Gå til innhold

Garanti på Nikkor objektiver?


Anbefalte innlegg

Noen som vet om man må betale moms hvis en slektning som er bosatt i USA med arbeidstillatelse har med seg fotoutstyr hjem til Norge? Det blir vel annerledes enn å ta med seg utstyr hjem fra USA når man er på utenlandsreise gjennom tollen?

 

Lars

 

en som er bosatt i USA kan ha med seg så mye fotoutstyr han vil gjennom tollen uten å betale moms av det så lenge han tar deg med seg igjen når han reiser tilbake til USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hverken flyselskapene eller vanlig reiseforsikring dekker "verdifulle gjenstander" i innsjekket bagasje. Sagt med andre ord, kan de som sjekker bagasjen på flyplassene ta hva dette måtte være av "verdifulle gjenstander" uten å være redde for å bli straffet for tyveriet. Alt som er verdifullt må taes med som håndbagasje. (Med forbehold om spesiell/utvidet forsikring.)

Den tolkningen tror jeg du er alene om.

 

Fordi om slike ting ikke dekkes blir tyven straffet hvis han blir oppdaget, ansatt eller ikke.

Vel, jeg uttrykte meg mer fra den reisendes ståsted. Den saken jeg kjenner til ble flyselskapet kontaktet. Fikk et utvetydig nei til bake med en henvendelse til en av deres paragrafer. Det samme med forsikringsselskapet, klart nei med en henvendelse til en paragraf. Tyveriet ble også politianmeldt, og før anmeldelsen var lest igjennom av betjenten, sa han at dette var noe de ikke ville gjøre noe med, og har heller ikke hørt mer fra dem.

 

Man kan jo selvsagt gjøre seg håp om at hvis en av deres egne tyster eller en vekter tilfeldigvis ser forholdet at det blir satt igang nødvendig tiltak. Men som reisende står man etter min erfaring helt hjelpesløs og uten rettigheter mens tyven er beskyttet på alle kanter for "angrep" utenfra.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Vel, jeg uttrykte meg mer fra den reisendes ståsted. Den saken jeg kjenner til ble flyselskapet kontaktet. Fikk et utvetydig nei til bake med en henvendelse til en av deres paragrafer. Det samme med forsikringsselskapet, klart nei med en henvendelse til en paragraf. Tyveriet ble også politianmeldt, og før anmeldelsen var lest igjennom av betjenten, sa han at dette var noe de ikke ville gjøre noe med, og har heller ikke hørt mer fra dem.

 

Man kan jo selvsagt gjøre seg håp om at hvis en av deres egne tyster eller en vekter tilfeldigvis ser forholdet at det blir satt igang nødvendig tiltak. Men som reisende står man etter min erfaring helt hjelpesløs og uten rettigheter mens tyven er beskyttet på alle kanter for "angrep" utenfra.

 

Det er nok riktig at både flyselskap og forsikringsselskap fraskriver seg ansvar for verdigjenstander i innsjekket bagasje da bagasjereglene til de fleste flyselskapene sier at du skal ta med verdisaker i innjekket bagasje. Men det betyr jo ikke at bagasjen er fritt vilt for flyplassansatte.

 

det virker som om det hersker en snodig mentalitet i denne tråden om at det som ikke blir oppdaget er lovlig. Det er selvfølgelig ikke lett å finne ut hvor noe forsvant fra en koffert på en reise med mange layovers, men det betyr jo ikke at det er fritt frem for hvem som helst å forsyne seg av bagasje.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Er nok bare proff modellene til Nikon som har dette.

Litt sent i tråden, men jeg kan ikke se at noen har imøtegått dette. Jeg er selv i besittelse av en verdensgaranti for en 50mm f/1.8, som ikke akkurat er et proffobjektiv. :) Alle Nikkorer har verdensgaranti.

 

Det som er viktig, er at dette garantikortet fylles ut og stemples i butikken (mitt er stemplet hos Fotohuset på Karl Johan... ;)). Om det ikke er utfylt av butikken, så gjelder ikke verdensgarantien.

Lenke til kommentar
Alle Nikkorer har verdensgaranti.

Er du hundre 100% sikker på dette?

Jeg har fått informasjon om at det ikke er alle som har worldwide warranty.

Det finnes, så langt jeg har klart å søke meg fram til, ingen informasjon om dette på noen av sidene til Nikon.

Nikons garanti har vært diskutert opp og ned på de fleste forum er mitt inntrykk, uten at det har kommet til noen klar konklusjon de steder jeg følger med.

