Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dog jeg ikke er enig i at jenter er så og si udugelig i ordenstjensten, men mye av det forstår jeg. Du vil aldri få samme hjelp av ei jente i et basketak som av en mann, men å lempe kravene ytterliggere (som ikke er høye i det hele tatt i forhold til benkpress og lav bom) synes jeg er dårlig.

 

En annen ting er at de basketakene skjer veldig sjeldent. I de fleste tilfeller der det er mye aggresjon evt psykiatri, løses dette med andre virkemidler. Som sunn fornuft.

Der kan jenter være like konfliktdempende som menn. Har enda tilgode å møte ei jente i tjenesten som ikke har tatt i skikkelig under et basketak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er at de basketakene skjer veldig sjeldent. I de fleste tilfeller der det er mye aggresjon evt psykiatri, løses dette med andre virkemidler. Som sunn fornuft.

Der kan jenter være like konfliktdempende som menn. Har enda tilgode å møte ei jente i tjenesten som ikke har tatt i skikkelig under et basketak.

 

 

I dørvaktbransjen er det mange som bruker jenter. Det har nok sine gjenntomtenkte grunner.

 

 

-> Noen som vet hva den alternative øvelsen til 3000m på eksamen GU3 er?

 

"GU3 – alternativ test for 3000 m kl 1730-1830 gjelder kun for studenter

som er innvilget alternativ test etter søknad2" -eksamensplan 2010/2011

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Hei polititrådfolk :) Nylig gikk det opp for meg at jeg virkelig kunne tenke meg å bli politi. Dette har alltid vært en av flere drømmer, men nå har den blitt plassert på toppen av ønskelisten.

 

Jeg ringte Politihøyskolen i dag og spurte hvor viktig det var å ha gjennomført førstegangstjeneste, mtp å søke seg inn på PHS senere. Jeg fikk som svar at det ikke var verken et formelt eller uformelt krav, og at annen "relevant utdanning" kunne spille en like stor rolle, som f.eks. å ta opp fag. Dette var jo greit i og for seg, men jeg er jo faktisk interessert i å gjennomføre førstegangstjeneste. Jeg spurte videre hvor i forsvaret jeg burde gjennomføre førstegangstjeneste for å stille best mulig, og da fikk jeg som svar at jeg måtte spørre på opptakskontoret, noe jeg skal gjøre i morgen :)

 

Men om det fins noen ferdig utdannede politifolk/politistudenter eller folk som bare har kjennskap til dette, i tråden, hvor ville dere anbefalt å gjennomføre førstegangstjeneste? (som er mest relevant for utdanning på PHS senere.)

 

Eventuelt hvilke andre yrker/erfaringer etc. kan være aktuelle før opptak? Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Men om det fins noen ferdig utdannede politifolk/politistudenter eller folk som bare har kjennskap til dette, i tråden, hvor ville dere anbefalt å gjennomføre førstegangstjeneste? (som er mest relevant for utdanning på PHS senere.)

 

Eventuelt hvilke andre yrker/erfaringer etc. kan være aktuelle før opptak? Takker for svar :)

Nå er ikke jeg hverken ferdig utdannet politibetjent eller politistudent, men jeg vil absolutt tro at Militærpolitiet på Sessvollmoen er en relevant gren innen Forsvaret.

Yrker som jeg ser for meg kan være nyttige for deg, er yrker hvor man jobber med mennesker. Tenker da på kriminalomsorg, pleieassistent ved sykehjem og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna MP. For det første er det politi du skal være resten av livet, så hvorfor bruke førstegangstjenesten din på det? Gitt at det er flere ting i forsvaret du kunne tenkt deg.

 

Det andre er at utdanningen på phs er komplett, man er ikke noe bedre politi etter endt utdannelse hvis du har 6mnd me militærpolitiutdanning bak deg.

 

Hvis det likevel er MP som tiltaler deg mest, bør du for all del søke!

