Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

For det første så skjønner jeg ikke hva som er så fantastisk med å være overstadig beruset - jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du ikke enig i at det er litt umodent?

 

Jeg mener at det er visse ting man må/bør gi slipp på dersom man skal bli politi. Dersom du skulle gjøre noe ulovlig så vil du få lik straffereaksjon som en hvilken som helst sivilist. Du er ikke unntatt fra loven selv om du er politi.

Lenke til kommentar
Ang. norskkarakteren MÅ dette være minimum 3 i skriftlig. Husk i norsk får du 3 karakterer(skriftlig, muntlig og sidemål)

Det finnes tilfeller hvor de har avviket fra regelen, men dette gjelder nok kun minoritetssøkere og ikke etniske nordmenn.

http://www.politiforum.no/id/3274

 

:(

 

 

 

går å tenker på politihøgskolen jeg også. Men når man har blitt politi, hva skjer hvis du skulle gjøre noe ulovelig?

Jeg er på ingen måte noen kriminell, men jeg har jo lyst til å bli overstadig beruset noen ganger i året eller, gi på litt ekstra med bilen. :p

Tror du like gjerne kan la være å bli politi.

 

Hvis jeg hadde blitt politi hadde jeg selvsagt lagt fra meg alle tanker om flatfyll og lovbrudd. Som politi skal man gå foran med et godt eksempel. Practice what you preach.

Lenke til kommentar
@Manfromabove

 

forenklet oppsummering:

 

snittkarakter * 10

+ alderspoeng

+ tilleggspoeng

=konkuransepoeng

 

Du fyller 22 i søkeråret med 3.8 i snitt?

 

da blir det slik:

38+4+x=42p

 

Har du gått førstegangstjenesten eller folkehøyskole blir det 2p ekstra.

Realfagspoeng hører også med om du har det.

 

----

 

42p ligger i grenseland for å komme inn. Grunnen til at de ikke kan si hvor mye som kreves er at det endres for hvert år. Særlig nå som antall folk de tar inn endres for hvert år blir dette vanskelig.

 

Mener å huske at det var ca. 44p i Kongsvinger og 42p i Bodø i år. 49p for oslo.

 

----

 

Ang. norskkarakteren MÅ dette være minimum 3 i skriftlig. Husk i norsk får du 3 karakterer(skriftlig, muntlig og sidemål)

Det finnes tilfeller hvor de har avviket fra regelen, men dette gjelder nok kun minoritetssøkere og ikke etniske nordmenn.

 

----

 

Fagbrev er ikke relevant før eventuelt på intervjuet.

 

 

Takk. dette var meget oppklarende. Tror jeg begynner å ta opp fag allerede til sommeren. Er det noen fag som teller mer enn andre? har f.eks 2'er i matte, som er en svak side av meg, men vet at jeg kan forbedre karakteren i lesefagene historie og krl til 6 dersom jeg virkelig prøver. Hvilke fag bør jeg ha god karakter i?

Lenke til kommentar

For å rette litt opp i det Loffelur skrev:

 

Det var IKKE så lave poenggrenser i år. Poenggrensene endte opp slik:

 

Oslo: 49,6

Kongsvinger: 46,3

Bodø: 44,9

 

Til Manfromabove: I mitt tilfelle lønner det seg særdeles mye å ta opp norsk, da jeg hadde eksamen i både sidemål og bokmål på skolen. Dette fører til at jeg har FEM norsk-karakterer å dele snittet mitt på, og når ikke karakterene er veldig bra i norskfaget trekker dette noe voldsomt ned. Når man tar opp fag som privatist forsvinner standpunktskaraterene, så det blir derfor i mitt tilfelle halvparten så mange karakterer å dele på. Jeg kan faktisk få det samme på privatisteksamen, som jeg fikk på eksamen jeg hadde på skolen, allikevel vil snittet gå opp.

Endret av Fredrik.
Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg har straks fagbrevet som kjølemontør, og skal ta påbygg til neste år.

Vil dette hjelpe meg på opptaket osv? fysiske og psykiske tester satset jeg på vil gå greit.

jeg satser på og være 22år når jeg søker.

 

 

Om fagbrevet vil hjelpe? Ikke når det er snakk om konkurransepoeng. Men du stiller nok sterkere på intervju ved å fullføre en om du hopper av før eksamen. Da kan du få spørsmål hvorfor du hoppet av osv.

 

Jeg skal ikke hoppe av noe, jeg skal ta fagbrevet snart, og så skal jeg ta påbygg, så phs :)

Lenke til kommentar
Tror du like gjerne kan la være å bli politi.

