Gå til innhold

AMD lanserer Barton på 3000+


Anbefalte innlegg

Hvordan skal man ellers gjøre en realistisk test av P4 3,06 Ghz? Med programvare som er laget av intel? Jeg tror nok Barton XP 3000+ pluss hadde fått like god ytelse der også... Det er klart at P4 med HT yter bra når programvaren sleiker ryggen til Intel.

 

Dessuten så kan man få to MPer til samme pris som en P4 3,06Ghz... Det er to prosessorer (er ikke dobbel ytelse, men...) mot èn (Intel bruker ikke to prosessorkjerner, heller "programvare" på maskinvarenivå).

 

Vi kan ikke vente så store ytelsesforbedringer med Hammer... Det er iallfall min gjetning. Det vil heller være slik at den holder Intel i "sjakk" slik som AMD gjør nå. Og Intel leder ikke prosessorkappløpet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fikk den 640 KB L2 cache fra? Jeg trodde den kom med 512 jeg.

Vennligst rett meg dersom jeg tar feil her.

Den har vel 128KB L1 cache og 512KB L2 cache som tilsammen blir 640KB.. Andy
Jepp, Andy!

 

Det gjelder riktignok kun når det er såkalt "exclusive cache" og ikke på intels "inclusive cache".

 

På intel prosessorer ligger nemlig en kopi av dataene som ligger i L1-cachen i L2-cachen. På pentium 4 er cachemangden 8kB L1 og 512-8=504kB L2. Altså totalt L1+L2 = 512kB.

 

På AMD-prosessorer likker det ikke noen kopi av L1-cachen. Altså 128kB L1 + 512kB L2 = 640 kB cache.

Lenke til kommentar
De lavere Barton'ene kommer desverre til å skuffe enda mer enn denne gjorde, og med 588$ på prislappen kommer AMD ikke til å selge mange av denne versjonen. Hvorfor ikke kjøpe en 2100+ TB-B, og klokke den opp til samme hastighet. Det vil koste deg ca 800-900 kroner. At mange har ventet på at Barton skal revolusjonere markedet, er litt merkelig, fordi vi så på P4 at dobbling av cachen gav ca 7% ytelsesøkning, og å regne med noe mer på denne virker ikke logisk.
Jeg synes ikke ca 3500+ (overklokket) for 1600kr skuffer... Barton lar seg greit klokke til ca 2,4-2,5GHz med 1,8v og normalt god luftkjøling. (HW.no klarte 2442MHz) Det skulle tilsvare ca 3500+.

 

Tbred-B koster ikke 8-900kr! (da må man gamble og ha flaks for ikke å få en Tbred-A som er langt dårligere) Tbred-B koster ca 1500kr og lar seg klokke til ca 2,3GHz med 1,8v og bra luftkjøling. Altså til ca 2900+.

 

Sammenligner du disse to kan du velge mellom:

3500+ for 1600kr

2900+ for 1500kr

 

Det er jo en stor forbedring etter min mening. De som er uenige at den ekstra hundrelappen er verd pengene kan jo komme med en begrunnelse...

 

P4-3,06 er omentrent like rask (varierer jo litt fra prog til prog) eller kanskje alt i alt et par % raskere. Hvis noen mener de to prosentene (inkl HT) er verd over 700kr så versågod å gå for intel.. Jeg skal ikke hindre dere i å bruke pengene der i stedet for over 700kr ekstra på annen fet hardware.

Lenke til kommentar

Tbred-B koster ikke 8-900kr! (da må man gamble og ha flaks for ikke å få en Tbred-A som er langt dårligere) Tbred-B koster ca 1500kr og lar seg klokke til ca 2,3GHz med 1,8v og bra luftkjøling. Altså til ca 2900+.

 

Åja????? Det er ikke rapportert en eneste XP2100 med T-bred A kjerne, så man kan trygt kjøpe en Xp2100 med t-bred kjerne og få en T.bred B. Og den koster ikke mer enn 800-900kr. Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Det er nok fordi Inel har vært på topp en god stund... å da er det arti at AMD leder.. :yes:

 

Vil nok ikke si at AMD leder da, siden Intel forstatt var best på de fleste testene...

 

Dessuten ble jeg svært skuffet ov Barton 3000+, hadde håpet? (Intel fan)

at den skulle slå 3,06 CPUen til Intel, men det gjorde den ikke... Det ville vært bra med litt konkuranse! Intel kommer jo snart til å sette ned prisene, og lansere 3,2 GHz, dessuten vil de ha 800MHz QDR lenge før AMD vil komme med Hammer... (Da tenker jeg Intel har Prescott svært nære...)

 

Så til alle dere AMD fans... Skjønner ikke hva dere jubler for! :grumpy:

 

Intel ligger nok dessverre fortsatt enda :woot:

Lenke til kommentar

Tbred-B koster ikke 8-900kr! (da må man gamble og ha flaks for ikke å få en Tbred-A som er langt dårligere) Tbred-B koster ca 1500kr og lar seg klokke til ca 2,3GHz med 1,8v og bra luftkjøling. Altså til ca 2900+.

Åja????? Det er ikke rapportert en eneste XP2100 med T-bred A kjerne, så man kan trygt kjøpe en Xp2100 med t-bred kjerne og få en T.bred B. Og den koster ikke mer enn 800-900kr. Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.
Beklager om jeg ikke har fulgt skikkelig med de to siste ukene. (har hatt litt mye å gjøre) Siden når har alle 2100+ kommet med Tbred-B-kjerne? Gjelder det også norske webshopper ?

