Gå til innhold

Hvilken merke harddisk bør jeg velge?


Cyclops

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale Samsung, har alldri hatt problemer med dem.

Western digital vil jeg ikke anbefale. Har selv hatt 4 stk hjemme som har gått til dundas.

Jobber på IT-avdeling hos en bedrift som har rundt 500 PCer, og når det er disker som er gåen der, så viser det seg som oftest at det WD disker som står i maskinen.

Lenke til kommentar

jeg vil anbefale WD disker. har selv 10 stk som er operative nå, og enda 2 til som fungerte helt til den dagen jeg putta noen kilo varmt bly i de :p har kun 1x 80gb som har daua på ca 7 år. og den drepte jeg delvis selv (dårlig kontakt på molexen, glemte å sjekke det etter en biltur)

 

stort sett alle jeg kjenner som har pc bruker WD disker og alle har bare godt å si om de. naboen har vel hatt ca 8 stk og kun 1x 80gb har daua der.

 

en annen kamerat har vel bortimot 15 WD disker. han har mista 2 eller 3 disker, men det er alle disker som har gått konstant i over 3 år.

 

utover det så vet jeg om ca 10 WD disker til blandt resten av data vennene mine som funker fint, kun 1 har daua, og den har fått hard mefart, dvs mista i gulvet, knekt litt plast på kontakten til s-ata strømmen osv.

 

 

hvis jeg sku kjøpt noe annet, så hadde det blitt enten seagate eller samsung. men så lenge WD fortsetter med diskene sine så blir de å finne i maskina mi :)

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Samsung, har alldri hatt problemer med dem.

Western digital vil jeg ikke anbefale. Har selv hatt 4 stk hjemme som har gått til dundas.

Jobber på IT-avdeling hos en bedrift som har rundt 500 PCer, og når det er disker som er gåen der, så viser det seg som oftest at det WD disker som står i maskinen.

Kanskje fordi det brukes mest WD? ;)

Lenke til kommentar

Selv har jeg alltid brukt Seagate, og har aldri opplevet at noen har blitt defekte. Akkurat nå sitter jeg på syv disker fra Seagate. Leste en artikkel i fjor sommer fra en av de største datagjenoppretningsfirmaene i England. De sa at de diskene som hadde minst problemer var disker fra Seagate.

 

Når jeg hører om disker som tar kvelden så tar jeg det med en klype salt. Man må huske på at de som selger mest også vil ha flere defekte disker enn andre. Derfor sier det lite om naboen og tanten din har opplevet defekte disker fra f.eks. WD. Man må se det opp mot antall solgte disker. Dessuten har jeg sett flere enn en disk som har tatt kvelden pga for høy varmeutvikling i kabinettet. To/tre disker rett oppå hverandre uten kjøling er sjeldent bra.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

WD selger nok mest harddisker, og derfor har nok litt flere opplevd feil. Jeg har hatt mange WD disker som alle har fungert feilfritt.. Noen serier fra WD blir veldig varme og det er nok de som har mest feil. en varm disk varer ikke så lenge som en som er kald... monter evt vifte bak harddisk, bruk en som er stille og kan justeres på hastighet.

 

Tror nok nye GP serien til WD skal være et godt valg, de bruker mindre strøm og blir derfor ikke varme. Er du skeptisk til WD så ville jeg gått for en Samsung i den nye F1 serien, har selv en slik disk og den blir ikke varm.. er også utrolig rask.

 

Uansett, WD har laget harddisker mye lengere enn Samsung.. min første harddisk var en WD og den virker da ennå... 14 år senere... (ikke i daglig bruk lenger da :p )

Lenke til kommentar

det stemmer at varme er et problem for disker. men det kan faktisk skape problemer om disken er for kald også. har lest om flere tilfeller der disken har en arbeidstemp på ca 20 grader så ryker den raskere enn den som ligger på 40 grader.

 

det optimale er (ut i fra det jeg har lest om arbeidstemperaturer rundt omkring) er ca 30-40 grader. når jeg skriver dette så ligger raptoren min på 23 grader og 500 giggen på 28 grader. det er litt gulvkaldt her, men under spilling og ellers så ligger de lavt på 30 tallet.

Lenke til kommentar

Har en eld gammel wd 120gb som funker like fint har også wd 500gb 16mb sata og samsung 500gb 16mb sata og begge disse er helt like når det gjelder støy osv og hastighet kan jeg ikke si noe om, men regner med dem er temmelig like der å. Uansett hvilket merke du kjøper blir du nok fornøyd.

 

Edit samsung disken har allerde fått en litt rar slags pipe lyd som kommer å går da men mulig det ikke har noe å si.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har selv tilsammen 7 Samsungdisker i hovedmaskina, så har jeg 2 eller 3 Samsungdisker i Test-maskina, 1 Samsungdisk i et eksternt kabinett. Disken som står i laptopen er en Hitachi disk tror jeg.

 

Men jeg liker Samsungdisker best i alle fall.

 

Har hatt både Seagate og Western Digital. Har en Seagate 120 GB disk liggende her også, men den er ikke i bruk nå.

Av resten av maskinene i huset, så vet jeg ikke/vet jeg ikke hvilke disker som står i. Så her er rekka disker som jeg har i Samsungdisker:

 

1x 80 GB

1x 160 GB

1x 200 GB

6x 250 GB

1x 300 GB

 

10 av diskene er i bruk til vanlig. Den siste 300 GB Disken bruker jeg som backup til Hovedmaskina, men den har ikke vært brukt på lenge, og den tror jeg dessutten er for liten hvis jeg skal ha alt av ting jeg har på maskina på den.

 

Alle diskene er Samsungdisker.

I tillegg tror jeg at det står en 20 GB Samsung disk i testmaskina, men den er isåfall kobla fra.

 

Men det er med harddisker som det er med Windows/Linux diskusjoner. Man blir aldri enige. Noen synes Samsung er bra, Noen synes Western Digital er bra.

Det vi sånn nogenlunde kanskje kan være enige i er vel at IBM Disker ikke var så bra :p. Det må vel de fleste være enige i. Hehe.

Lenke til kommentar

Ser ut som om valget blir Samsung.

Av egen erfaring, har jeg hatt problemer med 3/8 av mine WD disker. Så jeg tror det er på tide å prøve ut noe nye produsenter. Dessuten syns jeg WD diskene bråker ganske fælt, ikke at man legger merke til det hvis man hører på musikk etc. Men om det er helt stille i rommet, og man prøver f.eks å sove, er lyden ganske irriterende :(

 

Uansett takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...