Gå til innhold

Fotoknudsen øydela alle julebildene mine


Anbefalte innlegg

Eg innser at det er fleire forum dette innlegget kunne passa i, men eg treng hjelp til å avgjera korleis skadane på bildene er oppstått. Om det er kameraet, framkallaren, ein uerfaren fotomann, scannaren eller kva som har laga ripene i bildene under. Eg reknar med at folk her på "filmbaserte kameraer" vil ha kompetanse som dei i butikkdiskusjoner ikkje har. Altså.

 

Eg har fått tilbake 4 filmar eg leverte til Fotoknudsen (Bergen, Galleriet) med begredelig resultat. Ikkje berre måtte eg betala 500 kroner (då dei hadde lagt ein film per cd-plate og tok betalt 100 kroner per cd! Ei cd-plate vil holda 25 filmar med den oppløsninga dei brukar, 700-900 kb per bilde) for det, men langt verre, nesten alle bildene er ødelagt som kan sjåast av dei ulike bildene eg har lasta opp og linka til under.

 

Det største problemet er den store blå stripa som kan sjåast på alle bildene under bortsett frå eitt. På bilde 73620037.JPG kan ein også sjå ei raud stripe som går i motsatt retning. Også negativene har fått desse ripene og stripene på seg. På bilde 73620005.JPG er det også komt nokre brune flekkar. Alle bildene er i original oppløsning.

 

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73590006.JPG

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73620005.JPG

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73620015.JPG

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73620034.JPG

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73620037.JPG

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/73630004.JPG

 

Korleis har desse stripenen blitt laga? Er det mulig at kameraet kan ha gjort det? Kameraet er eit olympus om-1 i (så langt eg veit) perfekt stand. Kan det vera scannaren eller framkallaren? Også tidlegare har eg her skrive om ei dårleg oppleving med fotoknudsen galleriet i bergen. Eg burde visst tatt den første dårlige erfaringa på alvor.

Endret av cobolt18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan godt skyldes kameraet ditt.

Tynne, markerte striper i lengderetningen av filmen skyldes enten rusk/skade i kameraet som er blitt dratt bortover, eller i fremkallingsmaskinen. Ser også ut som andre feil som belysning av filmen og søl? Det skal litt til å klare selv...

Ser ut til at du er en fotograf som vet hva du driver med...

Har det vært noen ufattelige amatører som har hatt ekstrajobb i jula??

Har du hørt om andre har hatt skader?

Send inn et leserbrev til BT/BA og hør om andre har hatt problemer også...

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en fotobutikk, og også en del på lab'en (ikke en Fotoknudsen butikk), men jeg kan prøve å svare.

 

At CD'ene legges på hver sin CD plate, er nok av praktiske hensyn. Selv om vi scanner i seks megapiksler som default, så gjør vi det slik der jeg jobber også. De fleste kundene ønsker faktisk å få filmene på hver sin CD, men om de ønsker det, er det heller ikke noe problem å legge alle på samme CD. Da bare velger man å vente med brenning etter at filmen er scannet. Men du betaler nok ikke for selve CD'n. Denne koster 1-2 kroner i innkjøp. Det du betaler for, er jobben. Det tar på enkelte eldre maskiner en del tid å skrive bildene på CD, og neste film kan ikke settes inn før dette er gjort ferdig. Den naturlige arbeidsflyten blir derfor stoppet fullstendig opp.

 

Når det gjelder stripene, så ser det nesten ut som støv i scanneren som leser filmen, men ettersom stripene også er på filmen, så er det mer usikkert. Da er det en stor sannsynlighet for at de på grunn av for dårlig renhold, har fått en "klump" med krystalliserte kjemikalier i fremkalleren, som dermed har ripet filmen. Jeg har sett riper et par ganger på filmer der jeg jobber, men da så små og usynlige at det er umulig å se de på papirbildet/scan. Så alvorlige riper at man får den type skjemmende riper på selve bildet, må jeg si er godt gjort... for å si det på den måten. Men det KAN også være at kameraet har laget ripen i negativene. Ta en film til, med mindre viktige bilder, og lever et annet sted. Får du de samme stripene, så er det kameraet. Får du ikke de stripene, så kan det enten være Fotoknudsen, eller en feil i kameraet som har rettet seg selv. Men legg merke til at en fotobutikk ikke står ansvarlig for ødelagte/forsvunne negativer på annen måte enn at de er pliktige til å erstatte med samme mengde ny film. Det er fordi det KAN skje feil, og man kan ikke forvente at man betaler en sum tilsvarende verdien av bildene om denne er meget høy. Den er også stort sett umulig å verdsette riktig.

