Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et par venner, som er politi/går PHS, og det som "skremmer" meg, er den intervjudelen. Hørt at de er vemmelige, og presser deg ganske hardt. Hva er det de er ute etter? At du skal takle en slik situasjon, se hvordan du er når du blir presset? De går direkte på personlige ting, og angriper bra der.

 

Jeg vurderer mye ang yrket. Alt fra anestesisykepleier til politihøgskolen. Er nå ambulansearbeider (teller det positivt ift. inntak og vurdering?) Jeg elsker fysisk fostring og er glad i krav.

 

Hvorfor anestesisykepleier, det er fordi jeg er glad i medisin og har sansen for akuttmedisin og det å kunne hjelpe mennesker. Hvorfor PHS, det er fordi det er en variert hverdag, med fysisk trening og menneskelig kontakt, publikumshåndtering og jobbdager som aldri er like, utfordringer og forebygging. Det jeg vil sikte meg innpå er jo hundetjenesten!! Det er jo i mitt hjerte - det å kunne trene hund på jobb, er jo en drøm.

 

Fortell meg gjerne litt om inntaksintervjuet etc. (de fysiske kravene og skolen som sådan skal jeg klare). Jeg vil bare vite litt mer om intervjudelen og hva de vektlegger og hvordan de vil ha meg som person.

 

Jeg er den jeg er, men det er greit å forberede seg noe.

Hei :)

klikk deg inn her :http://phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/ der står det litt om hva opptaksnemnda legger vekt på i intervjuet :)

Det aller viktigste er å være seg selv, tenke positivt og være villig til å lære.

Politiet er en lærerik etat man starter å lære når man er ferdig med å lære:)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Så jeg er delvis rød-grønn fargeblind, kan jeg da bare gi opp med å søke meg inn i PHS?

Man må vel ha perfekt fargesyn? Det hadde ikke tatt seg ut om du skulle i retten og vitne om noe, og du ikke klarte å identifisere fargene på personen riktig f.eks.

 

Har et par venner, som er politi/går PHS, og det som "skremmer" meg, er den intervjudelen. Hørt at de er vemmelige, og presser deg ganske hardt. Hva er det de er ute etter? At du skal takle en slik situasjon, se hvordan du er når du blir presset? De går direkte på personlige ting, og angriper bra der.

 

Jeg vurderer mye ang yrket. Alt fra anestesisykepleier til politihøgskolen. Er nå ambulansearbeider (teller det positivt ift. inntak og vurdering?) Jeg elsker fysisk fostring og er glad i krav.

 

Hvorfor anestesisykepleier, det er fordi jeg er glad i medisin og har sansen for akuttmedisin og det å kunne hjelpe mennesker. Hvorfor PHS, det er fordi det er en variert hverdag, med fysisk trening og menneskelig kontakt, publikumshåndtering og jobbdager som aldri er like, utfordringer og forebygging. Det jeg vil sikte meg innpå er jo hundetjenesten!! Det er jo i mitt hjerte - det å kunne trene hund på jobb, er jo en drøm.

 

Fortell meg gjerne litt om inntaksintervjuet etc. (de fysiske kravene og skolen som sådan skal jeg klare). Jeg vil bare vite litt mer om intervjudelen og hva de vektlegger og hvordan de vil ha meg som person.

 

Jeg er den jeg er, men det er greit å forberede seg noe.

Hva slags personlige ting da, og hvordan angriper de?

 

Det sitter tre å intervjuer, også har du på forhånd skrevet et langt ark eller flere om deg selv. private forhold, alt fra skilsmisse i familien, til ja - gudene vet. Også trekker de dette opp i intervjusettingen, går direkte på personlige og private såre ting. Det gjorde de hvertfall med en venninne som nå går første året. Altså nå på det siste inntaket. De var rett og slett vemmelige, slik jeg forstod det på henne.

Det er ikke så ille som mange beskriver det, jeg opplevde intervjuet som en hyggelig samtale med 4 personer. Dette går så bra folkens :)

Lenke til kommentar
Kanskje lurt å ikke skrive ting man ikke vil snakke om da, hehe.

Ja, høres ut som en glimrende start på politikarrièren ved å bevisst utelukke ting i "selvbiografien" på opptaksdagen.

Med mindre man får føringer for det, får det jo være opptil en selv hva en skal skrive, eller hva?

 

Det er ikke så ille som mange beskriver det, jeg opplevde intervjuet som en hyggelig samtale med 4 personer. Dette går så bra folkens :)

Pussig at folk opplever det så forskjellig.

Lenke til kommentar
Kanskje lurt å ikke skrive ting man ikke vil snakke om da, hehe.

Ja, høres ut som en glimrende start på politikarrièren ved å bevisst utelukke ting i "selvbiografien" på opptaksdagen.

Med mindre man får føringer for det, får det jo være opptil en selv hva en skal skrive, eller hva?

