Gå til innhold

Førstegangs bygg og OC, 15-20k


Anbefalte innlegg

Under forutsetning av at TRUE kjøleren går greit i 900 kabinettet har jeg revidert SLI oppsettet mitt til følgende:

 

Q6600 - 8800GTS512 - 780iSLI v02

 

Antec Nine Hundred

EVGA nForce 780i SLI

Intel Core 2 Quad Q6600

2 x XFX GeForce 8800 GTS 512 MB

OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB (2 x 2 GB)

2 x Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA (RAID(0))

Corsair HX620W

Thermalright ULTRA120 Extreme

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Samsung SH-S183A

 

Fortsatt interessert i tilbakemelding på RAM, andre kabinett og andre 780i kort.

 

OT: Emil - du må kopiere og lime inn quote tags (start og slutt-tag) rundt hver del av sitatet i meldingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra tips om kjølere. Er det særlig forskjell på Noctua NH-U12P og NH-U12F?. TRUE ser jo enda større og sjefere ut, er det spesielle vifter som anbefales til denne - gjerne støysvake?

 

Får TRUE plass i Antec 900 kabinettet uten problemer?

 

Thermalright kjøleren (TRUE) skal være hakket hvassere enn Noctua kjøleren. Eneste nettstedet jeg har funnet som har testet begge kjølerne var x-bit, de konkluderer Nodtua reviewet med at det er en veldig bra luftkjøler. Da de testet Thermalright kjøleren (en senere dato) konkluderte de med at det var den beste luftkjøleren de hadde testet. Finner ikke noen plasser hvor kjølerne er testet opp mot hverandre, men antar de egentlig har ganske lik ytelse. Jeg gikk nettopp for TRUE.

Av vifter skal Noctua NF-S12-800 og Noctua NF-S12-1200 være noe av det bedre hva anngår luftflyt i forhold til støy. Støynivået oppgitt i prisguiden er nok ikke reelt. Av en større vifte review jeg leste (husker ikke hvor) lå 800 RPM vifta på rundt 20 dB, og 1200 RPM vifta ca 2-3 dB over (målt i en avstand på 10cm). Disse viftene kom best ut. Til TRUE valgte jeg 1200 RPM vifta som kan være musestille til vanlig, men har den ekstra luftflyten når det er nødvendig.

 

Kan noen si noe om rambrikkene? Har tenkt å kjøpe dem jeg også, men vet ikke om jeg burde velge OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB (2 x 2 GB) eller OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400? Samme prisen nesten, men hvem av dem er det beste valget?

 

Må det være 2x2GB? Hvis ikke kan jeg anbefale deg å ta en titt på Crucial Ballistix som er noen av de beste DDR2 settene på markedet. De er nok med på den overklokkingen du klarer med Q6600 på luft, og mange kommer ganske lett opp i 1200 MHz.

Lenke til kommentar

Vil tro TRUE skal passe i Anted Nine Hundred. Om du ser på kabinettets mål, ser du at der er 206 mm bredt. Ser du på målene til TRUE, finner du at den er 161 mm høy (bred). Det gir 45 mm til kabinettets vegger, hovedkortplate, avstandsstykker, og hovedkort med sokkel; noe jeg tror vil være nok. Av reviews kan du lese at den skal passe i normale kabinett, rundt 20 cm bredde er normalt.

 

Når det er sakt synes jeg personlig at Antec P182 er et penere kabinett. Det nesten like bra termisk, men bedre støymessig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gått hen og forelsket meg totalt i dette beistet: Cooler Master Cosmos Silver. I tester scorer det termisk nesten like bra som 900'ern med standard utrustning. Det er effektivt lydisolert, stort som garderoba til en filmstjerne og har prima brukervennlige løsninger. Nettovekt 17 kg :!: men jeg sitter alltid i ro så det gjør ikke noe. Ser at de fleste nettbutikkene selger det med 850W PSU, sikkert fra Cooler Master det også. Går for 2.999.- med PSU hos Komplett.

 

EDIT:

Ser av denne tråden at det har vært litt leveringsproblemer med kabinettet her til lands, men nå er det tydligvis på lager hos flere nettbutikker. Det skal være Cooler Master Real Power Pro 850 Watt PSU som følger med. Den går ellers for 1723.- hos shg.no som billigste, så det er sikkert ikke helt ræva.

 

Sikler bare mer jeg :dribble:

Endret av MgrBuddha
Lenke til kommentar

Kommet til et tredje SLI utkast med Cosmos kabinettet:

 

Q6600 - 8800GTS512 - 780iSLI #03

 

Cooler Master Cosmos Silver m/ Real Power Pro 850W PSU

MSI P7N Diamond

Intel Core 2 Quad Q6600

2 x XFX GeForce 8800 GTS 512 MB

2 x Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024)

2 x Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA (RAID(0))

Thermalright ULTRA120 Extreme m/ Noctua NF-S12-1200

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Samsung SH-S183A

 

Prisen pr i dag vil ligge på 16 - 17k

Lenke til kommentar

Da var bestilling av deler gjort:

 

Komplett:

Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU............................................................2.999,00

3 x Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM.....................................................447,00

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA......................................................................299,00

Noctua NH-U12P CPU kjøler, 120mm Fan, 1300RPM.................................................549,00

 

ps.no:

MSI P7N Diamond Mainboard S-775 nForce 780i SLI...............................................2505,00

 

Meeter:

2 x CRUCIAL DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5...................................................1.388,00

ARCTIC SILVER * Arctic Silver 5 XL Termisk Pasta 12 Gram........................................138,00

Creative SB X-Fi XtremeGamer...............................................................................

