Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte liker den lett nedkjølt med is - "on the rocks". Har man is i skal den drikkes før isen smelter sånn alt for mye - så blir den tynn.

Enkelte liker den uten is - slett ikke nedkjølt - "neat".

Enkelte liker å ta en dråpe eller to i med vann (bokstavelig talt bare noen få dråper!) for å "la smaken åpne seg". Å ha is i har også sideeffekten at det nettopp kommer bittelitt vann i.

 

Glass - tradisjonelt store åpne glass med rette sider og flat bunn.

Andre foretrekker små tulipanglass for smaking - det samme som mange kjennere bruker til konjakk i stedet for de tradisjonelle store ballongglassene.

 

 

Oppbevaring: Som all annen alkohol: Ikke i sollys!!

Selve temperaturen ved oppbevaring er ikke så viktig - spesielt før flasken åpnes - det er ingen "lagring" som foregår på flaske. Som alltid er kjellere det beste.

 

 

Whisky lages som god øl, bare destillert etterpå - whisky er retten og sletten destillert øl.

Skikkelig øl lages av malt - bygg, hvete eller annet korn (men først og fremst bygg!), som spirer såvidt, og så tørkes og males. Dette blandes med vann (og heter så "vørter") - og dette tilsettes gjær og får alkohol ved gjæring. Øl tilsettes gjerne også humle for litt smak.

 

Til kjipe øltyper (som dårlig amerikansk øl) blander man ut malten med billigere råvarer som mais og ris. Dette gjør at det smaker skvip - også når det destilleres til "burbon".

 

Derfor er maltwhisky det beste - det er laget av malt og ikke blandet ut med annet.

 

Det finnes også "blended" - at man har blandet ut maltwhisky med billigere typer sprit, som potetsprit og annet.

 

Typisk er whisky vannet litt ut for å komme ned på 40% styrke - uutvannet heter "cask strength", og er gjerne litt kraftigere - 50-60% eller så. Cask Strength whisky har godt av en dråpe vann eller to - men det er ment bokstavelig talt "en dråpe vann".

 

Betegnelse/stavemåte:

Skottland: "Whisky".

Irland: "Whiskey".

Japan m.fl: "Interessant"

USA: "Skvip".

 

 

 

Selv nyter jeg min maltwhisky neat i et lite tulipanglass. :)

(Samme type glass jeg også bruker til god rom og konjakk.)

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt klart opplevd ekte idrettsglede i dag. Hansern i fra Vgtv og tangdruebakken. Han putter mål i fotballkamp. Jubler litt, sjekker klokka si for å se hva klokka var. Og kommer løpende og gir meg en klem og spør om han får se på bildet av målet han scoret. Rimelig glad kar når han så bildet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har man vært på polet, ble en Rosemounts GTR 2010.

 

Og en CAOL ILA 12 Year Old

 

Blir spennendes å prøve noe nytt :)

 

Siden du ikke handla hjemmebrent regner jeg med at du foretrekker kvalitet istedenfor kvantitet :)

 

Da må du sette deg ned i godstolen og skru opp volumet og nyte en av de ultimative artistene/sang for real avslapning :w00t:

 

Hey you

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=83AylhRtQgs

 

Edit: jeg liker helst en god rom når jeg skal kule ned, eller en god vodka uten tilført sukkerholdig veske. :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det finnes også "blended" - at man har blandet ut maltwhisky med billigere typer sprit, som potetsprit og annet.

Trodde blended betydde at den er en blanding av forskjellige maltwhiskyer; f.eks. Chivas. Vanlig maltwhisky er en blanding av samme type, men forskjellige årganger. Single Malt er fra et og samme fat.

 

Selv nyter jeg min maltwhisky neat i et lite tulipanglass. :)

(Samme type glass jeg også bruker til god rom og konjakk.)

Jeg nyter whiskyen min i et mer tradisjonelt whisky-glass :) En god rom er også noe som kan anbefales.

Lenke til kommentar

Da har man vært på polet, ble en Rosemounts GTR 2010.

