Gå til innhold

Hva faen er det som skjer med Norge?


Anbefalte innlegg

I mine øyne er Norge på god vei til å bli en stor barnehage :hrm:

Hvordan kan jeg mene dette spør dere om?

Vell...i nyere tider har:

- Myndighetsalderen blitt en myte

- Alt som kan assosieres med skader blitt bannlyst

- Alt som innebærer risiko og samtidig hygge, glede og underholdning, blitt lagt en kraftig demper på

- Alle nødvendigheter som f.eks løsing av transportbehov osv blitt kraftig redusert og/eller heftig skattelagt

 

Som en kamerat av meg så genialt sa det: "W...T...F??!!"

 

Det kan virke som om de som styrer dette landet har blitt avhengie, eller mer presist sykelig opptatt, av å danne "den perfekte nasjon" der persjonskader = 0, dødsfall = 0, antall ulykker= 0, utbrudd av rasisme = 0, antall krangler = 0, antall sykdomsrammede = 0 og sosial ulydighet = 0.

Det de ikke tar høyde for dessverre er at dette, uansett hvor fristende det enn ser ut, vil bare gjøre vondt verre.

I praksis vil dette i lengden ha samme effekt som å legge en pinne på et bål og samtidig forvente at pinnen ikke skal ta fyr.

 

Det kan forklares som et paradoksfenomen.

Bruken av fyrverkeri for eksempel: "Raketter med styrepinne blir ulovelig for offentligheten. Javell, jeg kan godt forstå at de 20 (or so) personskadene som oppstod i fjor kanskje kan forhindres, men jeg vil fortsatt sende noe opp i været som sier pang. Hva gjør jeg da? Jo, jeg lager en rakett selv. Hehe, det tenkte ikke de dumme politikerene på."

 

Ideen er den at for hver frihetsrestriksjon som blir innført, vil antall forsøk på å bryte den restriksjonen øke proposjonalt. I tilfellet med fyrverkeriforbudet vil dette da gi katastofale følger.

Og dette gjelder ikke bare fyrverkeri, men for alle offentlig innførte restriksjoner.

Hvorfor dette er tilfelle kan bare spekuleres, men det kan være at restriksjoner som f.eks rakettforbudet "ødelegger" for noen i form av at forbudet stjeler gleden fra de det er snakk om. Det er i den sammenheng ikke mye å forvente at de aktuelle personene vil søke etter erstattninger, og dermed har man banet vei for brudd på dette eller andre forbud og/eller lover.

 

Politikerene må forstå at det er lite å tjene i å innføre restriksjoner som direkte påvirker folks frihet som individ i et "fritt" samfunn. Hva faen tror de ulydighet kommer av? Jeg mener ivertfall dette bryter med all logikk, med mindre målet er å øke antall ulykker osv. Jeg vil også bare nevne at det er patetisk å bruke tid på å forby raketter og innføre kjørerestriksjoner for yngre førere når Norges skoler står for fall og når noen fortsatt må kjøre i timesvis for å få legehjelp. Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at restriksjonene kommer er fordi det norske folk ber om det. Folk har blitt mye mer beskyttende for sine barn og mange mødre begynner å klage når en unge blir skadet på et lekestativ. Hadde vi ikke vært det ville vi klaget mye mer når nye restriksjoner blir satt opp av både det private og det statlige. Jeg trodde de diskuterte et totalforbud i diskusjonen om fyrverkeri og synes selv at et totalforbud var dumt. Derimot, kan folk forsatt sende opp fyrverkeri i bokser og da vil det ikke bli noe særlig mekking.

 

Dette kommer på grunn av et kulturskifte som ikke er statens skyld, men våres. Ikke klag på staten, men klag på folkene rundt deg. Det skjer ikke bare i Norge, men mange andre steder i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det kan forklares som et paradoksfenomen.

Bruken av fyrverkeri for eksempel: "Raketter med styrepinne blir ulovelig for offentligheten. Javell, jeg kan godt forstå at de 20 (or so) personskadene som oppstod i fjor kanskje kan forhindres, men jeg vil fortsatt sende noe opp i været som sier pang. Hva gjør jeg da? Jo, jeg lager en rakett selv. Hehe, det tenkte ikke de dumme politikerene på."

 

 

Og snart gjør de slik at du ikke får kjøpt innholdet til og lage rakettene (om dette allerede ikke er gjort)

 

Norge er som en liten øy, og den går snart under vann. USA here i come^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Jepp og beskyttelse nivået går bare opp og opp og vil fortsette i den rettningen siden alt snart går på hjul i Norge så konsentres det mer og mer på sånne regler....... lurer på om de har samme problemer i midøsten med styrepinnene på nyttårs rakettene

Færøyene er så mye kulere :D

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som forbudet av raketter med styrepinne er rene katastrofen for folk.

Og jo man får fortsatt lov å sende ting til himmels som sier pang, rakettbatterier kalles det heretter.

Altså en stor klump som står stødig på bakken med 1 lunte som sender mange rakketter til himmels som sier pang.

Regner med at det vil bli en evalueringsperiode på noen år så får tiden vise hvor lurt dette var.

At politikerne velger å teste ut effekten er det ingenting å si på.

Personlig så driter jeg i det, er lenge siden jeg følte glede ved å svi av penger på pyroteknikk.

