Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Ellers burde/skal man alltid gå med ID kortet synlig hvis man går i sivile klær.

 

Som lovens lange arm vet du vel at forskjellen mellom burde og skal er stor som bare det? 8)

 

Heheh,

 

De sier at vi "skal" gå med kortet, men det er mange som ikke gjør det. Jeg sier at du bør ha på deg kortet. Men går du i uniform er det jo ingen tvil om hvem/hva du er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dumt spm: Er det fullt navn og bilde på politileggen?

 

 

Jepp, på baksiden sammen med skriften "POLITI". Foran på kortet har du bilde av Riksløven sammen med skriften "POLITI". Valgfritt om man vil bruke front eller baksiden av kortet.

 

Edit:

 

SLik ser baksiden ut (på bildet).

Tror de fleste vet hvordan forsiden på politibeviset ser ut.

post-148982-1244211182_thumb.jpg

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør: Ser ofte sivile politifolk, og da bare med løven og polititeksten. Hvis ikke bilde og navn hadde vært der, kunne man jo liksom laget en leg på kopimaskinen :p

 

Men da vet jeg det. Litt betryggende også :D

 

 

 

Altså, du kan klippe og lime en riksløve og polititeksten på, men bakgrunnsfargen på det ekte beviset gjør det veldig vanskelig å kopiere.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør: Ser ofte sivile politifolk, og da bare med løven og polititeksten. Hvis ikke bilde og navn hadde vært der, kunne man jo liksom laget en leg på kopimaskinen :p

 

Men da vet jeg det. Litt betryggende også :D

 

 

 

Altså, du kan klippe og lime en riksløve og polititeksten på, men bakgrunnsfargen på det ekte beviset gjør det veldig vanskelig å kopiere.

 

Først og fremst gratulerer med å være helt ferdig!!!!

 

Nå vet jeg at man ikke skal basere så mye tanker på ting man har sett på tv (og spesielt ikke amerikanske politi serier), MEN jeg trodde det var sånn at det bare var et tjenestenummer på kortet jeg? Er det ikke litt "upraktisk" og måtte oppgi navnet for å bevise at du er politi? Tenker i tilfeller hvor folk truer tjenestemann/tjenestemannens familie osv... Trenger ikke akkurat være noen mesterhjerne for å finne adressen til en du kan navnet på hehe :p

Lenke til kommentar

I operative tjeneste velger nok de fleste å gå med navnesiden av kortet vendt inn.

 

Men det er faktisk fortsatt trygt å være politi i Norge. Det er enkelte polititjenestemenn / kvinner som pga spesielle stillinger må ta noen forhåndsregler, men utover dette er det faktisk ikke noe problem i det hele tatt.

 

Har sett flere avisoppslag hvor navnet på polititjenestemannen står oppført. Selv på forenklede forelegg / gebyr står navnet på polititjenestemannen som ga boten.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Først og fremst gratulerer med å være helt ferdig!!!!

 

Nå vet jeg at man ikke skal basere så mye tanker på ting man har sett på tv (og spesielt ikke amerikanske politi serier), MEN jeg trodde det var sånn at det bare var et tjenestenummer på kortet jeg? Er det ikke litt "upraktisk" og måtte oppgi navnet for å bevise at du er politi? Tenker i tilfeller hvor folk truer tjenestemann/tjenestemannens familie osv... Trenger ikke akkurat være noen mesterhjerne for å finne adressen til en du kan navnet på hehe :p

 

 

Hei Chaalex!

 

Tusen takk, det er utrolig herlig å være ferdig.

 

Det er riktig at vi også har et tjenestenummer vi fester på kortet. (merk at på bildet dekker tjenestenummeret over navnet). Det er for at vi skal unngå å oppgi navn. Spør folk meg hva jeg heter gir jeg dem tjenestenummeret. Ellers presenterer jeg meg selv bare med fornavn. Her må vi se an i forskjellige settinger.

 

Det holder at jeg fremviser politibeviset, for jeg trenger ikke å vise en person mer enn forsiden av politibeviset mitt.

 

At det er navn og bilde på legitimasjonen gjør jo at vi vet hvem som eier den, og det er greit å unngå at det flyter over med politilegitimasjon uten navn og bilde. Men hvorfor det er sånn som det er vet jeg ikke, alt jeg vet er at dersom noen krever at jeg legitimerer meg som politi, så holder det å bare vise forsiden på beviset. ^^

Lenke til kommentar
I operative tjeneste velger nok de fleste å gå med navnesiden av kortet vendt inn.

