Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det greit å få barn som 16-åring?


Er det greit å få barn som 16-åring?  

420 stemmer

  1. 1. .

    • Ja
      58
    • Nei
      341
    • Ingen formening
      20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner egentlig ikke problemet her :dontgetit:

 

Hvem skal stoppe en 16 år gammel jente å bli gravid, eller å gjennomføre graviditet?

Hvordan skal vi i så fall gjøre dette?

Tvangsabort?

Adoptere bort barnet ved fødsel?

 

Dersom en jente på 16 blir gravid så har det svært lite å si om det er ved et uhell eller om det er nøye planlagt. Med mindre hun er rik eller har overnaturlige evner så bør hun få all den hjelp som man kan gi av hensyn til barnet.

 

Hvem skal bestemme om det er greit eller ikke? Å argumentere for at en 16 åring er avhengig av hjelp for å ta vare på barnet gjelder alle alenemødre uansett alder. Dem får alle hjelp både økonomisk og ved tilretteleggelse av samfunnet.

 

Det er sikkert mange som synes at det er helt uhørt at ei jente blir gravid ved et uhell, eller for å si det på en annen måte. Uten å ha planlagt det. Men dersom man tror at den beste løsningen er å straffe denne jentungen ved å "forklare" hvor dum, tåpelig, uansvarlig og dårlig egnet hun er som mor så tror jeg man er langt på viddene.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at nå i år 2008 så har vi så mange prevansjonsmetoder å bruke, vi har til og med preparater man kan bruke etter en natt da man ikke var smart nok til å bruke prevansjon som man har 3 dager på seg å ta! Hvis man allikevel klarer å bli gravid ved såkalt "uhell" så synes jeg det er veldig rart.. eller veldig planlagt.

 

Joa, det finnes alltid noen tilfeller ved unntak der graviditeten virkelig var ett ærlig uhell, som at prevansjon ikke fungerer slik det skal. Men i de aller aller fleste tilfeller så fungerer prevansjon slik det skal, det finnes absolutt ingen unnskyldning utenom den nevnte, der man skal tvinge en ung gutt eller en mann til å bli far uten at han vil det selv. Egoistisk av jenta og ikke særlig smart med tanke på fremtid.

 

Vi vet jo alle hvor mange mannfolk det er der ute som ikke ville ha noe med ungen og gjøre fordi de ikke ville ha barn, og hvem får lide for det? jo, det er ungen. Er da ikke vanskelig å unngå å bli gravid!

 

Til syvende og sist er det jenta som avgjør om ungen skal bli født eller at en graviditet i det hele tatt skal finne sted. Og det viser seg jo gang på gang å være svært uheldig i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg synes 16-års alderen er en for ung alder til å få barn i. De fleste tror at de er moden nok til å få unger. Senere forstår de at de faktisk ikke var/er det.

Tror ikke de fleste innser avsvaret som føler med det å få en unge så tidlig. Man er jo omtrent bare et barn selv jo!

18 år med ansvar for et annet menneskeliv er det som følger med. Og det er stort. Meget stort.

Lenke til kommentar

MrVilla: det er vel heller snakk om man skal drive holdningsskapning i den ene eller den andre retnignen. Dersom man driver holdningsskapning som antyder at det er helt greit å bli gravid og at en graviditet og et barn har lite å si for hvilken retnign livet ditt tar vil flere unge ikke tenke så mye over konsekvensene og adskillig flere vil bli gravide ved "uhell". Dersom man, i motsatt tilfelle, fremmer en bevisthet om at uhell lett kans skje og konsekvensene kan være ganske store kan man kanskje ungå at en del får foreldretilværelsen tredd nedover hodet.

 

Som fetteren min sa da han skulle bli pappa for føste gang (uventet sådan); det er tross alt en høyrisikosport man driver og da må man være forberedt på konsekvensene av uhell.

 

Jeg tror det er mange unge der ute som er hellig overbevist om at de ikke kommer til å bli gravide og at de har tatt alle mulige forhåndsregler. Det er jo helt utenkelig at de havner i den gjeldene 1% der prevansjonen ikke streker til. For ikke snakke om alle de som blir foreldre fordi de ikke helt hadde satt seg inn i prevansjonsmiddelet de benytter. Som feks at mange tror p-piller er effektive fra første dag.

 

Spørsmålet som stilles i første post, slik jeg ser det, går nettopp på holdninger. Og ikke på tvang. Jeg er ikke sikkert, men etter loven kan man vel ikke nekte en 16-åring å gjenomføre en graviditet, men så lenge personen ikke har mynighet over seg selv kan hun vel heller ikke ha det over et barn.

Lenke til kommentar
Som fetteren min sa da han skulle bli pappa for føste gang (uventet sådan); det er tross alt en høyrisikosport man driver og da må man være forberedt på konsekvensene av uhell.

