Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke man kunne krysse av på omslagsarket om man er minoritetstudent. Men hva vil det bety for meg om jeg kysser av dette da?

 

Da kommer du inn.

 

Hvis ikke jeg krysser av så kommer jeg ikke inn? haha;)

 

Er det bare slik at de ønsker å vite nøyaktig hvor mange studenter har minoritet bakgrunn?

 

Hei, godt spørsmål! Jeg har ikke selv sett omslagsarket slik det beskrives av nå, men dette var det skolen fortalte da de forklarte en forholdsvis høy nedgang på minoritetsstudenter fra 2009 til 2010 kullet, tross et høyere totalt antall studenter.

 

Jeg tror nok ikke hva du krysser av her betyr så mye, for de vil ha mulighet til å se hvilke kvaliteter du har som person under intervjuet.

 

Jeg vil likevel påpeke at skolen stiller like strenge krav til minoritetsstudenter som andre da det gjelder de formelle kravene som stilles (fysisk test, 3 i norsk, førerkort o.s.v)

 

Det er jeg full klar over! Jeg nekter å få "spesiell" behandling fordi jeg er opprinnelig ikke norsk!;D

 

Jeg har lagd en treningsplan, skal bli ferdig med bachelor i kjemi-bioteknologi etc;) Gleder meg til å søke våren 2012;)

 

Har dessvere ikke 3 i norsk fra vgs. Jeg hadde 2 i norsk som andrespråk for språklige minoriteter, skriflig.

 

Men jeg har fått med meg at søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng fra høyere utdanning, blir regnet som kvalifisert i forhold til norskkravet uavhengig av karakterer fra videregående skole. Da er jeg reddet ialfall;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er mulig du har mange studiepoeng osv, men det er jo en grunn til at det kreves minstekarakter i norskfaget. Det er essensielt at man behersker norsk og kan kommunisere skikkelig som politi, det skjønner jo selv 10-åringer. Så om du faktisk ikke behersker norsk særlig godt, så tror jeg ikke du kommer inn, uansett hvor gode karakterer du har ellers. Det håper jeg i alle fall ikke, vi har ikke behov for politi som ikke kan norsk.

 

Ellers, om du behersker norsk på en tilfredsstillende måte, ønsker jeg deg lykke til på opptak ^^, Du kan vel også ta opp igjen norsk som privatist, og få ny karakter om det behøves?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det er mulig du har mange studiepoeng osv, men det er jo en grunn til at det kreves minstekarakter i norskfaget. Det er essensielt at man behersker norsk og kan kommunisere skikkelig som politi, det skjønner jo selv 10-åringer. Så om du faktisk ikke behersker norsk særlig godt, så tror jeg ikke du kommer inn, uansett hvor gode karakterer du har ellers. Det håper jeg i alle fall ikke, vi har ikke behov for politi som ikke kan norsk.

 

Ellers, om du behersker norsk på en tilfredsstillende måte, ønsker jeg deg lykke til på opptak ^^, Du kan vel også ta opp igjen norsk som privatist, og få ny karakter om det behøves?

 

Snakk om å pisse i suppa til folk, sitronsaft!

 

Det er også en grunn til at skolen har sagt at om du har høyere utdanning (60 poeng eller mer), så betyr det at du behersker språket skriftlig tilstrekkelig nok til å fungere godt i skolesammenhengen det her snakkes om. Her snakker du om en som snart har bachelor i kjemi-bioteknologi, samt at du kan ta to blikk to på innleggene hans og se at han er minst like skrivefør som nestemann her inne (om ikke mer!). Du må også huske at på videregående er hvordan du klarer å skrive bare en del av karakteren.... Du skal også vite når bjørnstjerne bjørnson ble født, og hvorfor Ibsen skrev et dukkehjem. Jeg tipper jeg hadde sugd ganske bra i dette faget også om jeg skulle tatt den med en minoritetsklasse full av 16-17 åringer som aldri har hørt om noen av de før, og ikke ser relevansen overhodet.

 

PHS og etaten er opptatt av at du er skrivefør for å kunne produsere gode rapporter; altså, ikke om du var en racer på dialekter og pallatelisert l´er i første klasse.

