Gå til innhold

Mine meninger og tips til nye spillere


Anbefalte innlegg

Vel nå har jeg spillet WoW i over 1 månde nå, og for dere som husker laget jeg en tråd hvor jeg sa jeg slet med motivasjonen, samt at jeg har vært bitte litt aktiv med spørsmål her på denne delen av forumet. Nå har jeg tenkt å komme med mine meninger samt dele noen tips til andre som vurderer å ta opp dette spillet. Jeg gjør oppmerksom på at meningene mine er mine alene og er ikke der for å støte noe eller for å henge ut noen. Om noen føler seg truffet, støt eller på anne mulig måte rammet av det jeg skriver under, ikke kommenter dette i tråden men heller send meg en PM så tar vi det deretter. På forhånd takk.

 

Så over til mine meninger.

 

Da jeg tok opp WoW for alvor her i midten av Desember, var det med lunken følelse. Jeg har fra før spillet på en US server så komplett amøbe noob var jeg ikke. Men med "burning crusade" innstallert i tillegg, tenkte jeg at mitt første char skulle være en blood elf. Nærmere bestemt en paladin.

 

Jeg var nå selvfølgelig en level 1 amøbe vandrene rundt i nesten ingen ting og sto der som et større spørsmålstegn enn det som står over hodet til quest givers som venter på din retur. Jeg tenkte dog at utropstegn var et godt tegn og min tidligere erfaring fortalte meg at dette var en quest starter. Oppdraget mitt gikk ut på å slakte X antall monster. Og siden har jeg gjort det, med vel og merke noen avbrekk med en og annen "spring rompa di fra nedre del av Kalimdor til øvre del av Kalimdor" type oppdrag som ga meg 10 copper og et klapp på skulderen for vel fullført oppdrag. Skulle likt å stappe de 10c der sola aldri skinner for et normalt menneske.

 

Så jeg slaktet og sprang, sprang og slaktet. Jeg til jeg dinget 10. Jeg var overlykkelig og etter bare 1 ding til (vel 2 ding var det vel) følte jeg meg tøff nok til å vasse over til skumle Ghostlands. Joda her var det mye nytt å se, og som bloodelf med et nysgjerrig øye måtte jeg selvfølgelig titte meg litt rundt før jeg startet en ny sensa med splatting og maraton løping. Det endte med et ublid møte med en level 21 elite som satte meg på plass der jeg hørte hjemme, på kirkegården. For de som ikke vet det, en elite er vistnok et monster som er litt tøffere enn det ser ut til. En level 1 kanin kan lett lage åtsel av deg så legen du er level 1 og den har statusen elite. Vel, hvirker slik i alle fall.

 

Uansett, jeg var smertelig klar over at jeg måtte queste litt til for å kunne vandre fritt rundt. Dette kom dog ikke helt inn i min trange bloodelf hjerne før jeg hadde truffet på den nevnte eliten 3 ganger til. Hvem sa vel at bloodelfs ikke kunne fly på så lav level? Se for dere en amøbe som stanger hodet i en hindring. Bare den stanger hodet lenge nok så kommer den forbi den hindringen. Min stanging besto av mer maraton løping/slakting men jeg ble faktisk overasket når et nytt element brått ble inntrodusert, grupper. Trodde dere det kom nytt element til oppdragene? Glem det, you're inn for life baby. Oppdragene er det samme ettersom jeg har skjønt fra level 1 til level 70. Men neida, jeg kom meg inn i en gruppe som hadde som oppdrag å knerte en level 21 elite som jeg var godt kjent med. På dette tidspunktet var jeg level 15 og resten av gruppen var mellom 17 og 19. Gladelig ble jeg med, og enda større ble gleden da den nevnte kjempen falt i bakken med en gurglende lyd, jeg sto over han og rev hodet av han. Ja det kunne være hærlig å se noe slikt men neida, slike grusomheter ser man selvfølgelig ikke i WoW.

