Gå til innhold

Håndball en kvinneidrett?


XanderX

Anbefalte innlegg

Herregud, smak på ordene håndball og fotball da. Er det ikke ganske innlysende at håndballutøvere i snitt vil være sterkere i armene, ettersom de bruker armene mye mer. Og jeg tror nok at fotballlandslaget ville grust håndballspillerne i øvelser som bruker beinmuskler.

 

Du mener dette da selvsagt siden en håndballspiller aldri hopper, løper, eller holder imot når han står i forsvar?

Nei, jeg mener dette er salvsagt siden fotballbaner er mer enn dobbelt så store som håndballbaner, og at det derfor må løpes mye mer. I tillegg er fotball en sport hvor beina er stort sett det viktigste, så nesten all hovedvekt på muskeltrening vil jo ligge i beina. I håndball er dette mye mer variert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, smak på ordene håndball og fotball da. Er det ikke ganske innlysende at håndballutøvere i snitt vil være sterkere i armene, ettersom de bruker armene mye mer. Og jeg tror nok at fotballlandslaget ville grust håndballspillerne i øvelser som bruker beinmuskler.

 

 

Hehe, er nå ikke så sikker jeg. Hvor mange % av egen kroppsvekt bør en eliteseriespiller i fotball ta da?

 

 

Håndball er en sport med hard fysisk kontakt. Fotballspillere tåler nesten ikke bli taklet, mens i håndball blir man taklet hardt opptill flere ganger hardt.

 

Og ja, jeg har spilt fotball i mange år...

Lenke til kommentar
Herregud, smak på ordene håndball og fotball da. Er det ikke ganske innlysende at håndballutøvere i snitt vil være sterkere i armene, ettersom de bruker armene mye mer. Og jeg tror nok at fotballlandslaget ville grust håndballspillerne i øvelser som bruker beinmuskler.

 

Du mener dette da selvsagt siden en håndballspiller aldri hopper, løper, eller holder imot når han står i forsvar?

Hahahaha alle dere kan jo ikke en DRITT! Vi på håndball får kjørt oss BRA! Vi blir sterke i armer, også i bena.

Vi hopper for å skyte i mål! Vi bruker bena når vi jobber i forsvar! Dere som utaler dere om spesielle ting slik som håndball er en jentesport kan dra til helvette!!

Det er jo det samme som å si at rødt eller rosa er jentete. Hvorfor i helvette går mange maskuline og mandige menn rundt i det?

At dere begynner med dette jente og guttegreierne skjønner jeg ikke. Det er jo som jeg når jeg gikk i barnehagen og ikke syns noe om det som var jentete.

Vi gutter som går på håndball er ikke jenter som spiller! Vi sloss av og til utpåbanen. Og hvorfor var kristian kjelling så populær? Jo fordi han spillte håndball og var velltrent. Det er mange som blir det av håndball!

Og dere som ikke har spillt håndball engang skal ikke si noe! For dere vet ikke hva dere går glipp av :D

takk for meg! :)

 

Edit* Har spillt fotball i 6 år! Spillt hånball i 5!

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Trenger ikke ta av helt da Markn :p

 

De som spiller håndball på høyt nivå, eller følger håndball på høyt nivå veit hvordan en semi-pro/profesjonell trener..

Jo! Blir så helvettes pissed når folk sier det er en jente indrett!

Vi har en trener som har spillt 20 år i andredivisjon ;)

Endret av Markn
Lenke til kommentar

MarkN: Ikke for å være drittsekk, men vi hockeyspillere får nok kjørt oss enda mer enn dere, så ikke få det til å høres ut som om håndball er verdens mest slitsomme idrett.

 

Og lurer litt på hvorfor du blir pissed, når ingen i denne tråden faktisk har kalt håndball for en kvinneidrett (med mindre jeg har oversett det totalt). Håndball, ville jeg si at er mindre krevende og utfordrende enn fotball, mens hockey igjen er mer krevende enn fotball igjen. Både fysiske, men også fordi man stort sett har god kontroll på armene sine, noe man ikke har så god kontroll på er beina sine, eller med en kølle i hånda. Hockey sloss man til daglig, og fotball knekker man både bein og armer i stygge taklinger. Jeg har fortsatt til gode å høre om en håndballspiller som knekker noe uten å være selvforskylt kløne. Ja, man får en bønne i ny og ne, men ikke noe mer alvorlig enn å tråkke over.

Lenke til kommentar

Håndball er så absolutt ikke en kvinneidrett her hvor jeg bor. Veldig mange gutter på skolen spiller håndball på et nokså høyt nivå. Alt dette med fordommer er jo helt og holdent media sin skyld. De har dekket kvinnehåndball mye mer enn herrehåndball gjennom årene.

