Gå til innhold

Garanti på Nikkor objektiver?


Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket med tollvesnet hvordan det ligger an med å dra kostbart utstyr over grensene.

I forbindelse med et arbeidsoppdrag kunne jeg spare en del kjøring med å dra gjennom sverige og inn i norge igjen. Da jeg har med meg utstyr for flere hundretusen i bilen fant jeg det lurest å ta en telefon til tollvesnet. De var ganske klar! Før jeg dro ut av norge måtte jeg klarere utstyret hos svenske tollmyndigheter. Det var ikke engang nok å ha med kopi av fakturaer som viste at utstyret var kjøpt i norge. I prinsipp gjelder vel fotoutstyr også...

 

Moms og sånt tuller man ikke med. Prøver man å jukse og slikt blir opptaget er man på særdeles dypt vann.

 

Du får starte å selge bildene dine. Når du kommer over 50.000,- i omsetning får du tilbake momsen når du kjøper utstyr. :thumbup:

 

Holdt på med lignende for 15-20 år siden. Da fylte vi ut noe som kaltes carnet som ble vist og stemplet hos svenskene ved ankomst der, og hos norske tollvesenet når jeg kom hjem. Litt ekstra arbeid, og jeg måtte alltid gå på rødt, men det ble aldri noe tull.

 

Tom

 

He He!

Ja, jeg anså det som raskere å legge til noen mil og heller kjøre gjennom norge..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm, hva menes med at man får tilbake mva ved bedriftskjøp?

Er dette noe som skjer automatisk eller må utstyret føres på noen spesiell måte i regnskapet?

 

Det skjer ikke automatisk.

Når man omsetter for mer enn 50.000,- i året er man momspliktig og må levere omsetningsoppgave annenhver måned. Her føres omsetningstall, moms på avgiftspliktig omsetning og moms på regninger man har fått selv.

 

Fungerer slik:(Eksempel for en periode 2 mnd.)

 

50000, 12500: Jeg fakturerer for 50000,- i en periode, da må jeg legge til 12500,- i moms på regningene som staten skal ha. Tils. 62500,-

 

 

-2998,-: Jeg kjøper et nytt Nikon D300 til 14.990,- med moms. Momsen her utgjør

2998,- som trekkes fra de 12500,- jeg har "krevd inn for staten"

 

=9502,-: Beløpet jeg betaler inn til staten når jeg gjør opp momsperioden.

Og jeg har da betalt 11992,- for D300.

 

Jeg er jo ikke fotograf, så dette blir jo et eksempel..

Lenke til kommentar
Det der ble for mye for meg, men vil det enkelt si at for de som tjener 50k + på foto, kan kjøpe kameraer billigere enn andre? I praksis altså?

Ja, men du må ha ditt eget momsregistrerte foretak, eller hva det nå heter, og fakturere via dette. Da kan du trekke fra momsen på utstyr som er direkte tilknyttet det du driver med.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det der ble for mye for meg, men vil det enkelt si at for de som tjener 50k + på foto, kan kjøpe kameraer billigere enn andre? I praksis altså?

Ja, men du må ha ditt eget momsregistrerte foretak, eller hva det nå heter, og fakturere via dette. Da kan du trekke fra momsen på utstyr som er direkte tilknyttet det du driver med.

 

Så om noen jeg kjenner er over denne grensen så kan de kjøpe et kamera til meg uten moms...

Lenke til kommentar
Hverken flyselskapene eller vanlig reiseforsikring dekker "verdifulle gjenstander" i innsjekket bagasje. Sagt med andre ord, kan de som sjekker bagasjen på flyplassene ta hva dette måtte være av "verdifulle gjenstander" uten å være redde for å bli straffet for tyveriet. Alt som er verdifullt må taes med som håndbagasje. (Med forbehold om spesiell/utvidet forsikring.)

Den tolkningen tror jeg du er alene om.

 

Fordi om slike ting ikke dekkes blir tyven straffet hvis han blir oppdaget, ansatt eller ikke.

Lenke til kommentar
Så om noen jeg kjenner er over denne grensen så kan de kjøpe et kamera til meg uten moms...

