Gå til innhold

Garanti på Nikkor objektiver?


Anbefalte innlegg

Det sies at Nikkor-objektiver har verdensgaranti, hva innebærer denne garantien?

 

Om jeg skulle finne på å bestille et Nikon 70-200mm f/2.8 VR og Nikon 105mm f/2.8 Makro fra la oss si BHPhotovideo, vil jeg da ha FULL mulighet til å få det reparert i Norge? De må ikke sendes milevis avsted?

 

Vil alt av reperasjoner være gratis?

 

Noen som kan utdype dette, og kanskje ta med generelle ting ang denne verdensgarantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok bare proff modellene til Nikon som har dette.

Husk også at du selv er ansvarlig for å bringe/ frakte det til importør/ godkjent verksted for egen regning og ansvar. Du kan ikke bare levere det til en hvilken fotobutikk som helst og forvente at de skal hjelpe deg.

Du kan også kjøpe en utvidet verdensgaranti, f.eks. Mack.

Lenke til kommentar

Du mister uansett fem års reklamasjonsrett som gir deg fri reparasjon av produksjonsfeil eller feil som en følge av produksjonsfeil i fem år.

 

Verdensgaranti gir deg vel bare et år. Og har hørt at enkelte utgaver av "Verdensgaranti" kjøpt i USA kun gjelder USA's oppfatning av verden... nemlig USA (mener det var en sak om Canon og verdensgaranti i USA for en stund tilbake).

 

Tror også du kan bli nedprioritert av verkstedet om det er en egenimportert utgave. Og med tanke på hvor trege Camera & Videoteknikk er med å reparere norske modeller, så tør jeg ikke tenke på hvor trege de er med utenlandske modeller.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Hmm... Sitter med dette regnestykket, og jeg tenker at det er hele 17k (Regner uten sales tax) å spare på å få en dude til å ta med hjem fra USA...

 

Jeg har aldri hatt noe problem med noen objektiver tidligere, men kan jo være uheldig, og om jeg f.eks mister telezoomen i bakken, vil jeg da få reparert den gratis? Eller gjelder slik (Uansett usa eller norge) feil fra produsent?

 

Hvor mye vil f.eks en bakfokusering koste i norge å få reparert?

 

Hva slags "ting" kan jeg regne med å få dekt på en Verdensgaranti fra USA og en 3 år garanti fra Norge?

Lenke til kommentar
Hmm... Sitter med dette regnestykket, og jeg tenker at det er hele 17k (Regner uten sales tax) å spare på å få en dude til å ta med hjem fra USA...

 

Jeg har aldri hatt noe problem med noen objektiver tidligere, men kan jo være uheldig, og om jeg f.eks mister telezoomen i bakken, vil jeg da få reparert den gratis? Eller gjelder slik (Uansett usa eller norge) feil fra produsent?

 

Hvor mye vil f.eks en bakfokusering koste i norge å få reparert?

 

Hva slags "ting" kan jeg regne med å få dekt på en Verdensgaranti fra USA og en 3 år garanti fra Norge?

Du får ikke tre år garanti i Norge. Du får kun et år garanti her også, men du får fem års reklamasjonsrett.

 

Garanti dekker alle produksjonsfeil, samt slitasjeskader. Reklamasjonsretten dekker slitasjeskader kun om det er en følge av produksjonsfeil. Det vil si, at om et objektiv er unormalt mye brukt, så kan verkstedet nekte reparasjon på garanti om det ikke fungerer på grunn av slitasje. Støtskader, på grunn av at du mister det i bakken, vil ikke repareres på verken garanti eller reklamasjon (selv om utrolig mange prøver seg på det).

 

Husk at du må legge på 25% mva ved innførsel til Norge, og da blir totalprisen plutselig over 30.000... forutsatt at du slipper sales tax (er noen litt rare regler der jeg ikke har satt meg inn i). Slipper du ikke den, er det ikke mye å spare.

 

Hvor mye en reparasjon vil koste, avhenger veldig av hva som er feil. Er ikke sikker på hva en justering av fokus koster, da vi aldri har hatt problemer med å få dekket det på garanti på de produktene vi selger (som utelukkende er norske modeller). Vi tar ikke inn utenlandske modeller, så har ingen erfaring med kostnader på akkurat dette, men timeprisen på enkelte verksteder begynner å nærme seg tusenlappen pluss moms, og en justering kan fort ta et par-tre timer inkl. feilsøking, demontering og montering av objektivet (en h*lvetes mengde bittesmå skruer og andre dippedutter) og en siste sjekk for å sjekke at alt fungerer fint.

 

Er kanskje litt svartmaling fra min side, men det er bare for å være sikker på at du gjør en overveid avgjørelse.

Lenke til kommentar

Ok, så ingen garantier dekker at jeg mister det i bakken...

 

Jeg regner med at Nikon har bra kvalitetsjekk på utstyret. Og jeg kommer nok ikke til å sende det, har ofte noen som er der borte så de kan ta med hjem istedet. Pappa skal dit i April og, så 25& moms gir jeg faen i.

 

Får se hvem i Norge som kan gi den beste prisen på dette da..

Lenke til kommentar
25& moms gir jeg faen i.

La meg bli den første til å le rått om faren din blir sjekket i tollen med det resultat med at alt utstyret blir konfiskert og alt du sitter igjen med er en saftig bot (ikke så alvorlig ment, men det skjønte du vel ;) ).