 

Men det er faktisk fortsatt trygt å være politi i Norge. Det er enkelte polititjenestemenn / kvinner som pga spesielle stillinger må ta noen forhåndsregler, men utover dette er det faktisk ikke noe problem i det hele tatt.

 

Har sett flere avisoppslag hvor navnet på polititjenestemannen står oppført. Selv på forenklede forelegg / gebyr står navnet på polititjenestemannen som ga boten.

 

Så til og med hvis man skal legge inn en klage på en tjenestemann så er det ekte navn altså? :p Hadde jeg ikke trodd, men det viser jo egentlig bare det du sier, at Norge er et veldig trygt land å være politi i, når det fungerer på den måten :)

 

Mens jeg er inne på dumme spørsmål med grunnlag i hjernedød tv underholdning så skal jeg faktisk slenge på ett til:

 

Det er ikke sånn at man med et slikt tjenestebevis kan komme inn overalt sånn uten videre?!! Hahaha tror det er Die Hard hvor bruce willis bare flasher legge sitt på en flyplass og løper rett inn på et lukket området, etterpå bare flasher han det igjen og kommanderer en resepsjonist eller hva det er til og ta en telefon for han. Syns det blir for dumt :p Holder meg for det meste til komedier, thrillere og fæle skrekkfilmer. Amerikansk action blir for dumt. Kan foresten anbefale "dumped by sara marshal" (HAHAHAHAHA) og "the decent" (wæ), men nå ble det "Litt" off topic...

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Hvis noen klager på meg gir jeg dem fortsatt tjenestenummeret. Det blir ikke politibetjent Ola Nordmann, men politibetjent X-000. Jeg har også gitt mitt fulle navn til folk, man må bare se an hvilken situasjon man er i. Du trenger ikke gi navnet ditt til en som truer med å drepe deg, satt på spissen. P

 

Ellers må jeg si at det er utrolig harry og ytterst unødvendig å vise politiskiltet for å komme inn på steder. Den dras kun frem i tjenestesammenheng.

 

Syns amerikansk action er utrolig underholdende jeg. Die Hard er utrolig rått!

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hvis noen klager på meg gir jeg dem fortsatt tjenestenummeret. Det blir ikke politibetjent Ola Nordmann, men politibetjent X-000. Jeg har også gitt mitt fulle navn til folk, man må bare se an hvilken situasjon man er i. Du trenger ikke gi navnet ditt til en som truer med å drepe deg, satt på spissen. P

 

Ellers må jeg si at det er utrolig harry og ytterst unødvendig å vise politiskiltet for å komme inn på steder. Den dras kun frem i tjenestesammenheng.

 

Syns amerikansk action er utrolig underholdende jeg. Die Hard er utrolig rått!

 

Jeg har opplevd at "politiskiltet" ble brukt mot meg.... så det er jo noen goder med utdannelsen....

Men slik blir det vel fort i et kollektiv + i og med at han er litt eldre enn meg også...

Kommer fort en kommentar om at jeg blir lagt i jern om tuller meg med noe.... :nei:

Og da er jo valget enkelt...er bare og føye seg... ikke kan man sende noe klage heller,.. så fordeler er det med å være politi... det skal en ikke si noe på.... :w00t:

Endret av Glava
Lenke til kommentar
Var flere som strøk på svømmingen, og de ble innkalt til intervju de også...i min gruppe på 23 personer, så var det bare 1 som ikke kom til intervjuet. Men følelsene man sitter igjen med etter intervjuet er svært blandet. En av personene i nemnda spurte bl.a om jeg ville søket igjen neste år, og at jeg da burde få noen til å lære meg bedre teknikk osv. Jeg tolket dette som "bedre lykke neste år". Men er som sagt vanskelig å si.

 

Takker for støtten Rune! :thumbup: Får håpe du har rett denne gangen også:) Og et lite tips; ikke vær nervøs under intervjuet!

