Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forlovet som 16åring. Er det lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke helt den idèen om at forlovelse bare er et løfte, men ikke nødvendigvis betyr at man skal gifte seg en gang i fremtiden. Jeg er verken gammel eller troende, men at noen forlover seg betyr i mine øyne at de skal gifte seg. Og når man er 16 år vet man vel ikke om man vil tilbringe hele livet sammen med kjæresten? Jeg finner det litt merkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke helt den idèen om at forlovelse bare er et løfte, men ikke nødvendigvis betyr at man skal gifte seg en gang i fremtiden. Jeg er verken gammel eller troende, men at noen forlover seg betyr i mine øyne at de skal gifte seg. Og når man er 16 år vet man vel ikke om man vil tilbringe hele livet sammen med kjæresten? Jeg finner det litt merkelig.

Er enig med det du sier, men 16åringen har på en eller annen måte (i deres øyne) funnet den de er 110% sikker på er The One.

Lenke til kommentar

Ja, de er "110% sikker", fordi de har null erfaring, og ikke klarer å ta høyde for sin egen naivitet. Hadde de vært smarte, så hadde de innsett at det er 110% smartere å innse at det er mulig at de tar feil. De taper ingenting på å fortsette forholdet med sin kjære, uten å forlove seg, få barn, etc. de første årene. Samtidig ville dette forsikret dem mot den potensiellt høye risikoen for å låse seg i en sosialt tragisk situasjon som de vil angre bittert på seinere.

 

Å ignorere en slik åpenbar risiko er egentlig bare å skrive under på at man ikke er moden nok til å ta voksne avgjørelser.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, de er "110% sikker", fordi de har null erfaring, og ikke klarer å ta høyde for sin egen naivitet. Hadde de vært smarte, så hadde de innsett at det er 110% smartere å innse at det er mulig at de tar feil. De taper ingenting på å fortsette forholdet med sin kjære, uten å forlove seg, få barn, etc. de første årene. Samtidig ville dette forsikret dem mot den potensiellt høye risikoen for å låse seg i en sosialt tragisk situasjon som de vil angre bittert på seinere.

 

Hvor mye erfaring hadde du da du var 16?

Lenke til kommentar

Det bør påpekes at forlovelse ikke er uten rettigheter og plikter. Forlovelse medfører blant annet at man har et "halvveis" fritak fra vitneplikt for retten i straffesaker mot den annen part (straffeprosessloven § 122 annet ledd; under forutsetning av at retten finner det hensiktsmessig å frita). Forlovede er også likestilt med ektefeller i alle tilfelle der straffeloven legger vekt på slektskap, jfr. straffeloven § 5. Forlovelse gjør også saksbehandlere i den offentlige forvaltning og ved domstolene automatisk inhabile til å tilrettelegge eller avgjøre en sak der den andre forlovede er part. Dette får betydning for de som er forlovet uten å bo sammen (samboere er likestilt med ektefeller i alle de nevnte tilfellene, og i forhold til vitneplikt har de en sterkere stilling enn forlovede).

 

 

Ellers er det verdt å nevne at forlovelse inngått av barn ikke får noen rettslig virkning (kvinnekonvensjonen artikkel 16 nummer 2; gjort til norsk lov i menneskerettsloven). Dette får liten betydning for norske forhold, i og med at bestemmelsen sikter seg mot land der en forlovelse er et rettslig bindende tilbud om ekteskap. Norsk rett anerkjenner ikke forlovelsesinstituttet på den måten lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forlovelse er ikkje noko juridisk bindane og slikt sett er det ikkje eit problem at ein 10åring forlover seg, etisk og moralsk er det noko heilt anna.

 

Jeg vil si at det kanskje er mer søtt enn noe annet.

Ville kanskje ikke tatt det helt på alvor, da man i den alderen skifter mening oftere enn man skifter sokker.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det kanskje er mer søtt enn noe annet.

Ville kanskje ikke tatt det helt på alvor, da man i den alderen skifter mening oftere enn man skifter sokker.

Tror rekorden den gangen for lenge siden var 5 kjærester i løpet av en skoledag. Player :tease:

 

Men etter å ha lest gjennom tråden, og en del av de eldre innleggene også, så håper jeg at en del av de som postet har blitt litt mer voksne i løpet av de siste par årene siden tråden startet. Maken til veslevoksen bedreviterholdning skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...