 

Ok, så er det sjelden at tollere ser så nøye på elektronisk utstyr, men kommer han med en rekke objektiver og utstyr, så vil de nok mest sannsynlig be om en bekreftelse på at det ble tatt med når han dro fra Norge. Du risikerer altså å miste over 24.000 kroner på det, samt det du må betale i bot. Er du villig til å ta den sjansen? Tape over 24.000 kroner, eller betale 6000 kroner ekstra og være sikker på at du ikke møter på problemer?

 

Det er også ulovlig/lovstridig/kriminelt å bare forsøke å unngå moms, og ikke noe som skal diskuteres eller oppfordres til i forumet.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
ok, men han blir ikke sjekket... + at man bare kan legge det i kofferten åpnet.... trenger ikke masse pappesker...

 

6000 ekstra ved å betale moms mener du?

Han kan bli sjekket... alle kan det. Og bevisbyrden ligger faktisk på han om tollerne spør om det ble tatt med fra Norge, eller kjøpt i utlandet, spesielt om han har flere objektiver og utstyr som ser nytt ut... kanskje til og med uten et kamera som passer. DET er i beste fall veldig mistenkelig.

 

Det blir vel 6000 kroner man må betale i moms for 24.000 kroner. Ang. knalltilbud så får du bare sende en prisforespørsel til min jobb... jeg tar ikke slike ting i forumet :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
ok, men han blir ikke sjekket... + at man bare kan legge det i kofferten åpnet.... trenger ikke masse pappesker...

 

6000 ekstra ved å betale moms mener du?

"I kofferten" ser jeg på som innsjekket bagasje. Du vil ikke få noe dekket hvis noen av flyplassenes ansatte skulle finne på stjele objektivene fra kofferten (innsjekket). Hverken flyselskapene eller vanlig reiseforsikring dekker "verdifulle gjenstander" i innsjekket bagasje. Sagt med andre ord, kan de som sjekker bagasjen på flyplassene ta hva dette måtte være av "verdifulle gjenstander" uten å være redde for å bli straffet for tyveriet. Alt som er verdifullt må taes med som håndbagasje. (Med forbehold om spesiell/utvidet forsikring.)

Lenke til kommentar

Stjeling fra låste kofferter er faktisk et problem, selv om de færreste reisende non gang opplever det. Men å sende objektiver i koffert som innsjekket bagasje mener jeg selv ikke er veldig smart. Kanskje et lite og lett objektiv, som man i tillegg kan pakke godt inn i klær osv, men de litt større hadde jeg aldri turt. Det er utrolig hvordan kofferter blir behandlet, og fakta er at det er hardplast kofferter som ryker oftest.

Ellers skjønner jeg deg veldig godt, prisene er så gode nå, billigere enn innkjøpspris i Norge, så det er pennger å spare med den lave dollarkursen.

Faktisk så billig at det lønner seg å ta turen bare for å handle... (Ihvertfall en god unnskyldning for å komme seg til NY)

Lenke til kommentar
I en lukket og låst koffert burde dette egenlig ikke være noeproblem da.

Han reiser 1-2 ganger i året og har aldri vært borti noe sånt. Men uansett, får se hvordan det går..

Burde helt klart ikke det, men jeg har selv erfaring med tyveri fra innsjekket bagasje og hverken flyselskapet eller forsikringsselskapet var særlig samarbeidsvillige med å dekke tyveriet. Når man reiser til/fra USA anbefales det å ikke låse kofferten, da de uansett bryter opp låsen hvis de måtte føle for det.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket med tollvesnet hvordan det ligger an med å dra kostbart utstyr over grensene.

I forbindelse med et arbeidsoppdrag kunne jeg spare en del kjøring med å dra gjennom sverige og inn i norge igjen. Da jeg har med meg utstyr for flere hundretusen i bilen fant jeg det lurest å ta en telefon til tollvesnet. De var ganske klar! Før jeg dro ut av norge måtte jeg klarere utstyret hos svenske tollmyndigheter. Det var ikke engang nok å ha med kopi av fakturaer som viste at utstyret var kjøpt i norge. I prinsipp gjelder vel fotoutstyr også...

 

Moms og sånt tuller man ikke med. Prøver man å jukse og slikt blir opptaget er man på særdeles dypt vann.

 

Du får starte å selge bildene dine. Når du kommer over 50.000,- i omsetning får du tilbake momsen når du kjøper utstyr. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket med tollvesnet hvordan det ligger an med å dra kostbart utstyr over grensene.

I forbindelse med et arbeidsoppdrag kunne jeg spare en del kjøring med å dra gjennom sverige og inn i norge igjen. Da jeg har med meg utstyr for flere hundretusen i bilen fant jeg det lurest å ta en telefon til tollvesnet. De var ganske klar! Før jeg dro ut av norge måtte jeg klarere utstyret hos svenske tollmyndigheter. Det var ikke engang nok å ha med kopi av fakturaer som viste at utstyret var kjøpt i norge. I prinsipp gjelder vel fotoutstyr også...

 

Moms og sånt tuller man ikke med. Prøver man å jukse og slikt blir opptaget er man på særdeles dypt vann.

 

Du får starte å selge bildene dine. Når du kommer over 50.000,- i omsetning får du tilbake momsen når du kjøper utstyr. :thumbup:

 

Holdt på med lignende for 15-20 år siden. Da fylte vi ut noe som kaltes carnet som ble vist og stemplet hos svenskene ved ankomst der, og hos norske tollvesenet når jeg kom hjem. Litt ekstra arbeid, og jeg måtte alltid gå på rødt, men det ble aldri noe tull.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...