Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Den første er selvsagt at du skal komme deg igjennom fysisk eksamen i 3.klasse.

Så man skal være i form for å klare seg godt på skolen, ikke i jobben hele skolen er et springbrett til?

 

Skjønner godt argumentene dine og at overgangsfasen vil være litt tricky. Kan sikkert bli litt vanskelig å bestemme hvem som trenger og hvem som ikke trenger sånn og sånn fysisk form.

 

Er likevel helt enig i at de har tatt bort stille lengde. Jeg synes heller de skulle hatt et ferdighetsløp likt det 2.års studentene begynner året med. Det vil vise mye mer om motivasjon og generell fysikk enn alle øvelsene på opptaket.

Hva går dette ferdighetsløpet ut på?

 

Argumentet til PHS var forresten at opptakene skulle ta mindre tid. Stille lengde er greit nok, er vel færre som vil savne den. Det jeg reagerte mest på var at en kuttet løpstesten fra 10 til 6 minutter, og mente det skulle bli like hardt som 10 min bare en økte farta med 4%. Det tror jeg alle som har tatt den testen kan være enig i ikke er mulig.. Det er like mye det psykiske som settes på prøve, og når du løper på niende minutt er det hue som gjør mye av jobben. Å da vite at du bare skal torturere deg selv i nesten halvparten av tida, fjerne mye av poenget med hele løpstesten i mine øyne.

Her har du vel selve roten til hele saken. Det skal være en fysisk test, ikke en psykisk test. Det heter tross alt "fysiske tester", og det psykiske skal evalueres etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva går dette ferdighetsløpet ut på?

 

Man deles opp i grupper, så skal man drive å bære hverandre fram og tilbake, opp og ned bakker, krype igjennom rør med gass, gå med rompa ned (gåsegang?), orientering med fysiske øvelser på postene etc.

 

Drømmedag :D

 

 

Kan sammenlignes med et berretløp for de som vet hva det er.

 

Høres ikke akkurat helt likt ut, men?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan foregår eksamen i fysisk det tredje året, og hvordan er kravene?

Noen som vet? :)

 

Eksamen er i øvelsene benkpress, hang-ups og 3000 meter.

Resultatet du oppnår omregnes til poeng, poengene regnes sammen til en sum tilsvarende en karakter. F.eks. er 110 kg i benkpress for gutter topp score i den øvelsen.

stille lengde er blitt fjernet som eksamensøvelse, avgangskullet i år er de siste som har dette.

Lenke til kommentar

Hva går dette ferdighetsløpet ut på?

 

Man deles opp i grupper, så skal man drive å bære hverandre fram og tilbake, opp og ned bakker, krype igjennom rør med gass, gå med rompa ned (gåsegang?), orientering med fysiske øvelser på postene etc.

 

Drømmedag :D

 

 

Kan sammenlignes med et berretløp for de som vet hva det er.

 

Høres ikke akkurat helt likt ut, men?

 

 

Ferdighetsløpet er avslutning på taktikktrening i leir og tester ferdighetene du har oppnådd i løpet av de ukene du har trent. Dette er lagt til rette som en konkurranse, og man får poeng ettersom hvor bra man gjør det på forskjellige poster. Det er lagt til en del stressende/fysiske momenter som man også kan få poeng for.

Lenke til kommentar

Hvordan foregår eksamen i fysisk det tredje året, og hvordan er kravene?

Noen som vet? :)

 

Eksamen er i øvelsene benkpress, hang-ups og 3000 meter.

Resultatet du oppnår omregnes til poeng, poengene regnes sammen til en sum tilsvarende en karakter. F.eks. er 110 kg i benkpress for gutter topp score i den øvelsen.

stille lengde er blitt fjernet som eksamensøvelse, avgangskullet i år er de siste som har dette.

Takk for svaret! :)

Lenke til kommentar

Til sammenligning kan man trekke en parallell til våpenopplæringen i politiet. De som stryker mest på skyteeksamen er de som kommer fra forsvaret, og som har mest erfaring med bruk av våpen..