 

Hvis jeg hadde blitt politi hadde jeg selvsagt lagt fra meg alle tanker om flatfyll og lovbrudd. Som politi skal man gå foran med et godt eksempel. Practice what you preach.

 

Det var da voldsomt. Politifolk er mennesker de og, og mennesker gjør feil.

Fallhøyden for politifolk er større enn for andre, men viktig å huske at man ikke blir "kriminell" av å drikke alkohol eller kjøre 10 km/t over fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Skrevet av Teh Wolf:

 

Da snakker rådgiveren din litt i fremmede tanker. Det er slik at de som går under 23/5 regelen (lest mer på www.samordnaopptak.no), kommer inn på et unntak ved ca. 20% i forhold til totalen av PHS. Utenom å ta den sjangsen bør du ha bestått; Fysisk og psykisk opptaksprøve, samt det å ha et rimelig snitt til det snittet skolene setter i forhold til elevene. I år var poenggrensene på skolene 45-50 konkurransepoeng (som du også kan lese mer om på www.samordnaopptak).

 

Håper det var til hjelp!

 

Tror det er du som snakker i litt fremmede tanker Teh Wolf. 23/5 regelen har ingenting å gjøre med de 20% som kommer inn på særskilt grunnlag. 23/5 regelen er bare en måte å regne ut GSK, akkurat som et vitnemål. De som går under 23/5 regelen har akkurat samme sjangser til å komme inn som de som har et "vanlig" vitnemål fra VGS.

De som kommer inn på de 20% har en spesiell kompetanse som Politiet ønsker. Det kan f.eks være et språk, annen høyere utdanning etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Tror du like gjerne kan la være å bli politi.

 

Hvis jeg hadde blitt politi hadde jeg selvsagt lagt fra meg alle tanker om flatfyll og lovbrudd. Som politi skal man gå foran med et godt eksempel. Practice what you preach.

 

Det var da voldsomt. Politifolk er mennesker de og, og mennesker gjør feil.

Fallhøyden for politifolk er større enn for andre, men viktig å huske at man ikke blir "kriminell" av å drikke alkohol eller kjøre 10 km/t over fartsgrensa.

Selvfølgelig kan politifolk gjøre feil, men det betyr jo ikke at det er greit å ha en holdning som sier at det er greit å være overstadig beruset eller å gi på litt ekstra med bilen. Det blir jo å være hyklerisk. Just my two cents :)

Lenke til kommentar

Denne moralske diskusjonen blir helt på sidelinjen av tråden, men poenget mitt er at det er viktig at skillet mellom befolkning og politi ikke blir for stor.

 

Det er ikke greit å bevisst bryte loven, uavhengig av om man er politi eller ikke. Men husk å vise skjønn. Store deler av politiets arbeid er basert på nettopp dette.

 

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9318956

Lenke til kommentar
Skrevet av Teh Wolf:

 

Da snakker rådgiveren din litt i fremmede tanker. Det er slik at de som går under 23/5 regelen (lest mer på www.samordnaopptak.no), kommer inn på et unntak ved ca. 20% i forhold til totalen av PHS. Utenom å ta den sjangsen bør du ha bestått; Fysisk og psykisk opptaksprøve, samt det å ha et rimelig snitt til det snittet skolene setter i forhold til elevene. I år var poenggrensene på skolene 45-50 konkurransepoeng (som du også kan lese mer om på www.samordnaopptak).

 

Håper det var til hjelp!

 

Tror det er du som snakker i litt fremmede tanker Teh Wolf. 23/5 regelen har ingenting å gjøre med de 20% som kommer inn på særskilt grunnlag. 23/5 regelen er bare en måte å regne ut GSK, akkurat som et vitnemål. De som går under 23/5 regelen har akkurat samme sjangser til å komme inn som de som har et "vanlig" vitnemål fra VGS.

De som kommer inn på de 20% har en spesiell kompetanse som Politiet ønsker. Det kan f.eks være et språk, annen høyere utdanning etc.

 

"23/5-regelen

 

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må ein

 

* fylle minst 23 år i søknadsåret

* dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

* dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning

Fagkrava tel som eitt av dei fem åra, viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i 5-årskravet. Som utdanning tel òg folkehøgskole og høgare utdanning av minst eitt års lengd.

 

Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste.

 

Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje."