 

Det endte med at den nevnte gruppen dannet en Guild, og jeg ble invitert med i den. Oh helga natt og fryd og gammen. Etter det har det vært litt mer interesangt med det vante spillet grinding og løping fordi jeg gjør det ikke alene, jeg har noen å snakke med. Det er jo bra.

 

Så nå er jeg dinget 30, snart 31, og jeg er rimelig lei av oppdragene kan man si. Men jeg skal komme tilbake til hvorfor jeg spiller i konklusjonen min, som kommer på slutten.

 

Nå har jeg selvfølgelig plukket opp en del tips fra folk og det slår meg egentlig, alle ser ut til å vite ekstremt mye om dette spillet. Til å skal være et spill som er enkelt er det gjort forferdelig vanskelig. Selve systemet ser med første øyekast ut ufattelig enkelt ut, og når du får en level dinges alt inn automatisk. Ikke noe Neverwinter Nights opplegg her hvor du bruker 2 timer mellom vær level bare for å finne ut av hvor du skal bruke poengene dine. Etter level 10 får du et forenklet system av dette i WoW, talenter. Skulle vel være lett å plassere disse, 1 poeng per level, right? Gues again. Her skal du tenke level 70 og ikke current level. Du skal bygge karakteren din opp til et formål og det formålet forteller alle deg hva det skal være. Noen sier end game raiding, andre sier end game instancer. Noen andre sier noe helt annet. Gudene hvite hva jeg gjør når jeg dinger neste level, hvem vet.

 

Så alle vet hva som er best i spillet og hvilken vei du skal gå. Og selvfølgelig er ingen av disse enige med den andre, så den stakkars spilleren i midten som spurte og bare vil vite litt mer om hva han burde gjøre, ender opp med å skrike midt i et ølhus som minner om diskusjonene i ølhallen til NSDAP når kommunismene en skjelden gang var med. Rop og skriking med noen nevekamper er ikke utenkelig.

 

Så alt som er lett med WoW gjøres ganske enkelt vanskelig. Ikke noe er bedre enn det right?

 

En annen ting jeg burde bringe på banen er samfunnet i WoW. På min server, bronzebeard, ser det ut som den er overfylt av 1 type mennesker. Fjortisser. Til de som enda er opphengt i lydordet, fjortiss er en tilstand og kan settes på alle aldersgrupper som oppfører seg, vel, fjortenårsaktig. Dvs unødvendig bruk av slang, symboler og et ordforåd som får envær til å snu seg i graven. Noe slikt som oppførsel er fint pakket ned i en skuffe påklistret "do not open until christmas". Det er forøvrig forvirrende for akkurat i juletiden, eller winter veil som det heter i spillet, oppfører de fleste seg eksemplarisk. Venter de på JuleWoWNissen kanskje? Ja hvem vil vel ikke ha en undead med rød nisselue ned pipa si. Tenn på peisen og du er med på en kremering.

 

Sist men ikke minst må jeg bringe på banen, igjen, oppdragene i WoW. Å hjelpes meg hvor repetivt går det ann å bli. Selvfølgelig er der nye navn og slikt på tingene du skal hente, men alle oppdragene består av utalje forskjellige måter å hente dritt på. Fra 4 zevra hover til 60 villsvin tenner (villsvinene går som mennesker, på 2, og finnes i forskjellige varianter). Problemet med mange slike oppdrag er at disse tingene ikke har noe normalisert dropt rate. En Zevra, sebra faktisk, har 4 føtter, og skulle ved normal logistikk slippe 4 føtter. Neida, selv om det ligger klart og tydelig 4 sebra føtter fremfor deg i modellen, er det ingen føtter å hente. Hvordan det kan forklares vet jeg ikke. De sier at du ødelegger hovene, igjen bedrevitere, og dermed kan du ikke få tak i dem. Ødelagte hover skal man ikke ha noe av. Men jeg er jo en nesten 2 meter høy okse som selv har 2 hover. Jeg har jo ikke akkurat lagt meg ned på bakken og ligger med en hammer og slår sebraen på tærne. Sist jeg sjekket dasket jeg den ganske godt i pannebrasken. Det ender med noen timer hesteslaktning og etter det er det ut å hente nye ting, som løvepoter eller reptil haler. Alt som normalt sitter på et monster og som du normalt sett ikke har mulighet til å ødelegge ved normal dasking.

