Gå til innhold

Nytt prosjekt: den ultimate HTPCen


Anbefalte innlegg

Kjapp avklaring: Jeg har altså ikke surround i anlegget mitt. Det er et rent 2-kanalsanlegg.

 

Mye spennende her. 2 store problemer slik jeg ser det nå:

 

1) Vanskelig å finne en god DA-konverter.

2) Vanskelig å finne en god avspiller for HD-materiale.

 

 

T

 

God avspiller for HD materiale vil ikke komme før API-en i Vista og info om selve formatet blir tilgjengelig for de gutta som kan lage avspillere, dvs TheaterTek og ZoomPlayer. Nå bruker jo TheaterTek nVidia sin dekoder så det forundrer meg at de ikke kommer med HD støtte etterhvert i og med at PureVideo dekoderen støtter dette.

 

Ellers må jeg korrigere meg litt fra tidligere. Både Blu-ray og HD DVD kan man få til å virke i Zoomplayer, men det krever vist en betydelig mengde med knoting. Man er også avhengig av å bruke dekodere som håndterer HD, og det er ikke plagsomt mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke forsterker har du i dag?

 

Hvis denne koster litt, og har digital inngang, så trenger du ikke tenke så mye på Lydkort. Da kan du heller sende det digital og la forsterkeren ta seg av jobben.

 

Hvis ikke så legg mye penger i lydkortet.

 

Har selv Creative sitt X-FI lydkort. og det merket jeg var mye bedre på DA konverting enn det logitech anlegget jeg har koplet til. Ikke at jeg vil anbefale Creative kortet til deg. Gå for noe bedre. Spesielt siden det ikke er skikkelige utganger på kortet.

 

Hvorfor ha ett så fancy kabinett med skjerm? Du kan spare mye penger som du heller kan legge i maskinvare hvis du velger ett uten, selv uten å minste spesielt med plass. Skjermen blir vel uansett for liten til brukes fra sofaen.

 

Skjermkort. Siden du skal ha eget lydkort, så ikke tenkt HDMI. Det holder med å bruke DVI til HDMI overgang, da har du større utvalg. Men siden du skal ha 1080p, så anbefales ett kraftig ett. Har selv 2 PCer, den i stua som er enkelkjerne 2.4 GHz fra AMD, 7800 GT skjermkort og 2 GB minne, greier ikke dra 1080p helt uten hakking. Testet med ett par "lånte" HD DVD filmer full kvalitet, og de funket bra, men hakket litt, og litt grums i bilde. Fra min Toshiba XE1 HD DVD spiller så er de mye bedre.

 

På min kontor PC så har jeg samme prossessor, men i dobbeltkjerne utfølelse, 7900 GTX, og der er det intet problem med 1080p filmer.

 

CPU: Minimum E6850.

Skjermkort: 8800 GTS Lydløst

Lydkort: ? Hør med lydfrikene :)

 

Hvis det hadde vært at man skulle hatt surround, så ville jeg kanskje valgt Asus sitt Xonar kort, for å få full digital encoding av surround i spill.

 

 

Nå blir jeg sikkert slaktet her inne. Men vil tro du vil få bedre hjelp på avforum.no på dette området. Hvor de er mer fokusert på lyd og bilde kvalitet enn PC.

 

 

PS! Ved bruk av HD DVD og Blu-ray via PC nå, så har programvaren blitt sperret for avspilling av HDD matriale, slik at man ikke får tatt "backup" hvis man ønsker det.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Nå bruker jo TheaterTek nVidia sin dekoder så det forundrer meg at de ikke kommer med HD støtte etterhvert i og med at PureVideo dekoderen støtter dette.

Hvis du tar en titt på forumet hos TT ser du at de ikke har noen som helst planer om å komme med støtte for HDDVD/BD. De begrunner dette med at det er betydelige lisenskostnader involvert, og at de rett og slett er for små til å få lønnsomhet i et slikt prosjekt.

 

Jeg frykter dog at om man kun skal fronte TT som DVD-spiller vil de ende opp i bakleksa. Det er for en stor del entusiaster som er kunder hos TT, og entusiastene ser på DVD som gårsdagens nyheter...

 

For å oppsummere det som JEG ser som foreløpige hindre for HDDVD/BD avspilling på PC:

 

1. Kun en avspiller tilgjengelig, og den er ikke god nok

2. HDMI med lyd for de nye formatene.

3. Dekoding av lyden i PC og videresending som ukomprimert PCM over HDMI for de som ikke har receiver ny av året.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hmmm.. forsterkeren min er nesten 10 år gammel og har ikke digital inngang.

