Gå til innhold

Håndball en kvinneidrett?


XanderX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre. Det er en kvinneidrett. På samme måte som fotball(nå blir det vel krig) er en gutteidrett.

 

Banen er for liten, målet er for nært.

 

 

EDIT: Dersom utgangspunktet er underholdningsverdien for de som ser på. Tviler ikke på at det er veldig morsomt å spille selv.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat en kvinneidrett, men en idrett som er dominert av kvinner.

Dette skaper jo fordommer mot gutter som spiller håndball. Hvilke idretter som tilhører gutter og jenter har vel egentlig ingen fasit, alt handler bare om fordommer og dominans.

 

Amerikansk fotball og hokey kan vel kalles guttesporter, rett og slett fordi det er tøft fysisk. Men ingenting som hindrer dem i å være med egentlig, bortsett fra fordommer.

Lenke til kommentar

Håndball er faen ikke en kvinneidrett! Det er en hard sport! Se på en hånballkamp og se hvordan dem dytter hverandre og drar i hverandre. De brekker jo armer og bein! Håndball er en røff sport.. Og jeg vil si at for og spille håndball må du være litt røff. :)

 

Det er bare som Mixel sier at det er en sport som er litt dominert av kvinner. Det er flere kvinner enn menn.

 

Vil si at det er en sport for begge kjønn.

Endret av Spirit99
Lenke til kommentar

Okei, da får vell jeg som aktiv innen håndball utale meg om mine meninger da.

 

Det at håndball er slik en kvinnesport, er et særegent skandinavisk syn. Slik som jeg ser det er dette fordi vi har hatt landslag som har vært blandt verdens beste på kvinnesiden både i Norge og Danmark. Dette har jo ført til at kvinnehåndball har blitt vist mye mer på landsdekkende tv, en et heller svakt norskt landslag på herresiden. Dermed har vi skandinavere fått et syn på håndball som en jentesport, og har også fått en stor andel jenter i sporten.

 

Dette er som sagt særegent for skandinavia. Ser vi på store håndballand som for eksempel Tyskland og Spania legger vi merke til at herrehåndballen er størst, og får mest oppmerksomhet. Så internasjonalt får altså håndball større oppmerksomhet og mere penger på herresiden enn hva den gjør på jentesiden. Det blir derfor noe ala å sammenligne fotball som en jentesport pga et kvinnelandslag i verdensklasse. Som å si at håndball er en jentesport pga nordmenns relasjoner til sporten.

 

Siden det sikkert er en del fotball interesserte her inne (innklusive meg), skal jeg fortsette å bruke denne sporten for å sammenligne med. Det er stor forskjell på kvinnehåndball og herrehåndball pga fysikk, slik som det også er i fotball. Kvinnehåndball bygger på mange plasskifter og gjennombrudd. Dette fordi de ofte mangler fysikken til å skyte fra ni - ti meters hold. De har på mange måter også dårligere teknikk, noe som fører til et tregere og "klumpete" spill. Et godt eksempel på dette er når et kvinnelag tar en kantflyger på slutten av en avgjort kamp for å "showe". Et godt herrelag kan derimot finne på å gjøre dette i starten av en avgjørende finale, da det faktsik er effektivt.

 

Nå har vi jo et herrelandslag på vei opp nå, noe som har ført til økt interesse for herrehånball i Norge. Noe vi ser både på seertall og på gutter som driver med sporten. La oss glede oss til håndballgutta skal i aksjon under Euro 08 i januar, på hjemmebane! Alle kom og hei ; )

 

Slik jeg ser det, er håndball en "guttesport" på internasjonalt plan. Det er også viktig å poengtere at jeg egentlig er mot slike syn som "guttesport" og "jentesport". De fleste sporter konkureres det i begge kjønn, og ikke i unisex. Som oftes stiller de to kjønnene med helt forskjellige premisser angående størrelse og fysikk. Vi har derfor valgt å ikke sammenligne jenter/guttter eller kvinner/menn opp mot hverandre.

