Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det slik at man må ha en snittkarakter på 5 for å komme inn på politihøgskolen? Har lest flere steder at man bør ha 50 poeng - noe som tilsvarer karakteren 5 i snitt.

 

Vil det da være vanskelig for en med 4 i snitt å komme inn?

 

50 studiepoeng var grensa for å bli tatt inn på politihøgskolen i Oslo i år. Ved Kongsvinger var det 46,6 poeng, og ved Bodø var det 45.

 

Du behøver ikke nødvendigvis ha 5 i snitt for å få 50 studiepoeng når du søker, du kan få to typer tilleggspoeng. Førstegangstjeneste i militæret, ett år på folkehøgskole eller studie ved høgskole gir deg 2 tilleggspoeng. Du får også 2 alderspoeng hvert år fra og med du fyller 20, og til du har totalt 8 alderspoeng. Er du feks 20 år og har gått folkehøgskole etter du fullførte videregående har du 4 poeng i tillegg til poengene fra karaktersnittet. Du kan lese mer på http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Lenke til kommentar
Er det slik at man må ha en snittkarakter på 5 for å komme inn på politihøgskolen? Har lest flere steder at man bør ha 50 poeng - noe som tilsvarer karakteren 5 i snitt.

 

Vil det da være vanskelig for en med 4 i snitt å komme inn?

 

50 studiepoeng var grensa for å bli tatt inn på politihøgskolen i Oslo i år. Ved Kongsvinger var det 46,6 poeng, og ved Bodø var det 45.

 

Du behøver ikke nødvendigvis ha 5 i snitt for å få 50 studiepoeng når du søker, du kan få to typer tilleggspoeng. Førstegangstjeneste i militæret, ett år på folkehøgskole eller studie ved høgskole gir deg 2 tilleggspoeng. Du får også 2 alderspoeng hvert år fra og med du fyller 20, og til du har totalt 8 alderspoeng. Er du feks 20 år og har gått folkehøgskole etter du fullførte videregående har du 4 poeng i tillegg til poengene fra karaktersnittet. Du kan lese mer på http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Noen her som har søkt/skal søke med realkompetanse??? Lurer litt på om det har noe å si hva slags jobberfaring man har??? Har sent mail til phs, men er vist ferie der om dagen :) Spør her så lenge jeg :)

Noen som skal søke på neste runde her da?? :)

 

Jeg har realfagskompetanse. Blir nok høyst sannsynlig ikke søker neste år, men i 2011 kan det hende jeg søker. Får seg hvordan det går.

Jeg vil tro at de ser på modenhet og ikke på om du kan kjemi eller sosiologi. Jeg tok realfagene for å holde alle muligheter åpne, så kan ikke tenke meg at dette kan telle negativt. Jobberfaringsmessig kan det jo spille en rolle om du har arbeidet med folk eller kjørt truck på et lager i 5 år. Men til syvende og sist er det nok deg som person de fokuserer på!

Lenke til kommentar
For å bli vurdert må du ha jobbet med mennesker, f.eks barnehage, psykiatrien, helsesektoren etc. Her teller også innsats i frivillige organisasjoner.

 

Har du vært kokk i 10 år så har du ikke så veldig mye å stille opp med. Det var dette som stod i brevet jeg fikk i hvertfall.

 

Jeg må nok si meg uenig med deg her Rune. For å bli vurdert så må du oppfylle de kravene som er satt. Hva du har jobbet som er nok ikke utslagsgivende for om du blir funnet skikket eller ikke. Er mange søkere med liten jobberfaring (les unge søkere) og søkere med annen bakgrunn enn sosiale yrker. Mangfold er nøkkelordet. Sosialkompetanse, gode verdier og livserfaring kan en kokk også ha :)

 

edit: skriveleif

Endret av Linn_
Lenke til kommentar

Diverse bakgrunn fra de uteksaminerte politistudentene:

 

- Lærere

- Snekkere

- Elektrikere

- Arrestforvarer

- Toll

- Fengselsbetjenter

- Vektere

- Tidligere yrkesoffiserer

- Bartender! (denne likte jeg best! :D )

- De som kom rett fra vgs og førstegangstjeneste

- Ambulansepersonell

- Tannlege!