 

Forståelig nok blir kanskje læremiljøet heller ikke opptimalt om du skal forsøke å lære andre-språksstudenter om Camilla Collett? Jeg sier ikke at dette var tilfelle for yamazero, men det betyr bare tenk litt mer før du lirer av deg fraser som hva "selv 10-åringer forstår". Motivasjon og vilje er det som får deg igjennom denne prosessen, og da trenger en virkelig ikke slike "varsku" på vegne av norsk politi fra andre.

 

Fullt klar over at du ikke nødvendigvis mente dette så vondt som jeg tilsynelatende vil ha det til, men en slik tråd MÅ fungere som en motivasjon og STØTTE til folk! Bla litt tilbake og se hvordan dette KUNNE vært! Fant masse motivasjon i andres vei mot målet, og jeg ga vel blaffen i å mene om andre var skikket gjennom et forum! Det har et panel med mennesker som har intervjuet tusenvis full kontroll på!

 

Politiet har feilet maks med tanke på minoriteter i etaten i årevis, og nå betaler de for det. Er overbevist om at Yamazero har alt som trengs, INKL. det skriftlige.

Endret av mezzanine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, det er mulig du har mange studiepoeng osv, men det er jo en grunn til at det kreves minstekarakter i norskfaget. Det er essensielt at man behersker norsk og kan kommunisere skikkelig som politi, det skjønner jo selv 10-åringer. Så om du faktisk ikke behersker norsk særlig godt, så tror jeg ikke du kommer inn, uansett hvor gode karakterer du har ellers. Det håper jeg i alle fall ikke, vi har ikke behov for politi som ikke kan norsk.

 

Ellers, om du behersker norsk på en tilfredsstillende måte, ønsker jeg deg lykke til på opptak ^^, Du kan vel også ta opp igjen norsk som privatist, og få ny karakter om det behøves?

Jeg synes du må tenke deg godt gjennom det du skriver før du uttaler deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På hvilken måte har politiet feilet med tanke på minoriteter? Mener du at de har feilet på en måte som har gjort at det er få med minoritetsbakgrunn der?

 

Hva gjorde de feil, og hva burde de gjort i stedet?

 

En lang rekke ting.

 

Det blir sagt i øst og vest at politiet skal gjenspeile samfunnet vårt, men det er ikke bare snakk... Det er enormt viktig.

 

- Det er såre enkelt å begynne i et hjørne, hvor en ser hvor stor prosentandel minoriteter utgjør i folketallet vårt, for så å se hvor stort prosentandel i politiet som har en minoritetsbakgrunn. Så kan en i tillegg se hvor stor del av minoritetene igjen som er sentrert i byer og enkelte bydeler, så blir det enda tydeligere (med Oslo som eksempel).

 

- Husk at vi i Norge nyter et nærmest ekstremt tillitsnivå fra vårt publikum. I andre land er det stikk motsatt, og politi kan være ensbetydende med vold, korrupsjon, og i enkelte land til og med tortur og drap. Dette gjør noe med politiets møte med minoriteter, og en må kanskje begynne på bånn hva tillit angår. Da hjelper det ikke akkurat å ha et politi hvor de selv ikke heller er representert.

 

- Det er et viktig integreringsspørmsål. Det er en drøss kulturelle og religiøse barrierer, og hver og en med forskjellig bakgrunn er viktig for politiet.

 

- Forbilder for unge.

 

- Satt veldig på spissen og rent personlig, syntes jeg også at nordmenn bare har godt av å treffe på f.eks en pakistaner i en rolle som politi, og ikke bare i de mer stereotype yrkene som bussjåfører og kioskeiere.

 

 

Etaten har sett dette, men de valgte å ta grep så altfor sent. Og nettopp fordi tida var overmoden, så ble vurderingene for å fikse det "raskt" deretter. Dette så en f.eks for to år siden da en "lempet" på opptakskravene på søkere (dette ble det slutt på igjen allerede i fjor).

 

Det som derimot er bra, er at phs har gjort mange gode tiltak for at flere med minoritetsbakgrunn skal søke. Man har informasjonskvelder (med foreldrene) for aktuelle søkere, og et godt tilbud hvor en kan få hjelp til å bestå den fysiske delen av opptaket (bla. svømmeundervisning, da det er en kjent sak at det for mange er her det har stoppet). Nå skal man også starte med mentorprosjektet "nattergalen", hvor politistudenter i ett år fungerer som en slags "storebror" for en ung gutt(jente med minoritetsbakgrunn. Så det skjer mye spennende!