Skyldes kanskje eksperimentering i min ungddom med hjemmelagede greier som vi fyrte av over alt.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det høres jo ut som forbudet av raketter med styrepinne er rene katastrofen for folk.

Og jo man får fortsatt lov å sende ting til himmels som sier pang, rakettbatterier kalles det heretter.

Altså en stor klump som står stødig på bakken med 1 lunte som sender mange rakketter til himmels som sier pang.

Regner med at det vil bli en evalueringsperiode på noen år så får tiden vise hvor lurt dette var.

At politikerne velger å teste ut effekten er det ingenting å si på.

Personlig så driter jeg i det, er lenge siden jeg følte glede ved å svi av penger på pyroteknikk.

Skyldes kanskje eksperimentering i min ungddom med hjemmelagede greier som vi fyrte av over alt.

 

 

Hva som er så mye mer tryggere med batteriene? Er bare og fjerne plasten, ta ut en og en, plassere dem i skogen og tenne på. Da går de og i alle retninger.

Lenke til kommentar

Skal man tenke slik så er alt potensielt farlig.

Bensin kan man lage molotovcoctail av, selv kruttlapper i store nok mengder kan man lage mye pang av.

Svovlet fra fyrstikker blir en farlig bombe bare man har nok av det.

For ikke å nevne kunstgjødsel og diesel da.

Alternativene er mange til å få ting til å gå skikkelig galt om man velger å fikle med ting selv.

Forskjellen med rakettbatetrier og raketter med styrepinne er at raketter med styrepinne er ustødige selv om de plasseres i flaske, flaska kan velte osv mens batteriet står stort sett støtt.

Og ja 20 blinde i løpet av et år grunnet noe så unødvendig som pyroteknikk er mere en nok til å ta grep slik det er gjort nå.

Om grepet er rett kan nok diskuteres men det vet man ikke før det er testet ut.

Hva tror du skjer om det viser seg at folk saboterer batteriene sine og man får mange fyrverkeriulykker pga. dette?

Lenke til kommentar

Dere burde se "The Trap" på video google.

 

Og ja, staten er for stor og for intrengende. Men det henger sammen med at alt er statsstyrt. Du skal ikke få lov til å ruse deg på annet en alkohol fordi det koster staten(oss) masse penger fordi vi har det helsevesenet vi har i dag etc. Så for å kutte kostnadder så kutter de i friheten din til å kunne pådra deg helseproblemer.

 

men folk vil tydeligvis ha det sånn.

 

Selv er jeg stor fan av USAs "how it should be" stat. Altså statens eneste oppgave er å sikkre rettighetene dine til å gjøre som du vil (offerløse handlinger hvertfall) og si hva du vil, og ikke drive med detaljstyring og velferdsgoder.

Lenke til kommentar

Jeg syns vi har det for lite strengt her i landet. Bare se på skolene: Ungdomsskolen HAR IKKE disiplin! Unger (Merk: Jeg kalle de unger) går ut av Ungdomsskolen uten å ha lært noe som helst, dumme som brødskalker. Man skulle hatt en mye mer intensiv skolegang, kanskje kortet ned grunnskolen til ni år, eller begynt opplæring i barnehagene mye tidligere.

 

Det skulle vært IQ eller evnetest på både bilkjøring, alkohol og andre ting som har større potensiell skadevirkning enn andre ting. Dette ville så klart ment at noen ikke hadde kunnet drikke alkohol før de var langt over 20 år, og andre kanskje ikke kunne kjørt bil før de var godt voksne. Like greit, så kunne vi anstendige mennesker levd fint.

 

Demokratiet er jo også relativt oppskrytt. Det fungerer bare ikke i Norge. Vi kan grave opp stridsøksa for et rakettforbud eller en ny skolereform og si at det er den sittende rejering sin skyld. Jeg vil si, at rejeringen ikke har så mye makt som noen skal ha det til. Det er nok de med erfaring og faste jobber i staten som bestemmer til syvende og sist. Sånn er det da i kommunene også. Hvis et sprelsk, ungt kommunestyre vil snu hele kommunen på hodet, kommer det aldri til å bli satt ut i livet, fordi det er de med faste, høye stillinger og mange års erfaring som bestemmer.

Lenke til kommentar

Hvor ligger katastrofen i at man ikke får skyte opp nyttårsraketter med styrepinne?

Høres utrolig barnslig ut å argumentere for noe slikt i det hele tatt.

I den store sammenhengen, hva er vitsen?

 

Hurra jeg får tenne på en lunte, så sier det svisj og pang høyt oppe på himmelen med mange fine farger.

Hva er så viktig med at dette må komme fra en rakett på pinne som du fyrer av? (inn vinduet til naboen)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Som du leser i første innlegget så er rakettene bare et eksempel. Hvorfor skal staten forby meg å røyke hasj om jeg vil det? Hvorfor skal staten forby meg i å bygge på huset mitt på min egen tomt, hvorfor skal staten forby meg i å kjøpe øl etter klokka 20(18), forby meg i å ha et våpen om jeg hverken jakter eller driver aktiv skyting, etc også kan jeg ramse opp ti ganger så mange områder hvor staten gjør det vanskeligere eller har restriksjoner av samme karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...