Gå til innhold

Nordisk tastatur - Hvordan er det?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge siklet på de bærbare PC-ene til Sony VAIO, og jeg vurderer nå å kjøpe en av modellene deres. Nettbutikken Netshop.no er den eneste butikken i Norge som importerer denne laptopen, og det står at de leverer den med nordisk tastatur. Jeg lurer på hva dette innebærer. Layouten på norske tastaturer er jo ulik svenske og danske.

 

Norsk tastatur:

540px-KB_Norway.svg.png

 

Dansk tastatur:

540px-KB_Denmark.svg.png

Æ og Ø har byttet plass, og flere symboltegn har ulik plassering.

 

Svensk/finsk tastatur:

540px-KB_Sweden.svg.png

Noen forskjeller i plasseringen av tegn, samtidig som Ø er Ö og Æ er Ä.

 

Har søkt litt rundt på nettet uten å finne noe svar, så det ville vært fint om noen kunne oppklare dette for meg. Et bilde av et nordisk tastatur kunne også vært på sin plass :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig er det et tastatur med en blanding av ÆØÅ-variantene fra alle språkene. Har flere ganger sett bærbare med både Ø og Ö på samme knappen, gjerne i forskjellige farger. Hvordan det var med plasseringen av Æ og Ø tenkte jeg ikke over.

 

..Hvor mye ser man egentlig på tastaturet sitt?

Lenke til kommentar
Vet at jeg aldri skal ha en pc med slikt tastatur. Men om jeg er den eneste som ikke liker sånt må jeg vel det etterhvert uansett :/

Blir nok slikt etter hvert, siden laptop markedet begynner å bli presset på pris og for å kutte kostnader på maskiner for å få de så billig som mulig så sparer de sikkert litt på dette og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...