 

 

Der er jeg uenig, sex trenger ikke være risikofylt i det hele tatt. Det finnes flere alternativer til prevansjon for å unngå dette. Til og med 3 dager etter man hadde sex så kan man forhindre at en graviditet skjer. Man må bare bruke hjernen, noe som så mange ikke gjør!

 

Er ikke vanskelig å unngå i det hele tatt! Det man derimot må være forberedt på er å ta konsekvensene av at man ikke var smart nok til å beskytte seg, eller at dama ikke er smart nok til å forhindre graviditeten... Finnes ingen unnskyldning for å bli gravid ved "uhell" i dag.. Med unntak av ærlige uhell da såklart..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Uansett hvor mye det snakkes om prevansjon og undervisning det finnes i verden så vil det alltid være noen som blir foreldre i en svært ung alder. Jeg syntes bare at i stedet for å peke og riste på hodet når de kommer med barnevognen så burde man gi dem en hjelpende hånd. Den vanskeligeste avgjørelsen for folk i den alderen er faktisk å bestemme seg for å beholde barnet.

 

Folk som blir foreldre i ung alder trenger ikke drittslenging, de trenger støtte. Ingen som trenger å fortelle dem på en daglig basis at det var deres feil at de ble foreldre. Dette vet de.

Lenke til kommentar
Som fetteren min sa da han skulle bli pappa for føste gang (uventet sådan); det er tross alt en høyrisikosport man driver og da må man være forberedt på konsekvensene av uhell.

 

 

Der er jeg uenig, sex trenger ikke være risikofylt i det hele tatt. Det finnes flere alternativer til prevansjon for å unngå dette. Til og med 3 dager etter man hadde sex så kan man forhindre at en graviditet skjer. Man må bare bruke hjernen, noe som så mange ikke gjør!

 

Er ikke vanskelig å unngå i det hele tatt! Det man derimot må være forberedt på er å ta konsekvensene av at man ikke var smart nok til å beskytte seg, eller at dama ikke er smart nok til å forhindre graviditeten... Finnes ingen unnskyldning for å bli gravid ved "uhell" i dag.. Med unntak av ærlige uhell da såklart..

 

Angrepillen er fin når noe går galt (i.e. kondomen sprekker, glemt kondom i fylla osv) men bruker man en fast prevansjon er det vel litt paranoid å skaffe seg angrepille hver gang man har hatt sex (i et fast forhold kan det jo være en del ganger). Og det var nettopp derfor jeg spesifikt poengterte 1%. Hverken p-piller eller kondom er 100% sikkert selv når det administreres på rett måte. Hun gikk på p-piller og etter et 4 mndr forhold havnet de dessverre i 1%-gruppa. Men spør du han nå så er selvsagt datteren det største i verden. Men nå er han også over 20 og har forutsetninger for å takle dette på en en helt annen måte enn en 16-åring.

 

Det jeg mente med risikosport var ikke sannsynligheten for å bli gravid, men konsekvensene. Konsekvensene er store uansett alder, og risikoen er der, samme hvor mange prevantive tiltak man har tatt.

Lenke til kommentar

 

Poenget er vel ikke å slenge dritt til de som allerede har klart å blitt foreldre i ung alder, poenget er vel mere det å finne ut av hvorfor i all verden det er så innmari vanskelig å beskytte seg eller å forhindre at dette skjer! Jeg klarer bare ikke skjønne hvorfor man har ubeskyttet sex når man ikke har lyst til å bli forelder! Skjønner bare ikke hva folk tenker med jeg.. Men man hjelper jo de som har blitt det såklart, da har jo skaden allerede skjedd..

 

Xell: Det er ytterst få mennesker her i verden som blir gravide når de bruker prevensjon slik du sier selv, så for meg finnes det da kun ytterst få mennesker som har en gyldig grunn og som ikke blir stemplet som "ikke smart i øyeblikket" i min bok.

 

Har man sex ubeskyttet eller slurver med p-pilla, hopper av i svingen osv. Ja da burdte man vite at man blir gravid, i de fleste tilfeller ihvertfall.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

som sagt er ingen prevansjonsmidler 100%. Kondom har et graviditetsrate på 2%/år og det er ved korrekt bruk.

 

Og jeg synes heller ikke att ukorrekt bruk bør undervurderes. Uerfarene har større sannsynlighet for "feil applikasjon" som øker sannsynlighet for graviditet.

 

Men jeg er enig. For meg er hendler denne diskusjonen om å bevist gjøre behovet for å beskytte seg (og ikke bare mot graviditet). For da kan man hidre flertallet av uønskede graviditeter. Men man vil alltid ha noen som "havner i uløkka" som de sa i gamledager. av den enkle grunnen at så lenge unge mennesker (18-) har sex så vil noen av dem bli gravide. Samme hvor godt de selv trodde de hadde beskyttet seg mot det.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg lenger oppe var ikke ment som at det er bra å få barn i ung alder. Absolutt ikke. Men det er mer enn oppfordring om at når en ung jente har blitt gravid så hjelper det lite at hun blir sett ned på og betraktet som dum.