 

Men når jeg ser på Benchmarks DAC1 USB digital-til-analog-konverter, så tror jeg den burde løse lydproblemet ganske bra. Såvidt jeg forstår "tar" denne lyden fra lydfilene og sender dem uten kvalitetstap rett over i en svært, svært god DA-konverter:

http://www.proaudioreview.com/pages/s.0029/t.7672.html

Har jeg forstått dette rett?

 

Satser forresten altså alt på ren stereo. Etter min mening blir det dårligere lyd av flerkanalsløsninger.

 

Når det gjelder god avspilling av HD-materiale, aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Men jeg får jo spilt av HD-klipp på den stasjonære PCen min nå, da, går fint i 1080p.

Kan jeg ikke bare rippe filmene til harddisk og så spille av i Windows Media Player, f.eks.???

Er det noen form for kvalitetstap forbundet med dette?

 

4GB RAM på 32-bits OS er ingen katastrofe, mister bare 420Mb. Eller så får jeg forsøke Vista 64-bit.

T

Lenke til kommentar
Etter min mening blir det dårligere lyd av flerkanalsløsninger.

Skal du spille av stereolyd får man gjerne bedre lyd med dedikerte stereoløsninger. Men om du mener film som i utgangspunktet har flerkanals lydspor er du nok litt ute og sykler. Bare å gå glipp av LFE-sporet vil rasere enhver film som inneholder mer enn tale og musikk.

Lenke til kommentar
Nå bruker jo TheaterTek nVidia sin dekoder så det forundrer meg at de ikke kommer med HD støtte etterhvert i og med at PureVideo dekoderen støtter dette.

Hvis du tar en titt på forumet hos TT ser du at de ikke har noen som helst planer om å komme med støtte for HDDVD/BD. De begrunner dette med at det er betydelige lisenskostnader involvert, og at de rett og slett er for små til å få lønnsomhet i et slikt prosjekt.

 

Jeg frykter dog at om man kun skal fronte TT som DVD-spiller vil de ende opp i bakleksa. Det er for en stor del entusiaster som er kunder hos TT, og entusiastene ser på DVD som gårsdagens nyheter...

 

For å oppsummere det som JEG ser som foreløpige hindre for HDDVD/BD avspilling på PC:

 

1. Kun en avspiller tilgjengelig, og den er ikke god nok

2. HDMI med lyd for de nye formatene.

3. Dekoding av lyden i PC og videresending som ukomprimert PCM over HDMI for de som ikke har receiver ny av året.

 

Forundrer meg ikke at lisenskostnader er et problem. Gutta hos Inmatrics (Zoomplayer) sier vel egentlig det samme. Men uansett ser det ut som at Zoomplayer kan brukes gitt visse forutsetninger. Og ellers er vi vel enige.

 

Muligens litt off-topic. Men hva vi opplever her er etter min mening en direkte konsekvens av MS sin bundling/integrering av mediaplayer i OS-et, samt at de lager et "crappy" mediacenter (som har blitt en del bedre med Vista, men fremdeles så som så). Dette tar vekk så store deler av inntektsgrunnlaget for aktører som vil og kan utvikle skikkelige løsninger, at de ikke har mulighet til å betale store inngangskostnader på lisensiert teknologi.

 

Og jeg ville gladelig betalt en del for skikkelig HTPC software, med en skikkelig avspiller.

 

@AndersT2:

Når du bruker 7800GT eller 7900GTX som utgangspunkt, bør man vite at disse faktisk er relativt dårlige på dekoding av film. Etter det jeg vet klarer ATI HD 2600 langt bedre resultater på dette området, for ikke å si HD 3850. Var vel med HD 2400 og HD 2600 det virkelig kom kort laget for video.

 

nVidia GF 8800GTS er så langt jeg vet fremdeles ikke i klasse med ATI-korta på området.

 

Når det gjelder CPU, klarer langt svakere CPU-er en E6850 dette dersom man velger rett skjermkort. E2160 til 600,- kr er faktisk bra nok paret med et HD 3850. Vil gi CPU bruk på knappe 35 - 40 %. Så her er det viktige å ha rette skjermkortet med best mulig innebygd dekoder, og ikke fullt så viktig med den raskeste CPU-en.

