Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å kjøre bil på frityrolje, hva må til?


petterpann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil få problemer om vintern, da planteoljen vil bli seig\klumpete ved lave temperaturer. Noen systemer bruker først vanlig diesel til motoren blir varm, samtidig som en varmeelement varmer opp frityroljen. Når motor\olje er varm nok slår man over til planteolje.

Lenke til kommentar
Husker ikke hvilket program det var, men jeg tror det var top gear som testet dette og det funket.

 

Men det kan hende at bilen forbrenner det hele bedre/renere om en gjør noen modifiseringer.

 

Dette ble vist i Mythbusters, husker ikke hvilken episode.

 

man må vel blande inn noe sprit i frityroljen?

 

Nei trengs ikke da dieselmotorer "funker" på trykk og ikke tennplugger slik bensinmotorer gjør. Forenklet sagt:P

 

Eneste som må gjøres med frityroljen er å sile den og få vekk matrester og annet dritt. Ifølge Mythbusters!

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at en kan få problemer med dieselfilteret. Det går tett betydelig fortere enn med diesel. Det har vel, som en nevnte over, en sammenheng med temperatur. Matoljer stivner vel i kjøleskapet. Jeg ville ventet med å teste matolje til det ble varmere i været. Unntaket er hvis en kan blande noe i det som gjør at det flyter tynt.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at en kan få problemer med dieselfilteret. Det går tett betydelig fortere enn med diesel. Det har vel, som en nevnte over, en sammenheng med temperatur. Matoljer stivner vel i kjøleskapet. Jeg ville ventet med å teste matolje til det ble varmere i været. Unntaket er hvis en kan blande noe i det som gjør at det flyter tynt.

 

Jeg har hørt det samme, men da om det å gå fra diesel til biodiesel.

Da bør du bytte dieselfilter etter 1 tank siden biodieselen rensker opp tanken og drar det med seg videre til filteret.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg mener å ha hørt at en kan få problemer med dieselfilteret. Det går tett betydelig fortere enn med diesel. Det har vel, som en nevnte over, en sammenheng med temperatur. Matoljer stivner vel i kjøleskapet. Jeg ville ventet med å teste matolje til det ble varmere i været. Unntaket er hvis en kan blande noe i det som gjør at det flyter tynt.

 

Du mener å ha hørt.....

Ja, det er mange som uttaler seg på andres vegne. Når du blander ut matolje med diesel, blir matoljen mere tynnflytende. Opp til 50% går det bra. På ren matolje skal du ha et eget filter til matoljen parallelt med dieselfiltret.

To magnetventiler slår over mellom matolje og diesel, da har du to separate tilførsler til motoren.

 

Vil du kjøre på matolje, hjelper jeg deg gjerne!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Her er en veldig velskreven artikkel om emnet, skrevet av en som dyrker og presser sin egen vegetabilske olje og bruker det som drivstoff på både gårdsmaskinene og privatbilene sine.

 

More detail of my research

 

Det er viktig å rense oljen skikkelig.

 

Deretter tilsetter man blyfri bensin for å bryte opp glyserinkjedene som dannes, disse vil ellers ikke forbrennes så godt i forbrenningskammeret og etterhvert danne avleiringer. Bensinen beholder også viskositeten til den vegetabilske oljen ved lavere temperaturer. White spirit i oljen er bare tull.

 

"Daniel", som har skrevet artikkelen i linken bruker 1 del bensin til 4 deler vegetabilsk olje i vintersesongen, og 1 del bensin til 8 deler olje i sommersesongen. Han bekreftet at dette fungerer iallefall helt ned til minus 10 grader celsius.

 

For mye salt i brukt frityrolje er noe man vil unngå, da det er dette som mest sannsynelig vil ødelegge motoren din over lengre tid.

 

Det skal nevnes at "Daniel" ikke bruker noe form for "forvarmer" eller "kit" for å øke temperaturen og samtidig viskositeten på oljen, men bare fyller den rett på drivstofftanken.