Nei. Poenget mitt står enda :)

Men hvis man selv har samvittighet nok til å bevisst utelukke noe, så værsågod. Det sier en del om deg selv og din etikk.

Lenke til kommentar
Kanskje lurt å ikke skrive ting man ikke vil snakke om da, hehe.

Ja, høres ut som en glimrende start på politikarrièren ved å bevisst utelukke ting i "selvbiografien" på opptaksdagen.

Med mindre man får føringer for det, får det jo være opptil en selv hva en skal skrive, eller hva?

Nei. Poenget mitt står enda :)

Men hvis man selv har samvittighet nok til å bevisst utelukke noe, så værsågod. Det sier en del om deg selv og din etikk.

Hvis man ikke kan utelukke noe, tar det uendelig med tid å skrive. Man kan umulig ha med alle detaljer om livet sitt. Det du skriver er altså en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på å utelukke noe, mener jeg selvfølgelig viktige ting som faktisk har noe å si for deg som person og hvordan du fungerer som politibetjent. Noe du faktisk tidligere foreslo for en annen bruker her å utelukke.

Du kan altså gjerne utelukke hva du fikk til bursdagen din da du fylte 3 år.

Regnet egentlig med at du skjønte såpass, men for all del, bare kveruler videre du.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker på å utelukke noe, mener jeg selvfølgelig viktige ting som faktisk har noe å si for deg som person og hvordan du fungerer som politibetjent. Noe du faktisk tidligere foreslo for en annen bruker her å utelukke.

Du kan altså gjerne utelukke hva du fikk til bursdagen din da du fylte 3 år.

Regnet egentlig med at du skjønte såpass, men for all del, bare kveruler videre du.

Men igjen: Hvis det ikke gis føringer for hva som skal skrives, så kan jo hvem som helst velge å utelate potensielt viktige ting.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker på å utelukke noe, mener jeg selvfølgelig viktige ting som faktisk har noe å si for deg som person og hvordan du fungerer som politibetjent. Noe du faktisk tidligere foreslo for en annen bruker her å utelukke.

Du kan altså gjerne utelukke hva du fikk til bursdagen din da du fylte 3 år.

Regnet egentlig med at du skjønte såpass, men for all del, bare kveruler videre du.

Men igjen: Hvis det ikke gis føringer for hva som skal skrives, så kan jo hvem som helst velge å utelate potensielt viktige ting.

Hei:)

skriv det du personlig mener er viktig, man trenger ikke å sette seg selv i en forsvars posisjon ovenfor andre, du behøver ikke å forklare han eller hun hva du skal skrive eller hva du vil skrive. Husk vær selv sikker og positiv så kommer du langt :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hele poenget med søknaden og intervjuet er at PHS skal bli kjent med deg og hva som gjør at du er du.

 

Jeg har skilte foreldre og tok det med fordi det har bidratt til å forme meg til den jeg er.

 

Husk at dere har en sjanse til å gi PHS et inntrykk av dere.

Jeg kan si det så enkelt at 85% av søkerne er sikket, Phs vil få tak i de resterende 15%.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med farger, så lenge det ikke er de farge testene. Der stryker jeg rimelig fort. Men for all del, jeg har da lappen :p

Hei:)

Du må være kvalifisert til førekort klasse D (utrykningskjøretøy), ta kontakt med legen din for mer info.

 

Feil. 160 er utrykning.

 

Var på yrkesmesse i dag og jeg snakket med de fra PHS. De sa de prøvde å sette deg ut litt: en gikk for å åpne vinduet. Og en gikk plutselig ut av døra.

 

Noen av dere som har vert på intervju: stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med farger, så lenge det ikke er de farge testene. Der stryker jeg rimelig fort. Men for all del, jeg har da lappen :p

Hei:)

Du må være kvalifisert til førekort klasse D (utrykningskjøretøy), ta kontakt med legen din for mer info.

 

Feil. 160 er utrykning.

 

Var på yrkesmesse i dag og jeg snakket med de fra PHS. De sa de prøvde å sette deg ut litt: en gikk for å åpne vinduet. Og en gikk plutselig ut av døra.

 

Noen av dere som har vert på intervju: stemmer dette?

Mulig det er feil, jeg forholder meg til det som står på legeerklæringen :)

Oppfyller søkeren helsekravene for utrykningskjøring klasse D, jfr. førerkortforskriften §1 nr. 1.

En gikk for å åpene vinduet og en gikk ut av døra, det hørtes veldig rart ut, kanskje en falsk brann alarm som ikke søkeren fikk med seg (hehe) :)

Dette er helt ukjent for meg og for de andre studentene på skolen.

Lenke til kommentar

Pussig at folk opplever det så forskjellig.

 

 

Det er egentlig ikke det. Hvis en person skriver at han som ung ble mobba og hadde selvmordstanker etc, vil det nok bli en mindre hyggelig samtale om en sketchy oppvekst.

 

Hvis man derimot utelukker ting man med sikkerhet vet at er ubehagelig å snakke om, har man iaf gjort sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...