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg så mye inn i det, har egentlig ikke helt oversikt over hvilke ulike veier man kan gå i forsvaret utover hæren/marinen/luftforsvaret. Det er derfor jeg lurer på om det fins noe som ville vært relevant for politiutdanning senere, så har jeg i alle fall et sted å begynne.

 

Lest litt om MP på Sessvollmoen nå, og det virker svært interessant. Hundetjenesten virker også veldig fin, men jeg kan tenke meg at det er svært svært mange søkere, og dermed uhyre vanskelig å komme inn. Det er uansett noe å tenke på :) Bare å komme med flere forslag!

 

Har hørt at omsorgsyrker er aktuelt ja, som Sureño nevner. Politiet er jo kanskje først og fremst et "menneskeyrke". Ellers har jeg hørt, mtp forsvaret, at det kan være aktuelt å være grensevakt, kanskje fordi man har begrenset politimyndighet akkurat på grensen eller noe.

Lenke til kommentar

Paradokset er at sålenge du klarer det fysiske og har karakterer nok, skal det mye til for at du ikke får studieplassplass. Feks at du er uskikket, og jeg tviler sterkt på at du blir uskikket om du sitter hjemme å spiller wow i et år kontra at du jobber innen psykisk helse et år. Satt på spissen.

 

Jeg syns du skal gjøre det du syns høres best ut for deg den tiden du har før du skal søke phs.

Lenke til kommentar

Poenget med å jobbe i noenlunde relaterte yrker, som for eksempel psykisk helse som du nevner, er jo for å få reflektere over det å jobbe med mennesker som man gjør i politiet. Man blir mer reflektert og det er gode erfaringer å ha før man blir kastet ut i politiyrket, samt at man vokser personlig på det.

Bruk tiden godt og fornuftig frem til du søker PHS, og send inn gode attester fra relaterte yrker når tiden kommer for å sende de inn.

Lenke til kommentar
Hei polititrådfolk :) Nylig gikk det opp for meg at jeg virkelig kunne tenke meg å bli politi. Dette har alltid vært en av flere drømmer, men nå har den blitt plassert på toppen av ønskelisten.

 

Jeg ringte Politihøyskolen i dag og spurte hvor viktig det var å ha gjennomført førstegangstjeneste, mtp å søke seg inn på PHS senere. Jeg fikk som svar at det ikke var verken et formelt eller uformelt krav, og at annen "relevant utdanning" kunne spille en like stor rolle, som f.eks. å ta opp fag. Dette var jo greit i og for seg, men jeg er jo faktisk interessert i å gjennomføre førstegangstjeneste. Jeg spurte videre hvor i forsvaret jeg burde gjennomføre førstegangstjeneste for å stille best mulig, og da fikk jeg som svar at jeg måtte spørre på opptakskontoret, noe jeg skal gjøre i morgen :)

 

Men om det fins noen ferdig utdannede politifolk/politistudenter eller folk som bare har kjennskap til dette, i tråden, hvor ville dere anbefalt å gjennomføre førstegangstjeneste? (som er mest relevant for utdanning på PHS senere.)

 

Eventuelt hvilke andre yrker/erfaringer etc. kan være aktuelle før opptak? Takker for svar :)

En lederutdannelse i forsvaret kan vel være til hjelp for deg personlig, men såvidt jeg skjønner er det irrelevant hva du har gjort i forsvaret. Det gir deg ikke noe bedre muligheter fra opptaksnemndas synspunkt, vil jeg tro.

 

Men det jeg lurer på er om opptaksnemnda ser på tjenestebeviset/tjenesteuttalelsen fra militæret?

Lenke til kommentar

Pff. Fastpoliti? Skal man bestille patrulje til 18:00 for å få sett om det kan ha skjedd noe kriminelt med at lyspæra på badet gikk?

 

Grensejeger har jeg hørt er veldig aktuelt til politiet. Har en kompis som går på PHS som sa at det telte veldig positivt i forhold til den etikken osv. du lærer i militæret om konflikthåndtering og hvordan man avverger en hissig situasjon.

