI is enabled. Performance improvements will vary depending on the application and the graphics driver version.

 

4) Hotfix for GeForce customers:

http://support.microsoft.com/kb/938194. This hotfix improves the compatibility and reliability of Windows Vista. It can be downloaded from this link or from Windows Update.

 

5) Hotfix for GeForce customers:

http://support.microsoft.com/kb/938979. This hotfix improves the performance and reliability of Windows Vista. It can be downloaded from this link or from Windows Update.

 

 

 

 

Gå til :

http://www.nvidia.com/object/windows_vista_hotfixes.html

Lenke til kommentar

Holder meg til Vista, men takker for tipset them33p ;D

 

Jeg har installert hovedkort driver, alle hotfixes, og alle andre drivere jeg kan komme på.

 

Jeg var også innpå enhetsbehandling, og jeg så ikke noe gult utropstegn. Men jeg så dette:

 

1xcard.jpg

 

Display adapters; Nvidia GeForce 8800 GT, skulle det ikke ha vært 2 av den der siden jeg kjører SLI? Systemet merker altså ikke at jeg har to grafikkort tilkoplet?

 

@a_sondre: ja litt dumt det der, merka først etterpå at jeg ikke får fullt utbytte av 4 gigabyte ram på 32-bits versjonen :p

 

<<Gratwhol>>

Lenke til kommentar

MSI 650i SLI og 4gb minne ser ut til at det er problemer med 4gb i det hovedkortet.

I hvilke slotter har du minne modulene? sjekk her for hvordan kjøredual channel

 

last ned og brenn en liveCD med linux og kjør memtest for å se om det er kompabilitets problemer med minne/hovedkort.

feks denne Kubuntu cd versjonen har memtest1.70 iirc

 

Du ser forøvrig ikke ut til og være den eneste med det problemet

Endret av Delish
Lenke til kommentar
Holder meg til Vista, men takker for tipset them33p ;D

 

Jeg har installert hovedkort driver, alle hotfixes, og alle andre drivere jeg kan komme på.

 

Jeg var også innpå enhetsbehandling, og jeg så ikke noe gult utropstegn. Men jeg så dette:

 

1xcard.jpg

 

Display adapters; Nvidia GeForce 8800 GT, skulle det ikke ha vært 2 av den der siden jeg kjører SLI? Systemet merker altså ikke at jeg har to grafikkort tilkoplet?

 

@a_sondre: ja litt dumt det der, merka først etterpå at jeg ikke får fullt utbytte av 4 gigabyte ram på 32-bits versjonen :p

 

<<Gratwhol>>

 

MERK*

Enkelte av de hotfixene som nevnes hos nvidia.com i mitt inlegg får du ikke via windows update og du må laste de ned selv og installere de.

Lenke til kommentar

syar2003; det er akkurat det jeg har gjort ;)

 

Takker for tipset om å kjøre dual channel med 4 gig ram på hovedkortet, blir nyttig når jeg kjøper 2 gig ram til.

 

Av det jeg har forstått til nå, så er jeg rimelig sikker på at det er noe galt med hovedkortet. For det første har jeg jo fått en helt ny strømforsyning som fungerer som den skal. CPU-scoren på 3Dmark06 var relativt høy i forhold til scoren på grafikktestene, så jeg tror den fungerer som den skal. Grafikkortene klarer å kjøre PC-en hver for seg (uten SLI altså), men det lagger på Crysis ennå, og ytelsen er ikke bedre. Men siden det ikke er forskjell på de to kortene tviler jeg på at begge har den samme feilen. Derfor tror jeg at det er hovedkortet som er ødelagt eller noe, jeg tror jeg sender det inn til feilsjekking hos komplett (kjøpte det av dem, og komplett er jo så snille av seg uansett ^^)

 

<<Gratwhol>>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...