 

Og en CAOL ILA 12 Year Old

 

Blir spennendes å prøve noe nytt :)

 

Siden du ikke handla hjemmebrent regner jeg med at du foretrekker kvalitet istedenfor kvantitet :)

 

Da må du sette deg ned i godstolen og skru opp volumet og nyte en av de ultimative artistene/sang for real avslapning :w00t:

 

Hey you

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=83AylhRtQgs

 

Edit: jeg liker helst en god rom når jeg skal kule ned, eller en god vodka uten tilført sukkerholdig veske. :)

 

Jeg har aldri vært glad i å drikke for å bli drita, liker å kose meg med drikka, men aldri hatt økonomi før nå til å begynne prøve ut diverse ting.

 

Får se om jeg hører på den senere, litt usikker på om jeg skal ta meg en dram ikveld eller imorgen ;)

Lenke til kommentar

Trodde blended betydde at den er en blanding av forskjellige maltwhiskyer; f.eks. Chivas. Vanlig maltwhisky er en blanding av samme type, men forskjellige årganger. Single Malt er fra et og samme fat.

Nei - blended er utblandet - en "blended malt whisky" er en blended whisky (altså blandet ut med grain whisky eller klar sprit) med minst 51% maltwhisky.

Edit - hmm - nei - det gjelder i statene - i Skotland (som er det landet som først og fremst er interessant her) er en blended malt whisky som du sier en blanding av forskjellige maltwhiskyer.

 

Men - en single malt er fra en "runde" på et enkelt destilleri. Fra et og samme fat er "single cask". :)

 

Jeg nyter whiskyen min i et mer tradisjonelt whisky-glass :) En god rom er også noe som kan anbefales.

En god rom anbefales! Selv vil jeg spesielt anbefale El Dorado 12 år - den er mild og god, men har den gode karakteristiske romsmaken.

 

En annen god rom for begynnere er Bacardi 8 år - stort sett den eneste Bacardien jeg vil anbefale. Den er rund og mild, og er ikke bare god alene, men fantastisk i matlaging - en bitteliten slant hever en i utgangspunktet god romkake til de helt store høydene. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

En annen god rom for begynnere er Bacardi 8 år - stort sett den eneste Bacardien jeg vil anbefale.

 

Behøver ikke og være nybegynner :)

Har faktisk tatt noen klunker av nevnte Barcadi rom nå i kveld, må nevnes at rom skal helst nytes rett fra flasken som en gammel sjømann gjør :)

 

Må også tilstå at jeg hører på ELO akkurat nå :p

 

Var på lefdal i dag og klådde på en NX200, lå forbausende godt i hånda.

 

Nei det gjør den ikke, og jeg har ikke lyst på den :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

You keep telling yourself that :ph34r:

 

Men kan ikke si at jeg har lyst på den, trenger søker.. Liker ikke å holde kamera ustabilt langt vekke fra ansiktet. Derfor håper jeg Samsung snart kommer med retrokamera som er ryktet.. Kan evt være at jeg går for NX20 når den snart kommer

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

You keep telling yourself that :ph34r:

 

Men kan ikke si at jeg har lyst på den, trenger søker.. Liker ikke å holde kamera ustabilt langt vekke fra ansiktet. Derfor håper jeg Samsung snart kommer med retrokamera som er ryktet.. Kan evt være at jeg går for NX20 når den snart kommer

 

Samsung har et interessant konsept i NX-serien, var en nedtur at NX-200 ikke hadde mulighet til ekstern søker så som NX-100 har, hvis ikke Canon får ut fingeren blir det nok en NX på meg når de har laget en modell som lokker meg nok.

Lenke til kommentar

Samsung har et interessant konsept i NX-serien, var en nedtur at NX-200 ikke hadde mulighet til ekstern søker så som NX-100 har, hvis ikke Canon får ut fingeren blir det nok en NX på meg når de har laget en modell som lokker meg nok.

 

Optikken er det som for min del er mest spennende. 16mm skal være veldig god, 30mm vet jeg er fantastisk, og det ryktes at de kommer med en 55mm pancake snart.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...