Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan fortelle meg kjapt hva mode'sa på SB-800 er og gjør?

[...]

Evt hvorfor noe er bedre å bruke enn noe annet?

Det er ikke normalt noen grunn til å bruke annet enn I-TTL eller M på en blits. For sjøsyk til å si noe om de andre modusene, men generelt er det ITTL med eventuell blitskompensasjon som gjelder. Funker til det meste, men i kontrollerte studio-omgivelser ol. er det nok minst like greit å bruke M.

 

Edit: Når det gjelder kjoler, så er det min erfaring at Matrix ikke brenner ut kjolen. Punktum. No worries. Det er et større problem at en mørk dress kan gro igjen, men med egenskapene til Nikons råfiler i mørke partier, så er det normalt ikke noe kjempeproblem å hente opp i post.

 

Edit 2: Til ditt forestående bryllup - pass på at kameraet står satt opp til Auto FP (du ser det i displayet til SB-800 - en boks med ITTL, en med BL (om du er i Matrix) og en med FP. FP gjør at du kan bruke innfyllingslys på alle lukkertider (men effekten på blitsen blir dårligere jo kortere lukkertid du har).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eller ikke jobber hos JP ?

 

Vi som jobber hos JP har også det problemet :no:

 

Dere får noe til 65-80%, avhenger av hva det er, og du vil ha mer?

Det eneste som er upraktisk er at man ikke får noe særlig mer rabatt enn gjerne 10% på de varene som man faktisk vil ha, som såklart er dyre, jeg har vel spart enn to tusen på objektiv og blitz og bag og stativ.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal eksponere i en stressa situasjon uten å få utbrent kjole?

Spotmåling på kjolen, og gjerne undereksponere ett tredjedels trinn ca.

Lenke til kommentar

Har planalgt matrix selv, fordi spot kan gjøre komposisjon revva når man må holde fokuspunktet på et sted osv, om man ikke bruker den der låsknappen... noe jeg ikke gjør...

 

 

Hvilken kombinasjon blir best tror dere?

 

D300/SB-800 + 12-24mm f/4 eller 80-200mm f/2.8

D200/SB-800 + 12-24mm f/4 eller 80-200mm f/2.8

 

Ja den står i FP, AA for øyeblikket though... ITTL i stedenfor AA?

 

Hvorfor?

 

Edit: Blir forresten 12 timer. 22GB minnekort til rådighet, 4 sett batteri til kamera,

RAW + Basic Small.

 

Burde vel holde?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Dere får noe til 65-80%, avhenger av hva det er, og du vil ha mer?

Husker en kollega av meg kjøpte en G9 gjennom fotobutikken vi jobber i. Han fikk vel sånn 40 kroner i rabatt i forhold til utsalgspris når han kjøpte til innkjøpspris :!:

 

Er noen ting som er litt rimeligere, og Panasonic har gode betingelser når det kommer til personalkjøp. Men stort sett er det minimalt å spare på å kjøpe fotoutstyr når man jobber i fotobutikk. Ofte kan man spare penger på å kjøpe på ukens tilbud og lignende andre steder fremfor å kjøpe til innkjøpspris.

Lenke til kommentar
Dere får noe til 65-80%, avhenger av hva det er, og du vil ha mer?

Husker en kollega av meg kjøpte en G9 gjennom fotobutikken vi jobber i. Han fikk vel sånn 40 kroner i rabatt i forhold til utsalgspris når han kjøpte til innkjøpspris :!:

 

Er noen ting som er litt rimeligere, og Panasonic har gode betingelser når det kommer til personalkjøp. Men stort sett er det minimalt å spare på å kjøpe fotoutstyr når man jobber i fotobutikk. Ofte kan man spare penger på å kjøpe på ukens tilbud og lignende andre steder fremfor å kjøpe til innkjøpspris.

 

Joda, er fullt klar over at noen ting er lite å spare på, emn inside-info sier at noen kamerahus som er svært aktuelle gir meget fra rabbat til JP ansatte. De mest ekstreme rabattene er jo på tilbehør, så man sparer ikke mye i kr og øre, men på prosenten så. tviler på at JP kjøper inn et LCD deksel for D300 til 600, når de selger for 700. (Mulig det var 500 og 600, husker ikke helt)

 

Poenget er at deksel og slikt selges dyrt fordi det er der de kan hente inn en del, fordi en økning på 50% ikke er mye for kunder, men når man legger sammen så blir det mye.

 

Er som han bank-ansatte som tok 10øre fra alle som brukte kortet i et døgn i USA. Han ble millionær på rekordtid, selv om det ikke var mye fra hver av de.

Lenke til kommentar
Ja den står i FP, AA for øyeblikket though... ITTL i stedenfor AA?

AA står for Auto Aperture - blitsen mottar informasjon om valgt blender fra kameraet, iso, brennvidde og fokusavstand, og forsøker så å gjette seg til rett eksponering (basert på blitsens innebygde lysmåler). Du benytter ikke kameraets lysmåler, men det er en hakket mer avansert variant av simpel Auto.

 

ITTL: Du har kanskje lest påstander om at Nikons blitsautomatikk er den beste? Dette er Nikons blitsautomatikk.

Lenke til kommentar
Men sånn med det samme, av hvilke grunner har man da valget AA? hvilke fordeler kan det gi?

Man ungår ITTL-preflash, samtidig som blitsen har mer informasjon å beregne eksponering på enn med Auto. Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg. "Gamle" entrymodeller som D70 og spesielt D50 har lang tid mellom preflash og faktisk eksponering, slik at blunking fort blir et problem.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...