Gå til innhold

Karaktersnittet på medisinstudiet ved NTNU, UiO og UiB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så utrolig negative og hånende folk var i den tråden her da, trådstarter ville bare ha en feeling på hva slags karaktersnitt folk har hatt når de har kommet inn på lege- tannlege- eller siving-studiene, ikke noe mere hokus pokus enn det. Skjønner godt at det kan se håpløst ut med 70 poeng osv for å komme inn, men mange med så mange poeng har gjerne ikke bedre snitt enn 5,5, de har bare makset ut antall tilleggspoeng (type alderspoeng etc.)

 

Jeg hadde 5,6 i snitt, og etter bare ett år med militæret var jeg oppe i 69 poeng, så er det sagt. Tror du fint kan komme deg inn på medisinstudiet med 5,2-5,3 i snitt, men da ikke før noen år etter du har gått ut av vgs, sånn systemet er i dag med alderspoeng osv.

 

Synes faktisk å huske at det med medisin var ekstrapoeng for å ha jobbet på sykehus også, noen som kan bekrefte/avkrefte?

 

Uansett, jeg går Siv.ing.

Lenke til kommentar

For å svare på det trådstarter spør om:

 

Er medisinstudent, kom inn for ca. et år siden, hadde et snitt på 5,3, mange 6 en del 5 men jeg hadde 20 tilleggspoeng, 4 for fordypning, 4 for realfag, og 12 for høyere utdanning(120 studiepoeng fra universitet)

 

Men poengsummene endrer seg voldsomt fra år til år, med samme poengsum hadde jeg f. eks ikke kommet inn i år. Mitt råd, finn ut an hva du vil bli, lege, tannlege eller ingeniør, og så jobb målrettet, da vil du klare å oppnå målet ditt, og ikke la penger eller familie styre valget ditt. Ellers lykke til, og husk at reglene endrer seg neste år!!!!

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
hva hvis man har ca 50 studiepoeng med ekstrapoeng. er det vanskelig å sanke inn poeng etter vidregående for å komme inn på odontologi?

 

Er ikke vanskelig å sanke inn poeng for å komme inn på odontologi. Du får tre poeng for militær, tre poeng for 60studiepoeng på universitet, pluss at du får alderspoeng fra og med fylte 21 år-maks 6 poeng.

 

Har du 50 poeng etter at realfagspoengene og fordypningspoengene er plusset til? Hva er snittet ditt? Kanskje bør du også ta opp noen fag som privatist for å forbedre snittet ditt.

 

Det gjelder å være målrettet, de som kommer inn på studiet er ikke nødvendigvis de smarteste i hele norge, men de er flinke til å pugge, og gir ikke opp! Sjekk gjerne poenggrensene på samordna opptak.

Lenke til kommentar

Disse poengene som det ble linket til over, det er jo 4 forskjellige poengsummer bortover, hva er forskjellen på dem?

 

Jeg får selv rundt 4 i snitt tror jeg og jeg drømmer om å bli ernæringsfysiolog, men man må jo ha noe voldsomt med poeng for å komme inn. 4 i snitt =40 poeng? + militæret er 3, 3 poeng for et årsstudium pluss 6 alderspoeng. Jeg vil jo aldri klare dette, må vente da til jeg er 24 (er det da alderspoengene slutter?) etter å ha tatt militæret og et eller annet årsstudium, har jo fortsatt bare 52 poeng...

Lenke til kommentar

Som Sonja84 sier er det bare å samle poeng, å ha tålmodighet. Utrolig mange av dem som studerer odontologi har tatt opp fag på et eller annet tidspunkt. Dette er kanskje også en av grunnene til at snitt alderen er relativt høy.

 

Ergo, har du virkelig lyst å bli tannlege er det ingenting som tilsier at du ikke kan bli det, gitt at du har greie karakterer fra vidregående.

 

Edit: 4 i snitt tilsvarer 40 poeng. 4,5 i snitt tilsvarer 45 poeng etc.

Endret av Epistemi
Lenke til kommentar
Disse poengene som det ble linket til over, det er jo 4 forskjellige poengsummer bortover, hva er forskjellen på dem?