At denne tråden er full av synsing, er vel noe de fleste etter hvert har blitt klar over. Her kommer enda en påstand, og jeg skulle gjerne visst med hvilket belegg du hevder dette. Det er ikke nok å høre en tjenestemann uttale seg negativt om folk fra Forsvaret, og så skrive det videre på nettet som om det skulle være en sannhet.

 

Det er ikke snakk om å ytre seg negativt om forsvaret. Jeg har selv vært der. Regner med at du har dine år i grønt, ut fra den defensive holdningen du antok her.

Blant fjorårets elever som strøk på skytingen, ble det gjort en sjekk, som da viste at svært mange av disse hadde erfaring fra forsvaret.

 

Det jeg gjør er å trekke en parallell til det med at mange kommer inn og kan mye kampsport, og dermed sliter å nullstille seg i forhold til politiets AT-trening, som igjen er grunnlaget for en eksamen, på samme måte som at folk som er vant til en type våpenbehandling, som sitter helt ut i fingertuppene, sliter med å omstille seg til politets måte å gjøre ting på.

 

Det blir så dumt når enkelte er blitt så hårsåre at den gang det kommer opplysninger her går man rett i forsvar uten å i alle fall sjekke først. Jeg skjønner at det er en del synsing, men det blir samtidig vel mye generalisert av enkelte, andre veien. Hadde du bare spurt hadde det vært en ting, men i stedet begynner du med å påstå at dette er synsing. Siden du tydeligvis mener det, regner jeg med at du har belegg for å si noe annet? Og kan du dermed vise til dette?

 

For hvermannsen kom det vel ut en artikkel om dette i politiforum. Vi har også fått lagt fram resultat av spørreundersøkelse på noe av dette, samt noe statistikk.

Jeg er ikke spesielt hårsår, men jeg reagerer på en del som legges ut på nett uten at man har spesiell kunnskap om emnet.

 

Jeg så at du forsøkte å trekke en parallell til de som trener kampsport og som må justere på gammel lærdom i forhold til AT, men like fullt blir påstanden om at de som stryker mest på skytetesten er de som kommer fra Forsvaret for tynn. Du bringer videre det instruktør(er) har uttalt om noe som skjedde i fjor, uten at vi får noe "kjøtt på benet" i forhold til hva som var bakgrunnen. Jeg har aldri lest eller hørt hvor stor andel dette dreier seg om, og inntil det kan vises til konkret informasjon som gir meg bedre holdepunkt, velger jeg å ta det hele med en klype salt.

 

Poenget til instruktørene er selvsagt at de ikke ønsker verdensmestere, men at ALLE skal møte med et åpent sinn kombinert med en viss ydmykhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lettere å senke kravene, enn å kreve noe av søkeren.....

 

 

Hadde det vært kontinuerlige fysiske tester for de politifolkene som trengte det, hadde jeg kanskje skjønt det. Men hvorfor skal man klare 2,5m stille lengde og 14 chins når man er 20år, når det er irrelevant om du klarer 14 eller ingen chins når man er 40år?

 

Mange grunner til det!

 

Den første er selvsagt at du skal komme deg igjennom fysisk eksamen i 3.klasse. Den neste er at fysiske tester etter en er ferdigutdannet, er ønsket av studentene og også av mange innad i etaten. Grunnen til at en ikke har begynt med det ennå er sikkert flere, men en av de er at de ikke har blitt enige om hvordan en slik overgangsordning skal gå til... Man kan selvsagt ikke bare plutselig kreve at den eldre garden skal måtte stå på fysiske krav ingen har stilt til de før nå, mens de yngre nok gjerne kunne ha godt av opprettholdelsen av formen fra skolen.

 

Det er ikke irrelevant etter 40 HVIS du ennå jobber i en del av politiet hvor fysikk er viktig (type orden osv). Det er likevel svært vanlig at jo eldre du blir, jo mindre fysiske oppgaver har en. De som er 40 og bruker kroppen aktivt i tjenesten, har jeg inntrykk av holde god form og ville ikke hatt noe problem med å ta en fysisk test.