 

Men det var jo snakk om, fra politistudent (brukeren), at folk fra psykiatrien, spesielt da sykepleiere som har jobbet med psykiatri - ble kvotert inn på kvota så lenge kravene var dekket utenom karakterer pga. at de trengte folk fra psykiatrien.

Lenke til kommentar

Pff. Fastpoliti? Skal man bestille patrulje til 18:00 for å få sett om det kan ha skjedd noe kriminelt med at lyspæra på badet gikk?

 

Grensejeger har jeg hørt er veldig aktuelt til politiet. Har en kompis som går på PHS som sa at det telte veldig positivt i forhold til den etikken osv. du lærer i militæret om konflikthåndtering og hvordan man avverger en hissig situasjon.

 

Men det var jo snakk om, fra politistudent (brukeren), at folk fra psykiatrien, spesielt da sykepleiere som har jobbet med psykiatri - ble kvotert inn på kvota så lenge kravene var dekket utenom karakterer pga. at de trengte folk fra psykiatrien.

 

tror du drar litt for direkte linjer til legeyrket... handler om at man desentraliserer på en litt mer ekstrem måte slik at en får et mer lokalt, nesten personlig, tilknyttet politi som skal ivareta færres sikkerhet. så enkelt er det, han bruker bare andre ord. Jeg syntes det i og for seg er en ny og spennende tankegang, men neppe særlig aktuell, all den tid reform 2000 på mange måter har jobbet motsatt vei og sentralisert kraftig.

 

pølsevev at man kvoterer inn folk med psykiatribakgrunn på tross av karakterer osv... hvor i huleste har du "hørt snakk om det"?!

eneste en kan summere opp militæret med er at det ikke er et krav, og hvor du tjenestegjør i verneplikten din har zip snip nada å si for noe som helst. Ta MP f.eks, en i klassen var det, og var den eneste av FEM han visste om som kom inn. Folk som må inn i miltsen bør velge det de syntes er interessant for å gjøre året mindre miserabelt, ikke pga "taktikk". Alt kan ha noe å si for hva du har gjort, simpelthen fordi det former det er en del av deg, og de vurderer DEG med alle dine styrker og svakheter.

 

Det er ingen snarveier eller magiske formeler... tren masse, vær deg selv, og håp det holder!

 

herre min katt det er ikke rart det går mye rykter,ass....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke phs etter vgs, men jeg har dårlig syn. Ser ikke at det står noe om det på politihøgskolen sine hjemmesider, men vet hvertfall at før måtte du ha et visst syn for å komme inn. Noen som vet om de har fjernet dette kravet?

 

 

https://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/

 

-> medisinske krav

 

 

3.11 Synskrav Søkeren må ha normalt synsfelt. Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5). Disse kravene gjelder hvert enkelt øye for seg og som synsstyrke samsyn. Søkeren bør ha normalt funksjonerende øyne og normalt samsyn.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke phs etter vgs, men jeg har dårlig syn. Ser ikke at det står noe om det på politihøgskolen sine hjemmesider, men vet hvertfall at før måtte du ha et visst syn for å komme inn. Noen som vet om de har fjernet dette kravet?

 

 

de har nok dessverre ikke det... hvis du ser på opptakskrav-siden på phs.no, så står det link til eget skjema på høyre side (medisinske krav.pdf). her står det nøyere beskrevet, men kort fortalt er grensa 0.5 på ett eller begge øyne. Har du vurdert laserkorreksjon? mange gjør det, og da stiller du på lik linje som alle andre igjen :)

Lenke til kommentar

...Men det var jo snakk om, fra politistudent (brukeren), at folk fra psykiatrien, spesielt da sykepleiere som har jobbet med psykiatri...

 

pølsevev at man kvoterer inn folk med psykiatribakgrunn på tross av karakterer osv... hvor i huleste har du "hørt snakk om det"?!

 

Ga det deg svar nå som du har lite nok tekst til å lese hele innlegget? Så kan du bla to-tre hundre sider tilbake for å finne ut om det stemmer. De har 20% (eller 10%?) av plassene på PHS til rådighet for kvotering av spesielt skikkede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...