Lenke til kommentar

Virker som et par ikke likte innlegget mitt litt lenger oppe her. Jeg skriver jo kun at man MÅ kunne norsk, uansett hvor mange studiepoeng man har. For alt dere andre vet, har Yamazero tatt hele utdanningen sin på engelsk, så at han har høyere utdanning betyr jo ikke nødvendigvis at han mestrer norsk. Da jeg leste innlegget hans, fikk jeg budskapet "Jeg har bare 2 i norsk, men jeg har høyere utdanning også da," og da gikk det en varsellampe av. Det er ikke meningen å snakke på vegne av politiet eller late som jeg er bedre enn noen andre, jeg kan ikke mer om politiet enn det jeg har lest på sidene deres og det jeg har fått høre.

 

Uansett, jeg mente på ingen måte å demotivere eller rakke ned på noen. Som nevnt så er det ikke kun språk som blir vektlagt i faget, men også litteraturhistorie og andre ting som er mer eller mindre irrelevant for politiyrket. I tillegg kan jeg også se på innleggene til Yamazero at han er flinkere i skriftlig norsk enn mange her inne, kanskje meg selv inkludert. Skjønner ikke helt hvorfor jeg blir fortalt å "tenke gjennom hva jeg sier" etter innlegget lengre oppe, men jeg beklager om noen følte seg fornærmet.

Lenke til kommentar

Virker som et par ikke likte innlegget mitt litt lenger oppe her. Jeg skriver jo kun at man MÅ kunne norsk, uansett hvor mange studiepoeng man har. For alt dere andre vet, har Yamazero tatt hele utdanningen sin på engelsk, så at han har høyere utdanning betyr jo ikke nødvendigvis at han mestrer norsk. Da jeg leste innlegget hans, fikk jeg budskapet "Jeg har bare 2 i norsk, men jeg har høyere utdanning også da," og da gikk det en varsellampe av. Det er ikke meningen å snakke på vegne av politiet eller late som jeg er bedre enn noen andre, jeg kan ikke mer om politiet enn det jeg har lest på sidene deres og det jeg har fått høre.

 

Uansett, jeg mente på ingen måte å demotivere eller rakke ned på noen. Som nevnt så er det ikke kun språk som blir vektlagt i faget, men også litteraturhistorie og andre ting som er mer eller mindre irrelevant for politiyrket. I tillegg kan jeg også se på innleggene til Yamazero at han er flinkere i skriftlig norsk enn mange her inne, kanskje meg selv inkludert. Skjønner ikke helt hvorfor jeg blir fortalt å "tenke gjennom hva jeg sier" etter innlegget lengre oppe, men jeg beklager om noen følte seg fornærmet.

 

 

Bacheloren min foregår kun på norsk;) Vi bruker engelske lærebøker i enkelte fag, men alt av undervisningen, lab rapporter, øvinger er på norsk;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har bare et kjapt spørsmål, og følte jeg ikke fant så mye informasjon på hjemmesidene deres. Hvordan stiller politihøgskolen seg til bruk av linser?

Kort fortalt, du kan bruke linser dersom synsstyrken din ikke har avvik på mer enn +/- 0,5. Her er en diskusjonstråd som oppklarer det hele: http://www.politiportalen.no/forum/topic/109-synstyrke/

 

Må si meg uenig her gitt. Jeg går nå i 2. og bruker linser med styrke -0,75 på begge øyne. Har bestått helsesjekk ifm. utrykningslappen. Dette gjelder flere av studentene/ansatte i mitt distrikt.

 

Når det gjelder på plussiden: en på vaktlaget mitt har mye der, i alle fall over + 2-3. Han bruker også linser.

 

Poenget er bare at du må bestå synsprøven hos legen, klarer du det er din faktiske korreksjon helt totalt uvesentlig. PHS krever (gjorde ikke i 2009 vertfall) ikke synsprøve hos optiker.

 

Og synsprøven hos legen er jo å lese små bokstaver på stor avstand, altså har du + er dette ingen problem (med mindre du omtrent er blind).

 

Forresten ikke prøv å møt opp med linser på for å "jukse" deg inn, flere leger som tar en titt på øynene dine før du tar testen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei, jeg har bare et kjapt spørsmål, og følte jeg ikke fant så mye informasjon på hjemmesidene deres. Hvordan stiller politihøgskolen seg til bruk av linser?