Supert at du ble kalt inn, Graff! Kryss fingra videre, løpet er ikke over før sistemann er i mål om du skjønner;p

Har du noen flere intervjuspm du fikk forresten, prøver å forberede mulige scenarioer her ;)

Lenke til kommentar

Grattis Politistudent (snart betjent!) Må være en sinnsyk kul følelse å være ferdig md utdannelsen:D Synes du årene har godt fort eller? Hva var dt verste/vanskligste/tøffeste med de 3 årene synes du? Og omvendtm dt beste/humoristiske/letteste?

 

Forresten, håper du stikker hode innom her av og til, må ikke glemme hvor du kommer fra vettu ;):p

Lenke til kommentar
Var flere som strøk på svømmingen, og de ble innkalt til intervju de også...i min gruppe på 23 personer, så var det bare 1 som ikke kom til intervjuet. Men følelsene man sitter igjen med etter intervjuet er svært blandet. En av personene i nemnda spurte bl.a om jeg ville søket igjen neste år, og at jeg da burde få noen til å lære meg bedre teknikk osv. Jeg tolket dette som "bedre lykke neste år". Men er som sagt vanskelig å si.

 

Takker for støtten Rune! :thumbup: Får håpe du har rett denne gangen også:) Og et lite tips; ikke vær nervøs under intervjuet!

Supert at du ble kalt inn, Graff! Kryss fingra videre, løpet er ikke over før sistemann er i mål om du skjønner;p

Har du noen flere intervjuspm du fikk forresten, prøver å forberede mulige scenarioer her ;)

 

Skulle først prate om meg selv, familie, oppvekst, fritidsaktiviteter. Jeg er litt dårlig til å prate fritt om slike ting, så fikk litt påminnere.

Fikk spm som;

"hvordan ser du på narkotika-salget i Norge",

"hva synes du om straffenivået i Norge"

"hvilke sterke og svake sider har jeg som kan kobles opp til politiet"

"hvordan synes jeg makta til politiet er"

"hvorfor vil du bli politi" etc. Var en del vanskelige spm som dukket opp.

Lenke til kommentar
Grattis Politistudent (snart betjent!) Må være en sinnsyk kul følelse å være ferdig md utdannelsen:D Synes du årene har godt fort eller? Hva var dt verste/vanskligste/tøffeste med de 3 årene synes du? Og omvendtm dt beste/humoristiske/letteste?

 

Forresten, håper du stikker hode innom her av og til, må ikke glemme hvor du kommer fra vettu ;):p

 

 

Den beste følelsen noensinne! Når jeg ser tilbake har de 3 åra gått dritfort. Jeg satt i desember 2005 på politihuset på Grønland og skrev egenerklæring (gamlemåten å søke phs), og neste uke blir jeg politibetjent. Sinnsykt!

 

Verste med de tre årene må vel være siste året på skolen. Ble veldig hektisk mtp trening opp mot eksamn, innleveringer, prosjektoppgaver og eksamenslesing. Alt kom nesten samtidig og overlappet hverandre. Ble et slitsomt år. Men man ser lyset i enden av tunnellen.

 

Det beste må være praksisåret. Ett helt år ute med blålys, håndjern og noe action :p Opplevd spennende, morsomme og tragiske ting. Man har mye å hente fra praksisåret. Rompetafsinga må være den morsomste opplevelsen.

 

Skal komme innom og kikke innimellom, aktiv kommer jeg ikke til å være i hvertfall. Men jeg kan fortsatt nås på pm da. Så ikke vær sjenerte med å ta kontakt med meg.

 

Har du / dere (politistudenter) opplevd noen har motvillig måttet slutte i løpet av utdanningen?

Og er det slik at en kan bytte studiesteder med andre dersom en finner en å bytte med?

 

 

Ikke hørt om noen som har sluttet motvillig. Mange finner ut i løpet av årene at politiyrket ikke er noe for dem, og dermed velger å slutte selv.

 

Du kan bytte studiesteder dersom du finner en å bytte med. Men når du først har kommet i gang blir det vanskelig. Da må du ha en særdeles god grunn til å bli overført fra et studiested til et annet.

Lenke til kommentar

Politistudent, er bare så veldig nysgjerrig på hvorfor innleggene dine fra begynnelsen er X-et??

Masse gratulerer fra meg og foresten! :)

 

Og gratulerer til alle dere som har bestått opptaksprøvene, og lykke til til dere som fremdeles venter ;) Håper det går like bra med alle!

 

Bare 45 dager til dommen nå!! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...