Gå til innhold

Oblivion - passer spillet til en 13-åring mtp. 16-års aldersgrense?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grenen som står på coveret er bare anbefalt det er ikke som med røy og øl.

Og lillebroen til kompisen min spiller spillet og syns ikke dette er det mest voldelige spillet kunne godt hatt en 12+ grense

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, Oblivion ble jo utgitt for snart 2 år siden, da var jeg vel 13, snart 14 år da vel. Jeg spilte Oblivion og jeg ble ingen ond seriemorder... Merkelig jeg ikke ble det da... Men om ungen din har gode engelskkunnskaper (som jeg hadde når jeg var på hans alder), så burde han absolutt ha det som plommen i egget om han får dette spillet av det siden dette er et fantastisk spill som alle må få nyte, med mindre han har en psykisk sykdom som gjør at det er litt vanskelig for han å skille mellom virkelighet og spill, men det er vel få personer som har? Så kjøp i vei.

P.S. Fikk nettopp Assassins Creed til jul av faren min, 18 års grense mens jeg er bare 15 år, er forsatt ingen seriemorder... :w00t:

Skrevet

Som sagt tidligere i tråden så er PEGI en gjeng med nonner. Volden i spillet er ikke noe verre enn det han garantert har sett på TV/Internett. Det jeg vil tro PEGI har basert sin aldersgrense på er nok kompleksiteten med hensyn på engelsken. Nå skal det sies at PEGI undervurderer dagens tenåringer ganske grovt.

Kjøp oblivion til han, bedre at han spiller ett spill som krever en viss grad av tenking istedenfor de hjerneløse FPS'ene som er på markedet idag.

Skrevet

16+ aldersgrensen er en anbefalt aldersgrense. Jeg har spillt mange spill som er mer voldelige enn oblivion i min tid fra jeg var en liten pjokk på 10-12 år og jeg har ikke fått noen varige men. Man har ganske stor valgfrihet i spillet og hvis man velger å gå ned i de mørke grottene osv så kan det jo være litt småskummelt for en 12 åring, men det eneste jeg kan tenke meg at kan skje er at han ikke liker det og heller unngår den delen av spillet. Det er skumle scener i filmer og bøker, det er litt av poenget og jeg tror ikke det er skadelig å leve seg inn i en fantasiverden et par dager i uka. Som sagt før i denne tråden viser nyhetene sterkere bilder. Det er ikke uvanlig å se bilder/video av lik i gatene i afghanistan, irak, pakistan osv på kveldsnytt kl.19 det syns jeg er mye værre. Det er fint at du undersøker litt når du er usikker, men som sagt tror jeg ikke det er stor grunn til bekymring med akkurat dette spillet.

Skrevet

@Bjørn_Ole

Takk, ingen slik tråd er komplett utan at nokon dreg fram "eg spelte XXXXXX når eg var X år gammal og vart ikkje mordar"-argumentet. Foreslår at du brukar dei gode engelsk-kunnskapane dine på denne artikkelen. ;)

@trådstartar

For det første, gratulerar med å vere ein forelder som faktisk bryr seg nok til å skaffe seg kunnskap om slike ting. Der er altfor mange som ikkje gjer det. For å svare på spørsmålet, er det som står på coveret, som andre har påpeikt, ei anbefalt aldersgrense. Det har ingenting med vanskegrad eller språkkunskapar å gjere. Når det gjeld aldersgrenser på spel, er dei, etter mi meining, stort sett litt konservative. I motsetnad til aldersgrenser på film, der eg heilt har slutta å stole på Filmtilsynet sine vurderingar. I tilfellet med Oblivion, trur eg ei aldersgrense på 15-16 er om lag passande. Det er ikkje det mest valdelege spelet du kan finne, men der er ein del vald, og litt avhengig av korleis du velger å spele, enkelte ting som ikkje er heilt moralsk bra. Til dømes er der ein serie oppdrag som går ut på å drepe forskjellige folk for ein organisasjon som heiter "The Dark Brotherhood".

I din situasjon trur eg eg ville ha sagt nei. No skal det seiast at eg nok er meir konservativ enn fleirtalet når det gjeld slike ting. Men det er i alle fall bra at du tek ei informert beslutning. :)

Kay

Skrevet

Aldersgrensa til spill er ikke alltid pga det er blodig eller voldelig osv, men også for de mener at en må være på den anbefalte aldersgrensa for å forstå og få til spillet...Hvis dere forstår hva jeg mener.

Men uansett så burde man ikke spille det for det er et dårlig spill etter min mening.

Skrevet

Oblivion passer ikke til 13-åringer, og det er en grunn til at det er satt en anbefalt aldersgrense. For ikke mange dager siden gikk jeg gjennom f.eks Dark Brotherhood i spillet. I noen av oppdragene går man ned i kjeller full av lik, dreper uskyldige, lik som henger opp-ned etter veggen og bare henger i det siste oppdraget. Nei, fysj...

Skrevet
Aldersgrensa til spill er ikke alltid pga det er blodig eller voldelig osv, men også for de mener at en må være på den anbefalte aldersgrensa for å forstå og få til spillet...Hvis dere forstår hva jeg mener.

