Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Ga det deg svar nå som du har lite nok tekst til å lese hele innlegget? Så kan du bla to-tre hundre sider tilbake for å finne ut om det stemmer. De har 20% (eller 10%?) av plassene på PHS til rådighet for kvotering av spesielt skikkede.

 

Morsomt at du prøver å overbevise en person som har vært igjennom hele opptaksmølla minst en gang og som tilogmed er student på phs, at du har rett bare fordi du har lest noe som noen skrev engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig at PHS kan kvotere inn et visst antall søkere som har spesiell kompetanse som politietaten har behov for. At man har jobbet noen år i psykiatrien er neppe nok.

Kvotering betyr altså ikke at man slipper opptaksprosessen, men at PHS kan velge å se bortifra at man mangler enkelte formelle krav.

 

Her er det snakk om å beherske andre språk eller ha en annen relevant utdannelse fra tidligere.

 

Har aldri hørt at sykepleiere kommer inn på kvote. Er muligens fordi ferdig utdannede sykepleiere som regel har de formelle kravene i orden og ikke trenger å bli kvotert inn.

 

Kjenner noen tidligere sykepleiere som nå går på PHS, de måtte søke på lik linje som alle andre.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Riktig at PHS kan kvotere inn et visst antall søkere som har spesiell kompetanse som politietaten har behov for. At man har jobbet noen år i psykiatrien er neppe nok.

Kvotering betyr altså ikke at man slipper opptaksprosessen, men at PHS kan velge å se bortifra at man mangler enkelte formelle krav.

 

Er det ikke her søknad med realkompetanse kommer inn i bildet? Der står det iaf med klarteks hva slags bakgrunn som er relevant og hva som ikke er.

Lenke til kommentar

Riktig at PHS kan kvotere inn et visst antall søkere som har spesiell kompetanse som politietaten har behov for. At man har jobbet noen år i psykiatrien er neppe nok.

Kvotering betyr altså ikke at man slipper opptaksprosessen, men at PHS kan velge å se bortifra at man mangler enkelte formelle krav.

 

Er det ikke her søknad med realkompetanse kommer inn i bildet? Der står det iaf med klarteks hva slags bakgrunn som er relevant og hva som ikke er.

 

Du tenker på 23/5?

Kvoteringen jeg skrev om er at man for eksempel ikke består en av de fysiske testene, men allikevel blir kalt inn ti intervju på bakgrunn av annen kompetanse man har.

Lenke til kommentar

...Men det var jo snakk om, fra politistudent (brukeren), at folk fra psykiatrien, spesielt da sykepleiere som har jobbet med psykiatri...

 

pølsevev at man kvoterer inn folk med psykiatribakgrunn på tross av karakterer osv... hvor i huleste har du "hørt snakk om det"?!

 

Ga det deg svar nå som du har lite nok tekst til å lese hele innlegget? Så kan du bla to-tre hundre sider tilbake for å finne ut om det stemmer. De har 20% (eller 10%?) av plassene på PHS til rådighet for kvotering av spesielt skikkede.

 

Men slikt er komplett umulig å spekulere i, det er poenget mitt. Og når du sier det slik du gjør, kan folk oppfatte (i dette tilfelle) at å ta seg et år som grensejeger eller psykiatri-sykepleier gir deg et slags fortrinn (til og med kvotering!). Man ønsker selvsagt å få inn minoriteter med kulturell og språklig kompetanse, og vår venn her med kjemikerbakgrunn kan kanskje intervjuerne tenke "hm! Interessant!". Men det er ikke slik at når man blir tatt inn og utdannet, så har man en slags merkelapp i margen sin med "sin spesialkompetanse". Jeg vet du ønsker å hjelpe, og jeg kan virke både kranglete og noe ivrig etter å pirke borti deg. Men jeg er veldig opptatt av å avlive alle disse mytene som blir spredt her inne om hvordan man kan stille sterkere, svare riktigere, trene riktigere, øve selvforsvar, være politi i militæret og har blå øyer... Folk er forskjellige, og skal ikke gjennom en trakt.