 

Så mine små tips til nybegynnere er vel egentlig ganske motsigende til meningene mine men det får kanskje så være.

 

Ene er å gjøre oppdrag. Ja selv om de er repetiv og kjedelig er det i alle fall grinding med formål. Du må jo likevell få deg XP, så den kjappeste veien er å gjøre så mange oppdrag som mulig. Og når det faktisk røyner på med dårlig drop rate, tenk at det er god XP når du kommer i mål. Sett at du får 80 Xp per drepte monster og monsteret har lav drop rate. Du må drepe 200 av disse før du har samlet alt du trenger. Der har du 16000 XP. Så selv om oppdraget kun gir deg 375 xp i belønning har du tjent litt ekstra XP. Grinding satt i prespektiv.

 

Mitt andre, selvmotsigende, råd er ikke hør på andre bortsett fra om du har spurt om noe. Har du spurt, vær sikker på at du får svar på det du spør om. Vær dog klar med å rapportere for jeg kan love deg at det blir hett om ørene etter vært ettersom alle har sin mening om hva som er best og når andre er uenige er usakelig oppførsel (fjortissen) ikke langt unna. Spill spillet slik du har lyst ellers. Ser du teit ut og langt hjemmefra med armor og våpen hinsides denne verden (ja det er de jo forsåvidt), drit i det. Kos deg med spillet, det er bare et spill og trenges ikke ta seriøst om du selv ikke vil det.

 

Så hvorfor, lurer sikkert mange på, spiller jeg dette spillet om dette er min mening? Vel, World of Warcraft er et velpolert stykke arbeid om man ikke tar det alt for seriøst. Om man bare tar seg tid til å nye de få nydelig elementene, den stemningsfulle musikken og vakre solnedganger, så er det ikke så aller værst. Om man og, som meg, er litt rollespill glad og liker å samle kunnskap om verden du er i, har World of warcraft faktisk en litt interesang historie.

Alt i alt, mellom repetivt innhold, dårlig oppførsel fra folket og krangler mellom besserwissere, har spillet sin lille sjarm og glede. Bare jeg lukker WoW verden og litt vekk og bare koser meg med et velfungerende RPG så er WoW helt OK for min del.

 

PS: Er nok sikkert noen bøtter med Leif og hans familie ute og går. Trenger dog ingen norsklærer med artisan skill i retting av mitt innlegg ettersom jeg gir blaffen i dem. Trenger derfor ikke kommentere dem. Dette er og som sagt tidligere kun min mening om spillet og ikke noe annet. Og som sagt, føler du deg truffet eller er noe du misliker med meg så er jeg åpen for PM. Trenges derfor ikke takes noe i tråden, om den får level. Er du interesert i å diskutere sakelig er du fritt til å svare her, bare du holder deg på topicen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg må påpeke er valg av talents. Du trenger ikke bekymre deg så allverdens over dem, for du kan betale litt gull hos treneren din, og så få resatt talent-poengene dine slik at du kan sette opp alt på nytt.

 

Det du nevner om fjortisser gjelder forsåvidt alle servere. Derfor er jeg enig med deg i at WoW først er kult når du har noen å spille og prate med underveis.

 

Her på forumet merker man jo også det du nevner om folk som vet at akkurat de har rett, og det bryter ut i store krangler selv etter de simpleste spørsmål (skal jeg bruke talent-poenget mitt i ild eller is?).

 

Er nok enig med deg på de fleste punkter, og jeg hadde nok aldri spilt WoW om ikke kameratene mine hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Utrolig bra innlegg.

