Gå til innhold

Kan jeg spare penger på objektiv i Kina?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe Canon 24-70mm 2.8 L serie objektiv. Fotovideo selger den for 10500 kroner. Men så lurer jeg på om jeg kan spare penger ved å kjøpe dette i Kina?

 

Jeg skal nemlig dit i Mars, og har jo hørt flere butikker som gråimporterer utstyr fra Kina, og da ville jeg jo tro det er litt billigere der. Noen som har erfaring fra fotohandling i Kina?

 

Om det så er billigere der, det er ikke vanskelig å finne ekte vare sant? De piratkopierer jo en del men jeg skulle nå tru at jeg klarer å skille et ekte objektiv fra et falskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant du går i ordentlige fotobutikker burde det ikke være noe særlig problem å finne ekte vare. Markeder kan du være mer skeptisk til. Vet ta mange bestiller fra Hong Kong, som også er billigere enn Norge, og kan umulig tenke meg at Kina ikke skulle la deg spare en tusenlapp eller mer. Neste bekymring er jo garanti og sikkerheten man mister ved å ikke kjøpe varen i Norge. Reklamasjon er en veldig betryggende faktor ved kjøp.

Lenke til kommentar

Hvor i Kina skal du?

 

Hong Kong er vel det beste stedet å handle, med Shanghai på annenplass.

I Beijing har de endel fotobutikker spredd utover, og mange har et ganske godt utvalg.

 

Det kan være lurt å sjekke omtale av butikken før du handler, så du vet at det er folk som har holdt på noen år.

Lenke til kommentar
HKSupplies har 24-70 til 1234$, og det skal være et anerkjent firma.

 

Er dette en butikk jeg finner på gata i Kina, eller er det kun nettbutikk?

Jeg skal til Beijing å være der i 12 dager. Håper gjerne på å spare litt mer enn én tusenlapp, heller to:P

 

Angående garanti, så har jo Canon en internasjonal verdensgaranti ikke sant? på 2 eller 3 år om jeg husker riktig?

Hvis jeg skulle oppleve en feil etter den tiden, er det noen som vet hvor mye det koster å reparere objektiv feil via Canon service?

Lenke til kommentar
HKSupplies har 24-70 til 1234$, og det skal være et anerkjent firma.

 

Er dette en butikk jeg finner på gata i Kina, eller er det kun nettbutikk?

Jeg skal til Beijing å være der i 12 dager. Håper gjerne på å spare litt mer enn én tusenlapp, heller to:P

 

Angående garanti, så har jo Canon en internasjonal verdensgaranti ikke sant? på 2 eller 3 år om jeg husker riktig?

Hvis jeg skulle oppleve en feil etter den tiden, er det noen som vet hvor mye det koster å reparere objektiv feil via Canon service?

 

HKSupplies finnes såvidt jeg vet bare i Hong Kong.

Men det finnes plenty butikker i Beijing også, hvis jeg finner kartet kan jeg gi deg adressa til en jeg syntes virket seriøs.

 

Søk på nettet etter fotobutikk i Beijing, da kan du få anbefalinger på seriøse sjapper.

 

De stedene jeg var innom hadde ikke voldsom prisforskjell fra vanlige nettpriser, så jeg tok ikke sjansen på å handle, men det er godt mulig du kan komme over et kupp.

Lenke til kommentar

Ekstremt billige er de ikke. Du får det en del billigere på BHPhoto. Grunnen til at du får HK anbefalt er at de ikke er så strikse med å sette korrekt tollverdi på pakken...

Tror de setter verdien til 1/4 av det du har betalt, så momskrav får du, men ikke like mye som du ville fått fra BH. Siden det er FedEx, kommer regningen noen uker senere, ja.

Lenke til kommentar
Ekstremt billige er de ikke. Du får det en del billigere på BHPhoto. Grunnen til at du får HK anbefalt er at de ikke er så strikse med å sette korrekt tollverdi på pakken...

Tror de setter verdien til 1/4 av det du har betalt, så momskrav får du, men ikke like mye som du ville fått fra BH. Siden det er FedEx, kommer regningen noen uker senere, ja.