 

@tkorsvold:

Problemet er ikke å spille av MPEG-4 AVC/H.264 i HD kvalitet, der et det bøttevis med dekodere og avspillere. Problemet er de native HD DVD og Blu-ray formatene som er på platene. Å rippe de slik vi gjør med DVD hjelper heller ikke tror jeg. Du må trolig rekode filmen til MPEG-4, her er også utfordringer grunnet DRM på platene. Men alt slik lar seg som oftest fikses.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Etter min mening blir det dårligere lyd av flerkanalsløsninger.

Skal du spille av stereolyd får man gjerne bedre lyd med dedikerte stereoløsninger. Men om du mener film som i utgangspunktet har flerkanals lydspor er du nok litt ute og sykler. Bare å gå glipp av LFE-sporet vil rasere enhver film som inneholder mer enn tale og musikk.

 

 

Hmm. godt mulig at jeg er ute og sykler her.

Har ikke spesielt god peiling på flerkanalslyd, må jeg innrømme.

LFE-spor vet jeg ikke hva er engang.

Men jeg har en TV med 5.1. lyd innebygd og bruker stort sett den til å se på film (babyer som sover er litt uforenlig med full guffe på stereoen, dessverre).

Får vel med meg alle sporene der, da...

 

T

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Det finnes alternativ Media software. Linux MCE er et bra alternativ, men krever litt mer knoting og data forståelse for å sette opp.

 

 

I linux skal HDdvd og blue ray fungere bra. Ikke så rart når PS3 kjører linux kanskje.

 

Linux MCE er etter min mening dårlig som HTPC software (virkelig dårlig), men brukbar som software for automatiseringsløsninger (lyd mange steder, slå av/på lys etc). Jeg har testet den, og den kommer ikke i bruk før den forbedres betydelig.

 

Linux har heller ingen skikkelig gode HD DVD/Blu-ray avspillere. Og det fungerer kun dersom man gjør som for DVD-er, henter ned programvare for å "omgå" nøklene. Dersom filmen du skal se har en nøkkel som ikke kan finnes, så får du ikke spilt den av.

 

Men det forteller mest om DRM-infiseringen av HD DVD og Blu-ray.

Lenke til kommentar
LFE-spor

= Low Frequency Effects. I et flerkanals system beskrives det med x.1. Altså i et 5.1 system har du 5 kanaler + LFE.

 

LFE er lydsporet du kjører til sub(bene). De fleste receivere har mulighet for LFE+Main for subwoofer, som innebærer at sub mates med frekvenser som ligger under crossoverfrekvensen du definerer (f.eks. 80hz) i tillegg til LFE-sporet. Dette kan være nyttig siden man kan kjøre de effektkrevende frekvensene til en aktiv sub, slik at det som driver front/senter ikke belastes så mye og dermed kan spille renere og mer kontrollert.

 

Imidlertid kjenner jeg ikke til noen receivere som kan spille LFE-sporet i frontkanalene, så det går du nok glipp av i et stereo-oppsett. Og hva er en actionfilm uten actionlyd...for eksempel.

 

:)

 

EDIT:

babyer som sover er litt uforenlig med full guffe på stereoen, dessverre.

Trøst deg med at de vokser til. Babyårene går alt for fort når man ser tilbake på dem. Og når man kjøper godsaker til hjemmekinoen kan man like godt kjøpe noe som fremdeles er brukbart når man ikke trenger å ta hensyn hele tiden.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Etter min mening blir det dårligere lyd av flerkanalsløsninger.

Skal du spille av stereolyd får man gjerne bedre lyd med dedikerte stereoløsninger. Men om du mener film som i utgangspunktet har flerkanals lydspor er du nok litt ute og sykler. Bare å gå glipp av LFE-sporet vil rasere enhver film som inneholder mer enn tale og musikk.

 

 

Hmm. godt mulig at jeg er ute og sykler her.

Har ikke spesielt god peiling på flerkanalslyd, må jeg innrømme.

LFE-spor vet jeg ikke hva er engang.

Men jeg har en TV med 5.1. lyd innebygd og bruker stort sett den til å se på film (babyer som sover er litt uforenlig med full guffe på stereoen, dessverre).

Får vel med meg alle sporene der, da...