 

Opptakskravene var ikke i nærheten av uoverkommelig, og enhver motivert søker som trente gjennom vinteren, ville kunne komme videre til intervju. Det er en elendig trend at en skal kreve mindre og mindre av søkerne for å få flere videre fra de aller mest preliminære delene av prosessen.

 

Enig med deg, mezzanine.

 

For øvrig ble det senest i siste utgave av Politiidrett på lederplass satt fokus på at Politiet, i likhet med Forsvaret, Branntjenesten osv. burde gjennomføre fysiske tester av sine mannskaper. Dette er et tema som er blitt tatt opp gjentatte ganger.

 

Problemet for mange er den manglende viljen til å legge til rette for muligheter til å trene i arbeidstiden, noen politidistrikter er kommet langt, andre er det verre med. Uansett, de aller fleste politifolk er interessert i å holde seg i form, mange trener mye på fritiden.

 

For øvrig kan vi ha fysiske tester til krampa tar oss, det hjelper ikke mye når vi ser at det lempes ytterligere på opptakskravene for å få inn enda flere jenter.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel et spørsmål om politikk når det kommer til fysiske krav videre etter PHS. Vi trenger politi på spreng også skal de fjerne utrente politibetjenter?

 

Ser mye bra fra Kamot, han har god peiling og mer erfaring enn de fleste med det som faktisk skjer i politietaten fremfor studenter som er på vei inn eller oss som ikke er annet enn små aspiranter på veien inn til PHS. Han er jo tross alt politimann og har et par års farstid så vidt jeg har lest, så det er mye å hente fra den karen, dog jeg ikke er enig i at jenter er så og si udugelig i ordenstjensten, men mye av det forstår jeg. Du vil aldri få samme hjelp av ei jente i et basketak som av en mann, men å lempe kravene ytterliggere (som ikke er høye i det hele tatt i forhold til benkpress og lav bom) synes jeg er dårlig. De fleste jenter jeg kjenner på rundt 18 år starter på 25 kg i benken. De er ikke fans av det, men jeg kjenner nå tre jenter som klarer 45 kg med hantler, trent i 6 og 7 mnd. Det sier litt om nivået på kvotering til politiet. Når i tillegg innvandrere blir kvotert inn uten svømmekrav og manglende norskkrav så blir jeg skuffet av PHS. Får håpe det ordner seg, dog.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel et spørsmål om politikk når det kommer til fysiske krav videre etter PHS. Vi trenger politi på spreng også skal de fjerne utrente politibetjenter?

 

Ser mye bra fra Kamot, han har god peiling og mer erfaring enn de fleste med det som faktisk skjer i politietaten fremfor studenter som er på vei inn eller oss som ikke er annet enn små aspiranter på veien inn til PHS. Han er jo tross alt politimann og har et par års farstid så vidt jeg har lest, så det er mye å hente fra den karen, dog jeg ikke er enig i at jenter er så og si udugelig i ordenstjensten, men mye av det forstår jeg. Du vil aldri få samme hjelp av ei jente i et basketak som av en mann, men å lempe kravene ytterliggere (som ikke er høye i det hele tatt i forhold til benkpress og lav bom) synes jeg er dårlig. De fleste jenter jeg kjenner på rundt 18 år starter på 25 kg i benken. De er ikke fans av det, men jeg kjenner nå tre jenter som klarer 45 kg med hantler, trent i 6 og 7 mnd. Det sier litt om nivået på kvotering til politiet. Når i tillegg innvandrere blir kvotert inn uten svømmekrav og manglende norskkrav så blir jeg skuffet av PHS. Får håpe det ordner seg, dog.

 

Viktig for å ikke skape unødig rykte på de med minoritetsbakgrunn som kom inn i fjor, og søker i år: Alle som ble tatt opp i 2010 oppfyllte samtlige krav stilt av phs. Det har blitt lempet noe tidligere, og jeg er like i mot det som neste mann. Men viktig at det ikke skal henge på de som kom inn med like gode poeng i bagasjen som neste mann!