Lenke til kommentar
Andredivisjon? Fint mosjonsnivå ;)

Nettopp. :)

 

 

Mixel@ Jeg hører ofte hvor homsete man er når man går på håndball og er gutt.

Dette er jo irriterende. Det spilles med jente/dame lag like mye som gutte/herrelag i seriene! Så hvorfor skal man kalle det en jentesport?

Vi spillte kamp idag faktiskt. En på mitt lag og en på andre laget fikk en stygg takling.

Ble flere 2"minuttere og noen straffer.

Og om folk kaller det jentesport da vet de ikke hva de snakker om!!! :)

Ishockey er sikkert MYE mer jobbing og MYE mer slossing. Dette vet jeg. Mener ikke å si at håndball er det tøffeste sporten. Men den er jo en aktivitet der vi får kjørt oss godt. Sikkert MYE mindre enn de på ishockey.

Offtopic. Du er ikke drittsekk :) Ser bare saken fra flere sider?! :D

 

 

 

Håndball er så absolutt ikke en kvinneidrett her hvor jeg bor. Veldig mange gutter på skolen spiller håndball på et nokså høyt nivå. Alt dette med fordommer er jo helt og holdent media sin skyld. De har dekket kvinnehåndball mye mer enn herrehåndball gjennom årene.

 

Så enig.. Media har også sin skyld for å sette herrehåndball mer i "skyggen".

Endret av Markn
Lenke til kommentar

Det er ikke en kvinne idrett, Hånball skal visst være tøft, men jeg syns nå de norske landslag jentene i håndball gjør det bedre enn guttene, så derfor for de mer PR oppmerksomhet og derfor kan folk synes at håndball er jentesport siden det er det de ser på TV

Lenke til kommentar
Det er ikke en kvinne idrett, Hånball skal visst være tøft, men jeg syns nå de norske landslag jentene i håndball gjør det bedre enn guttene, så derfor for de mer PR oppmerksomhet og derfor kan folk synes at håndball er jentesport siden det er det de ser på TV

Var vell det jeg mente! :)

For ett par år siden var vell ikke kvinnene såå mye omtalt som nå?

Lenke til kommentar

Kvinnehåndball har vel vært mest i fokus de siste årene (i Norge).

Til dels på grunn av hvordan de ligger på rankingen i verden, og hvordan de gjør det i mesterskap.

 

Herrehåndball er større i utlandet (Tyskland, Danmark, Spania osv.) i forhold til i Norge, derfor har Norge slitt med å henge med. Men ettersom flere og flere spiller i de større ligaene, og den Norske vokser, vil herrene gjøre det bedre og bedre :)

Jeg gleder meg i hvertfall til EM!

Lenke til kommentar
Er vel ikke akkurat en kvinneidrett, men en idrett som er dominert av kvinner.

 

Dette er for så vidt helt feil. Ser du kun i skandinavia kan jeg si meg enig i det, men i verden er det nok mange flere menn enn kvinner som spiller håndball. Håndball for kvinner har også blitt litt kjedelig å se på etter at jeg fikk øynene opp for herrehånball. Spillet er mye mer intensivt, mye raskere, mye hardere, mye hardere skudd osv. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at fotball er en dameidrett i forhold til håndball. I fotball skal det ingenting til for å få fri/gult/rødt kort. Kommer du så vidt borti en spiller der får du ett frispark imot deg. Virker som om alle fotballspillere er lagd av porselen. Tar du tak i en håndballspiller og slenger han bort som en fribryter vil du trolig ikke få mer enn 2 minutter på benken. Du kan nesten ta tak i en spiller og holde han uten at dommeren gjør noenting.

Lenke til kommentar
Har vel vært kvinnene som har vært i fokus de siste par åra, jeg kan hvertfall ikke huske å ha vokst opp med å se på mannehåndball på tv.

Word! Vi dro til syden for 4 år siden. Da dro faktiskt kvinnelaget dit og. Dæven det var mange som kom da!!

Kan huske noen kamper da av herrelaget. Men ikke mange.

Faktsikt begynner jo herrene med kampene den 14? (16) :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Håndball er like mye herreidrett som det er kvinneidrett.

Jeg er mann selv, og spilte håndball i 10 år.

 

Jeg skulle gjerne fortsatt om det hadde vært lag her jeg bor nå.

 

Syns det er diskriminerende at man skal sette idrett i bås på den måten ved å si at dette er kvinneidrett og dette er herreidrett osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...