 

T

 

Hvis du invisterer i en god receiver i dag, fra 8 til 20 tusen, så er de nesten garantert like gode på stereo som den du har i dag er, samt at de er utrolig på surround. Bare kjøp kvalitet. Pioneer, Denon, Yamaha, Onkyo eller Marantz.

 

Selv på lavere volum så låter ting bra. F.eks. med Pioneer forsterkerene så kan du bruke de to ekstra bakkanalene (7.1) til å bi-ampe frontene, noe som gir en del ekstra. Gjør det selv.

Lenke til kommentar
Bare kjøp kvalitet. Pioneer, Denon, Yamaha, Onkyo eller Marantz.

Føy til H/K til listen, og velg merke/modell ut fra bruksområde, personlige preferanser og høytaleroppsett.

 

Selv på lavere volum så låter ting bra. F.eks. med Pioneer forsterkerene så kan du bruke de to ekstra bakkanalene (7.1) til å bi-ampe frontene, noe som gir en del ekstra. Gjør det selv.

 

Tviler på at det finnes så mange receivere til over 8.000 som ikke har mulighet for bi-amping. Uansett vil det gi god uttelling i form av presisjon og bedre kontroll, spesielt om man kjører i stereo.

 

Det går fint an å få en god filmopplevelse selv med moderat volum om de dypeste frekvensene (under 25hz) er skikkelig ivaretatt. Selv om det rister litt i gulvet på så lave frekvenser vekker det sjelden småtrollene. Og om det ikke er tilstrekkelig går det jo alltids an å skru fast en rumperister i godstolen for å formidle de gode vibbene.

 

Vil på det sterkeste fraråde trådstarter å gå for en ren stereo-løsning i HTPC`en hvis det er planer om annet enn musikkavspilling. En oppgradering på forsterker/høytalersiden skjer fort når oppgraderingsspøkelset banker på... og en digital passthrough løsning vil fungere fint både til stereo og surround. Imidlertid er det et aspekt ved digital passthrough som mange ikke vet eksisterer; nemlig problematikk rundt dette med jitter. Det er derfor ikke likegyldig hvilke komponenter man velger.

 

Men jeg har ikke funnet noe som løser lyddelen ved HDDVD/BD avspilling like godt som en standalone spiller enda. Skal lese meg opp litt her når jeg får tid og sjekke om det er hold i rykter jeg hørte for en tid tilbake.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hrrrmmmm....

 

 

Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette med stereo vs 5.1.

Men faktum er at jeg altså har et rådyrt og meget bra stereoanlegg i dag, og jeg har ikke noe spesielt ønske om å oppgradere dette.

 

Stereolyden er desidert viktigst for meg. Filmlyd kommer et laaaaangt hakk etter.

Vil heller oppgradere HTPCen til å takle 5.1. senere framfor å oppgradere stereoanlegget mitt.

 

Tilbake til saken: noen som vet om f.eks. Benchmark DAC1 USB automatisk får en perfekt digital kopi av avspilte lydfiler, eller om jeg må til med ASIO også?

 

 

T

Lenke til kommentar
Tilbake til saken: noen som vet om f.eks. Benchmark DAC1 USB automatisk får en perfekt digital kopi av avspilte lydfiler, eller om jeg må til med ASIO også?

T

 

Etter det jeg har forstått omgår den alt som har med eksisterende lydløsning på HK, men jeg kan ta feil. Har jeg rett skulle bruker den CPU-en sin digitalt prosesserte kopi (noe prosessering skjer jo i dekodinga av lydfila) uten noe mer filkling.

 

Uansett er erfaringene meget bra med denne type løsning av de som har prøvd det. Jeg har heldigvis digital inngang både i stereoforsterkeren og surroundforsterkeren, så jeg har ikke følt behov for noe bedre.

 

Ellers er den 5.1 effekten som en TV gir bare latterlig, og til og med et billig surroundanlegg (og da mener jeg billig) er overlegent et dyrt stereoanlegg når det gjelder filmlyd. Har prøvd - det var utrolig forskjell. Men skal man også at virkelig god stereolyd, da blir prislappen noe helt annet.

Lenke til kommentar
Bare kjøp kvalitet. Pioneer, Denon, Yamaha, Onkyo eller Marantz.

Føy til H/K til listen, og velg merke/modell ut fra bruksområde, personlige preferanser og høytaleroppsett.

 

H/K hører til en slik liste ja, men tok dem ikke med i denne omgang fordi de ikke har fått oppgradert sine største receivere til HDMI 1.3 kompabile enda. Noe som i dag er ett must ved kjøp av nye forsterkere.