Kort fortalt, du kan bruke linser dersom synsstyrken din ikke har avvik på mer enn +/- 0,5. Her er en diskusjonstråd som oppklarer det hele: http://www.politiportalen.no/forum/topic/109-synstyrke/

 

Må si meg uenig her gitt. Jeg går nå i 2. og bruker linser med styrke -0,75 på begge øyne. Har bestått helsesjekk ifm. utrykningslappen. Dette gjelder flere av studentene/ansatte i mitt distrikt.

 

Når det gjelder på plussiden: en på vaktlaget mitt har mye der, i alle fall over + 2-3. Han bruker også linser.

 

Poenget er bare at du må bestå synsprøven hos legen, klarer du det er din faktiske korreksjon helt totalt uvesentlig. PHS krever (gjorde ikke i 2009 vertfall) ikke synsprøve hos optiker.

 

Og synsprøven hos legen er jo å lese små bokstaver på stor avstand, altså har du + er dette ingen problem (med mindre du omtrent er blind).

 

Forresten ikke prøv å møt opp med linser på for å "jukse" deg inn, flere leger som tar en titt på øynene dine før du tar testen :)

Takk for opplysningene. Hvis du har lest tråden jeg lenket til, så ser du at jeg sendte mail til PHS for å spørre. Dette var altså det de svarte til meg, men de gjør tydeligvis en skjønnsmessig vurdering på det i realiteten.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har bare et kjapt spørsmål, og følte jeg ikke fant så mye informasjon på hjemmesidene deres. Hvordan stiller politihøgskolen seg til bruk av linser?

Kort fortalt, du kan bruke linser dersom synsstyrken din ikke har avvik på mer enn +/- 0,5. Her er en diskusjonstråd som oppklarer det hele: http://www.politiportalen.no/forum/topic/109-synstyrke/

 

Må si meg uenig her gitt. Jeg går nå i 2. og bruker linser med styrke -0,75 på begge øyne. Har bestått helsesjekk ifm. utrykningslappen. Dette gjelder flere av studentene/ansatte i mitt distrikt.

 

Når det gjelder på plussiden: en på vaktlaget mitt har mye der, i alle fall over + 2-3. Han bruker også linser.

 

Poenget er bare at du må bestå synsprøven hos legen, klarer du det er din faktiske korreksjon helt totalt uvesentlig. PHS krever (gjorde ikke i 2009 vertfall) ikke synsprøve hos optiker.

 

Og synsprøven hos legen er jo å lese små bokstaver på stor avstand, altså har du + er dette ingen problem (med mindre du omtrent er blind).

 

Forresten ikke prøv å møt opp med linser på for å "jukse" deg inn, flere leger som tar en titt på øynene dine før du tar testen :)

Takk for opplysningene. Hvis du har lest tråden jeg lenket til, så ser du at jeg sendte mail til PHS for å spørre. Dette var altså det de svarte til meg, men de gjør tydeligvis en skjønnsmessig vurdering på det i realiteten.

 

Ikke noe skjønnsmessig vurdering egentlig, jeg førte ikke opp noen synsstyrke da jeg søkte. Det er legen som fyller ut dette skjemaet. Det skal sies at jeg ikke brukte briller/linser på tidspunktet jeg søkte.

 

Jeg har lest tråden, men poenget mitt var at jeg har -0,75 og kom inn, til tross for hva PHS sier.

 

OG, det jeg vil frem til er: så lenge du klarer å lese nok av de små bokstavene til at legen blir fornøyd, er alt OK, uavhengig av hvilken styrke optikeren sier du nå enn måtte ha. Jeg vil bare ikke at noen her inne dropper å søke fordi de har -0,75.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja, jeg forstår hva du sier. Men de bestred akkurat det du sier her - i teorien, dersom man kan lese nok bokstaver, på tross av synsavvik på mer enn 0,5, så diskvalifiserer det likevel. Jeg tviler ikke på det du sier, men det er jo rart at det i praksis er helt annerledes. Hvorfor ikke bare senke synskravet offisielt? Noe jeg forøvrig mener burde blitt gjort uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hvorfor ikke bare senke synskravet offisielt? Noe jeg forøvrig mener burde blitt gjort uansett.