 

Det er ikke noen hemmeligheter om hvordan en kommer inn på phs... Annet enn å trene hardt, reflektere over dine egne sterke/svake sider og politirollen, samt oppfylle øvrige krav. Verre er det ikke! Jeg er ikke noe unikum overhodet, jeg er en helt normal kis uten hverken militærbakgrunn, psykiatrisk yrkesbakgrunn, selvforsvarskurs, eller 6 i alle fag. Jeg jobbet med helt andre ting i flere år, studerte litt musikk, hadde en anmeldelse på meg fra trafikken (lå for nærme en bil i tåke), og hadde ræva kontorfysikk før jeg begynte å trene typisk 4-5 mnd før opptak. Fikk 15 poeng.

 

Så vær deg selv med alt du er (og IKKE er), stå på, så blir det deg! Og utdanningen?? Blir bare mer og mer spennende for hver dag... Den ene dagen lærer du å finne hjemmel til å ta inn folk for "simple" ting som forstyrrelse av offentlig ro og orden, neste hvordan du emballerer lik til obduksjon! Mildt sagt mye forskjellig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare få lov til å si at det er veldig morsomt å lese mye engasjement fra både utenforstående, fremtidige studenter(?), ferdigutdannede og også noen som går på PHS allerede.

 

Så vil jeg gjerne kommentere det med kvotering, eller mer riktig omtalt som særskilt grunnlag. Det er riktig slik det blir sagt at opptakskontoret har mulighet til å ta inn folk som innehar spesiell kompetanse. Opptak på særskilt grunnlag har derimot sunket dramatisk de siste årene, da PHS i utgangspunktet har nok kvalifiserte søkere som oppfyller alle krav.

 

Kullet ved PHS på 720 studenter fra 2010 har kun 3 studenter som er kommet inn på særskilt grunnlag, og alle disse 3 oppfylte både kravet om minstekarakter i norsk og fysiske tester.

 

Dersom mange brenner inne med spørsmål vil PHS i begynnelsen av februar ha en "ny" informasjonsdag der målgruppen er litt videre enn forrige gang. PHS vil også stille både på utdanningsmessen i Lillestrøm og i Oslo spektrum med studenter.

Fredag om 2 uker vil VG Fredag ha utdanningstema der PHS vil få endel oppmerksomhet!

 

Videre vil jeg som det nevnes her ta mye av de "råd" som gis med en klype salt. Det er veldig mange gode råd, men det er også råd og opplysninger her inne som er dårlige og direkte uriktige.

 

Det viktigste under et "venteår" er å eventuelt ta opp fag slik at man garantert har den poengsummen som skal til for å kunne komme inn dersom man består fysiske tester og blir funnet skikket av opptaksnemda, og sørge for å trene slik at man består opptakskravene.

 

Dersom man har dette "inne" allerede vil det man velger å gjøre ha forskjellige fordeler. Dersom man velger å studere er dette faktisk nyttig for videre karriere i politiet. Dersom man har studiepoeng ved siden av PHS kan dette føre til lettere opprykk til PB2 og PB3 etter man begynner å jobbe.

Dersom man velger å jobbe ett år før man begynner på PHS eller tar forsvaret vil dette resultere i ett års ekstra ansinitet da man skal beregne sin begynnerlønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig at PHS kan kvotere inn et visst antall søkere som har spesiell kompetanse som politietaten har behov for. At man har jobbet noen år i psykiatrien er neppe nok.

Kvotering betyr altså ikke at man slipper opptaksprosessen, men at PHS kan velge å se bortifra at man mangler enkelte formelle krav.

 

Er det ikke her søknad med realkompetanse kommer inn i bildet? Der står det iaf med klarteks hva slags bakgrunn som er relevant og hva som ikke er.

 

Du tenker på 23/5?

Kvoteringen jeg skrev om er at man for eksempel ikke består en av de fysiske testene, men allikevel blir kalt inn ti intervju på bakgrunn av annen kompetanse man har.

Realkompetanse er noe annet enn 23/5. Sistnevnte går ut på at du har generell studiekompetanse så lenge du har grunnfagene på videregående, og er over 23 (eller egentlig 24 vel?), og har minst fem år yrkeserfaring.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har et spørsmål. Er det mulig å søke med "Norsk som andre språk" altså NOA?

 

Takker på forhånd!

 

Hei DJ-Stigma :)

 

Før hadde personer med minoritets bakgrunn Norsk som andrespråk for språklige minoriteter på VGS, litt usikker på om det heter NOA, fag koden var VG4161.

For å fylle opptakskravet i norsk kreves det:

 

VG4161 (minst karakter 3) + muntlig eksamen i norsk (VG4160)

(obs! gjelder kun språklig minoriteter)

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...