..680,00

 

Multicom:

INTEL BOX CORE 2 QUAD Q6600 2.4Ghz................................................................1.851,00

2 x SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM..................................1.450,00

ZALMAN viftestyring (ZM-MFC1)...............................................................................236,00

 

Amentio:

2 x ASUS VGA GF 8800 PCI-E 512MB DDR3.............................................................4.550,00

LOGITECH DELUXE KB GREY PS/2............................................................................... 75,00

LOGITECH MX518 Optical Mouse, USB, PS/2..............................................................374,00

 

MPX:

Logitech Z-5500 5.1 høyttalersystem....................................................................2.311,0

 

 

Yaha:

Microsoft Windows Vista Ultimate 64-Bit Engelsk OEM............................................1380,00

Samsung LCD 22" 2232BW 3000:1 2ms 1680x1050 DVI........................................2610.00

 

Så langt er det 1-0 til Komplett som etter å ha mottatt bestilling ca kl 16.00 i går greier å pakke og registrere forsendelse samme kveld ca kl 23.00. :thumbup:

 

Den store hodepinen er hovedkortet. PS har utsatt ETA to ganger i løpet av et drøyt døgn og den lyder nå på 17/1. Komplett har beregnet mottak 25/1, men akkurat den kampen håper jeg ps vinner da jeg har sjangset på å bestill hos dem ;)

 

Yaha vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. Da jeg bestilte i går hadde de begge varer på lager. I dag ser jeg på nettsidene at begge er utsolgt, og ny ankomst er ukjent. Men på min bestillingsbekreftelse står det "Lager" på begge. Tja vi får se. Nå er jo ikke skjerm og OS det første jeg trenger da. Værre med det hovedkortet.

 

Amentio håper på å få skjermkort inn i morgen.

 

Snart julekveld :dribble:

Endret av MgrBuddha
Lenke til kommentar
Du har antakeligvis tapt mer penger på frakt fra de diverse leverandørene enn du har tjent på de små prisforskjellene. Lønner seg skjeldent å bestille fra mer enn 2, helst ikke mer enn 3 leverandører. Har faktisk aldri hørt om Yaha...

:hmm: Det er jo et poeng du har der. Nå innskrenket jeg riktignok en del, for billigste tilbud var spredt på nesten 10 leverandører tror jeg. Og i om med at kiloene kicker inn på leveringspris på en del her så er det nok ikke så mange hundrelappene ekstra i frakt jeg betaler. Noen hundrelapper er det fort i prisfoskjell på en del av disse varene (det er jo ganske mange :D ) i alle fall.

 

Men et valg angrer jeg på i skrivende stund - surroundanlegget fra mpx. Bra pris, men jeg ble jo påtvunget hjem-levering med Tollpost Globe (dyrt). De leverer mellom 08-16 og kunne ikke angi noen mer eksakt tid før sjåføren satt i bilen med varene. Great :mad: Så jeg ble nødt til å avtale levering på mandag når jeg har fri. Ellers var det bare på tirsdager de allernådigst kjørte ut på kvelder. Styr unna!

 

Fortsatt stjerne til Komplett. Første del av forsendelsen kom i går på døra ca 24 timer etter bestilling. Selve kabinettetkoseklumpen kommer i kveld :dribble:

Lenke til kommentar
Fortsatt stjerne til Komplett. Første del av forsendelsen kom i går på døra ca 24 timer etter bestilling. Selve kabinettetkoseklumpen kommer i kveld :dribble:

 

Litt OT, men siden du selv er inne på det...

Jeg bestiller alltid fra Komplett, så sant de har det og det har de jo som regel. Unntak kan være skjerm, printer e.l.

Der vet jeg hva jeg får, jeg får det kjapt og de er kjapp på support og veldig grei ellers også.

Andre har sine favoritter, men Komplett er altså min :thumbup:

De er ikke alltid rimeligst, men et par hundrelapper ekstra når jeg vet at alt funker, eller at jeg får hjelp hvis det ikke funker, spiller ingen rolle for min del.

 

Som Wibla helt korrekt påpeker så blir det mye frakt når man bestiller her og der, og supporten, eller mangel på sådan, kan fort vise seg å bli kostbart i både kroner og ører og tapt tid. Ingenting er mer irriterende enn lang ventetid, enten det er levering eller support/svar.

 

Nok om det.

 

Lykke til med dataen, det er morro med nytt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...