Gå til innhold

IE 8 klarer Acid2-testen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den blir merkelig rundt øynene også med Opera 9.25, får masse orange streker etc.

 

EDIT:

Jeg fikk feil fordi forstørrelsesglasset i Opera stod på 110%. Så bra ut når jeg refreshet på 100%.

 

 

Hvorfor sliter nettleser så veldig med denne? Er den for tøff?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Den blir merkelig rundt øynene også med Opera 9.25, får masse orange streker etc.

 

EDIT:

Jeg fikk feil fordi forstørrelsesglasset i Opera stod på 110%. Så bra ut når jeg refreshet på 100%.

 

 

Hvorfor sliter nettleser så veldig med denne? Er den for tøff?

 

De sliter fordi den siden er laget for å teste en haug med forskjellige funksjoner. De tester også ting som nesten ingen bruker pga dårlig støtte i nettleserene. Du kan lese mer om testen her

Endret av MiniX
Lenke til kommentar
Safari på Apple iPhone klarte den faktisk nesten også :p

Safari Mobile bruker vel WebKit, samme rendingsmotor som Safari og Konqueror, og ingen small-screen-rendering teknologi så jeg hadde vært mer overrasket hvis den ikke hadde gjort det.

 

Redigert: Ser nå at den ikke gjør det. Virker som Apple har endret WebKit-delen av Safari Mobile mer enn jeg hadde trodd.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Jøsses, har MS begynt å innse at standardisering ikke er farlig?

Nja, vi skal ikke selge bjørnen før skinnet er flådd av katta. Det er jo et lovende tegn, men så tester også Acid2 kun en minimal del av enkelte standarder også. Jeg tror jeg venter til jeg får se IE8 selv før jeg konkluderer med at Microsoft har sett lyset.

Lenke til kommentar
Safari på Apple iPhone klarte den faktisk nesten også :p

Safari Mobile bruker vel WebKit, samme rendingsmotor som Safari og Konqueror, og ingen small-screen-rendering teknologi så jeg hadde vært mer overrasket hvis den ikke hadde gjort det.

 

Redigert: Ser nå at den ikke gjør det. Virker som Apple har endret WebKit-delen av Safari Mobile mer enn jeg hadde trodd.

 

Safari på iPhone behandler elementer som er statisk posisjonert annerledes enn desktop-browsere. It's a feature, not a bug. Tror jeg. :p

Lenke til kommentar
Jøsses, har MS begynt å innse at standardisering ikke er farlig?

De har nok heller innsett at mye negativ omtale kan skade dem. Acid2-testen og webstandarder har fått mye omtale i de siste årene og å ikke følge dem kan på sikte skade Internet Explorer stort. I tillegg finnes det mange kloke hoder også inni Microsoft og det kan godt hende også ledelsen skjønner at penger og markedsandeler ikke er alt.

Lenke til kommentar
Funker dårlig Opera 9.25. Begynner egentlig å mislike Opera litt nå..sliter med småting som visse css ting.. Møkk.

 

Årsaken til det er at et av elementene til Acid2 ikke vises. Det er en feil som ligger på serveren til Acid2, ikke i kompatibiliteten til Opera. Den samme feilen er i alle andre nettlesere. Litt uheldig at dette skjer akkurat nå, da...

 

Forklart godt nok?

 

Løsningen:

http://www.hixie.ch/tests/evil/acid/002/

Lenke til kommentar

Skummel å se halleluja-stemninger det plutselig ble, ville trodd historien burde lært en at alle tegn på bedre standard-støtte i MS-produkter må tas med mange klyper salt.

 

Acid-testen er dårlig egnet til å bedømme generell standard-støtte, den tester bare et veldig begrenset område. Et av de viktigste aspektene ved Acid-testen er at den inneholder ugyldig kode og ikke ville blitt godkjent av W3C-validatoren. Dette gjøres for å sjekke at nettleseren håndterer feilene korrekt og det gjør det noe betenkelig at det understrekes at "standard mode" er nødvendig for å passere testen, grunnen til den ugyldige koden er jo ikke for teste mer funksjonalitet, men fordi sånn ugyldig kode skal håndteres/ignoreres på en spesiell måte, noe annet ville vært å undergrave standardene og gjør vanskelig/umulig og lage gode fallback-prosedyrer for nettlesere som ikke har den brukte funksjonaliteten (sånn som IE)

 

Acid2-støtte i seg selv ville ikke vært særlig mye jobb for MS, som nevnt tester jo Acid2 bare et lite utvalg av funksjonaliteten og hittil har vi ikke noe som helt bevis på at IE8 ikke har tatt snarveien og implementert den helt nødvendig funksjonalitet for å passere testen, men ignorert annen og vel så viktig funksjonalitet.