 

Hadde vært interessant å se selve negativremsene. Har du et digitalkamera så du kan ta litt nærbilder med makromodus?

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Takk til dei som har svart så langt, sjølv om de ikkje ser ut til å vera einige.

 

Til Tomsi: Ja, eg ser ripene i negativane, men sidan eg ikkje har forstørrar sjølv, så er det vanskeleg å avgjera kor mange av feila som er både på negativane og i dei digitaliserte bildene. Eg mistenkjer at scannaren har forverra resultatet ein del nokre plassar, særlig i mørke områder på bildene. 73620034.JPG er eit grelt eksempel. Det ser ut for meg som om scannaren har prøvd å henta informasjon i eit område som var meininga skulle vera svart/mørkt.

 

Til PerB: Eg er litt usikker på om eg forstår spørsmålene dine riktig. I bildet som du nevner 73620015.JPG, er jo for det første ein sterk kandidat til årets verste julebilde. Så eg må ta på meg ansvaret for det. Når det kjem til den vertikale stripa, så finn eg ikkje berre ei, men mange vertikale striper. Og ei kraftig horisontal stripe. Dei vertikale stripene verkar for meg som scannaren sitt verk, særlig målt opp mot bildene i min forrige klage (sjå nederst i opprinneleg innlegg), som hadde tilsvarande striper. Ellers har eg aldri opplevd slike striper i framkallingar. Eg har ikkje gjort noko unormalt med filmen, bortsett frå at eg nok hadde litt for lite ljos tilgjengeleg, og lukkartida er på 1/15dels sekund. Eg trur scannaren har prøvd å kompensere for dette som i kyrkje-bildet.

 

Når det gjeld kva bilete som er frå kva filmar. Det øverste bildet er frå ein eigen film. Dei 4 neste bildene er frå samme film. Og det siste bildet er frå film nummer 3. Film nummer 4 var den einaste som blei ganske bra, framkallingsmessig. Viss det var kameraet som hadde gjort dette, så skulle vel også film nummer 4 (som vart tatt opp etter dei 3 andre) vist det same problemet? Men det same kan vel seiast om framkalling- og scanningsprosess, for så vidt. Kvifor ein film slapp fri, anar eg ikkje. Oppsummert: 2 uavhengige filmar har same blå stripe + mange andre feil, og film nummer 3 har dei ljosare stripene. Film 4 har ingen striper eller synlige feil, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å se selve negativremsene. Har du et digitalkamera så du kan ta litt nærbilder med makromodus?

 

Takk for interessante forslag, Super8. Akkurat no fekk eg berre tatt macro-bilde av eit negativ i farten, som er det same som 73620005.JPG, den ståande kvinna i dalen.

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/R0012185.JPG

 

Dei brune flekkane ser ut til å stamma etter fleire små hol i negativet. Den langsgåande blå stripa er mykje mindre tilstades i sjølve negativet, men synleg, også i dette macro-bildet. Særlig øverst i bildet. Men om det er scannaren, kameraet, kjemikalier eller kva som har laga stripa står framleis åpent. I tillegg er det jo også spørsmålet om dei andre stripene som går i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Takk for interessante forslag, Super8. Akkurat no fekk eg berre tatt macro-bilde av eit negativ i farten, som er det same som 73620005.JPG, den ståande kvinna i dalen.

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/R0012185.JPG

Du har lastet opp *06 to ganger (i stedet for *05), så vi har ikke selve bildet her...