Lenke til kommentar
Skrevet av Teh Wolf:

 

Da snakker rådgiveren din litt i fremmede tanker. Det er slik at de som går under 23/5 regelen (lest mer på www.samordnaopptak.no), kommer inn på et unntak ved ca. 20% i forhold til totalen av PHS. Utenom å ta den sjangsen bør du ha bestått; Fysisk og psykisk opptaksprøve, samt det å ha et rimelig snitt til det snittet skolene setter i forhold til elevene. I år var poenggrensene på skolene 45-50 konkurransepoeng (som du også kan lese mer om på www.samordnaopptak).

 

Håper det var til hjelp!

 

Tror det er du som snakker i litt fremmede tanker Teh Wolf. 23/5 regelen har ingenting å gjøre med de 20% som kommer inn på særskilt grunnlag. 23/5 regelen er bare en måte å regne ut GSK, akkurat som et vitnemål. De som går under 23/5 regelen har akkurat samme sjangser til å komme inn som de som har et "vanlig" vitnemål fra VGS.

De som kommer inn på de 20% har en spesiell kompetanse som Politiet ønsker. Det kan f.eks være et språk, annen høyere utdanning etc.

 

"23/5-regelen

 

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må ein

 

* fylle minst 23 år i søknadsåret

* dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

* dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning

Fagkrava tel som eitt av dei fem åra, viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i 5-årskravet. Som utdanning tel òg folkehøgskole og høgare utdanning av minst eitt års lengd.

 

Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste.

 

Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje."

 

 

Ja akkurat. Det har ingenting med de 20% og gjøre. No driter du deg bare ut!

Lenke til kommentar

 

Skrevet av Teh Wolf:

 

Da snakker rådgiveren din litt i fremmede tanker. Det er slik at de som går under 23/5 regelen (lest mer på www.samordnaopptak.no), kommer inn på et unntak ved ca. 20% i forhold til totalen av PHS. Utenom å ta den sjangsen bør du ha bestått; Fysisk og psykisk opptaksprøve, samt det å ha et rimelig snitt til det snittet skolene setter i forhold til elevene. I år var poenggrensene på skolene 45-50 konkurransepoeng (som du også kan lese mer om på www.samordnaopptak).

 

Håper det var til hjelp!

 

Tror det er du som snakker i litt fremmede tanker Teh Wolf. 23/5 regelen har ingenting å gjøre med de 20% som kommer inn på særskilt grunnlag. 23/5 regelen er bare en måte å regne ut GSK, akkurat som et vitnemål. De som går under 23/5 regelen har akkurat samme sjangser til å komme inn som de som har et "vanlig" vitnemål fra VGS.

De som kommer inn på de 20% har en spesiell kompetanse som Politiet ønsker. Det kan f.eks være et språk, annen høyere utdanning etc.

 

"23/5-regelen

 

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må ein

 

* fylle minst 23 år i søknadsåret

* dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

* dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning

Fagkrava tel som eitt av dei fem åra, viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i 5-årskravet. Som utdanning tel òg folkehøgskole og høgare utdanning av minst eitt års lengd.

 

Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste.

 

Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje."

 

 

Ja akkurat. Det har ingenting med de 20% og gjøre. No driter du deg bare ut!

 

 

Driter meg ut eller ikke så rettet du opp i feilen, har ikke sagt noe i mot det. Men nå skrev jeg opp hvordan 23/5-regelen oppnåes. Hvordan den virker i praksis vet jeg ikke ;-)

 

Jeg går under den helt vanlige GSK-regelen i gjennom studiespesialisering. Så har ikke lest så mye på hvordan man bruker 23/5-regelen.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Denne moralske diskusjonen blir helt på sidelinjen av tråden, men poenget mitt er at det er viktig at skillet mellom befolkning og politi ikke blir for stor.

 

Det er ikke greit å bevisst bryte loven, uavhengig av om man er politi eller ikke. Men husk å vise skjønn. Store deler av politiets arbeid er basert på nettopp dette.

 

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9318956

Da er vi jo enige da :)

 

Kjørte forresten gjennom løpetesten i forrige uke og klarte akkurat en 5'er... Hehe. Her må det trenes!

Lenke til kommentar
Tror du like gjerne kan la være å bli politi.

 

Hvis jeg hadde blitt politi hadde jeg selvsagt lagt fra meg alle tanker om flatfyll og lovbrudd. Som politi skal man gå foran med et godt eksempel. Practice what you preach.

Det var da voldsomt. Politifolk er mennesker de og, og mennesker gjør feil.

Fallhøyden for politifolk er større enn for andre, men viktig å huske at man ikke blir "kriminell" av å drikke alkohol eller kjøre 10 km/t over fartsgrensa.

Det er forskjell på å gjøre feil, og å gå inn for å drite på draget. Slike holdninger som vedkommende viste frem hører ikke hjemme blant politifolk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...