 

Jeg får selv rundt 4 i snitt tror jeg og jeg drømmer om å bli ernæringsfysiolog, men man må jo ha noe voldsomt med poeng for å komme inn. 4 i snitt =40 poeng? + militæret er 3, 3 poeng for et årsstudium pluss 6 alderspoeng. Jeg vil jo aldri klare dette, må vente da til jeg er 24 (er det da alderspoengene slutter?) etter å ha tatt militæret og et eller annet årsstudium, har jo fortsatt bare 52 poeng...

 

Husk at du også får realfagspoeng, og poeng for fordypning- men fordypningspoeng får du ikke neste år.

 

Mitt råd til deg er å sjekke poenggrensene, regne ut din egen poengsum, og ta opp fag som privatist for å forbedre karakterene dine, til du har poeng nok til å komme inn på ønsket studie, ikke vent til du fyller 23.

Lenke til kommentar

Ta opp som privatist, det er da altså å ta en eksamen? Kan man ta den eksamenen når som helst. Jeg tror eksamen i f.eks. fag som matte og fysikk handler litt om flaks også, om man får spm. i ting som man kan eller ikke. Kan man ikke da ta en haug med fysikkeksamner for å prøve å forbedre hver gang, eller kan man kun ta f.eks. en i året?

Lenke til kommentar

jeg går første året og har tenkt til å ha de fire realfagene. slik at jeg får 4 realfagspoeng etter de tre årene. går ikke ann å få andre poeng mer.. Jeg tror det er enklere å ta fag på høyskolen/ eller studere noe enn å ta opp fag.. hvis jeg tar et studie som er 3 år og 180 poeng. får jeg da 9 poeng ???

 

hvor gamle er de som går på odontologi studiet?

Lenke til kommentar

Hvis du går første året på videregående, burde du satset på å få gode karakterer i alle fagene, slik at du kan komme direkte inn på studiet når du er ferdig på videregående, da slipper du å tenke så mye på tilleggspoeng fra høyskole/universitet eller alderspoeng.

 

1)Du får maks tre poeng for universitet, for 60studiepoeng, får ikke mere poeng selv om du har 180studiepoeng.

2)Maks alderspoeng er 6 poeng, når du er 23

3) militær gir tre poeng

 

Men 1) 2) og 3) gjelder bare om du konkurrerer i den ordinære kvoten, dvs sammen med andre som har forbedret karakterene sine, slik at hvis du går ut fra videregående med dårlig snitt har du ikke noe annet valg enn å ta opp fag, tilleggspoengene alene kommer ikke til å hjelpe deg. Og forbedre karakerene sine ved å ta opp fag som privatist er ikke så vanskelig, trenger bare å være disiplinert og strukturert.

 

Jeg studerer medisin, går tredje semester, og studerer sammen med tannlegestudenter, de fleste er fra 20-24. Noen har kommet direkte inn fra videregående, andre har forbedret karakterene sine. På medisinkullet er det større sprik, der er det tre-fire studenter som er 35 år, noen er 28-29, men de fleste er unge fra 20-23

Lenke til kommentar

Altså, på medisin får man opp til 12 bonuspoeng for 120 studiepoeng, men dette gjelder for siste gang i år. F.o.m opptaket i 2009 går også medisinopptaket over til alderspoeng (hvilket man i dag ikke får), og man får da maks 3 bonuspoeng for studier (og da for 60 studiepoeng).

 

Du får tre poeng for militær, tre poeng for 60studiepoeng på universitet, pluss at du får alderspoeng fra og med fylte 21 år-maks 6 poeng.

 

Militær- og utdanningspoeng er ikke kumulative, man får 3 bonuspoeng for ENTEN 60 studiepoeng ELLER gjennomført førstegangstjeneste.

 

Alderspoengene får man fra fylte 20 år (gjelder også for medisinopptak f.o.m 2009) og man får da 2 poeng per år, maks 8.

 

Ref. dagens poengutregning og medisinopptak f.o.m skoleåret 2009/2010

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...