Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hehe! En av mine beste kompiser erfarte åpne vinduet-trikset :) Men hvorfor det skal klikke for folk fordi noen romsterer litt i rommet skjønner jeg ikke! hehe!

 

Men mitt intervju var i hvert fall helt fritt for "kjipe" fakter. Hadde en hyggelig ordstyrer, og vi snakket om alt fra og selv på fartsbot-snackset mitt, formulerte han det som "ja, så ser jeg at du har sponset statskassa med litt penger for litt sida! Kan du ikke fortelle litt om det?". SÅ jeg opplevde ikke intervjuet som negativt. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til enkelte som føler de var "ute etter de".

 

Husk de baserer intervjuet på egenrapporten. Det er derfor viktig å ikke "skape seg" på egenrapporten... Slikt gjennomskuer de på flekken, og det er gjerne her de presser deg. Skriver du f.eks at "jeg er veldig samfunnsengasjert", må du regne med at de kan trykke litt på nettopp det fordi de ønsker å sjekke om du virkelig ER det. Det er også lov å ikke kunne svare på alt! Ærlighet er det beste tipset jeg kan komme på :)

 

Så ja, noen intervjuer oppleves tøffere enn andre... Men spør du folk på skolen åssen intervjuet var, så vil en nok få vesentlig lavere puls om det er intervjuet en gruer seg til! Intervjuet var det beste med hele opptaket :)

 

Tren godt og kom dere igjennom det fysiske, smil, vær rolig, og ærlig. Sånn! Der har du oppskriften :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder utrykningskurset: du får 160 koden, men helsekravene er de samme som for klasse D. Antar at det er gjort slik for enkelthets skyld. Her er det forresten greit å ha hatt førerkort i 2 år, ellers får du ikke utrykningslappen (før det har gått 2 år).

 

Intervju: for min del var dette også en helt grei og hyggelig opplevelse. Naturligvis litt nervøs og sånn, men det er jo sånn det skal være med mindre du har proppa deg full av betablokkere.

 

Følte jo at de "testa" meg litt, prøvde å provosere litt, se hvordan jeg reagerte. Dette er dog sånn man forventer. Første gang var jeg inne ca. 15 min, andre gang 6 minutt.

 

Vil sitere mezzanine over her: "Tren godt og kom dere igjennom det fysiske, smil, vær rolig, og ærlig. Sånn! Der har du oppskriften"

 

Enkelt og greit! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder utrykningskurset: du får 160 koden, men helsekravene er de samme som for klasse D. Antar at det er gjort slik for enkelthets skyld. Her er det forresten greit å ha hatt førerkort i 2 år, ellers får du ikke utrykningslappen (før det har gått 2 år).

 

Intervju: for min del var dette også en helt grei og hyggelig opplevelse. Naturligvis litt nervøs og sånn, men det er jo sånn det skal være med mindre du har proppa deg full av betablokkere.

 

Følte jo at de "testa" meg litt, prøvde å provosere litt, se hvordan jeg reagerte. Dette er dog sånn man forventer. Første gang var jeg inne ca. 15 min, andre gang 6 minutt.

 

Vil sitere mezzanine over her: "Tren godt og kom dere igjennom det fysiske, smil, vær rolig, og ærlig. Sånn! Der har du oppskriften"

 

Enkelt og greit! Lykke til :)

 

Kom du inn etter 2. gangs intervju da? Det var sikkert året etterpå?

Lenke til kommentar
PHS vil ha tak i de som er skikket ja, men regner med han mente at PHS var ute etter å få tak i de 15% uskikkede for å sile de ut.

Er det altså slik at de fleste som blir intervjuet går videre da?

Tydeligvis, da 85% > 15%.

Det virker litt snodig, siden diskusjonene om dette gir inntrykket av at en større andel som deltar i f.eks. dette forumet går på en smell under intervjuet.

Lenke til kommentar
PHS vil ha tak i de som er skikket ja, men regner med han mente at PHS var ute etter å få tak i de 15% uskikkede for å sile de ut.

Er det altså slik at de fleste som blir intervjuet går videre da?

Tydeligvis, da 85% > 15%.

Det virker litt snodig, siden diskusjonene om dette gir inntrykket av at en større andel som deltar i f.eks. dette forumet går på en smell under intervjuet.

 

De som kommer videre etter intervjuet blir vel som regel borte fra dette forumet, og da virker det jo som en stor andel av søkerene du finner her går på en smell under intervjuet.. Den faktiske fordelingen er nok noe annerledes enn hva dette forumet gir intrykk av..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PHS vil ha tak i de som er skikket ja, men regner med han mente at PHS var ute etter å få tak i de 15% uskikkede for å sile de ut.

Er det altså slik at de fleste som blir intervjuet går videre da?

Tydeligvis, da 85% > 15%.

Det virker litt snodig, siden diskusjonene om dette gir inntrykket av at en større andel som deltar i f.eks. dette forumet går på en smell under intervjuet.