 

Det er også et meget godt poeng kamot tar opp ift trening i arbeidstid, all den tid politiet blir sammenlignet med brannmenn. Brannmenn er i god fysisk form, men det er jo ikke en kunst i seg selv når en får avsatt tid til å trene hver dag. Og med midlene til politiet om dagen og mange ubesatte stillinger, så er vel neppe trening i arbeidstid like mye på vei inn i hvert distrikt! En dag :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg nevnte før at jeg ville bli kriminalteknikker på kripos. Jeg holder på med nå en bachelor i kjemi, går 2.år, og er ferdig i 2012.

Jeg er 84modell, altså 26 år.

 

Jeg hadde planlagt å starte på phs etter kjemien.

 

MEN jeg har tenkt litt over at jeg blir ferdig når jeg er 30++, og for meg er det ikke akkurat så gunstig i forhold til tapt lønn etc.

 

Er det noe mulighet for meg å hoppe rett fra kjemien til Kripos uten å gå veien phs? Jeg er klar over at jeg kan jobbe på kripos i laboratorie, men jeg er mer interessert som kriminalteknikker da. Dessuten har jeg hørt at det er vanskelig å komme inn direkte fra høyrere utdanning til kripos.

 

Har dere noe smarte ideer, eller som vet hva er best for meg? Jeg har tenkt å ringe til phs etter ferie, skulle bare høre her først!

 

God jul!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg nevnte før at jeg ville bli kriminalteknikker på kripos. Jeg holder på med nå en bachelor i kjemi, går 2.år, og er ferdig i 2012.

Jeg er 84modell, altså 26 år.

 

Jeg hadde planlagt å starte på phs etter kjemien.

 

MEN jeg har tenkt litt over at jeg blir ferdig når jeg er 30++, og for meg er det ikke akkurat så gunstig i forhold til tapt lønn etc.

 

Er det noe mulighet for meg å hoppe rett fra kjemien til Kripos uten å gå veien phs? Jeg er klar over at jeg kan jobbe på kripos i laboratorie, men jeg er mer interessert som kriminalteknikker da. Dessuten har jeg hørt at det er vanskelig å komme inn direkte fra høyrere utdanning til kripos.

 

Har dere noe smarte ideer, eller som vet hva er best for meg? Jeg har tenkt å ringe til phs etter ferie, skulle bare høre her først!

 

God jul!

 

Flott å høre at du vil bli krimtekniker! Nå kan ikke jeg bombastisk si at det ikke finnes unntak, men jeg er rimelig sikker på at du ikke klarer å komme deg ut på åstedene uten å ha PHS.

 

Dette mener jeg fordi: det er en del du skal kunne om rapportskriving når du jobber åstedene. Du trenger faget kriminalteknikk fra 1./3. klasse for å kunne utføre de enkleste ting som å løfte fingeravtrykk/ta DNA-prøver. Du trenger også andre fag (alt fra juss til yrkesetikk) for å kunne utføre jobben på en god måte. I praksisåret har du f.eks. hospitering på etterforskning, da får du sett hvordan forskjellige kriminaltekniske beviser blir vektlagt i straffesakene.

 

Det en grunn til at PHS eksisterer, og det er nettopp for å utdanne polititjenestemenn/-kvinner og gi dem blant annet kompetansen nevnt over. Det er nettopp det du er som kriminaltekniker - politi. En som jobber på laben trenger ikke å inneha kompetansen til å finne/vurdere/sikre spor på åstedene.

 

Og bekymre deg ikke, på PHS er det studenter langt eldre enn deg. På toppen av det hele er skolen stort sett veldig gøy :)

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor du egentlig ikke søker nå til høsten '11? Det koster deg jo faktisk noen kroner å studere et år ekstra, og lønna er jo ikke akkurat noe å juble for i politiet. Kan heller ikke se at bacheloren (halvferdig kontra helferdig) din skal gi deg noe spesielt på lønnsslippen, uten at jeg skal skryte på meg noe inngående kunnskap om lønnssystemet i etaten.

 

Uansett hva du gjør: lykke til, og god jul :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg nevnte før at jeg ville bli kriminalteknikker på kripos. Jeg holder på med nå en bachelor i kjemi, går 2.år, og er ferdig i 2012.