 

Nei, men foretaket kan kjøpe et kamera til seg selv.

 

Vet ikke om noen har nevnt det i tråden enda, men du kan ta med deg varer for inntill kr 6000 momsfritt ved utenlandsreise. Holder vel litt hardt med 70-200en din, men Sigmaen og litt annet knask kan du ta inn helt lovlig uten å betale verken moms eller sales tax.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det der ble for mye for meg, men vil det enkelt si at for de som tjener 50k + på foto, kan kjøpe kameraer billigere enn andre? I praksis altså?

 

Ja, du kan si det slik.

Hvis du selger et bilde for 1000,- kroner må du legge til 25% slik at kunden må betale kr.1250,-

Når du kjøper fotoutstyr, papir, blekk etc. må du også betale de 25% moms. Men når du er momspliktig kan du trekke fra det du betaler i moms på omsetningsoppgaven.

 

Av de 1250,- kunden må betale er 1000,- dine og 250,- staten sine.

 

Hvis du har kjøpt utstyr og div. for mer enn du har solgt vil du få utbetalt moms fra staten. Det er jo hyggelig det. Men bør ikke skje ofte, for det betyr at du taper penger!!!

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Hvis du har kjøpt utstyr og div. for mer enn du har solgt vil du få utbetalt moms fra staten. Det er jo hyggelig det. Men bør ikke skje ofte, for det betyr at du taper penger!!!

Tor

 

Hvordan taper man penger på det?

 

Så om noen jeg kjenner er over denne grensen så kan de kjøpe et kamera til meg uten moms...

 

Det kan bli noe krøllete regnskapsmessig. Jeg ville ikke gjort det.

 

Det han gjør er jo å kjøpe til seg selv, for å så selge det til meg.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det han gjør er jo å kjøpe til seg selv, for å så selge det til meg.

JEg kjenner et par som driver for seg selv, og de har kjøpt noe ting for meg her i Norge, og da slipper de/jeg moms. Men for å omgås momsen, så må det se ut som om de har kjøpt det til seg seg og sitt foretak. Det betyr at det er kun mindre greier de kan kjøpe til meg , for ellers kommer revisor til å stille ubehagelige spørsmål. Og da blir fort ugreit.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvorfor kan han ikke kjøpe et kamera til meg?

 

Kan jeg ta inn utstyr til under 6k uten å betale moms?

 

Ja, du kan ta med varer for inntil kr 6000 momsfritt ved utenlandsreise.

 

Dersom han skal selge kamera til deg, så må han jo legge på moms ved salget. Dersom han skal gi deg kamera så må han gjøre noen sprell regnskapsmessig og ta imot svarte penger fra deg. Det blir med andre ord også en snuskete måte å gjøre det på.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det han gjør er jo å kjøpe til seg selv, for å så selge det til meg.

JEg kjenner et par som driver for seg selv, og de har kjøpt noe ting for meg her i Norge, og da slipper de/jeg moms. Men for å omgås momsen, så må det se ut som om de har kjøpt det til seg seg og sitt foretak. Det betyr at det er kun mindre greier de kan kjøpe til meg , for ellers kommer revisor til å stille ubehagelige spørsmål. Og da blir fort ugreit.

 

Tom

 

Det er helt riktig!

Problemet kommer når man skal betale foretaket for varene. En slik innbetaling kan ikke føres i regnskapet fordi den ikke kan dokumenteres. (Slikt liker ikke revisoren...)

 

Tor

Lenke til kommentar
Ja, du kan ta med varer for inntil kr 6000 momsfritt ved utenlandsreise.

 

Dersom han skal selge kamera til deg, så må han jo legge på moms ved salget. Dersom han skal gi deg kamera så må han gjøre noen sprell regnskapsmessig og ta imot svarte penger fra deg. Det blir med andre ord også en snuskete måte å gjøre det på.

 

Ok, tok den nå.

 

Får dele opp Nikkoren da vett ;)

 

Hva om han "mister" kameraet? Og bare tar imot penga svart? :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...