- m.m

 

Merk at dette bare er noen få! Mangfold er ordet som Linn sier.

Lenke til kommentar
For å bli vurdert må du ha jobbet med mennesker, f.eks barnehage, psykiatrien, helsesektoren etc. Her teller også innsats i frivillige organisasjoner.

 

Har du vært kokk i 10 år så har du ikke så veldig mye å stille opp med. Det var dette som stod i brevet jeg fikk i hvertfall.

 

Jeg må nok si meg uenig med deg her Rune. For å bli vurdert så må du oppfylle de kravene som er satt. Hva du har jobbet som er nok ikke utslagsgivende for om du blir funnet skikket eller ikke. Er mange søkere med liten jobberfaring (les unge søkere) og søkere med annen bakgrunn enn sosiale yrker. Mangfold er nøkkelordet. Sosialkompetanse, gode verdier og livserfaring kan en kokk også ha :)

 

edit: skriveleif

 

Jeg tror dere snakker om forskjellige ting. Realfag fra videregående og å søke på grunnlag av yrkeserfaring (for de uten generell studiekompetanse). Mulig jeg er på jordet, men sånn jeg oppfattet det hehe :p

 

Ellers så skal jeg også søke til neste år, for eventuelt nye følgere av tråden :) Søker da på grunnlag av generell studiekompetanse (media linje med påbygg) og ett år med siviltjeneste. Er også 1990-versjon.

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på yrkeserfaring pga mangel på studiekompetanse :) Skal begynne å ta oppigjen fag nå til høsten. bruker et år på det. får derfor ikke søkt med studiekompetanse før 1.mars... tenkte derfor å prøve meg med yrkeserfaringen min :) skader ikke å prøve hvertfall:) ellers så blir 2011 det store året forhåpentligvis:) har noen år med div erfaring.. både nyttig og ikke så nyttig kanskje, men med gode referanser :) har sykt lyst til å komme inn neste høst :)

Lenke til kommentar

Hvis du tar opp igjen fag til høsten og våren kan du jo søke med GENS til neste år? Du krysser av for at du oppnår generell studiekompetanse våren 2010 på søknaden, og ettersender dokumentasjon innen slutten av juni.

 

EDIT: Beklager feil informasjon. Se min post 2 hakk lenger ned.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Hvis du tar opp igjen fag til høsten og våren kan du jo søke med GENS til neste år? Du krysser av for at du oppnår generell studiekompetanse våren 2010 på søknaden, og ettersender dokumentasjon innen slutten av juni.

 

 

 

Hm... det var rart.. jeg sente mail til phs for en stund siden og fikk til svar at jeg MÅTTE ha studiekompetanse FØR jeg søkte 1.mars....... Ellers så var det som var tanken min å ettersende karakterene. Men siden jeg fikk til svar at jeg ikke kunne det så tenkte jeg å prøve meg på realkompetanse/yrkeserfaring.... hm...

Lenke til kommentar
Beklager, jeg antok på generelt grunnlag. Særregelen for PHS (se nederst på denne siden) medfører at man må ha studiekompetanse per 1. mars. Sorry! :)

 

 

Alt i orden :) Da var det som jeg trodde :)

 

Derfor jeg spurte om noen viste hva slags jobberfaring de ser etter når man søker kun med realkompetanse.. uten studiekompetanse.. skjønner at alle mulige folk søker phs.. mangfold er bra, men uten studiekompetanse stiller man litt svakere... Tenkte uansett å prøve meg nå for å vise interesse :) Går det ikke så får jeg prøve igjen i 2011 MED studiekompetanse...

 

Beklager mye rot og tull :) God kveld alle sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...