Et godt eksempel:

si at det f.eks er 3500 søkere, phs velger å kalle inn 1500 til opptaksprøver, av de 1500 er det ca 200 som stryker på de fysiske testene og 1300 går videre til intervjuet, dvs at ca 62% av de som blir kalt inn til intervju får skoleplass (det blir tatt opp 720 studenter 1300*62= ca 720) og ca 5% vil stå på venteliste, og resten får ikke tilbud, av de som ikke får tilbud så er det en god del som må forbedre karakterene og noen er ikke skikket(ikke moden nok,feil holdning, usikker ....osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette såkalte vindu trikset for noe da ???

 

Skjønner ærligtalt ikke bæret av det. Stresse av litt frisk luft ? :!:

 

Oiii ikke døra!.....da blir det gjennomtrekk

Ikke bruk tiden på dette, tren deg opp til de fysiske testen, vær deg selv under intervjuet så får du garantert en skoleplass til høsten.

Lenke til kommentar
PHS vil ha tak i de som er skikket ja, men regner med han mente at PHS var ute etter å få tak i de 15% uskikkede for å sile de ut.

Er det altså slik at de fleste som blir intervjuet går videre da?

Tydeligvis, da 85% > 15%.

Jeg vil ikke påstå at 85% av søkerne er skikket, men av de som får intervju er det ca 85% som helt sikkert er skikket. Du søker ikke politihøgskolen hvis du er usikker på hva du vil med livet. Er du selv sikker så skal du være i stand til å svare ærlig og sant på de spørsmålene du blir fremspurt.

Lenke til kommentar

Hva er dette såkalte vindu trikset for noe da ???

 

Skjønner ærligtalt ikke bæret av det. Stresse av litt frisk luft ? :!:

 

Oiii ikke døra!.....da blir det gjennomtrekk

At én går ut døra og en annen går og åpner et vindu har nok lite med frisk luft å gjøre. Man blir gjerne litt stresset om det virker som folkene man snakker til (og som har makt over fremtiden din) ikke bryr seg, og bestemmer seg for å gå ut. Det blir på en måte litt respektløst, og man blir nervøs og provosert. Alltid greit å vite hvor alle er, osv osv. Har med trygghet å gjøre.

Lenke til kommentar

For hvis jeg løy kunne de se rett igjennom meg. Da kom jeg ikke inn.(Som er sagt på hver side tidligere)

 

Det der er blitt litt av en klisje... Noen kan juge, andre ikke. End of story.

hmmm Dette høres ikke bra ut Kaktuz, det er viktig med ærlighet, lojalitet og tillit er avhengig av ærlighet.

Lenke til kommentar

For hvis jeg løy kunne de se rett igjennom meg. Da kom jeg ikke inn.(Som er sagt på hver side tidligere)

 

Det der er blitt litt av en klisje... Noen kan juge, andre ikke. End of story.

hmmm Dette høres ikke bra ut Kaktuz, det er viktig med ærlighet, lojalitet og tillit er avhengig av ærlighet.

 

Hva snakker du om? Jeg har verken sagt at jeg farer med uærligheter eller at jeg syns andre bør det. Det jeg sier er at bare fordi du jobber for politihøgskolen kan du ikke automatisk avsløre alle som ikke snakker sant.

Lenke til kommentar

For hvis jeg løy kunne de se rett igjennom meg. Da kom jeg ikke inn.(Som er sagt på hver side tidligere)

 

Det der er blitt litt av en klisje... Noen kan juge, andre ikke. End of story.

hmmm Dette høres ikke bra ut Kaktuz, det er viktig med ærlighet, lojalitet og tillit er avhengig av ærlighet.

 

Hva snakker du om? Jeg har verken sagt at jeg farer med uærligheter eller at jeg syns andre bør det. Det jeg sier er at bare fordi du jobber for politihøgskolen kan du ikke automatisk avsløre alle som ikke snakker sant.

 

Selvsagt kan "råtne epler" også komme seg igjennom, også inn i selve etaten. Det er jo fordi de har klart å si noe gjengen bak bordet liker. Noen lyver like naturlig som de sitter på dass.

 

Men når du har intervjuet hundrevis (de fleste tusenvis) av kandidater, så skjønner du tålig fort hvem som prater tøv, og de som gir en ærlig fremstilling av seg selv. Da er du ikke på jordet når du sier at du vil bli gjennomskuet. Det er i hvert fall ikke en klisje, for svært mange ryker på nettopp det at de prøver å flotte seg eller spille seg til det de tror intervjuerne vil høre.

 

Er enig i at det høres litt ut som tatt ut av en bli-politi-brosjyre (med sukker på). Men det er tross alt sant; de gjør ikke et poeng at du skal være nærmest mulig politi allerede eller ha alle holdningene innabords allerede på intervju... Det har de tre år på å justere :) Så å juge er rett og slett bare unødvendig om du ikke er et rasshøl (da ville jeg jugd! hehe!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...