Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Det jeg tror Graff vil fram til er at mangel på motivasjon skal få konsekvenser. Tror de fleste studenter har hatt motivasjonsproblemer, og grunnene til at flere ikke trives på skolen, er mange.

 

Grunntanken (som har blitt nevnt tidligere i tråden), er at det faktisk skal være litt vanskelig å bli politi. Med det følger det faktum at fravær burde det bli stilt spørsmål til om man søker. Det burde ikke være diskvalifiserende, men det burde absolutt bli tatt med i helhetsvurderingen. Uansett årsaken til fraværet.

 

Dette sier jeg fordi de færreste timene på PHS er obligatoriske. Og selv om man har kommet gjennom en seleksjon for å bli student, er det ikke alle fagene som er like interessante. Spesielt ikke kl. 0815 på mandag morgen, eller kl. 1415 fredag ettermiddag og dama vil ha deg hjem for .. vel, dere skjønner. Da trenger man det lille ekstra for å holde fokuset.

 

Husk folkens; når dere begynner på PHS, har dere plassen til en annen som ikke kom inn - gjør dere fortjent til tilliten dere har fått :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Joda, selvfølgelig bør det bli stilt spørsmål ved fravær, men det bør ikke automatisk være diskvalifiserende. Jeg vil tro at de fleste mennesker før eller siden vil ha en periode med motivasjonsvansker. Fordelen med hele denne perioden var at det kom noe godt ut av det til slutt. Jeg gikk gjennom en helt enorm personlig utvikling idet jeg bestemte meg for å ta meg i sammen, og siden det har jeg ikke én eneste time eller dag fravær på samvittigheten.

 

Jeg vet ikke om noen av de som leser her har hatt en tilsvarende opplevelse, men poenget mitt er at det faktisk kan komme noe godt ut av det som i utgangspunktet bare så mørkt og fælt ut. Da er det spesielt viktig at fravær ikke diskvalifiserer. Hva med de som enda ikke har hatt sin periode med vanskeligheter?

 

Tide: Tror vi skal legge saken død nå, så det ikke utvikler seg til å gå på personer :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Bare et siste innspill Aleks. Jeg kan snakke for min egen del igjen. 14 dager 84 timer (reellt flere timer) med fravær på skolen. Drit lei av skole, lærere etc.

 

Begynte å jobbe, og jeg har hatt ca 6 uker sykmelding tilsammen på de 12-13 årene jeg har jobbet. Aldri vært borte fra jobb fordi jeg har vært syk. Senest i går var jeg på jobb med 40 i feber. Har hatt influensa med 3 uker uten stemme faktisk, og vært på jobb.

 

De ukene jeg har vært sykmeldt har vært pga operasjoner. Så det er som du sier Aleks, at man kan ta seg i sammen slik du har gjort. Jeg mener at dette er riktige innstillingen, uten at jeg har noe konkret fasitsvar.

 

Det burde vært spørsmål om fraværet under opptaket syntes jeg også, men det bør ikke være diskvalifiserende, men at man faktisk må overbevise nemda om at det ikke skjer på PHS med overlegg. Nå er det som aleks sa tidligere også veldig forskjell på de som er syke og de som ikke gidder å være på skolen.

Lenke til kommentar

Har 41 dager og 74 timer fravær :( Vet ikke om det har noen hensikt å søke engang.

 

Grunnen til at jeg har så mange dager var at læreren skrev heldagsfravær på noen enkelttimer dersom de andre lærerne ikke hadde tatt opprop.

 

Kræsja totalt med kontaktlæreren jeg hadde i 2 og 3 klasse første dagen. Kort oppsummering, kontaktlærer var antagelig tidligere mobbeoffer og jeg er meget autoritær.

 

Snøft.

Lenke til kommentar
Det jeg tror Graff vil fram til er at mangel på motivasjon skal få konsekvenser. Tror de fleste studenter har hatt motivasjonsproblemer, og grunnene til at flere ikke trives på skolen, er mange.

 

Grunntanken (som har blitt nevnt tidligere i tråden), er at det faktisk skal være litt vanskelig å bli politi. Med det følger det faktum at fravær burde det bli stilt spørsmål til om man søker. Det burde ikke være diskvalifiserende, men det burde absolutt bli tatt med i helhetsvurderingen. Uansett årsaken til fraværet.

 

Dette sier jeg fordi de færreste timene på PHS er obligatoriske. Og selv om man har kommet gjennom en seleksjon for å bli student, er det ikke alle fagene som er like interessante. Spesielt ikke kl. 0815 på mandag morgen, eller kl. 1415 fredag ettermiddag og dama vil ha deg hjem for .. vel, dere skjønner. Da trenger man det lille ekstra for å holde fokuset.

