Gå til innhold

NVIDIA Forceware clocking-software?


Anbefalte innlegg

Hei og god formiddag folkens!:D

 

Jeg er i et skjeldent godt humør, dog så skjeldent for jeg har så masse PC-problemer at det er rett og slett helt for jæ**ig. Men fra spøk til revolver, mitt spørsmål.

 

Jeg lastet ned BETA-drivere til skjermkortet mitt (NVIDIA Gainware GeForce 8800 GTX), og det innholdte en klokkefunksjon til både RAM, CPU, Skjermkort, Motherboard og noen andre ting som jeg ikke engang gadd å sette meg inn i. Det virket veldig greit når det gjelder funksjoner sånn som å "autoklokke" maskinen til dens optimale kapasitet (noe som programmet helt alene tar seg av) helt til maskinen klikker, så klokker den seg noen hakk tilbake (vanlig overklokking i et nøtteskall med andre ord). Det jeg lurer på er egentlig om noen av dere har hatt erfaring med denne softwaren, og om den fungerer bra (kontra andre programmer), og om det er stabilt og ikke minst UFARLIG å bruke det?

 

Håper på noen lure svar (ettersom jeg selv ikke er så lur på det området, minst) og hjelp fra PC-guruer som virkelig kan overklokking.

 

 

 

Med vennlig hilsen Rune Pedersen :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker nok på nTune? Den erfaringen jeg hadde med nTune var at den rotet noe fryktelig og at den bare krasja maskinen hele tiden uten å egentlig finne noen fornuftig overklokk (fikk ca 2 % stabil OC med det programmet). Overklokking utføres fra BIOS, punktum. Når det er sagt, har jeg nå 45.8 % overklokk av CPU og 64.2 % overklokk av FSB når jeg overklokket fra BIOS. Skjermkort imidlertid overklokkes gjerne fra Windows med bruk av nTune eller programmer som NiBiTor eller RivaTuner.

 

Når det gjelder hvordan man overklokker, er dagens datamaskiner veldig enkle å overklokke i forhold til hvordan det var før hvor du helst måtte være elektriker for å gjøre det. Nå er det egentlig bare å "skru opp" FSB-en med f eks 20 MHz helt til maskinen din henger seg, skru opp V core (CPU-kjernespenning) for å få det mer stabilt (fordi det blir varmere/mer resistans i transistorene/trenger mer trøkk i slangen/mer spenning), overvåke temper på CPU med f eks Everest. Conroe burde helst ligge under 60 grader C, Kentsfield burde helst ligge under 70 grader C. (Kjernene kan ligge 10 grader over dette.) Lykke til!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Du tenker nok på nTune? Den erfaringen jeg hadde med nTune var at den rotet noe fryktelig og at den bare krasja maskinen hele tiden uten å egentlig finne noen fornuftig overklokk (fikk ca 2 % stabil OC med det programmet). Overklokking utføres fra BIOS, punktum. Når det er sagt, har jeg nå 45.8 % overklokk av CPU og 64.2 % overklokk av FSB når jeg overklokket fra BIOS. Skjermkort imidlertid overklokkes gjerne fra Windows med bruk av nTune eller programmer som NiBiTor eller RivaTuner.

 

Når det gjelder hvordan man overklokker, er dagens datamaskiner veldig enkle å overklokke i forhold til hvordan det var før hvor du helst måtte være elektriker for å gjøre det. Nå er det egentlig bare å "skru opp" FSB-en med f eks 20 MHz helt til maskinen din henger seg, skru opp V core (CPU-kjernespenning) for å få det mer stabilt (fordi det blir varmere/mer resistans i transistorene/trenger mer trøkk i slangen/mer spenning), overvåke temper på CPU med f eks Everest. Conroe burde helst ligge under 60 grader C, Kentsfield burde helst ligge under 70 grader C. (Kjernene kan ligge 10 grader over dette.) Lykke til!

 

 

 

Ble litt klokere, hjertelig;) men jeg har veldig lite erfaring innen klokking generelt, men styres CPU-hastighet bare ved hjelp av FrontSideBus-verdien? Leste en guide hvordan man overklokker for eks. en AMD XP5800 dual core (AM2) som er en sånn som jeg har, og der stod det at man må klokke både FSB, V-Core, minnefrekvens og selveste CPU-frekvens. Hvis du eller noen andre kan bidra med en mer detaljert guide hvor jeg kan lese mer info om hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det så hadde det vært helt supert!

Lenke til kommentar

Det er ikke så komplisert egentlig. Front Side Bus er på mange måter "hastigheten" til systemet. CPU-frekvensen finnes ved FSB * CPU multiplier. FSB-en er quad-fed, så vi må dele den på 4 før vi ganger den med CPU-multiplier, som er f eks 9. På en stock Q6600 vil dette altså bli 1066 MHz FSB / 4 * 9 = 2400 MHz core clock. Så du kan enten øke CPU multiplier, eller øke FSB. På de fleste Intel-prosessorer som ikke er Extreme-versjoner kan man ikke stille CPU-multiplier høyere, bare lavere, så økning av FSB er foretrekkbart, samtidig som dette øker hastigheten på hele systemet ditt, selv om dette i seg selv ikke gir veldig stor forskjell i ytelse i forhold til økningen av hastighet på CPU-en. F eks, 1066 MHz FSB / 4 * 9 = 2400 MHz, mens 1200 MHz FSB / 4 * 8 = 2400 MHz, men et bittelitt kjappere system fordi FSB-en er høyere. Økning av FSB betyr også økt minnehastighet. De fleste maskiner i dag bruke DDR-minne, som står for Dual Data Rate (FSB til sammenlikning er QDR, altså Quad Data Rate, altså quad-fed). DDR-minne er altså dual-fed som betyr at minnebrikkene kjører på det dobbelte av hastigheten til FSB-en. F eks, 1200 MHz FSB gir 1200 MHz FSB / 4 * 2 = 600 MHz minne. Hvis du har DDR2-533-minnebrikker, må du overklokke minnebrikkene hvis du har en Intel Core 2 Duo E6600 (2.4 GHz) fordi den kjører på 1066 MHz FSB. 1066 MHz FSB / 4 * 2 = 533 MHz. Øker du FSB-en øker du automatisk minnehastigheten. Så når du vil overklokke, kan det lønne seg å kjøpe minne som garantert minst kjører på det du trenger. Skal du klokke til 3600 MHz core clock med en multi på 9 f eks, trenger du minst DDR2-800-minne, fordi 3600 MHz core clock / 9 * 2 = 800 MHz.

Lenke til kommentar

Skjønner litt mer nå, men likevel så står det i BIOS-en min at når jeg skal gjøre det manuelt så kan jeg klokke mye mer enn det. Kan klokke både minnet, FPS etc. men det igjenstår enda hvordan man skal klokke V-Core (spenningsnivået) på CPU-en.

 

Leste en guide der det stod nøyaktig punklig nedigjennom hva man skulle gjøre, jeg fulgte den men det endte opp med at jeg måtte resette BIOS-en via jumperen på hovedkortet.

 

Har det nyeste Fat4lity hovedkortet, og stod på nettet det skulle være helt villt å overklokke med. Har en AMD x2 XP5800+ CPU, og skulle gjerne ha overklokket den til i allefall tilsvarende en xp6400 black edition, har ganske heftig kjøling på CPU-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...