 

Når det gjelder kjøp og reefundering av moms, så må det også tas med i vurderingen at da er det ikke lenger et forbrukerkjøp, og du mister en del rettigheter som du har som forbruker mht garanti og reklamasjon.

Dersom et produkt er kjøpt av næringsdrivende eller ment brukt i næring, regnes det ikke for forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar
Alle Nikkorer har verdensgaranti.

Er du hundre 100% sikker på dette?

Jeg er ikke sikker på at det er på alle Nikkorer, men det er i hvert fall ikke bare proffobjektivene som har. 50mm f/1.8 har, 18-70mm f/3.5-4.5 har, 18-55 f/3.5-5.6 har, 18-200VR f/3.5-5.6 har og 55-200VR f/4-5.6 har. Jeg vet ikke om noen som ikke har, men det betyr jo ikke at de ikke finnes... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Selv om uttalelsen "alle nikkorer har..." nok kan virke mer enn en smule bastant, så er jeg ikke egentlig av typen som liker å si noe 100% sikkert. La oss si det sånn at jeg er ganske sikker - jeg har selvsagt ikke sjekket at garantilappen ligger oppi alle esker, men den jeg har er nokså utvetydig "World Wide Warranty". Jeg fant den tilfeldigvis i går, så jeg kan referere litt mer fra den når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Når 50/1.8 har verdensgaranti, så er vi i det minste ganske langt unna pro-glass.

 

På Nikonians finnes det en stickytråd omkring hvordan verdensgarantien praktiseres. Det jeg skrev i forrige innlegg er basert på det svaret man der har fått fra Nikon Sverige - altså hva de krever for at verdensgarantien skal gjelde.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
men Sigmaen og litt annet knask kan du ta inn helt lovlig uten å betale verken moms eller sales tax.
Ikke helt korrekt. Du slipper å betale norsk moms ved innførsel til Norge, men amerikansk Sales Tax (som ikke er det samme som Value Added Tax, VAT) slipper du ikke unna så lenge du kjøper i butikk.

 

Med andre ord, kjøper du over internett og får det sendt til Norge så slipper du Sales Tax, men må betale norsk moms ved innførsel (med mindre verdien av kjøpet er under 200 kr). Kjøper du i butikk og tar det med deg så slipper du moms (så lenge verdien av kjøpet er under 6000 kr), men du må betale sales tax. Sistnevnte varierer fra stat til stat, og det er vel kanskje ikke alle stater som har sales tax. Jeg er heller ikke sikker på hvorvidt sales tax er inkludert i 6000-kroners-grensen, men hvis du havner akkurat i grenselandet bør du nok sjekke det for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
men Sigmaen og litt annet knask kan du ta inn helt lovlig uten å betale verken moms eller sales tax.
Ikke helt korrekt. Du slipper å betale norsk moms ved innførsel til Norge, men amerikansk Sales Tax (som ikke er det samme som Value Added Tax, VAT) slipper du ikke unna så lenge du kjøper i butikk.

 

 

Dersom du f.eks. handler på B&H i NY så må du betale sales tax ja, men dersom du bestiller varene fra B&H med levering i en annen stat så slipper du unna sales tax også. Var det jeg tenkte på, siden det er en vanlig måte å gjøre det på, men jeg burde kanskje skrevet det i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er nok bare proff modellene til Nikon som har dette.

Litt sent i tråden, men jeg kan ikke se at noen har imøtegått dette. Jeg er selv i besittelse av en verdensgaranti for en 50mm f/1.8, som ikke akkurat er et proffobjektiv. :) Alle Nikkorer har verdensgaranti.

 

Det som er viktig, er at dette garantikortet fylles ut og stemples i butikken (mitt er stemplet hos Fotohuset på Karl Johan... ;)). Om det ikke er utfylt av butikken, så gjelder ikke verdensgarantien.

Har fått reparert en d70 etter 4.5 år uten stempla kort. :):)

 

og uten kvitering. Som sagt i norge så erre viktig å ta vare på kvitering og slik da vi har så lang reklamasjons rett.

Lenke til kommentar

Hvis feilen på D70'en lå i lysmåleren, så er dette en kjent feil som fikses uten kvittering/garanti, og selv om både garanti og reklamasjonstiden er gått ut.

 

Så lønner seg å ta vare på garantibevis og evt. kvittering i tilfelle noe skulle skje :) Om man har klart å rote bort begge deler, så skal det være nok om man sannsynliggjør kjøpet med en kontoutskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...