Gå til innhold

Karaktersnittet på medisinstudiet ved NTNU, UiO og UiB


Anbefalte innlegg

Hei! Lurer altså på hvilket karaktersnitt som trengs for å komme inn på disse studiene. Det at man trenger 65 poeng for å komme inn på legestudiet sier meg ingenting, så det jeg trenger å vite for å bli litt klokere i skallen om hva jeg skal peile meg inn på, er rene karaktersnitt som trengs for å komme inn på disse "linjene".

 

Er du student innenfor medisin, hadde det vært flott om du kunne "røpet" karaktersnittet ditt til meg (evt. over pm om noen ikke skulle like å skrive det her i tråden). :)

 

Hilsen Andreas.

 

EDIT: Har oppdatert førsteposten litt mer konkret, så det er bare å hoppe til siste side og svare :)

Endret av Fineschmecker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å faktisk lære seg hvordan systemet fungerer? Det finnes ingen grenser på rene karaktersnitt! Om du har 6 i alle fag hjelper lite om du bare har ett fordypningsfag og akkurat de fagene som trengs for medisin (2mx + 3KJ/3FY/3BI om jeg ikke husker feil), så kommer du jo fortsatt ikke inn hvis du har tatt deg et par friår eller av en annen grunn kommer i ordinær kvote. Har du derimot fordypning i 3 av fagene fysikk, matematikk, kjemi og biologi og søker med primærvitnemål kommer du inn med rundt 5,45 i snitt.

Lenke til kommentar

Har kjemi, biologi, fysikk og matte, så fordypningsfag kan jeg vel ikke ha flere av...?

 

Men altså, jeg startet ikke denne tråden for å finne ut av alle de tusen reglene som finnes og forskjellige fordypningspoeng.

 

Det jeg lurer på, og som du sikkert har forstått, er hvilket karaktersnitt dere som har kommet inn på disse linjene har siste årene hatt de. :)

Endret av Fineschmecker
Lenke til kommentar

Da må du skifte emnetittelen, for den er i så fall misvisende. "hvilket snitt for å komme inn på tannlege-, lege- og siv ing-studiene (rene karaktersnitt)". Du trenger ikke et snitt for å komme inn på studiene, men en poengsum. Endre den til noe à la "går du medisin- eller siv ing-studie? Hva var karaktersnittet på VKII?"

Lenke til kommentar

Det du spør om er ganske meningsløst. For det første er det konkurransepoeng som er grunnlaget for opptak, og ikke bare snitt. I tillegg er det mange siv. ing linjer, og opptakskravene varierer veldig.

 

Her har du grensene for opptaket i fjor:

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

 

Som du ser så varierer grensene på NTNU varierte fra 50 til 63. Med 7 ekstrapoeng så vil du altså måtte ha snitt på 4.3-5.6.

Lenke til kommentar
Og bare for å kverulere enda mere, så er vel ikke sivilingeniør noen offisiell tittel lengre.

 

Betyr dette at hvem som helst kan kalle seg det?

 

Nei! Siv.ing. er fortsatt en beskyttet tittel, men i henhold til Bologna-prosessen (staves det sånn?) skal det ikke lenger benyttes andre akademiske grader enn bachelor, master eller PhD i Europa, så siv.ing.-tittelen ser ut til å bli erstattet med en noe intetsigende "master i teknologi". Går sjøl siv.ing., og kan bekrefte at ingen; hverken her oppe på haugen eller i industrien, kaller utdannelsen noe annet en siv.ing. for det.

 

Ang. karakterer, så tror jeg at jeg hadde 10 eller 12 tilleggspoeng og et karaktersnitt på ca. 5.

 

EDIT: Retta skriveleif.

Endret av VegarE
Lenke til kommentar

dette lurer jeg også på.. har lyst til å bli tannlege, men lurer på om man bare kan ha 5 ere og 6ere. kan man ha noen 4ere også?? hvis man får 7 4ere, 3 6ere og resten 5ere, hva har man i snitt da? ikke at jeg har det da :p går 1 klasse..

Endret av tengo
Lenke til kommentar
dette lurer jeg også på.. har lyst til å bli tannlege, men lurer på om man bare kan ha 5 ere og 6ere. kan man ha noen 4ere også?? hvis man får 7 4ere, 3 6ere og resten 5ere, hva har man i snitt da? ikke at jeg har det da :p går 1 klasse..

 

ingen som vet :dontgetit:

Lenke til kommentar

1. klasse barneskolen? Sorry, ikke for å være frekk, men dette er jo elementær matematikk, å regne snittet av et sett med tall. Legg alle tallene sammen og del på antallet tall og du har snittet. (5+5+5)/3 = 5

 

Ingen som kan løse dette regnestykket for deg uten å vite hvor mange karakterer du har totalt.

 

Du bør heller jobbe med å sette deg inn i de genrelle reglene for å regne ut konkurransepoeng. Hvilket snitt du kommer inn med avhenger alltid av hvilke tilleggspoeng du har i tillegg.

Lenke til kommentar
1. klasse barneskolen? Sorry, ikke for å være frekk, men dette er jo elementær matematikk, å regne snittet av et sett med tall. Legg alle tallene sammen og del på antallet tall og du har snittet. (5+5+5)/3 = 5

 

Ingen som kan løse dette regnestykket for deg uten å vite hvor mange karakterer du har totalt.

 

Du bør heller jobbe med å sette deg inn i de genrelle reglene for å regne ut konkurransepoeng. Hvilket snitt du kommer inn med avhenger alltid av hvilke tilleggspoeng du har i tillegg.

 

ja jeg vet ikke hvor mange fag/ karakterer det er.. derfor jeg spurte.. men jeg har tenkt til å ta de fire realfagene..

 

første året er det 4 karakterer med standpunkt

andre året: 5 tror jeg

3 året : 9 tror jeg..

 

da kan jeg regne selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...