 

Husk folkens; når dere begynner på PHS, har dere plassen til en annen som ikke kom inn - gjør dere fortjent til tilliten dere har fått :)

 

Jeg er helt enig med Graff i tilfeller hvor søkeren kommer nesten rett ut av videregående. Da har man mindre livserfaring og man har sansyneligvis ikke endret seg enormt mye på 1 år (noen kan jo søke rett etter videregående også hvis man har hatt et friår osv). Da blir det mer vesentlig og se på "detaljer" som VGS fravær. Men det blir for dumt hvis de skulle sett på det i feks Rune sitt tilfellet. Han kan jo være, og er sansyneligvis en ganske annen person i dag enn han var på VGS :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er helt enig med Graff i tilfeller hvor søkeren kommer nesten rett ut av videregående. Da har man mindre livserfaring og man har sansyneligvis ikke endret seg enormt mye på 1 år (noen kan jo søke rett etter videregående også hvis man har hatt et friår osv). Da blir det mer vesentlig og se på "detaljer" som VGS fravær. Men det blir for dumt hvis de skulle sett på det i feks Rune sitt tilfellet. Han kan jo være, og er sansyneligvis en ganske annen person i dag enn han var på VGS :p

Får jeg spørre deg om du har lest de siste innleggene til både meg og Rune? For i så fall kan jeg ikke skjønne at du mener dette. Som jeg har sagt, man må skille mellom de som ikke gidder, og de som er syk/ikke orker. Jeg forventer ikke at du skal sette deg inn i hver og enkelt sin situasjon, men jeg tror du kan relatere til noe av det som har blitt sagt her.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Det er kun nemda som kan besvare hvor mye fravær har å si for en søker, og her det som alt annet en individuell vurdering. Som noen sier kan man forandre seg mye ettersom man blir eldre, og det kan ligge flere ting bak det fraværet som står på vitnemålet. Derfor bør man være obs på dette, og kunne forklare på en god og ærlig måte hva fraværet skyldes om dette spørsmålet dukker opp i opptaksprosessen.

 

Jeg fikk ingen spørsmål rundt mitt fravær under opptaket, selv om det var av en viss størrelse, men jeg har fått spørsmål om det under alle mine jobbintervju etter vgs. Da er det viktig å skille mellom jobbfravær og skolefravær. Stor forskjell på de to tingene!

 

Nå er denne fraværsdiskusjonen dratt langt nok, så den legges død her og nå. Vi må holde oss til topic og ikke skli alt for langt ut! Om noen absolutt må diskutere mer, får det taes gjennom personlige meldinger (pm).

 

Hvor mange her inne på forumet er det som enda ikke har vært på opptak?

Lenke til kommentar
Syntes du kommer med litt "nazi" utspill, om jeg kan få dra det så langt, Graff. Noen sider tilbake sier du at du syntes at en som utdanner seg til politi aldri bør ha kjørt uten sikkerhetsbelte, pratet i telefon mens en har kjørt eller kjørt over fartsgrensen. Nå virker det som du mener at en ikke bør ha noe fravær på videregående fordi man mest sansynlig da vil "skulke" mye på PHS og? For å være helt ærlig syntes jeg personer som er så pirkete på alt ikke speiler allmenheten, og ikke passer i rollen som politi. Blir litt sånn "Nå har jeg fått uniformen på meg og kan endelig kjefte på alle som ikke gjorde det som meg, det riktige."

 

Kanskje Graff er feilfri som han mener selv? Ingen som har vært så pirkete på det jeg skriver heller. Det er vel en av hovedgrunnene til at jeg har skrevet betraktelig mindre, etter at den idioten har prøvd å gruse meg med "Barnslig prat" tidligere i tråden. Vel, se på rettskrivningen din, så kan du gruse degselv Mr. Perfect. Der knuser jeg deg.

 

Null offence til dere andre, men jeg synes folk som ikke kan argumentere, ikke skal argumentere.

 

I dag har jeg fått en koselig telefon fra politihøgskolen..... Jeg skal på intervju!!!!!!!! Jippi!!!!!!!

 

Gratulerer, strålende å høre. Håper du gjør det godt på intervjuet, may the force be with you.

 

Hvor mange her inne på forumet er det som enda ikke har vært på opptak?

 

Meg og Rune skal i aksjon på torsdag :)

 

Dere smetter inn under 20p begge to tenker jeg? Full rapport til meg likeså politistudent. (^^,)

Takk skal du ha... Ble utrolig glad nå ja!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...