Jeg er 84modell, altså 26 år.

 

Jeg hadde planlagt å starte på phs etter kjemien.

 

MEN jeg har tenkt litt over at jeg blir ferdig når jeg er 30++, og for meg er det ikke akkurat så gunstig i forhold til tapt lønn etc.

 

Er det noe mulighet for meg å hoppe rett fra kjemien til Kripos uten å gå veien phs? Jeg er klar over at jeg kan jobbe på kripos i laboratorie, men jeg er mer interessert som kriminalteknikker da. Dessuten har jeg hørt at det er vanskelig å komme inn direkte fra høyrere utdanning til kripos.

 

Har dere noe smarte ideer, eller som vet hva er best for meg? Jeg har tenkt å ringe til phs etter ferie, skulle bare høre her først!

 

God jul!

 

 

Hei, ser at du allerede har fått ett svar på henvendelsen din, men selv om jeg absolutt anbefaler PHS, så er det fullt mulig å få jobb på Kripos uten PHS. Av i underkant av 500 ansatte er det halvparten av disse som er sivilt ansatt. Kripos har mange spesialister som kan bistå i arbeidet ved et åsted.

 

MEN jeg vil bemerke at er det kriminalteknikker du ønsker å bli, har politihøgskolen mange og relevante utdannelser, først når det gjelder bachelor, og deretter videreutdanninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg nevnte før at jeg ville bli kriminalteknikker på kripos. Jeg holder på med nå en bachelor i kjemi, går 2.år, og er ferdig i 2012.

Jeg er 84modell, altså 26 år.

 

Jeg hadde planlagt å starte på phs etter kjemien.

 

MEN jeg har tenkt litt over at jeg blir ferdig når jeg er 30++, og for meg er det ikke akkurat så gunstig i forhold til tapt lønn etc.

 

Er det noe mulighet for meg å hoppe rett fra kjemien til Kripos uten å gå veien phs? Jeg er klar over at jeg kan jobbe på kripos i laboratorie, men jeg er mer interessert som kriminalteknikker da. Dessuten har jeg hørt at det er vanskelig å komme inn direkte fra høyrere utdanning til kripos.

 

Har dere noe smarte ideer, eller som vet hva er best for meg? Jeg har tenkt å ringe til phs etter ferie, skulle bare høre her først!

 

God jul!

 

 

Hei, ser at du allerede har fått ett svar på henvendelsen din, men selv om jeg absolutt anbefaler PHS, så er det fullt mulig å få jobb på Kripos uten PHS. Av i underkant av 500 ansatte er det halvparten av disse som er sivilt ansatt. Kripos har mange spesialister som kan bistå i arbeidet ved et åsted.

 

MEN jeg vil bemerke at er det kriminalteknikker du ønsker å bli, har politihøgskolen mange og relevante utdannelser, først når det gjelder bachelor, og deretter videreutdanninger.

 

Hei igjen!

 

Jeg leste en artikkel på dinside.no: http://www.dinside.no/793736/nesten-som-csi

som kort handler om norske Jeanette (22) som studerer blodspor, DNA og analyserer fibre og seksuelle overgrep..

 

Hun har vanlig bahcelor i kjemi, og har tatt studie i glasgow, forensic science. (en mastergrad).

 

Hvis jeg gjør akkurat det samme, altså å ta en master i england, har jeg mulighet å søke da på kripos?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med permisjon i fra forsvaret for å få reise på opptaksprøver? jeg har tenkt til å ta ett år i forsvaret, men er jo veldig kjedelig å måtte få ett ubrukelig år mellom PHS og verneplikten når en en stor del av målet er å få trent for å klare de fysiske testene.

Lenke til kommentar

jeg tenkte å bruke den ene året på å trene, skal inn til forsvaret nå og så søke meg inn på PHS etter det. Men for å svare på spm ditt, så har du 20 perm. dager som du kan søke om. Befalet ditt som bestemmer om du får innvilget permisjon eller ikke, men du skal ikke se bort i fra at det lar seg gjøre med tanke på at det er skolerelatert.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...