 

Fordi det sansynlig vis er profesjonelle mennesker som har faglig grunnlag for at synskravene er sånn som de er.

Tja. Tenk litt over hvordan dette fungerer i praksis, da. Greit nok at alle nyutdannede politifolk har perfekt syn, men når man kommer litt opp i årene, noe mange politifolk faktisk er, så forverrer synet seg for de fleste. Det er jo mange politifolk som bruker briller eller linser. Jeg forstår at man ikke kan ha -6 og bruke synskorreksjon, men ned til -2, kanskje -2,5, bør ikke være noe problem. Det fungerer fint i mange andre land, deriblant USA :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare senke synskravet offisielt? Noe jeg forøvrig mener burde blitt gjort uansett.

 

Fordi det sansynlig vis er profesjonelle mennesker som har faglig grunnlag for at synskravene er sånn som de er.

Tja. Tenk litt over hvordan dette fungerer i praksis, da. Greit nok at alle nyutdannede politifolk har perfekt syn, men når man kommer litt opp i årene, noe mange politifolk faktisk er, så forverrer synet seg for de fleste. Det er jo mange politifolk som bruker briller eller linser. Jeg forstår at man ikke kan ha -6 og bruke synskorreksjon, men ned til -2, kanskje -2,5, bør ikke være noe problem. Det fungerer fint i mange andre land, deriblant USA :)

 

Med min styrke vil du er problemer med å lese reg.nr. på bilen foran, på "trygg avstand". Før jeg fikk linser måtte vi kjøre maja langt opp i ræva på bilen foran hvis jeg var pikett, ellers klarte jeg ikke lese det. Utrykningskjøring i høy hastighet ble nesten også et problem, da jeg ikke klarte å følge godt nok med på skilt og se tydelig trafikken langt nok frem.

 

Mister du linsene/de glir opp, skal du fortsatt klare å fungere normalt resten av vakta, uten at du må stikke fra trafikkulykken du er på fordi du må tilbake til stasjonen for å hente nye linser. Nytter ikke å stå der ute hvis alt bare er ei suppe av blå og hvite lys..

 

Men PHS har satt de kravene de har satt, sånn er det bare. Det eneste jeg ville få fram er at selv om optiker har gitt deg linser/briller med -0,75, kan det godt hende du allikevel klarer tavla hos legen.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare senke synskravet offisielt? Noe jeg forøvrig mener burde blitt gjort uansett.

Fordi det sansynlig vis er profesjonelle mennesker som har faglig grunnlag for at synskravene er sånn som de er.

Har vi ikke allerede fastslått at synskravet er en farse, siden du når du først er inne kan bruke både briller og linser? Du blir jo ikke kastet ut fra PHS eller får sparken fra politiet om du bruker det, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Med min styrke vil du er problemer med å lese reg.nr. på bilen foran, på "trygg avstand". Før jeg fikk linser måtte vi kjøre maja langt opp i ræva på bilen foran hvis jeg var pikett, ellers klarte jeg ikke lese det. Utrykningskjøring i høy hastighet ble nesten også et problem, da jeg ikke klarte å følge godt nok med på skilt og se tydelig trafikken langt nok frem.

 

Mister du linsene/de glir opp, skal du fortsatt klare å fungere normalt resten av vakta, uten at du må stikke fra trafikkulykken du er på fordi du må tilbake til stasjonen for å hente nye linser. Nytter ikke å stå der ute hvis alt bare er ei suppe av blå og hvite lys..

 

Men PHS har satt de kravene de har satt, sånn er det bare. Det eneste jeg ville få fram er at selv om optiker har gitt deg linser/briller med -0,75, kan det godt hende du allikevel klarer tavla hos legen.

Jeg er nærsynt selv, og skjønner godt hva du mener, men det er ingen lov som forbyr noen å ha med seg et par briller eller ekstra linser i bilen / lommen i tilfelle :) Jeg er like avhengig av godt syn i jobben min, som politiet er, og det er ikke noe problem for meg om jeg skulle miste en linse, da kan jeg bare ta på ny, eller bruke briller. Argumentene dine anser jeg bare som halvveis gyldige, fordi det allerede er mange i politiet som er avhengig av briller / linser for å fungere i tjenesten. At du har vært på jobb som politi uten å ha brukt synskorrigering når du tydeligvis trenger det, syns jeg derimot er uansvarlig.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...