 

Dei brune flekkane ser ut til å stamma etter fleire små hol i negativet. Den langsgåande blå stripa er mykje mindre tilstades i sjølve negativet, men synleg, også i dette macro-bildet. Særlig øverst i bildet. Men om det er scannaren, kameraet, kjemikalier eller kva som har laga stripa står framleis åpent. I tillegg er det jo også spørsmålet om dei andre stripene som går i motsatt retning.
Det er forsåvidt mange kilder til stripene. Selv har jeg opplevd at matebrettet til å legge filmen i sleeves har laget ødeleggende riper på negativer. Dette var jo etter at bildene var printet, så de fleste kundene ble ikke rammet av det, men det var noen som skulle ha etterbestillinger hvor vi måtte lage nytt bildesett fra papirkopiene. Siden stripen er langsgående og jevn over hele negativet, er det nærliggende å tro at det er noe med automatisk fremtrekk, og jeg vil også gjette på noe som drar gjennom filmen i én vending (hvis det er på alle bildene på filmen). Jeg vil tro fremkalleren, min erfaring med striper i negativet etter at filmen er fremkalt, tilsier at det blir gulgrønne eller rosaaktige striper, ikke blå. At den blir blå, kan være fordi laget under har vært påvirket av kjemikalier i fremkalleren. Selvfølgelig kan dette også være film- og/eller scanner-spesifikt, men det er nå min erfaring (fortrinnsvis med Fujifilm på både film og scanner-utstyr).

 

Hva som har laget hullene i negativet, lurer jeg på. Dét har jeg aldri opplevd i min korte karriere i fotobutikk. Når det gjelder den vertikale stripen på *37, er den nesten garantert pga. at det er på slutten av filmen (regner med det er negativ 36 eller 37).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hadde vært greit å få oppgitt hvilke kopier som er fra samme film og hvilket filmrutenummer de har.
Det ser du av filnavnet (f.eks. 736200XX.jpg), 7362 betyr at det er film nummer 7362 (i butikkens system), mens 00XX står for negativnummeret (evt. bildenummer, dersom de starter på 1, det betyr uansett lite).
Lenke til kommentar
Hadde vært greit å få oppgitt hvilke kopier som er fra samme film og hvilket filmrutenummer de har.
Det ser du av filnavnet (f.eks. 736200XX.jpg), 7362 betyr at det er film nummer 7362 (i butikkens system), mens 00XX står for negativnummeret (evt. bildenummer, dersom de starter på 1, det betyr uansett lite).

Ja, det er jo en klassiker... Mange prøver å *tyne* ut et ekstra bilde fra filmen, men det ender ofte med ødelagt bilde, fordi det kommer lys i patronen.

Kona mi gjorde det ofte, tok alltid et bilde ekstra enn det som var ment, og det ble nesten alltid skadet med vertikal skygge...

Veldig kjedelig og unødvendig måte å miste fine bilder på...

Det slipper vi heldigvis med digitalkamera...

Lenke til kommentar
Du har lastet opp *06 to ganger (i stedet for *05), så vi har ikke selve bildet her...

- NO er det retta opp i.

 

Siden stripen er langsgående og jevn over hele negativet, er det nærliggende å tro at det er noe med automatisk fremtrekk...

 

Hva som har laget hullene i negativet, lurer jeg på. Dét har jeg aldri opplevd i min korte karriere i fotobutikk. Når det gjelder den vertikale stripen på *37, er den nesten garantert pga. at det er på slutten av filmen (regner med det er negativ 36 eller 37).

 

Takk for svar. Eg har retta opp i det bildet eg hadde skrive feil adresse til. Når det gjeld muligheten for at det kan ha med framtrekk å gjera, så utelukkar eg ikkje det. Men på olympus om-1 trekk eg fram filmen sjølv, det går ikkje automatisk. Likevel kan det kanskje vera noko med framtrekk. Eller kanskje tilbakespolinga av filmen, som også på nevnte kamera skjer manuelt. Eg er einig i at den raude stripa i bilde nummer 37 er enden av filmen, så takk for oppklaringa av det vesle mysteriet.

 

Ellers registrerer eg at det er mange teoriar om kva som kan ha forårsaka dette problemet. For å vera på den sikre sida vurderer eg både å skifta ut kameraet (helst med eit seinare kamera i olympus om-serien (nokon som har eit til sals??)), og fotoknudsen med den noko dyrare Bergen Camera Lab (litt usikker på navnet).

