Gå til innhold

Hvordan høres norsk ut for utenlandske?


thadon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk høres visstnok syngende ut, ja. Det er spesielt med norsk at vi har to ulike tonemer, dvs. at vi uttaler 'tanken' og 'tanken,' 'bønner' og 'bønder' osv. osv. forskjellig. Da blir vel norsk mindre monotont enn mange andre språk, og det er da kanskje ikke så rart at det virker litt syngende.

Lenke til kommentar
Norsk høres visstnok syngende ut, ja. Det er spesielt med norsk at vi har to ulike tonemer, dvs. at vi uttaler 'tanken' og 'tanken,' 'bønner' og 'bønder' osv. osv. forskjellig. Da blir vel norsk mindre monotont enn mange andre språk, og det er da kanskje ikke så rart at det virker litt syngende.

 

Tror ikke tonemforskjellene bidrar *så* mye. Det er vel for få ord som blir påvirket av dette til at det gir norsk syngekvaliteten.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Det med syngingen er vel kanskje fordi at vi norske går motsatt vei med tonene når vi avslutter setninger.

På Østlandet ja. Vi privilegerte fra Vestlandet har som regel få problemer med tonefall når vi snakker engelsk, og har i tillegg skarringen skikkelig inne så vi ikke høres ut som idioter når vi snakker tysk, hehe ;)

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
Det med syngingen er vel kanskje fordi at vi norske går motsatt vei med tonene når vi avslutter setninger.

På Østlandet ja. Vi privilegerte fra Vestlandet har som regel få problemer med tonefall når vi snakker engelsk, og har i tillegg skarringen skikkelig inne så vi ikke høres ut som idioter når vi snakker tysk, hehe ;)

 

Derimot høres det verre ut når dere prøver å snakke engelsk :-) (tuller bare!)

Synes , som en allerede har sagt, at språket i videoen ligner mere på nederlandsk enn norsk.

Tysk synes jeg ikke det ligner så mye på, men jeg bor i et tysktalende land så er sikkert ikke helt objektiv der...

Lenke til kommentar
Vel, de her i USA syntes det høres helt sykt ut når jeg snakker norsk.

Flere tror det er russisk til tider.

Det var noen som stoppet meg og ei venninne i USA og spurte om vi var fra Russland. Vet ikke helt om han hadde hørt oss prate eller om han syntes vi så russiske ut.

 

 

Forresten, er det bare jeg som irriterer meg over emnetittel? "UTElandske"

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I klassen min er det en fyr som kan islands flytende, begge foreldrene er derfra, men han kan flytene norsk også da.. i alle fall, tonefallet etc. i den videoen minner veldig om islandsk.

 

I videoen sier han "Eskortarr", mens det oversettes med "Good evening" :!: Jeg suns det var en lite morsom video.. =/

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alltid trodd norsk i stor grad høres ut som tysk for resten av verden. Mange ser ut til å tro det om skriftlig norsk iallfall. Men så har vi jo et mangfold av dialekter her til lands muligens uten sidestykke; det at nordmenn av ulike dialekter kan ha store problemer med å forstå hverandre sier en god del. Norsk kan derfor være og høres ut som så mangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...