 

Også veldig viktig å huske på at hittil er alt vi har sett et bilde og vi har ingen som helst beviser for at dette er noe som kommer til å bli en realitet med IE8, vi vet ikke engang *når* IE8 kommer til å komme, at MS sier "i løpet av 2008" er like troverdige som norske politikeres klimaløfter.

 

Realiteten er nok at IE8 bare vil bringe bagatell-forbedringer og at dette ikke er noe annet enn enda ett av MS sine PR-stunt hvor det loves gull og grønne skoger bare man kan vente *litt* lenger. Hadde MS hatt noe som helst interesse av et bedre WWW hadde de enten droppet IE helt, byttet ut IE sin renderings-motor med Gecko eller WebKit (noe de kunne gjort helt gratis) eller tatt ett skikkelig skippertak og fått på plass tilnærmet full støtte for CSS2.1, endel CSS3, XHTML, en skikkelig DOM-støtte pluss endel SVG og for å vise at de virkelig mener alvor burde de slengt med en del HTML5 og et dypt og ærlig løfte om ikke å stikke kjepper i hjulene for den kommende overgangen til HTML5/XHTML2 og Ecmascript4 (Javascript 2).

Utviklingskostnadene hadde neppe vært stort høyere enn beløpene markeds-avdelingen bruker til å dekke over all stolkastingen til Steve "I'm gonna fucking kill Google" Ballmer

 

Nå var jeg nok i overkant negativ her, men jeg synes det er noe IE har fortjent...

Lenke til kommentar
Safari på iPhone behandler elementer som er statisk posisjonert annerledes enn desktop-browsere. It's a feature, not a bug. Tror jeg. :p

Selvfølgelig. Acid2-testen bruker jo fixed-posisjonering noen steder, så det virker logisk.

 

PHPdude: Veldig bra at du nevner dette. Det er viktig at Acid2-testen bare tester en liten del av webstandardene. Spesielt er det viktig å få med seg at Acid2 ikke tester javascript-støtten i det hele tatt og det er her Internet Explorer er absolutt verst med tanke på standarder.

Lenke til kommentar
Acid2-støtte i seg selv ville ikke vært særlig mye jobb for MS, som nevnt tester jo Acid2 bare et lite utvalg av funksjonaliteten og hittil har vi ikke noe som helt bevis på at IE8 ikke har tatt snarveien og implementert den helt nødvendig funksjonalitet for å passere testen, men ignorert annen og vel så viktig funksjonalitet.

Jeg så på videoen der IE-teamet snakket om det, og de hadde visst måtte legge til en ganske stor feature for å få det til.

 

Også veldig viktig å huske på at hittil er alt vi har sett et bilde og vi har ingen som helst beviser for at dette er noe som kommer til å bli en realitet med IE8

Det interessante er at Acid2-testen er "broken" akkurat nå, så hvis det er den som er ute nå de tester mot så klarer ikke IE8 testen likevel. De klarer bare en ødelagt utgave av den.

 

Jeg synes Opera har mange små rare heng. Jeg gikk over til Opera for 3-4 dager siden og er på de vante sidene... vet ikke helt om jeg liker Opera. Pcen har begynt å henge i 3-4 sekunder innimellom og det skjer kun med Opera oppe.

Høres ut som noe er galt med maskinen din. Har du en firewall som driver og blokkerer, eller noe antivirus-greier som skal tulle med Opera hele tiden? Bruker du mail eller RSS i Opera?

Lenke til kommentar

Pricks:

Nope, ikke noe galt.. er det noe jeg har greie på så er det nettverk, brannmurer, pc og hardware. Det skjer ikke om jeg bruker Firefox 2.0.0.10 eller IE6.

 

Jeg mistenker at det er Flash og Opera som er hakket værre enn Flash og andre nettlesere. Mye Flash baserte bannere osv når man har 20-30 faner oppe.

Lenke til kommentar
Jeg har vanligvis over 50 sider åpne i Opera uten slike problemer...

 

Hvordan holder du styr på så mye på en gang? :p

 

 

Hvis dere leser IEBlog så står det faktisk (fra sjefen av IE selv) at Acid2-testen kun er en knippe samling av standarder. Der står det også flere vettuge ting som folk bør lese.

 

Folka som jobber i IE-divisjonen er nok vettuge nok selv.

 

I større bedrifter er ikke de som tar beslutningene de samme som implementerer dem, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...