Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Idag har jeg følgende utstyr:

Canon 30D

Canon 350D

18-55mm kit-objektiv til 350D

Canon 70-300mm IS USM

Sigma 10-20mm

 

Jeg har vel ingen spesiell foto-stil (enda), så jeg utforsker vel fortsatt...

 

Det jeg har tenkt på for fremtiden er makro, ny normalzoom (Tamron 17-50 f/2,8 ser veldig bra ut) og kanskje blits. Kanskje noe fastoptikk. Men, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Hva ville dere andre kjøpt i denne "rekka" av utstyr, når jeg fortsatt "utforsker"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idag har jeg følgende utstyr:

Canon 30D

Canon 350D

18-55mm kit-objektiv til 350D

Canon 70-300mm IS USM

Sigma 10-20mm

 

Jeg har vel ingen spesiell foto-stil (enda), så jeg utforsker vel fortsatt...

 

Det jeg har tenkt på for fremtiden er makro, ny normalzoom (Tamron 17-50 f/2,8 ser veldig bra ut) og kanskje blits. Kanskje noe fastoptikk. Men, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Hva ville dere andre kjøpt i denne "rekka" av utstyr, når jeg fortsatt "utforsker"?

Jeg hadde startet med å erstatte kit-zoomen. For så å kjøpe en god macro. Eventuellt skaffet deg en EF 28mm f/2.8 eller EF 35mm f/2 mellom de to. Hva ønsker du å oppnå med fast-optikken ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Tomsi: Det er jo mulig det bare er strømforsyningen (og kanskje litt mer) som har avgått med døden. Man kan alltids håpe, i alle fall.

 

Edit: Jeg ville forresten ikke sitter her om det hadde skjedd, jeg hadde vært i gang med å putte diskene i en annen maskin allerede. :wee:

Det er det jeg håper - har to-tre power i reserve. Samt hovedkort/CPU/minne.

 

Tom

Da er ble skade-status som følger.

Serveren: blåst hovedkort og/eller CPU. Power suspekt. Diskene OK :thumbup:

Squeezeboxen i stua - knekt nettverksport.

Reserve maskin 1: knekt nettverksport. Ingen problem hadde et nettverkskort i reserve.

Linksys ruteren - en defekt port ?

 

Mangler bare å sjekke nettverkporten til hoved-stasjonære. Men jeg har flere nettverkskort ;)

 

Squeezeboxen er det eneste ergelige. Har nok reservedeler til resten.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg hadde startet med å erstatte kit-zoomen. For så å kjøpe en god macro. Eventuellt skaffet deg en EF 28mm f/2.8 eller EF 35mm f/2 mellom de to. Hva ønsker du å oppnå med fast-optikken ?

 

Har vurdert å bytte ut kit-objektivet før evt makro, ja. Kan hende tankegangen min ikke er så verst, da. :)

 

Med fastoptikk så er det vel lysstyrken som lokker mest. Også er jeg jo nysgjerrig på om alt blir så skarpt som fastoptikk-fantaster skal ha det til. :tease::) Jeg tror antakelig ikke på det før jeg har noe eget jeg får testet med. Hehe.

 

Skulle sikkert hatt 85mm f/1,8 også, for innendørssporten jeg gjerne skulle fotografert innimellom. Men så lenge jeg ikke får betalt for det, så må det bare vente.

Lenke til kommentar
Da er ble skade-status som følger.

Serveren: blåst hovedkort og/eller CPU. Power suspekt. Diskene OK :thumbup:

Squeezeboxen i stua - knekt nettverksport.

Reserve maskin 1: knekt nettverksport. Ingen problem hadde et nettverkskort i reserve.

Linksys ruteren - en defekt port ?

Mangler bare å sjekke nettverkporten til hoved-stasjonære. Men jeg har flere nettverkskort ;)

Squeezeboxen er det eneste ergelige. Har nok reservedeler til resten.

 

Toppers at HDene berget. Men følg med på SMART-statusen en god stund fremover på dem, siden de tross alt har stått i en maskin der mye annet gikk pokkerivold.

 

Slike skader skal forresten dekkes av innboforsikringen. Så hvis skadebeløpet går godt over egenandelen, så ville jeg tatt en telefon til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Slike skader skal forresten dekkes av innboforsikringen. Så hvis skadebeløpet går godt over egenandelen, så ville jeg tatt en telefon til forsikringsselskapet.

På grunn av prisnivåpå utstyret så blir det vel ikke break-even en gang. Fordelen er at jeg nå kan kaste en del utstyr med god samvittighet; hater å kaste ting som virker. Har også mulighet til å skaffe en brukt squeezebox til hyggelig pris.

 

Skal passe på diskene - og det blir nok ny backup av musikken. Bildene har jeg nok backup av.

 

Nødserveren er en smule provisorisk:

 

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt tripod fra Japan Photo som jeg regner med lander på postkontoret i morgen. Velbon Sherpa 600R. Har jeg gjort et fornuftig valg mon tro? Det påstås at det takler vekt opp mot 15kg, så det lette 450D + objektiv (aldri over 1kg totalt) burde vel gå fint. Jeg er spent på hvor fort det blir slarkete, og hvordan det er å plassere det på løs grunn (mose og annen natur). Mest fordi jeg ikke har tidligere erfaringer med stativ.

Lenke til kommentar
Hvem fant opp trådløs blittstyring?*

 

*Satser på at det var Nikon jeg....

Ikke akkurat like viktig som oppfinnelsen av pentaprismen, så det er en litt fattig motargumentasjon. Det er litt mer i klassen med hvem fant opp det digitale speedometeret.

 

Uansett er dere begge uvitende fanboys som ikke har forstått at alt har gått nedoverbakke etter det digitale speilrefleksets høydepunkt med Eos 20D. Ingen over, få ved siden, de fleste under.

Lenke til kommentar
Uansett er dere begge uvitende fanboys som ikke har forstått at alt har gått nedoverbakke etter det digitale speilrefleksets høydepunkt med Eos 20D. Ingen over, få ved siden, de fleste under.

Slik taler en ekte fanboy sånn ca 20 år etter at han var i en alder hvor man kunne være fanboy?

 

Selv mener jeg at alt har gått nedover siden Commodore endret fasongen på 64-en ...

 

Tom

Lenke til kommentar
KANSKJE fordi han har det selv =)

Hva er det som får deg til å tro det? Det neste måtte være at det kommer en hyllest til 28mm-ens fortreffelighet.

 

Tom

Det skal være sikkert og visst, men det er enda ikke for sent for etternølere der. Men jeg synes synd på alle dere som ikke fikk slått kloa i en 20D før den ble byttet ut med klart mindreverdige modeller.

 

Og du har selvsagt helt rett i at alt inne datamaskiner gikk nedoverbakke da C64 mistet sitt flotte avrundede utseende. Det var da man lagde skikkelig hardware, spesielt med tanke på lagringsmediene. Floppydisc :dribble:

Lenke til kommentar
Og du har selvsagt helt rett i at alt inne datamaskiner gikk nedoverbakke da C64 mistet sitt flotte avrundede utseende. Det var da man lagde skikkelig hardware, spesielt med tanke på lagringsmediene. Floppydisc :dribble:

Forøvrig verdens tregeste floppy-drive. Men den var ihvertfall raskere enn kassett-spilleren som man gjerne kjøpte med :)

 

Tom

 

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...