Gå til innhold

Karaktersnittet på medisinstudiet ved NTNU, UiO og UiB


Anbefalte innlegg

Bare for å gjøre det helt klart:

 

(Andre tilleggspoeng)

 

(eigne reglar for medisinstudiet)

 

3 poeng for ENTEN

-fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller

-eitt bestått år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon

eller

-fullført militær eller sivil førstegongsteneste

 

Altså man kan ikke først gå et år i militæret et år og få poeng for deretter å ta et år på et universitet!

 

3 tilleggspoeng er max sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg. Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1,5 tilleggspoeng.

 

Det blir gitt 2 poeng for kvart år, max 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med

-3-årig vidaregåande utdanning

-fagbrev/sveinebrev

-forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

-teknisk fagskole

 

Mer info: http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o.../poengutrekning

Endret av aengas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for mer svar!!!

 

men siden det andre sekundærmålet eller hva det heter, pleier poengsummen å være 10 over den vanlige poeng summen.

 

er jo litt vanskelig å samle poeng da.

 

men det går vell kanskje ned i 2009 siden det har blitt ny reform og greier...

Lenke til kommentar
Tenkte mer på karakter-/poengsnittet på primærutvalget, hehe.

 

Ja, skjønte hva du mente, ville bare få frem at alderssnittet kommer til å gå veldig opp, fordi man kommer til å få poeng for alder. Personlig liker jeg ikke de nye reglene.

 

ja jeg likte de andre reglene før jeg også. var mye enklere å samle inn poeng etter vidregående.

 

Tenk på ungdom som ikke gjør det så bra på vidregående , og bestemmer seg senere at de vil bli noe man trenger gode karakterer til eller mye poeng. Så egentlig de tre årene på vidregående er de viktigste årene..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ahh, hjertelig takk!

 

Så det rene "karakterkravet" var altså henholdsvis 5,45 og 5,58 (m/tilleggspoeng 63 og 64,3). Hvor kan man finne disse tallene? (Om jeg skulle lure på andre studieretninger også).

 

Eller tar du bare primærsnittet og tar -8,5 for å få et ca. karaktersnitt? :)

Endret av Fineschmecker
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva med farmasi? Ser poenggrensa ligger på 57 poeng hos UiB. Er dette en studieretning hvor inntakskravene øker mye hvert år?

 

57 poeng minus ~8 tilleggspoeng skulle vel tilsvare et karaktersnitt like under 5. Synes det var litt lavt, eller? :hmm:

 

Beklager liten avsporing, men ser ut som trådstarter har fått svar på sine spørsmål uansett.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mente ikke at det var dårlig. For all del. Men i forhold til medisin, hvor du gjerne må ha 5,5 i karaktersnitt.

 

Trodde nemlig at man kunne bli mye det samme når man studerte medisin som farmasi? F.eks. forskning på medisiner o.l.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Når du sier det virker det vel ganske logisk, ja.

 

Om du begynner på biokjemi, industriell kjemi eller farmasi, så kan du vel bli mye det samme?

 

Altså når man først er kommet seg inn på universitetet, er vel veien videre ganske åpen?

 

De aller fleste farmasøyter jobber i apotek.

De dobbeltsjekker at alle pilleeskene som deles ut er korrekte i forhold til resepten som legen har skrevet ut.

 

En siv.ing i biokjemi eller industriell kjemi kan ha mange forskjellige jobber, men jeg vil tro at de fleste er ansatt i industrien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...