 

 

Hrrrmmmm....

 

 

Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette med stereo vs 5.1.

Men faktum er at jeg altså har et rådyrt og meget bra stereoanlegg i dag, og jeg har ikke noe spesielt ønske om å oppgradere dette.

 

Stereolyden er desidert viktigst for meg. Filmlyd kommer et laaaaangt hakk etter.

Vil heller oppgradere HTPCen til å takle 5.1. senere framfor å oppgradere stereoanlegget mitt.

 

Tilbake til saken: noen som vet om f.eks. Benchmark DAC1 USB automatisk får en perfekt digital kopi av avspilte lydfiler, eller om jeg må til med ASIO også?

 

 

T

 

 

Husk med en 5.1 receiver så må man ikke bruke alle utgangene enda. Som nevnt før, en hjemmekino receiver i pris klassen 8 tusen og opp, vil nok gi like bra eller bedre lyd i stereo enn du har i dag. Alt du trenger å gjøre er å bytte forsterkeren, intet annet.

 

De nedskalerer til stereo hvis du kun har det. Ved bruk av "Pure Direct" funksjonen alle har, så tar den vare på lyden fra dine CD spillere osv, uten å endre lyden annet enn hva selve forsterker modulen vil gjøre med den.

 

Gå man i de litt høyere pris klasser, 15 og opp, så vil man nå få nettverktilkoplinger osv, slik at man kan la musikk osv ligge på en PC ett annet sted. Men det er nok ikke så viktig siden du skal ha egen HTPC.

 

Flere av dem har i dag også USB inngang, slik at du kan bruke forsterkeren som lydkort, det er bare å plugge inn, og den fikser alt selv, min AX4ASi gjorde det. Vips, så har man spart 1-2 tusen i forhold til skikkelig lydkort.

 

Den eneste grunnen til å ikke handle en god surround forsterker i dag, er hvis man ikke vil bruke 8 tusen eller mer på ett slikt produkt, eller ikke skal ha ting koplet opp mot visuell underholding. Altså dedikert lytterom kun for stereo. Men da er det vel som regel andre prisklasser som gjelder.

Lenke til kommentar
Ellers er den 5.1 effekten som en TV gir bare latterlig, og til og med et billig surroundanlegg (og da mener jeg billig) er overlegent et dyrt stereoanlegg når det gjelder filmlyd. Har prøvd - det var utrolig forskjell. Men skal man også at virkelig god stereolyd, da blir prislappen noe helt annet.

 

Enda viktigere er jo plassering av høyttalerene. Hvor mange har ikke surround høyttalerene plassert etter hverandre oppå tv/stereobenk, eller vilkårlig plassert rundt i rommet? Jeg kjører stereo i dag KUN på grunn av at jeg ikke kan plassere høyttalerene slik de skal være. Dette får bli i en kommende hjemmekino.

Lenke til kommentar
Kjapp avklaring: Jeg har altså ikke surround i anlegget mitt. Det er et rent 2-kanalsanlegg.

 

Mye spennende her. 2 store problemer slik jeg ser det nå:

 

1) Vanskelig å finne en god DA-konverter.

2) Vanskelig å finne en god avspiller for HD-materiale.

 

 

T

 

Har fortsatt ikke fått svar på det jeg spurte om tidligere.

Hvilken forsterker har du?

Hva har du som signalkilde i dag? (CD/DVD)

 

Og hvorfor stresse med muligheter for avspilling av HD-DVD/Blu-ray hvis du kun skal spille musikk i stereo?

Koster mye, og fungerer i dag dårligere enn en dedikert HD-DVD/Blu-ray spiller til "stuebruk"

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Jeg har en Papworth MIA 200 integrert forsterker.

Kostet ca 25.000kr ny for noen år siden.

 

Høyttalerne er et par JMLab 920, kostet ca 30.000 for paret.

 

Rotel CD-spiller.

 

Har ellers signal- og høyttalerkabler til over 10.000kr.

 

Alt er kjøpt brukt til under halv nypris, spesielt kabler ville jeg aldri betalt så mye for.

 

Du har kanskje rett, Nettulf, at det er unødig komplisert, dyrt og vanskelig å få HTPCen til å spille av HD-materiale...

 

Isåfall kan jeg jo gå for et helt vifteløst oppsett...

 

Noen komponentråd? hovedkort?

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...