 

- My two cents. Diskuter gjerne rundt mitt innlegg, ble langt dette.

Lenke til kommentar
Siden det sikkert er en del fotball interesserte her inne (innklusive meg), skal jeg fortsette å bruke denne sporten for å sammenligne med. Det er stor forskjell på kvinnehåndball og herrehåndball pga fysikk, slik som det også er i fotball. Kvinnehåndball bygger på mange plasskifter og gjennombrudd. Dette fordi de ofte mangler fysikken til å skyte fra ni - ti meters hold. De har på mange måter også dårligere teknikk, noe som fører til et tregere og "klumpete" spill. Et godt eksempel på dette er når et kvinnelag tar en kantflyger på slutten av en avgjort kamp for å "showe". Et godt herrelag kan derimot finne på å gjøre dette i starten av en avgjørende finale, da det faktsik er effektivt.

 

Som i nesten alle idretter er det forskjell på fysikken til guttene og jentene, derfor spiller jenter mot jenter og gutter mot gutter, slik det blir rettferdig. Det blir ofte gjort kanflyvere i begynnelser av jentekampene også! Og det at jenter ikke skyter lenger ut fra banen, pga de ikke har fysikk til det er jo bare tull! Hadde det vert mot gutter de spilte hadde de sikkert ikke at fysikk til det, men de spiller jo mot spillere som har ca like god fysikk. det er med andre ord mål fra bak i banen hele tiden, selv om det plasskifter og gjennombrudd kanskje er vanligere i kvinne enn guttehåndball.

Lenke til kommentar

KimS: Fotballeksempelet blir kanskje noe feil. For hvis du bruker argumentet at kvinnelandslaget i håndball har vært i toppen og at det fører til fordommene burde da det samme skjedd i fotball? For har Norge mest suksess i fotball med herrer eller kvinner? Svaret sier seg selv. Så noe mer må ligge bak fordommene rundt gutter og håndball.

 

Selv syns jeg kvinnehåndball er mer spennende pga at tempoet er bedre så man får med seg mer. Men ser ikke ned på karer som spiller håndball, ler når folk kaller det eller basketball jentesporter. Det er langt mer fysisk enn hva de fleste tror.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil nå si at håndball er like mye jentesport som guttesport. Men det å si at håndball er en jentesport fordi det liksom er mer "pinglete" og "femiinint" er helt feil. Vil tro at det er mange flere skader og alvorlige skader innen håndballen, enn innen fotball. På grunn at det er mye "slakkere" tøyler på det med fysisk kontakt. Hvis du hadde tatt det norske herrelandslaget i fotball og herrelandslaget i håndball, og fått dem til å ta benkpress, ville man nok ha sett store forskjellere mellom håndball og fotball. Og da i favør håndballen.

 

Men er vel egentlig ingen sport som kan kalles for "guttesport" eller "jentesport", for man utøver det man selv vil uansett kjønn :yes:

 

Mvh vgdev

Lenke til kommentar
Herregud, smak på ordene håndball og fotball da. Er det ikke ganske innlysende at håndballutøvere i snitt vil være sterkere i armene, ettersom de bruker armene mye mer. Og jeg tror nok at fotballlandslaget ville grust håndballspillerne i øvelser som bruker beinmuskler.

 

Nja, kanskje:P Tenkte vel ikke helt over det argumentet der :p

Lenke til kommentar
Herregud, smak på ordene håndball og fotball da. Er det ikke ganske innlysende at håndballutøvere i snitt vil være sterkere i armene, ettersom de bruker armene mye mer. Og jeg tror nok at fotballlandslaget ville grust håndballspillerne i øvelser som bruker beinmuskler.

 

Du mener dette da selvsagt siden en håndballspiller aldri hopper, løper, eller holder imot når han står i forsvar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...