Lenke til kommentar

Det som mange har gjort kan hende at virker (det å blande inn alkohol, diesel og kanskje til og med white spirit inn i oljen), men vil kanskje ødelegge motoren etter tid. Særlig hvis man bruker brukt frityrolje som ikke er "renset" (helt igjennom et filter). For grunnen til at man renser det er jo fordi at man ikke skal få matrester i motoren, jeg har aldri hørt om en bil som går på matrester. :p

 

Tror heller ikke det er så bra med ny olje, selv om man kan kjøre på det uten noe problem så lenge det er flytende, men det kan hende at det ligger litte grann igjen i tanken slik at det kan stivne når det blir kaldt nok. I tillegg så koster ny frityrolje ca. 12-13 kr. Pr. Liter. Så det ville jo være ganske teit å kjøpe det, selv om dieselen er dyr har den ikke kostet mer enn 13 Kr.

 

Hvis det er noen som lurer på miljøspørsmålet så er egentlig dette 100% utslippsnøytralt. Det er fordi at når restaurangene selger frityrolje som spesialavfall til 2 Kr. Literen, så ender det opp på en gjenvinnings - stasjon som brenner det opp UTEN rensing. Det blir jo da det samme som om det skulle komme ut av din bil.

Som om ikke det skulle være nok slipper frityrolje ut 80% mindre Co2 enn Diesel. :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det som mange har gjort kan hende at virker (det å blande inn alkohol, diesel og kanskje til og med white spirit inn i oljen), men vil kanskje ødelegge motoren etter tid. Særlig hvis man bruker brukt frityrolje som ikke er "renset" (helt igjennom et filter). For grunnen til at man renser det er jo fordi at man ikke skal få matrester i motoren, jeg har aldri hørt om en bil som går på matrester. :p

 

Tror heller ikke det er så bra med ny olje, selv om man kan kjøre på det uten noe problem så lenge det er flytende, men det kan hende at det ligger litte grann igjen i tanken slik at det kan stivne når det blir kaldt nok. I tillegg så koster ny frityrolje ca. 12-13 kr. Pr. Liter. Så det ville jo være ganske teit å kjøpe det, selv om dieselen er dyr har den ikke kostet mer enn 13 Kr.

 

 

JO! Det ER bra å kjöre på ny olje! Det er også bra å kjøre på brukt olje!

Du skal ikke tro, du skal VITE!

 

I tyskland kjører 100 000 biler på NY olje, og ett ukjent antal på brukt olje.

Jeg selv har kjørt 60 000 km på brukt olje. I USA kjører titusenvis av biler på brukt matolje. I Norge og Sverige kjører kun noen titalls biler på brukt matolje.

 

Alle oljer, ny eller brukt, skal renses/filtreres. Kun den oljen som typ du kjøper på butikker er renset og behøver ikke renses.

 

Nypresset raps t.eks. skal renses for partikler

Brukt olje skal renses for vannløslige mineraler som slat, sukker, og krydder.

Vann skal fjernes fra oljen. Det gjør du gjennom å varme opp oljen til over 100 grader, eller sentrifugere den ved 80-90 grader. Da fjerner du alt på samme arbeidsoperasjon.

 

Gå inn på www.selkomotor.no, så finner du utrustning for å kjøre på brukt 100% matolje. Annonser finnes også på www.finn.no

Gå inn på http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/ så finner du alt du vil vite om emnet.

Lenke til kommentar

Dirty jobs med Mike Rowe hadde et innslag om slikt. dog må si installasjonen som vises der for å rense virker totalt sett litt semiproft i forhold til å bare gjøre det hjemme for eget bruk. jeg tror det kan gjøres enklere dog ikke sikker. mange som vet mer en meg om det tekniske aspektet rundt rensingen en det jeg gjør tror jeg.

 

dirty jobs innslaget som funnet på google video:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...