 

Følte at jeg var der selv for en stund tilbake, questene ble bare treigere, det hele toppet seg den helgen jeg skulle ha spider legs. 30 i antallet eller noe sånt. Jeg dreper da spiders som har 8 ben jeg gjentar åtte ben og i løpt av de første 10 mobsene dropper det totalt 6 legs ut av 80 mulige. Men dette er vel for at questene skal vare lengre.

Lenke til kommentar
Om man og, som meg, er litt rollespill glad og liker å samle kunnskap om verden du er i, har World of warcraft faktisk en litt interesang historie.

 

Hvorfor ikke prøve en RP-server? Enda bedre om du liker å spille en rolle og en karakter med litt substans, og det åpner for at du kan gjøre mer enn bare det som er definert som "content" (leveling, pve, pvp). RP får du verken experience, loot eller gold for - bare morsomme rollespillopplevelser.

 

Jeg har strengt tatt aldri spilt på en vanlig PvE eller PvP-server, men det påstås at fjortisfaktoren også er mindre på RP-servere enn ellers.

Lenke til kommentar

Et bra innlegg, ja.

 

Som nevnt tidligere trenger du ikke bry deg om hvilken build du skal ha på level 70, du kan respecce når du trenger, koster litt gull, men du gjør ikke det så ofte. Så det er bare å se hvilke skills du vil ha nede i treet, så går du etter dem.

 

Ellers så har jeg samme erfaring, questene er nokså kjedelig etter en stund, men de har en variert mengde slik at man overlever, har aldri opplevd at MMORPG-spill er særlig rik på forskjellige quests, så jeg blir ikke irritert over det. Jeg fokuserer mer på omgivelse, finn en OK gruppe å lvle med og å bare ta det rolig, da opplever jeg at tida går raskt.

 

Første gang man går igjennom et MMORPG så burde man gjøre det grundig, ta deg god tid til å se deg rundt, og ikke rush igjennom spillet, det kan du gjøre når du går igjennom spillet for andre gang.

Lenke til kommentar
Om man og, som meg, er litt rollespill glad og liker å samle kunnskap om verden du er i, har World of warcraft faktisk en litt interesang historie.

 

Hvorfor ikke prøve en RP-server? Enda bedre om du liker å spille en rolle og en karakter med litt substans, og det åpner for at du kan gjøre mer enn bare det som er definert som "content" (leveling, pve, pvp). RP får du verken experience, loot eller gold for - bare morsomme rollespillopplevelser.

 

Jeg har strengt tatt aldri spilt på en vanlig PvE eller PvP-server, men det påstås at fjortisfaktoren også er mindre på RP-servere enn ellers.

Må si meg enig der, merket veldig godt en forskjell i typen folk fra rp til vanlig, men rp var før TBC så tilstanden akkurat nå kan jeg ikke kommentere ;)

Lenke til kommentar

Jeg får komme tilbake til RP serveren når jeg har fått testet den ut litt mer. Som sagt er jeg en lyselilla night elf druide uten noen bestialsk form å kle på meg så jeg får ikke testet ut noen flere aspekter ved serveren før jeg har fått meg litt kjøtt på beina. Vil ikke forhaste meg med noe beslutning over om det er bra eller dårlig på RP serveren før jeg i det minste er level 30 og har fått med meg litt mer til å danne meg et bilde.

Lenke til kommentar

Hehe.

Jeg syntes questene i WoW er helt OK. Jeg foretrekker å drepe 50 kentaurer fremfor, sånn som questene i LotRo er, å løpe hit og dit for å hente sekken til Litrhririrndirir; gjemme fløyta til Gimlur; finne igjen Gundilfs lykkestein etc etc (Da jeg kom til lvl 15 orka jeg ikke det spillet mere :p)

 

Edit:

Jeg har spilt mye på RP-PvP server. Der er det ikke noe mindre leetkids enn på vanlig PvP og PvE server. Det var det kanskje i begynnelsen, men ikke nå lengre.

The Venture Co spilte jeg på

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...