Gå til innhold

Dellmaskiner i norske butikker


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skrevet at Dell KUN skulle selge via vanlige butikker, selv om noen her ser ut til å tro det. :roll:

 

Selvsagt var det genialt å tilby maskinene på den måten Dell har gjort, det har jeg da aldri nektet for, men det at Dell har operert som de har gjort så langt og lykkes godt med det utelukker ikke at de kunne ha klart å øke inntektene ved å samtidig tilby salg via butikker. Her avhenger mye av hvilke avtaler man opererer med mot butikkene, samt av markedsføringen.

 

Dell har gjort det meget bra så langt, det har da de aller fleste med nogenlunde datainteresse fått med seg, men det betyr selvsagt ikke at de ikke kunne gjort det enda bedre. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har lenge vært mulig å kjøpe Dell i butikkene, dog i Dubai.. ;)

Jeg har nettopp kommet hjem etter en snau uke i Tallinn, Estland. Var innom en PC-sjappe der, og de hadde faktisk tre Dell-laptops på utstilling. Husker selvfølgelig ikke navnet på butikken, men det var av samme sorten som f.eks. Telebutikken her hjemme. Ble ganske overrasket over det jeg så for å si det slik. Trodde det kun var i USA at Dell forsiktig hadde prøvet ut dette konseptet.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri skrevet at Dell KUN skulle selge via vanlige butikker, selv om noen her ser ut til å tro det. :roll:

Det har heller INGEN her påstått.

Selvsagt var det genialt å tilby maskinene på den måten Dell har gjort, det har jeg da aldri nektet for,

 

Jo det har du, eller mener du at han var genial som valgte postordre men at han hadde en dårlig forretningsidé som ikke også solgte til butikk? Det blir kanskje litt søkt?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil, så er det fordi Dell har solgt maskiner direkte at har begynt å slite litt. Etter som HP og de andre produsentene har fått pcene ned på relativt likt utstyrsnivå og pris, men da gjennom et forhandler ledd også. Dette forhandler leddet reduserer belastningene og kostnader ved returer og support. Det er vel dette Dell også prøver, samtidg for å øke tilgangen til maskinene.

Lenke til kommentar
Blir spennende med Dell-maskiner som du faktisk kan få når du kjøper den. Men jeg er bekymret for prisen.

 

Forresten har ikke Elkjøp noe problem med å ta enorm profitt på PCer heller. Da søstera mi skulle kjøpe seg en maskin på Elkjøp så fant vi ut at den modellen hun så på kostet 3000kr(!!) mindre dersom du bestilte den via nettsiden deres, elkjop.no. Har nok sikkert tjent en hel del penger på folk som ikke var klar over det.

 

Da er det bare butikken som har glemt å oppdatere prisen. Det skal ikke være slik med mindre det står på nettsiden at prisen kun gjelder på webshop.

 

Opplevde AKKURAT det samme da jeg hjalp ei venninne med å finne maskin; 3000 billigere på Elkjips nettsider ift butikken!!

Lenke til kommentar

Prisene i de vanlige butikkene vil nok måtte bli høyere ja, som følge av et mellomledd ekstra.

 

Men det er ikke nødvendigvis slik at prisene på det man kjøper direkte fra Dell trenger å bli høyere av den grunn. Blir de ikke det, kan de som tåler å vente på leveringen alltids kjøpe direkte fra Dell som før.

Lenke til kommentar
Dette fører nok bare til bedre tilgjengelighet og høyere priser (et mellomledd ekstra). Dette blir sikkert en fordel for de som MÅ ha en maskin på dagen, men sikkert bare en ulempe for de som tåler å vente på leveringen.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en maskin på nettet uten å kunne ha sett den først. Når man kjøper noe over nettet har man ingen mulighet til å ta maskinen til nærmere inspeksjon før man bestiller. Det er store forskjeller på skjermkvalitet, støynivå, tastatur, konstruksjon og reell vekt. Dessuten er det alle disse småtingene man ikke oppdager ved ikke å se nærmere på maskinen. Ja, jeg vet det er noe som heter angrerett, men når jeg har bestemt meg for noe så vil jeg slippe å måtte styre med å sende den tilbake for så å kjøpe en annen maskin. Det tar bare tid, og skaper en masse bryderi.

 

Nå blir det nok dyrere for Dell å selge i butikk enn å kun måtte forholde seg til nettsalg der de produserer maskinene etter bestilling. Selger skal jo også ha en del av profitten. På en annen side så sparer de nok litt på frakt. Når en kunde bestiller på nett så har de kalkulert frakten frem til kunde inn i kjøpssummen. Nå kan de trekke fra denne, og da trenger nok ikke utsalgsprisen stige særlig mye. Dessuten så tror jeg Dell har en grei fortjeneste på maskinene sine. De må nok skru fortjeneste pr maskin noe ned, men ved å selge langt flere maskiner kan de ende opp med å tjene mer penger totalt sett.

