Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror du like gjerne kan la være å bli politi.

 

Hvis jeg hadde blitt politi hadde jeg selvsagt lagt fra meg alle tanker om flatfyll og lovbrudd. Som politi skal man gå foran med et godt eksempel. Practice what you preach.

Det var da voldsomt. Politifolk er mennesker de og, og mennesker gjør feil.

Fallhøyden for politifolk er større enn for andre, men viktig å huske at man ikke blir "kriminell" av å drikke alkohol eller kjøre 10 km/t over fartsgrensa.

Det er forskjell på å gjøre feil, og å gå inn for å drite på draget. Slike holdninger som vedkommende viste frem hører ikke hjemme blant politifolk.

 

Vedkommende skrev at han ikke var kriminell og casene han nevnte kan være svært subjektive. Jeg syntes du overreagerte med å skrive at h*n ikke burde bli politi. Det var et ærlig spørsmål og fortjener et ærlig svar, ikke nedsabling. Kjefter man på alle som ikke følger lover og regler rekker man ikke gjøre annet.

 

At han vil bli full noen ganger i året gjør han ikke til en dårlig politimann, enig?

 

 

Slush1: Jeg ser for meg at praksisveilederne til studenter med karakter 1 i norsk vil rive seg i håret av å måtte rette stave / meningsbærende feil i rapporter i et helt år..

Lenke til kommentar

I mine øyne er det fullstendig feil å senke kravene for enkelte søkere, enten det er snakk om norskkarakterer eller fysiske krav. For det første senker det kvaliteten på studentene, for det andre er det urettferdig overfor den øvrige søkermassen, og for det tredje blir det vanskelig for studentene det gjelder å holde følge med undervisningen, osv.

 

Så lenge man har kvalifiserte søkere på venteliste hvert år, ser jeg ingen grunn til å begynne å senke kravene for å få en spesiell gruppe søkere inn på skolen.

Lenke til kommentar
I mine øyne er det fullstendig feil å senke kravene for enkelte søkere, enten det er snakk om norskkarakterer eller fysiske krav. For det første senker det kvaliteten på studentene, for det andre er det urettferdig overfor den øvrige søkermassen, og for det tredje blir det vanskelig for studentene det gjelder å holde følge med undervisningen, osv.

 

Så lenge man har kvalifiserte søkere på venteliste hvert år, ser jeg ingen grunn til å begynne å senke kravene for å få en spesiell gruppe søkere inn på skolen.

 

Hvilken spesielle gruppe? X-gruppe? Da snakker vi A og B politi. Alle i norske politimenn får samme grunnutdanning, om noen skal få særskilte krav, så senker det standarden. At det er ordentlige folk til overs, er egentlig i grunn bare positivt, for det viser at vi har et overskudd av skikkelige folk. Som regel søker disse også neste år.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Hvilken spesielle gruppe? X-gruppe? Da snakker vi A og B politi.

 

Jeg snakker altså om kvotering. At man senker/ser bort fra kravene hos en viss gruppe søkere (for eksempel innvandrere eller kvinner) for å få inn flere. Jeg mener det er feil så lenge man har andre kvalifiserte søkere (noe man åpenbart har, ettersom det er lange ventelister for å få komme inn på skolen hvert år).

Lenke til kommentar
Hvilken spesielle gruppe? X-gruppe? Da snakker vi A og B politi.

 

Jeg snakker altså om kvotering. At man senker/ser bort fra kravene hos en viss gruppe søkere (for eksempel innvandrere eller kvinner) for å få inn flere. Jeg mener det er feil så lenge man har andre kvalifiserte søkere (noe man åpenbart har, ettersom det er lange ventelister for å få komme inn på skolen hvert år).

 

Ja, sånn er det jo. Skjønner ikke helt hva du mener? Vi har en slik 20% regel, ettersom jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Hvilken spesielle gruppe? X-gruppe? Da snakker vi A og B politi.

 

Jeg snakker altså om kvotering. At man senker/ser bort fra kravene hos en viss gruppe søkere (for eksempel innvandrere eller kvinner) for å få inn flere. Jeg mener det er feil så lenge man har andre kvalifiserte søkere (noe man åpenbart har, ettersom det er lange ventelister for å få komme inn på skolen hvert år).

 

Ja, sånn er det jo. Skjønner ikke helt hva du mener? Vi har en slik 20% regel, ettersom jeg har hørt.

 

20% regelen gjelder søkere som er spesielt godt kvalifisert, men ikke oppfyller alle de formelle kravene. Det har ingenting med å senke nivået på de man tar inn på skolen, da dette blir en vurdering i forhold til hver enkelt søknad. Det det er snakk om er at feks ALLE kvinner, uavhengig av erfaring eller personlige egenskaper, har enklere fysiske krav enn menn. I mine øyne er dette helt klart feil, men det blir det samme som når de kvoterer inn kvinner i styrer, leder-stillinger osv. Det er ikke likestilling selvom halvparten av ledelsen i en bedrift er kvinner, hvis de fikk jobbene sine, ikke fordi de var best kvalifisert, men fordi bedriften trengte flere kvinner. Men det ser bedre ut på papiret :p

Lenke til kommentar
Det det er snakk om er at feks ALLE kvinner, uavhengig av erfaring eller personlige egenskaper, har enklere fysiske krav enn menn.

 

Her er du på jordet, og det var ikke dette jeg mente. Jeg er lite lysten på å ta den diskusjonen nå, men selvsagt må man ha forskjellige fysiske krav til kvinner og menn.

 

Det jeg snakket om var nyheten om at man nå skulle se bort fra kravet om minst 3 i norsk for enkelte innvandrere. Her gjør man altså unntak fra formelle krav for å få flere mennesker med en spesiell bakgrunn inn. Og det er dette jeg mener blir feil, ettersom man har mange andre søkere (på venteliste) som blant annet oppfyller norskkravet.

Endret av frgmnt
Lenke til kommentar

Jeg synes det både er demotiverende og absurd at folk som ikke gidder å ta initiativ til å lære seg norsk blir prioritert foran f.eks. meg som søker pga. at han har en annen etnisk bakgrunn. Det er et norskt land, og her bør vi også ha et rettsvesen som snakker norsk i min mening. Ser ikke mange tyske politimenn som snakker dårlig tysk, pga. høyere krav til språkevne.

 

For min del skaper ikke det mangfold i politiet, og det er min mening :)

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Ja det kan du faen meg si :p

 

Sitat:

Første del av aspirantopptaket for kull 2010-2011 er nå avsluttet. Aspirantnemnda har valgt ut hvilke søkere som innkalles til videre opptaksprøver. Vi mottok i år til slutt hele 1680 søknader, og skal ordinært ta opp 150 aspiranter. Mange kvalifiserte søkere er derfor ikke innkalt.

Aspirantnemnda har hatt en gjennomgang av alle søknadene. De har deretter foretatt en helhetsvurdering av den enkelte søknaden og har også vurdert søkerne opp mot hverandre.

I denne prosessen ble du dessverre ikke valgt ut for videre opptaksprøver og er derfor ikke aktuell for opptak ved dette kullet. Vi har ikke anledning til å gi en begrunnelse for avslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...