Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jens-Adolf Stoltenberg bruker vel Blackberry og unngår det hele?

Kan du utdype hvordan han unngår det hele med Blackberry (kryptering) ? : )

 

Kommunikasjonen foregår kryptert mellom enheten og BlackBerry-produsentens server i Kanada.. Snart kommer vel Norge med her, mellom India og Saudi Arabia.

 

Ellers får vi håpe at det er Jens-Adolf sine data som lekkes først!

Lenke til kommentar

Vil bare dele mitt spørsmål til NRK.no.

 

Hvorfor er dere stille om Datalagringsdirektivet?

 

Er det høyere hold som styrer og sier at dere skal ha minst mulig saker om DLD? Dette er høyaktuelle nyheter og viktig informasjon som folket må få se, lese og høre.

 

Arbeiderpartiet og Høyre har nettopp gått inn for å fjerne sentrale elementer i rettsstaten, og bryter bevisst grunnlovens §102. 89 stortingsrepresentanter setter politiet over folket, setter falsk sikkerhet over reell frihet og *reell* sikkerhet som vi risikerer å miste hvis onde hender får tilgang på det som nå skal innføres. Dette er et enormt skritt i helt feil retning, i det som inntil nylig har vært verdens fremste demokrati.

 

De fagmenn som er nærmest virkeligheten i direktivet, juristene og IKT, er klart imot, mens jeg selv ikke har møtt på noen som har kjent til saken som også støtter direktivet, utenom disse 89 og de som etterhvert vil være de som får lov til å benytte seg av de nye og ekstreme verktøyene.

 

Bare det at media tier er en sak i seg selv. Ikke en eneste avis jeg så i dag hadde noe om dette på forsiden, mens saken datt nedover på nettavisene svært kjapt.

 

Hvordan er ikke dette den aller største innenrikssaken i Norge i denne Stortingsperioden? Alle media slo stort opp når ett menneske skulle vises ut av landet, men dette er en sak som påvirker alle 5 millioner innbyggere.

 

Bra! Legg gjerne ut et eventuelt svar du skulle få (selv om jeg tviler..) her!

Lenke til kommentar

Kommunikasjonen foregår kryptert mellom enheten og BlackBerry-produsentens server i Kanada.. Snart kommer vel Norge med her, mellom India og Saudi Arabia.

Forsåvidt korrekt, men det hjelper ikke stort når man alikevel er koblet opp til det norske GSM-nettet.

Hvem du sender mld til og ringer til vil alikevel bli logget i likhet med lokasjsonsdata.

 

Skulle du alikevel på en eller annen mystisk måte være i stand til å kryptere mottakernummer, vil ikke sentralen gjenkjenne hvem du mlder til og mld vil derfor følgelig ikke komme frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som Trine Skei Grande sa i stortingsmøtet vil regjering og stortingsrepresentanter selv benytte kryptering og VPN tuneller for å unngå å bli logget. Da kan man jo spørre seg hvorfor de mener at hele det norske folk ellers skal underlegges logging og arkivering.

 

Uansett hvordan man mener at dette vil hjelpe til bekjempelse av kriminalitet ( spesielt overgrep mot barn som er den store fanesaken for å presse frem dette ) så er det noe grunnlegende rettsbrytende med at alles trafikkdata skal logges og arkiveres i tilfelle man skulle havne under etterforskning en gang i fremtiden.

 

Hun nevnte også videre hvordan man ville oppleve om dette skjedde i den "analoge verden". Om man ble fotfulgt av en agent som noterte alle tidspunkter, steder etc. hvert døgn. Eller hvordan man hadde reagert om det skulle opprettes et registere over alle brev du sendte og mottok i posten. Grunnprinsippet må være at man skal ha de samme rettigheter, lover og regler i den digitale som i den analoge verden ift. personvernet.

 

Det skremmer meg at AP og Høyre ikke ser dette eller forskjell på ståstedene med sletteplikt eller lagringsplikt.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kommunikasjonen foregår kryptert mellom enheten og BlackBerry-produsentens server i Kanada.. Snart kommer vel Norge med her, mellom India og Saudi Arabia.

Forsåvidt korrekt, men det hjelper ikke stort når man alikevel er koblet opp til det norske GSM-nettet.

Hvem du sender mld til og ringer til vil alikevel bli logget i likhet med lokasjsonsdata.

 

Skulle du alikevel på en eller annen mystisk måte være i stand til å kryptere mottakernummer, vil ikke sentralen gjenkjenne hvem du mlder til og mld vil derfor følgelig ikke komme frem.

 

RedPhone to the rescue

Lenke til kommentar

RedPhone to the rescue

Evt bruke Skype på mobilen.

Skype har ikke sikker enkryptering, men det er adskillig bedre en ingenting.

 

Østerrike, tsjekkia og Hong Kong har prepaid GSM chipper du kan kjøpe uten ID om jeg ikke husker feil (for de som trenger ekstra sikkerhet). Kan brukes i hele verden, også i Norge.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Vil bare dele mitt spørsmål til NRK.no.

 

Hvorfor er dere stille om Datalagringsdirektivet?

 

Er det høyere hold som styrer og sier at dere skal ha minst mulig saker om DLD? Dette er høyaktuelle nyheter og viktig informasjon som folket må få se, lese og høre.

 

Arbeiderpartiet og Høyre har nettopp gått inn for å fjerne sentrale elementer i rettsstaten, og bryter bevisst grunnlovens §102. 89 stortingsrepresentanter setter politiet over folket, setter falsk sikkerhet over reell frihet og *reell* sikkerhet som vi risikerer å miste hvis onde hender får tilgang på det som nå skal innføres. Dette er et enormt skritt i helt feil retning, i det som inntil nylig har vært verdens fremste demokrati.

 

De fagmenn som er nærmest virkeligheten i direktivet, juristene og IKT, er klart imot, mens jeg selv ikke har møtt på noen som har kjent til saken som også støtter direktivet, utenom disse 89 og de som etterhvert vil være de som får lov til å benytte seg av de nye og ekstreme verktøyene.

 

Bare det at media tier er en sak i seg selv. Ikke en eneste avis jeg så i dag hadde noe om dette på forsiden, mens saken datt nedover på nettavisene svært kjapt.

 

Hvordan er ikke dette den aller største innenrikssaken i Norge i denne Stortingsperioden? Alle media slo stort opp når ett menneske skulle vises ut av landet, men dette er en sak som påvirker alle 5 millioner innbyggere.

 

Du er helten. Det er skremmende at det ikke kommer mer fram i media.

Lenke til kommentar

Men, jeg forstår fortsatt ikke hva du forsøker å fortelle meg om Venstre og DLD? Det poenget var er at de samme som stemmer for DLD vil bruke teknologi for å omgå det selv.

Mulig det er en misforståelse, men det virket som du trakk frem Trine Skei som den stygge ulven siden hun innrømmer at de vil bruke proxy og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...