Lenke til kommentar
Nuffern: Nå får du jo muligheten til å ta maskinene i nærmere øyesyn i en lokal butikk før du bestiller den via nettet ;) Litt sleipt, men muligheten er der.

 

Om man tenker seg om et par ganger før man bestiller på nett er ikke dette noe særlig nytt. Det er jo bare å se på nett hvilke maskiner man liker, så kikker man rundt i butikkene og ser om de har tilsvarende maskiner. Det er på ingen måte sleipt, det er helt naturlig å se litt på det man vil kjøpe og rådføre seg med noen før man handler. Om det er i den butikken eller et annet sted er i grunn helt likegyldig. Likevel, fordelen med å handle i butikk er jo at man da har et ansikt å henvende seg til om noe skulle skje, og man slipper å vente i flere uker på svar på mailen du helst skulle hatt svar på med én gang..

Lenke til kommentar
Nuffern: Nå får du jo muligheten til å ta maskinene i nærmere øyesyn i en lokal butikk før du bestiller den via nettet ;) Litt sleipt, men muligheten er der.

 

Om man tenker seg om et par ganger før man bestiller på nett er ikke dette noe særlig nytt. Det er jo bare å se på nett hvilke maskiner man liker, så kikker man rundt i butikkene og ser om de har tilsvarende maskiner. Det er på ingen måte sleipt, det er helt naturlig å se litt på det man vil kjøpe og rådføre seg med noen før man handler. Om det er i den butikken eller et annet sted er i grunn helt likegyldig.

Og ditt morale kompass peker i hvilken retning?

 

Likevel, fordelen med å handle i butikk er jo at man da har et ansikt å henvende seg til om noe skulle skje, og man slipper å vente i flere uker på svar på mailen du helst skulle hatt svar på med én gang..

Ja, og om alle bruker butikkene til å kun titte og så bestiller på nett hva skjer da med butikkene?

Lenke til kommentar
Likevel, fordelen med å handle i butikk er jo at man da har et ansikt å henvende seg til om noe skulle skje, og man slipper å vente i flere uker på svar på mailen du helst skulle hatt svar på med én gang..

Ja, og om alle bruker butikkene til å kun titte og så bestiller på nett hva skjer da med butikkene?

Vel, først og fremst er scenarioet om alle ganske urealistisk de nærmeste tiårene fordi mange foretrekker å kjøpe i et fast butikkutsalg uansett. Men la oss si at det urealistiske scenarioet blir realistisk om f.eks 50 år. Da vil det være naturlig at butikker blir en ny type affære. Nærmest som et museum man må betale for å se og ta på tingene før man trykker bestill fra en nettbutikk. Men som sagt: Vi snakker om tidligst et par generasjoner frem i tid.

Lenke til kommentar
Likevel, fordelen med å handle i butikk er jo at man da har et ansikt å henvende seg til om noe skulle skje, og man slipper å vente i flere uker på svar på mailen du helst skulle hatt svar på med én gang..

Ja, og om alle bruker butikkene til å kun titte og så bestiller på nett hva skjer da med butikkene?

Vel, først og fremst er scenarioet om alle ganske urealistisk de nærmeste tiårene fordi mange foretrekker å kjøpe i et fast butikkutsalg uansett. Men la oss si at det urealistiske scenarioet blir realistisk om f.eks 50 år. Da vil det være naturlig at butikker blir en ny type affære. Nærmest som et museum man må betale for å se og ta på tingene før man trykker bestill fra en nettbutikk. Men som sagt: Vi snakker om tidligst et par generasjoner frem i tid.

Tror nok butikkene vil eksistere også om 50 år, men som du påpeker om enn i en noe annen form. Det er bra at nettbutikkene eksisterer fordi det setter et press på butikkene. Prisene går ned, butikkene endrer konsept sakte men sikkert og det taler til fordel for forbrukeren. Er enig i at om du sparer mye på en vare, så kjøper du den sannsynligvis ikke i butikken men på nett. Derimot syntes jeg det er direkte smålig å gå på nett for å spare noen hundrelapper når man først har vært i en butikk og brukt de ansattes tid. Det burde komme litt an på hva man sparer. Er ikke forskjellen stor sett i betraktning av produkets pris, så burde man kjøpe det i butikken der man er og titter.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt den store moralske fallgruva i det å se på en vare i butikk før man bestiller den på nett. Butikker er jo ikke akkurat kjent for å være moralens voktere når det kommer til markedsføringstriks. F.eks forsøkene på å selge "billige" forsikringer for produktene man kjøper.

 

Det blir i så fall bare mer balanse i umoral vs. umoral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...