Såååå..... totalen ville blitt hva?:p

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt fra HKsupplies før, via Ebay, og det har gått fint. Imidlertid er de dyrere enn det du får det for i seriøse butikker på gata i HK. Jeg har ikke vært der selv, men jeg fikk svigers til å kjøpe objektiver der, og brukte HKsuppliesprisene som referanse.

 

Iflg ham er det en egen gate med seriøse butikker, og som da holder omtrent samme, lave priser. Dersom du tør finnes det også enda rimeligere, butikker i smågatene, men han mente at de så mer useriøse ut.

 

Han skulle kjøpe en canon 70-200 2.8 IS, og det var mange som prøvde å lure ham til å kjøpe ikke-IS versjonen i smågatene, men i de seriøse butikkene var det ikke noe tull.

 

Om man kjøper på ebay via HKsupplies kan du selv angi hva du vil de skal skrive som verdi. Men om du skal ned dit, så skulle jeg mene det er like greit å vente. Husk også at det ofte er enda mer å spare på tilleggsutstyr som er uoriginalt, som f.eks bagger, blitz, stativer osv.

 

Ellers kom vel min 70-200 på ca 9500, så det kan jo være litt å hente.

Lenke til kommentar

Jeg har et nytt problem angående varekjøp i Kina. Jeg pratet nettopp med en bekjent av meg som har stor peiling på kameraer for å si det enkelt. Han nevnte at Kina kan det hende at til og med et orginalt L objektiv ikke er like bra som det du får kjøpt her til lands.

 

Dette var fordi de kan bruke lavere kvalitets komponenter, og at dette var grunnen til at de også solgte det i andre type esker, for å differansiere produktene. I tillegg er det null internasjonal garanti på dem. Og alt i alt var rådet hans å ikke handle der i det hele tatt.

 

Så for å summere hele samtalen (jeg nettopp hadde) med han, så er ikke produktene nødvendigvis de samme i Kina, som de er her. Jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst til å brenne meg på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjøpt 24-70 privat av en i Norge her. Er veldig fornøyd så langt.

Jeg har merket en forskjell fra alle andre objektivene mine:

Når jeg zoomer INN, så går linsa tilbake. Men når jeg zoomer UT så går den fram. Altså det ekspanderer seg når jeg bruker vidvinkel. Er dette fordi det er større og bygd på en annen måte?

 

Er også en fryd å ta produkt/portrett bilder. Ikke bare blir bakgrunnen så fint sløret, men kantene på ting blir så perfekt nyansert. Er liksom ikke bare en skarp ting foran og en svak ting bak, men dybdekontrasten står så godt frem og er lett å se.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt 24-70 privat av en i Norge her. Er veldig fornøyd så langt.

Jeg har merket en forskjell fra alle andre objektivene mine:

Når jeg zoomer INN, så går linsa tilbake. Men når jeg zoomer UT så går den fram. Altså det ekspanderer seg når jeg bruker vidvinkel. Er dette fordi det er større og bygd på en annen måte?

 

Er også en fryd å ta produkt/portrett bilder. Ikke bare blir bakgrunnen så fint sløret, men kantene på ting blir så perfekt nyansert. Er liksom ikke bare en skarp ting foran og en svak ting bak, men dybdekontrasten står så godt frem og er lett å se.

 

Gratulerer med nytt objektiv!

 

Den er konstruert på en annen måte (sansynligvis dyrere) enn de fleste andre zoom-objektiver,

og det er jo veldig kjekt med tanke på solblenderen.

 

Dette med at Canon selger annenrangs-utstyr i Kina har jeg liten tro på.

Du kan helt sikkert komme over defekte objektiver som har blitt reparert, men at Canon tør å satse sitt rykte på å selge dårligere objektiver i land med lavere lønnsgjennomsnitt høres litt merklig ut.

 

I enkelte butikker, i alle fall i Hong Kong, kan du får Canon World Wide garanti på L-objektiv.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt 24-70 privat av en i Norge her. Er veldig fornøyd så langt.

