Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ulempen er at de fleste AI macroene er 1:2.

Som du nevner i en senere post kan dette like gjerne være en fordel, litt etter som man ser det. Så vidt jeg husker har arnold_layne mellomringer, så da er ikke det noe problem. Det koster vel ikke mer enn at du kan få slått kloa i noen heller.

 

80-200/2.8 skyvezoom vidåpent. IMO får man mye IQ for pengene med dette objektivet.

Skyvezoomen er bra den, har skaffet meg den selv. Det eneste som kan være litt irriterende, er at den zoomer seg selv når du peker kameraet nedover.

Lenke til kommentar
Ulempen er at de fleste AI macroene er 1:2.

Som du nevner i en senere post kan dette like gjerne være en fordel, litt etter som man ser det.

Som jeg sa på Akershus-treffet, så er det ingen sammenheng mellom 1:1 og endret brennvidde ved fokusering. Både 55/2.8 og 105/2.8 (i AI-versjon) endrer brennvidde ved fokusering, og begge er 1:2 - det har riktignok sammenheng med fokusmekanismens konstruksjon, og det er forskjellen her som gjør at 105/4 ikke endrer brennvidde.

 

FWIW, så har AI(s) 105/2.8 en brennvidde på 88mm ved nærgrensen.

Lenke til kommentar
Trenger litt mer hjelp til fotokurset mitt.

 

Denne gangen jakter jeg på bra gratis programvare.

Krav/ønsker i denne tråden.

Jeg finner en del bra tips i tråden Bilderedigering og programvare, men føler at denikke gir fullstendig oversikt.

RawTherapee er gratis og utvikles fortløpene. Der finnes også et aktivt forum hvor brukerne kan ta opp diverse...

 

http://www.rawtherapee.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...