 

Det er bra å øke holdninger angående prevansjon og alle burde bruke det. I det minste kondom i tillegg til piller, p-sprøyte etc. Ikke bare for graviditet men også for sykdomer.

 

Dersom unge jenter føler at dem virkelig har gjort noe galt ved å bli gravid i ung alder så kan det føre til at dem foretar drastiske steg for å provosere frem en abort f.eks.

 

Det som er langt verre er når jentene opplever at typen stikker av og nekter å ta ansvar og motsatt. Når jenta nekter å la typen få ta del i ansvaret og utelukker ham fra å bli en del av barnets liv.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Helt enig med deg. Dessuten er det påfallende at disse menneskene som går rundt å irriterer seg over unge mødre med barnevogner aldri kommer med noen forslag om hva som må forbedres innen prevansjonssaken. De snakker aldri om at dette burde mer inn i skolen. Eller nevner andre forslag.

 

Det eneste som blir sagt er at jenter som blir gravide og får barnet kan storsett bare legge seg ned å dø. De fortjener verken hjelp eller støtte, fordi det var deres feil de ble gravide. Unge mødre vet at de gjorde noe dumt in the first place. De har allerede blitt gravid de, så hvorfor komme til dem å mase om at det er deres feil? Burde man ikke konse seg om å spre informasjon til det store flertallet som ikke er gravide, i stedet for å plage de 2 som faktisk ble det?

 

Det å repetere seg om og om igjen om at jenter som blir mødre i ung alder ikke er særlig intelligent er noe vi alle vet. Det er ikke noe nytt. Det som er uintelligent er å spre dette synet med dømmende blikk og utskjelling av de som faktisk velgte å få barnet. Bruk heller den energien på å kom med forslag som kan hjelpe. Det hadde vært noe nytt.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som kan hjelpe. Jeg er sjokkert over hvor lite en del 16-18 åringer vet om prevansjon (spesielt om riktig bruk). Det kan hende dette varierer veldig fra skole til skole, men jeg føler at vi hadde mye om dette ved flere stadier fra barneskolen og oppover. Men jeg tror at det er mange som synes dette er flaut tema og som fniser det bort i stede for å følge med og lære noe.

 

Jeg er helt enig i at unge mødre og fedre må få hjelp og hvis du bare har oppfattet negative holdninger her synes jeg du har lest tråden dårlig. Men sammtidig vokste jeg opp med flere som ble gravide i 15-17 års alderen og fellesnevneren for de fleste av de var at de hadde 2-3 barn før de var 20 og det med forskjellige fedre. En ting er å lære av andres feil, men når du ikke engang lærer av egene feil så er det noe seriøst galt. Men jeg opfatter ikke alle unge mødre som uansvarlige, tvert om, mange er svært ansvarlige. Det er dessverre så mange som absolutt ikke er det. Og det er et problem både for barna og omgivelsene.

Lenke til kommentar

Vel, det burde jo ikke være ulovlig, og det er fullstendig feil. Men man må ta i betraktning at de færreste 16 åringer faktisk får barn med vilje. Eller de har jo sex fordi de vil, men de ønsker seg ikke barn. Selv er jeg 16 og hadde ikke vært klar for å stifte familie. Men hadde jeg smelt ei på tjukka så skulle jeg i det minste tatt ansvar.

Lenke til kommentar
Vel, det burde jo ikke være ulovlig, og det er fullstendig feil. Men man må ta i betraktning at de færreste 16 åringer faktisk får barn med vilje. Eller de har jo sex fordi de vil, men de ønsker seg ikke barn. Selv er jeg 16 og hadde ikke vært klar for å stifte familie. Men hadde jeg smelt ei på tjukka så skulle jeg i det minste tatt ansvar.

 

 

Er alltid godt å høre at ungdom tar ansvar. Derimot så må vi gutter ta i betraktning at vi i en slik sak har lite vi skulle ha sagt. Dersom dama av en eller annen grunn la deg for hat så ville det ende opp med at ditt ansvar ble å betale barnebidrag, men at samvær med barnet kunne blitt minimalt.

 

Så det du mener er at du ville vært villig til å ta ansvar. Om du får lov til det er en annen ting ;-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er mange argumenter for hvorfor en en 16-åring ikke bør få barn, men hvis vi skal være realistiske er det vanskelig å nekte en 16-åring å få barn når hun først kan gjøre den handlingen som fører til barn. Om man da får gifte seg er opp til foreldrene.

En "venn av en venn" fikk sin første da hun var 17 og den andre da hun var 19, og endte ikke opp med omsorgsretten for noen av dem. Så det er sikkert ikke alltid lurt å havne på tsjukka i den alderen, men men, har du lyst har du lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...