Jeg har merket en forskjell fra alle andre objektivene mine:

Når jeg zoomer INN, så går linsa tilbake. Men når jeg zoomer UT så går den fram. Altså det ekspanderer seg når jeg bruker vidvinkel. Er dette fordi det er større og bygd på en annen måte?

 

Er også en fryd å ta produkt/portrett bilder. Ikke bare blir bakgrunnen så fint sløret, men kantene på ting blir så perfekt nyansert. Er liksom ikke bare en skarp ting foran og en svak ting bak, men dybdekontrasten står så godt frem og er lett å se.

 

Gratulerer med nytt objektiv!

 

Den er konstruert på en annen måte (sansynligvis dyrere) enn de fleste andre zoom-objektiver,

og det er jo veldig kjekt med tanke på solblenderen.

 

Dette med at Canon selger annenrangs-utstyr i Kina har jeg liten tro på.

Du kan helt sikkert komme over defekte objektiver som har blitt reparert, men at Canon tør å satse sitt rykte på å selge dårligere objektiver i land med lavere lønnsgjennomsnitt høres litt merklig ut.

 

I enkelte butikker, i alle fall i Hong Kong, kan du får Canon World Wide garanti på L-objektiv.

Takk for det. Ekstremt gøyalt med større blender og skarpere bilder. Nå handler det da om å ta noen seriøse bilder her og bygge opp en portifolio:P Noen andre som er late på den siden eller ?

 

Hva det gjelder kvaliteten i Kina så stoler jeg på kilden min, men vil foreløpig ikke oppgi hvem. Han nevnte også at siden komponentene som brukes kan være annerledes og ofte dårligere kvalitet i Kina, så pakkes de inn i helt andre esker enn det som selges i vår del av verden.

 

Dette er en del av et større bilde hvor produktmarkedet i Kina er helt annerledes. I Kina så kjøper fotografer seg helt andre objektiver når de er ute etter kvalitet enn det som står på lista her til lands. Det er det jeg ble fortalt og stoler på han. Det bor tross alt over en milliard mennesker der, som er mer enn Europa eller USA, og hvis de har et annerledes produktspekter så kan jeg skjønne at enkelte objektiver ikke har samme kvalitet som det som selges her.

Lenke til kommentar
Hva er dette???

Svindel.

 

Det er bare å google. Å kjøpe på nett er trygt om man kjøper hos seriøse aktører. Google (og fora som dette) er din venn. Tommelfingerregel #1 er, som i alle sammenhenger, at dersom det høres for godt ut til å være sant, så er det for godt til å være sant.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

For å svare trådstarter litt mer spesifikt. Jeg har nettopp vært i Kina og HK, og kjøpt fotoutstyr (vel og merke det var ikke grunnen til at jeg var der in the first place ;))

 

I Beijing vil jeg anbefale deg å oppsøke et område med kjøpesenter kalt 'Hailong Dasha', eller noen ganger referert til som "Electronics world". Ligger ca 40min med buss fra sentrum. Der tror jeg de har alt av hva hjertet ditt måtte ønske av foto utstyr. Jeg kjøpte et D80 kamera der, og har ikke hatt noe problemer med det. I Beijing, og Kina generellt, må man som sagt være veldig obs på at det er mye fake produkter ute og går. Mange av disse er som du sier meget gode kopier, som til dels kan virke, bare ikke like bra som originalene :) Kjøp derfor ingenting i butikker som ikke virker genuine.

 

HK er vel kanskje et mekka når det kommer til handling av fotoutstyr. I tillegg til å ha meget gode priser, er hele HK skattefritt, så da kan du trekke av enda mer på prisen. Det er nesten som det er for godt til å være sant når man går rundtomkring og titter på utstyr :) Jeg endte opp med et D300 i HK, samt en PS3 til 1900 spenn (som jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke til enda, da jeg glemte å kjøpe spill :p)

 

..bare husk å gå på grønnt når du kommer hjem og håpe på det beste :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...