Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forlovet som 16åring. Er det lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner flere som har forlovet seg som 16 åringer (eller yngre), og det er vel ikke noen aldersgrense på det.

Men uansett. Man forlover seg ikke for morroskyld.

Da burde man i alle fall ha vært sammen en stund slik at man kjenner hverandre og ikke bare bryter forlovelsen igjen.

Lenke til kommentar

Man har faktisk lov til å gifte seg som 16-åring. Med foreldrenes samtykke.

 

Jeg er enig i at man bør ha vært sammen i flere år før man gifter seg. Jeg kunne aldri tenke meg å gifte meg før jeg er 20 ihvertfall. Sannsynligvis ikke før jeg er 25-30 minst.

 

"Kjærlighet gjør blind". Synes man bør vente litt til røyken/den verste forelskelsen har lagt seg før man begynner å forlove seg og greier.

Lenke til kommentar
Man har faktisk lov til å gifte seg som 16-åring. Med foreldrenes samtykke.

 

Jeg er enig i at man bør ha vært sammen i flere år før man gifter seg. Jeg kunne aldri tenke meg å gifte meg før jeg er 20 ihvertfall. Sannsynligvis ikke før jeg er 25-30 minst.

 

"Kjærlighet gjør blind". Synes man bør vente litt til røyken/den verste forelskelsen har lagt seg før man begynner å forlove seg og greier.

 

Mamma og Pappa var bare sammen i et år før de forlovet seg og så tok det et år før de giftet seg og de har vært gift i 20 år nå så det går helt fint så lenge du er helt sikker, men du må være helt sikker og ikke være "blindet"

 

Lykke til btw:D

Endret av sCuper
Lenke til kommentar

Oh, perfekt tråd for et par spørsmål =) Hva er greia med både forlovelsesring og giftering? Når man bytter ut forlovelsesringen med gifteringen, skal den andre bare støve ned den da eller? litt synd, siden forlovelsesringer er mye penere enn gifteringer generelt. Er det for det meste i USA folk har begge deler, eller er det utbredt i Norge også? Og hvilken hånd skal man ha hvilken ring på? :/ Takker for svar, har lurt lenge på de greiene her!

Lenke til kommentar
Og fylkesmannen. Men kun der det er en spesiell grunn til at de må inngå ekteskap. Det gjør det veldig vanskelig.

Faktisk så ligger gjennomsnittsalderen på folk som inngår eksteskap i Norge i dag på rundt 30 år.

 

Og klageinstansen er barne og familiedepratementet, så da vet dere det til senere.

 

Uansett så er ikke forlovelse noen forpliktielse av juridisk art, slik det var før i tiden. Så det er nok fullt lovlig. Det som er det sentrale er derimot ekteskapsreglene, og her er minste alder 16 år.

Lenke til kommentar
Oh, perfekt tråd for et par spørsmål =) Hva er greia med både forlovelsesring og giftering? Når man bytter ut forlovelsesringen med gifteringen, skal den andre bare støve ned den da eller? litt synd, siden forlovelsesringer er mye penere enn gifteringer generelt. Er det for det meste i USA folk har begge deler, eller er det utbredt i Norge også? Og hvilken hånd skal man ha hvilken ring på? :/ Takker for svar, har lurt lenge på de greiene her!

 

 

Det er nok mest i USA folk har forlovelsesring, hva de gjør med den etterpå vet jeg ikke, men jeg kjenner ingen her i Norge som har hatt en unik forlovelsesring. (Du skal ikke se bort fra at de som "driter penger" har dette...)

Når det gjelder hva slags hånd ringen skal på, kan du få mange forskjellige svar. Noen sier du går med ringen på venstre hånd mens du er forlovet, og bytter til høyre etter du er gift, andre sier du går med den på høyre side hele tiden. Når du er gift skal du hvertfall ha den på høyre.

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er tøvete å forlove seg før man har vært sammen i MINST ett år (og selv et år er for tidlig spør du meg..). Jeg ler bare av folk som forlover seg etter ett halvt år.

 

Når jeg forlover meg skal det være med tanke på bryllup om ikke alt for lang tid (gjerne mer enn 1 år frem i tid, men ikke mer enn 2)

 

Jeg var selv forlovet som 16 åring. Makan til flause har jeg aldri opplevd tidligere, og det ble slutt noen måneder senere. Ble "fridd til" igjen da jeg var 18 , men det var etter ett halvt års forhold, så jeg sa det var for tidlig. (Lærte heldigvis noe av den første flausen min)

Endret av Light Alba
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er godt forlovet! Angrer ikke et sekund, gjorde det vi selv følte for.

Driter faktisk en lang masj i folk som sier det er for tidlig(et lite år). Det er vel ingen andre enn oss som har noe med det å gjøre, er det vel? Så hvorfor bruke tid og energi fordi venninna di forlover seg 'for tidlig'. Det er vel ingen grense på hva tidlig er?

Vet om folk som ble forlovet etter to mnd som er sammen ti år senere.

Bæsjer vi på leggen, så er det vår egen feil, og surt for oss. En erfaring rikere.

Bryllup blir det og, om noen år :D

 

Kjenner ei som forlovet seg som 14åring(han 18), faktisk. De er fortsatt sammen etter tre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man har faktisk lov til å gifte seg som 16-åring. Med foreldrenes samtykke.

 

Jeg er enig i at man bør ha vært sammen i flere år før man gifter seg. Jeg kunne aldri tenke meg å gifte meg før jeg er 20 ihvertfall. Sannsynligvis ikke før jeg er 25-30 minst.

 

"Kjærlighet gjør blind". Synes man bør vente litt til røyken/den verste forelskelsen har lagt seg før man begynner å forlove seg og greier.

 

Mamma og Pappa var bare sammen i et år før de forlovet seg og så tok det et år før de giftet seg og de har vært gift i 20 år nå så det går helt fint så lenge du er helt sikker, men du må være helt sikker og ikke være "blindet"

 

Lykke til btw:D

Foreldrene mine va sammen i 3 uker før de ble gift :p nå har de vert sammen i over 30 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...