 

(Jeg vet det har dukket opp en og annen 1800+ med Tbred-B borte hos krigshisserne men har ikke sett noe sånnt (eller 2100+ Tbred-B) her på berget sist jeg sjekket.)

Lenke til kommentar

Angående tb-a vs. tb-b.

Vil det ikke være naturlig at a.-versjonen forsvinner ut av markedet?

Dersom b. versjonen er billigere å produsere for AMD, det er den sannsynlighvis ettersom den er nyere, er det jo naturlig at de slutter å produsere den. På den måten kan de jo også få større produksjonskapasitet for andre CPU'er i løpet av et par uker. Prosene på de fleste av de med a.-kjernen er jo også slik at det er lite å tjene på de selv i stort volum.

 

Eller kanskje de allerede sluttet å produsere TB-a. og det som selges nå bare er restene... Hvor lavt på XP skalaen er det AMD produserer nå?

XP1900?

Lenke til kommentar

Jattajatta: De prøver nok å produsere mest bulig moderne CPU'er..

 

Men det er mange produksjonslinjer og det tar tid å skifte produksjons-måte på alle linjene. Dessuten sitter de jo med et visst lager for å ta unna for topper i etterspørselen (f.eks rundt jul/skolestart)

 

Jeg tipper de har ca 80% av produksjonen på Tbred-B nå og de resterende 20% på Barton. De sjekker også markedet om hvilke CPU'er som selger best, og setter multipliere på prosessorene deretter.

 

Det er ganske liten grad av forskjell i hvor høyt de lar seg klokke, så det er minimal sortering av de som klokker bra og de som klokker dårlig. Derfor kan du se at stort sett alle Tbred-B (fra 1800+ til 2800+) lar seg klokke til ca de samme hastighetene. (med enkelte unntak av noen uheldige CPU'er)

Lenke til kommentar
men er Palomino og t-bred A den samme prosesoren (.18) mens t-bred B er den nye (.13)
Palomino og Tbre-A er ikke det samme.

 

Palomino har 7 metall-lag og er produsert med 180nm prosess.

Tbred-A har 8 lag, men lot seg ikke klokke så bra. Derfor fant AMD ut at de måtte innføre et 9. lag for at den skulle klokke bra. den ble kalt Tbred-B. Både Tbred-A og B er laget med 130nm prosess.

Lenke til kommentar

Så at de testet med en Intel 3.33 Ghz prosessor på Toms Hardware, visste ikke at den hadde kommet ut jeg. Da vil det egentlig si at Intel "leder" for tiden.. Har en AMD prossesor selv, men min neste blir en Intel. En kompis kjøpte en Intel 2,4Ghz, og overklokket til 2,8 uten noe problemer. Det er jo bare genialt! :woot:

Lenke til kommentar
Hvordan skal man ellers gjøre en realistisk test av P4 3,06 Ghz? Med programvare som er laget av intel? Jeg tror nok Barton XP 3000+ pluss hadde fått like god ytelse der også... Det er klart at P4 med HT yter bra når programvaren sleiker ryggen til Intel.

Det er bare å kjøre mye på en gang det. Flask+Lame+Virtualdub+q3, og se hva som greier arbeidet best.

 

Dessuten så kan man få to MPer til samme pris som en P4 3,06Ghz... Det er to prosessorer (er ikke dobbel ytelse, men...) mot èn
Selv om det gir dobbelt så mye prosessorkraft, trenger det ikke gi økning i ytelse når det bare er snakk om ett program du vil ha ytelse på. En single prosessor er også mye lettere å se resultater av, og derfor blir det vanskelig å argumentere for dual, men vi vet begge at å jobbe på en dual maskin rocker, men du må oppleve det for å finne det ut. (BTW: Om ti minutter skal jeg kjøre og hente en 550w PSU, slik at jeg kan få liv i ASUS A7M-D kortet med to 1700+ :wink: )

 

Det gjelder riktignok kun når det er såkalt "exclusive cache" og ikke på intels "inclusive cache".

Takk for informasjonen Simen.

 

P4-3,06 er omentrent like rask (varierer jo litt fra prog til prog) eller kanskje alt i alt et par % raskere. Hvis noen mener de to prosentene (inkl HT) er verd over 700kr så versågod å gå for intel.
Hva dersom du overklokker P4-en? 3.4-3.6 Ghz med HT bør vel gi mer enn to prosent.
Lenke til kommentar
P4-3,06 er omentrent like rask (varierer jo litt fra prog til prog) eller kanskje alt i alt et par % raskere. Hvis noen mener de to prosentene (inkl HT) er verd over 700kr så versågod å gå for intel.
Hva dersom du overklokker P4-en? 3.4-3.6 Ghz med HT bør vel gi mer enn to prosent.
Hva om du overklokker Athlon'en også da? (Må jo nesten det for å få en litt rettferdig sammenligning)

 

Barton viser seg å klare ca 2,4-2,5GHz med 1,8v og god luftkjøling. Dvs. ca (3500+). Så en overklokket Barton @3500+ vil nok være konkurransedyktig med en overklokket Pentium 4 @ 3,5GHz.

 

Intel har en stor fordel: HT

AMD har en annen stor fordel: En Barton 2500+ koster bare 1600 kr og kan likevel overklokkes ca like bra som P4-3,06. P4-3,06 koster ganske mye (rundt 6000 nå) og du kan ikke kjøpe lavere utgaver og få HT og de samme overklokkingsegenskapene.

 

Alt i alt, sparer man mange tusen på å velge barton. (og kansje tape bittelitt ytelse ja)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...