Lenke til kommentar
Ellers registrerer eg at det er mange teoriar om kva som kan ha forårsaka dette problemet. For å vera på den sikre sida vurderer eg både å skifta ut kameraet (helst med eit seinare kamera i olympus om-serien (nokon som har eit til sals??)), og fotoknudsen med den noko dyrare Bergen Camera Lab (litt usikker på navnet).
Prøv å ta en film med testbilder hos Bergen Camera Lab først, trenger ikke ta en hel film dersom de tar betalt per bilde (da pleier mange å ta betalt bare for 10 bilder hvis det er færre enn 10). Evt kan du sende inn en film til ExtraFilm, hvis det er mindre enn 10 vellykkede bilder på filmen tar de ikke betalt ;o) Ingen grunn til å bytte kameraet dersom det er fotolabben som er problemet...
Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet med min gamle Mju for noen år siden: veldig lik tynn og skarp horisontal stripe, på papirkopiene og CD-en. Om det gjaldt negativene også husker jeg ikke. Men det var ikke så mange bilder det gjaldt, og på neste film (satt inn umiddelbart etter) var det borte. Fremkalling og skanning ble ikke gjort hos Foto-Knutsen, men hos Japan Photo.

Lenke til kommentar
Takk for interessante forslag, Super8. Akkurat no fekk eg berre tatt macro-bilde av eit negativ i farten, som er det same som 73620005.JPG, den ståande kvinna i dalen.

http://www.student.uib.no/~st09987/eksempel/R0012185.JPG

 

Dei brune flekkane ser ut til å stamma etter fleire små hol i negativet. Den langsgåande blå stripa er mykje mindre tilstades i sjølve negativet, men synleg, også i dette macro-bildet. Særlig øverst i bildet. Men om det er scannaren, kameraet, kjemikalier eller kva som har laga stripa står framleis åpent. I tillegg er det jo også spørsmålet om dei andre stripene som går i motsatt retning.

Det kan være at makrobildet av negativet "lyver" litt, men den type ripe som er på negativet har jeg sett før. Det hender at filmer som leveres til etterbestilling hos oss, kan ha slike riper (mange som fremkaller på ferie i utlandet, og blir misfornøyd med kvaliteten så vi får jobben med å lage papirkopier), men jeg kan ikke huske at en såpass tynn ripe har laget så stygge merker som dine bilder har fått. Det kan vel variere hvor dype de er, så hvis det er en dyp ripe, så kan det sikkert forverre situasjonen, men jeg har aldri sett så ekstreme riper at de fører til de stripene du opplever. Er stripen på negativet og bildene på nøyaktig samme sted? Hvis ikke, så kan det være at scanneren tilfeldigvis har hatt noe støv sittende fast, som har laget den stripen du ser, mens stripen fra negativet ikke synes.

 

Hullene derimot, forundrer meg. Jeg kan i mine villeste fantasier ikke komme på hva det kan være en følge av. Har, som k-ryeng, ikke sett noe lignende, og jeg har jobbet i fotobutikk/lab i ca. fem og et halvt år. De vertikale stripene har jeg heller ingen forklaring på.

Lenke til kommentar

Har tatt bilder i 30 år og aldri sett noen så kraftige riper som du har fått her. Mindre riper er derimot et problem jeg har sett mange ganger. Vanligvis har de vært borte på neste film, dvs at feilen har ligget enten i kasetten eller hos laben som har fremkalt.

 

Det første jeg ville gjort var å gå over kameraet og rense trykkplate og filmbane forsiktig (selv om det neppe har skylden). Deretter kjøre en ny fim gjennom og får den fremkalt hos en timelab bare for å få verifisert om kameraet må fixes/byttes.

 

Hvis stripen er borte på enny film ville jeg prøvd å klage hos laben. Aner ikke hva de kan tilby, men bildene kan sannsynligvis reddes i Photoshop eller annet editeringsprogram (gitt nok tid). En annen mulghet er å prøve å scanne dem med en scanner med ICE/FARE for å se om det hjelper, men det er godt mulig ripen er for kraftig til for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...