Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove på grunn av hoste


Vannfrisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoste som kommer av en eller annen irritasjon i halsen kan du ofte lindre ved å ta en eller annen form for mild smertestillende, paracet eller noe. Det er dog en personlig erfaring, så ikke tro for hardt på det.

 

Ellers finnes det også hostesafter som virker (ikke de som smaker lakris, disse er helt hensiktsløse annet enn som moralsk støtte), som jeg tror du kan finne på et apotek. Enkelte varianter inneholder gjerne et eller annet som gjør deg ganske sløv ellers også, f.eks. morfin (mulig du trenger resept for dem, jeg vet ikke). Hosten forsvinner, men du kommer ikke til å løpe noe maraton eller slå Kasparov i sjakk de nærmeste timene. Om du derimot akter å sove, er den umiddelbare bivirkningen sikkert helt ideell.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Hadde en kraftig hoste i over ei uke, kunne ikke legge meg fordi jeg kom bare til å starte å hoste. Grunnen til at jeg hostet var fordi halsen var sensitiv, og hver gang det kom det minste slim i halsen så måtte jeg hoste det opp eller svelge det. Prøvde å gurgle saltvann, det var helt jævlig og jeg anbefaler ikke det. Prøvde alt mulig, det eneste som virket var å ligge med puten under nakken, slik at luftveien var fri. Ellers så gikk det over etter ei uke, men det var helt jævlig å måtte hoste opp slim 24/7.

Lenke til kommentar
Hadde en kraftig hoste i over ei uke, kunne ikke legge meg fordi jeg kom bare til å starte å hoste. Grunnen til at jeg hostet var fordi halsen var sensitiv, og hver gang det kom det minste slim i halsen så måtte jeg hoste det opp eller svelge det. Prøvde å gurgle saltvann, det var helt jævlig og jeg anbefaler ikke det. Prøvde alt mulig, det eneste som virket var å ligge med puten under nakken, slik at luftveien var fri. Ellers så gikk det over etter ei uke, men det var helt jævlig å måtte hoste opp slim 24/7.

 

Jævlig? svelget du saltvannet eller? burde da funke fint det :)

Lenke til kommentar

Gå til legen din å få noe sterkere hostesaft.

Cosulan (litt usikker på om det skrives sånn) funker utrolig bra for meg. Den er på respt og merket med noe trekantstyr.

Veldig viktig og følge dosering blblabla på den.

(Hoster jeg veldig tar jeg en god munnfull så sover jeg godt ;)

Endret av Putas
Lenke til kommentar

Personlig har jeg lagt merke til 2 ting som hjelper.

Er det ille, går jeg til legen og får resept på Cosylan. Dette er SVÆRT effektivt, men siden det er varselstrekant på den er det ikke lov å feks. kjøre bil etter at man har tatt det.

 

Det andre alternativet er Noskapin. Det finnes både i pilleform og i flytende form. Begge fåes kjøpt uten resept. Syns den i flytende form virket best for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet jeg og. Dro endelig til legen i dag (ble lei av å høre familien klage på at jeg holder dem våkne). Der hørte legen på lungene mine, før hun så i halsen min, og utbryter: «Du har streptokokker»(Eller noen andre -kokker). Så nå er det pencillin for alle penga her i gården, og det skulle vistnok hjelpe en del mot hosten. Ellers merker jeg at det hjelper å drikke vann, i allefall i noen minutter, før man må drikke igjen : (

 

Suger noe jævlig, og kan såvidt gå på skolen, da jeg plutselig får helt ville hosteanfall som vekker folk i Beijing.

Lenke til kommentar

Fint å høre at det ikke bare er jeg som sliter.

 

Eirikeb: Hvordan går det med streptokokkene dine? Lurte nesten litt på om jeg hadde det samme en liten stund.

 

Hosten min er bedre, men kan ikke ligge på den ene siden av en eller annen grunn. Hostesaften jeg har brukt heter tussin eller noe lignende, og den anbefales ikke. Nostapin skal prøves. Har også hørt at timian skal hjelpe mot hoste, så jeg har prøvd å koke te av det. Konklusjonen er at det ikke hjelper meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...