Gå til innhold

Dellmaskiner i norske butikker


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt den store moralske fallgruva i det å se på en vare i butikk før man bestiller den på nett. Butikker er jo ikke akkurat kjent for å være moralens voktere når det kommer til markedsføringstriks. F.eks forsøkene på å selge "billige" forsikringer for produktene man kjøper.

 

Det blir i så fall bare mer balanse i umoral vs. umoral.

Jeg vil ikke si at de fleste butikker er spesielt umoralske. Ikke kan jeg heller se at tvilsomme markedsføringstriks er spesielt utbredt blant de store kjedene. Når det kommer til salg av forsikringer så er dette en helt annen tråd i seg selv. Det er kunden selv som bestemmer om han velger å forsikre produktet sitt. En del produkter er det dessuten svært fornuftig å tegne en forsikring på. Det betyr ikke at man trenger å tegne noe slikt på alt man kjøper. Man må være selektiv, og velge etter behov.

 

Å bruke butikkene for å samle informasjon og å benytte seg av de ansattes tid for så å bestille på nettet, vil jeg si er det samme som å gå inn på en kaffe og ta med seg sukker og fløte gratis og så å gå inn på Rimi for å kjøpe kaffen. Det er strengt tatt ikke ulovlig, men det sier noe om deg som person.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt den store moralske fallgruva i det å se på en vare i butikk før man bestiller den på nett. Butikker er jo ikke akkurat kjent for å være moralens voktere når det kommer til markedsføringstriks. F.eks forsøkene på å selge "billige" forsikringer for produktene man kjøper.

 

Det blir i så fall bare mer balanse i umoral vs. umoral.

Jeg vil ikke si at de fleste butikker er spesielt umoralske. Ikke kan jeg heller se at tvilsomme markedsføringstriks er spesielt utbredt blant de store kjedene. Når det kommer til salg av forsikringer så er dette en helt annen tråd i seg selv. Det er kunden selv som bestemmer om han velger å forsikre produktet sitt. En del produkter er det dessuten svært fornuftig å tegne en forsikring på. Det betyr ikke at man trenger å tegne noe slikt på alt man kjøper. Man må være selektiv, og velge etter behov.

 

Å bruke butikkene for å samle informasjon og å benytte seg av de ansattes tid for så å bestille på nettet, vil jeg si er det samme som å gå inn på en kaffe og ta med seg sukker og fløte gratis og så å gå inn på Rimi for å kjøpe kaffen. Det er strengt tatt ikke ulovlig, men det sier noe om deg som person.

 

Slik er markedskreftene - de svakeste vil dø og de sterke overleve, eller så må de svake omstille seg for å møte utfordringene.

 

Slik fungerer altså kapitalismen:-)

Lenke til kommentar

I tillegg til momentene med at HP, Lenovo etc har sluttet å sove i timen er det vel også et par endringer i sammensetningen av markedet som medfører at Dell velger å ekspandere til tradisjonelle salgskanaler.

 

Primært er det at veksten de siste årene har i stor grad skjedd i forbrukermarkedet - ikke minst at man klart går fra 1 PC i familien til 1 PC pr familiemedlem. Bedriftsmarkedet er relativt stabilt, og har vært de siste årene (her byttes det ut med omtrent samme tidsrom, og tilveksten av nye kunder er vel moderat). Betydelige deler av forbrukermarkedet ønsker nok i stor grad å kjøpe denne type kapitalvarer over disk.

 

Dells direktesalgsmodell har fra første dag i svært stor grad vært rettet mot den profesjonelle og halvprofesjonelle delen av markedet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Huff...får min Dell laptop på mandag, men jeg jobber hos elkjøp så kunne vel fått denne enda billigere hvis jeg hadde visst dette før :p

Jaja, dyrt syntes jeg ikke Dell er uansett...ikke med de tilbuds kodene som er ute og går!

Ikke hvis man ser på hva slags speccs man kan få i butikk til de samme prisene...ofc er noen kampanjer nærme, men altfor lite gaming laptoper ute i butikkene syntes jeg og.

 

-JB

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...