NEI kan du ikke lese hva folk skriver? Anbefalt aldersgrense blir satt på grunnlag av:

Bad Language

Discrimination

Drugs

Fear

Gambling

Sex

Violence

og ingenting annet. Slutt å forvirre med synsing.

Så til dere som "ikke har blitt seriemordere av å spille voldspill": For et latterlig argument, det er selvfølgelig ikke det det handler om.

Skrevet

Oblivion kan spilles av ALLE BARN I ALLE ALDREEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumbup:

Det er kansje litt komplisert, men om han er en smart fyr, kan litt engelsk og ikke tar av ved synet av en blod dråpe på ett våpen kan det være helt ok.

De fleste folk man møter i Oblivion er ganske greie personer og kan gjerne diskutere lenge med deg om alt mulig. Man lærer mye engelsk. Dessuten er det ett flott landskap, men når man har kommet en del inn i spillet er det noen ganske ille scener men ikke noe en 13 åring ikke har sett før for å si det sånn...

Han har nok spilt værre, og eier nok verre spill også. :hmm:

Skrevet (endret)

Vil bare nevne at det er stor forskjell på det å se diverse forferdelige ting på nyhetene og det å delta i vold i form av et spill. Nå er det ingen bestemt aldersgrense på nyhetene, men det er vel ikke meningen at barn skal se på det verste de har å by på der heller.

Endret av TrondH86
Skrevet

Tusen takk til alle som har svart meg. Sønnen min har svært gode engelskkunnskaper, og ville nok ikke hatt problemer med å skjønne spillet, :nei: men tror likevel jeg sier nei en stund til.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Har kjøpt Oblivion sjøl, må si det er ikke særlig skummelt, men spille er bastert å drepe, så kan man jo justere om det skal være mye eller lite eller ingen blod da såklart..

Så kan man jo nedlaste 1000 sånne ''mods'' som kan gjøre spille til det mest groteske spille man bare kan tenke seg (for eks. å nedlaste slik at det kommer mange liter blod, og at man kan kutte og knuse hoder), men untatt det er det ganske sånn 12+ aldersgrense :)

Skrevet

Tror sønnen din skal greie "volden" i Oblivion fint.

Noen gameplayvideoer som viser litt slosting. Om jeg ikke tar helt feil kan du skru av blodet i Oblivion?

Film 1

Skrevet
Noen gameplayvideoer som viser litt slosting. Om jeg ikke tar helt feil kan du skru av blodet i Oblivion?

Joda man kan juster High quality, Low quality eller sånn at det ikke er noe

Skrevet (endret)

Jeg mener bestemt å ha lest et sted at spillet i starten fikk 12-års grense, men at PEGI skrudde opp fordi det var en modifikasjon som man lastet ned som kunne gjøre folk nakne... Uansett, Oblivion passer nok utmerket godt for en engelsk-kyndig 13-åring med sans for sjangeren.

EDIT: Man trenger selvfølgelig ikke laste ned modden. Det finnes tusener av modder, og han skal ha flaks hvis han "tilfeldigvis" bumper borti denne :p

Endret av ShampooMacTavish
  • 5 uker senere...
Skrevet

Tror grunnen til aldersgrensen ikke har med volden, men det faktum at du kan for det meste drepe hvem du vil, som i.e snike deg inn i noen bonder's hus og drepe dem.

Skrevet

Bare kjøpe det fra tyskland.

Tror ikke du finner så mye blod og gørr i det spillet =)

Men, seriøst.

Oblivion passer til alle og enhver så lenge de har en vag forståelse av Engelsk.

Man trenger vell egentlig ikke det heller siden det er en pil på minimap som viser hvor du skal hele tiden.

Skrevet

Oblivion er rimelig "snillt" når det kommer til vold. Du dreper jo gjerne både monstre og mennesker altså, men det er ikke mer spesifikt enn at når du slår noen i hodet med stridklubbe så kommer det en liten blodsprut og vedkommende faller ned.

Det er med andre ord mye midnre grafisk vold i dette spillet enn det du finner i de fleste filmer, eller til og med (de mer sjokkerende) nyhetene på TV når det dekker kriger osv.

-Stigma

Skrevet

Oblivion er faktisk ikke så vondelig, finner Jedi Knight å være voldeligere(kutte av armer).

Men Oblivion er et mod spill, du finner en del. F.eks ren bloodsprut mods, en stor voldelig oppgradering av kampsystemet som er et tøv å starte, klær, body modifers(nakenhet mods blant annet, eller penere kropper. Faller i samme kategori. Også der for de som vil ha realisme), oppgraderinger av Vanilla tingene(I Oblivion er Vanilla navne på umodda Oblivion.

Anbefaler heller Morrowind, bedre quests/guilds/story/plot.

Eneste grunnen til at Oblivion er 16 er fordi at grafikken er en anelse mer realistisk en i Morrowind. Og kampsystemet gjør det en anelse mer realistisk og derfor voldelig.

Så spørsmålet er: Er gutten mentalt gammen nok til å spille?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...