Gå til innhold

Hvorfor er det "galt" å spille som det motsatte kjønn i rollespill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg bryr meg fint lite om hva andre mener i så måte. Når jeg spiller i MMORPG-er, så er det litt hipp som happ om jeg velger mann eller dame. Bortsett fra i Guild Wars da. Der så mennene ut som bola kroppsbyggere (isj), mens damene så ut som supermodeller, alle som én. Det var et meget enkelt valg for min del. ;) (For alle GW-fans der ute: Ja, det var satt kraftig på spissen, ingen grunn til å påpeke det, jeg vet veldig godt at ikke alle klasser er slik ;) ).

Vet jeg derimot at det er et romantisk subplott i spillet, så går jeg kun for mannlige chars. Det er klart at å spille en kvinnelig char i Mass Effect fristet enkelte basisfunksjoner i hjernen min siden en viss alien tydeligvis ikke har noe problem med slikt, men jeg endte opp med å gå for en mannlig char. Noe jeg var glad for når jeg møtte Ashley i spillet. ;)

Har også spilt female elf i LOTRO. Tror aldri jeg røpet mitt egentlige kjønn til noen der (bortsett fra de jeg spilte sammen med som er aktive her da ;) ), ser egentlig ikke poenget i å gå RL. Jeg er der for å spille et spill, for å leve meg inn i en rolle, ikke så mye for å sosialisere. For en del er kanskje MMORPG-er et slags chat-rom, eller det blir det etterhvert, og da kan det kanskje være litt problematisk om man utgir seg for å være noe annet enn det man er. For min egen del blir det mer som å lese en bok. Jeg er der for å oppleve historien, finne ting, utføre oppdrag, så jeg har ingen problemer med å spille en damerolle, og har heller ingen problemer med at andre gjør det. :)

Og ikke minst så har man jo den fordelen at en del hormonstyrte gutter (fjortiser) har det med å være svært vennlig innstilt overfor en samling pixler med kvinnelige former, og det er ikke måte på hjelp man kan få og ting man får dyttet i nevene sine. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder Guild Wars har jeg mange negative erfaringer og svært få positive. Det verste var da jeg valgte en dame med litt kort skjørt og begynte å danse i en by sammen med noen andre. Det tok ikke lang tid før noen begynte å kommentere det med at "ballene mine henger ut" og så videre. Er det virkelig så få kvinnfolk som spiller GW at alle går ut ifra at du er mann i det virkelige liv? Skjønt med slik behandling er det jo ikke rart... En annen idiot begynte å krangle med meg av en eller annen grunn, selv om jeg hele tiden prøvde å ignorere ham.

Det verste var likevel City of Heroes. Jeg hadde en kvinnelig goth-dame og kalte henne like greit Lady Nightstalker. En halv time senere kom en idiot kalt Mental Midget og sa han hadde en karakter som helt Nightstalker, så "selvsagt" hadde jeg stjålet navnet. Jeg prøvde å si jeg bare hadde spilt en halv time (bokstavelig talt, det var den første karakteren jeg hadde der noensinne), og til slutt satte jeg ham på Ignore. Men neida, noen minutter senere dukket han opp igjen med en ny karakter og fortsatte å klage. Etter fire Ignore på samme person sa jeg ifra til moderatorene, og fikk beskjed om at de skulle ta en prat med ham. Det var det siste jeg hørte fra ham noensinne. Hihi. :D

Men til poenget. Jeg spiller stort sett bra kvinnfolk i rollespill fordi jeg liker å spille noe helt annet en jeg gjør i det virkelige liv. Her i virkeligheten er jeg forfatter, lever et rolig liv og tar en ting om gangen. Når jeg vil slappe av slår jeg av mobilen, låser døren, lager en stor kopp te og setter med ned med en god bok eller en bra film. Delvis fordi jeg liker å ta ting rolig, og delvis fordi jeg ikke bare kan "skru av" dette livet når jeg vil.

I et rollespill kan jeg derimot bare logge ut, og jeg bestemmer selv når og om jeg vil dra tilbake og fortsette der jeg slapp. Dette, sammen med en Ignore knapp, gjør at jeg enkelt kan bestemme selv akkurat hva jeg vil gjøre og når jeg vil gjøre det i et rollespill. Om jeg har lyst til å gå berserk og drepe en haug fiender kan jeg gjøre det. Om jeg vil sitte i flere timer i en pub og drikke kan jeg gjøre det uten å bekymre meg for en hangover neste dag. Jeg kan til og med finne noen totalt fremmede folk jeg aldri har hørt om før og dra på et lite eventyr med dem, og selv om livet mitt til tider avhenger hundre prosent av dem stoler jeg på at de redder meg når det blir nødvendig. Jeg gjør selvsagt min del, så de kan stole på meg på samme måten. Hvor ofte har noe sånt skjedd i virkeligheten? ;)

Hva har så dette å gjøre med å spille en dame eller mann? Ganske mye, faktisk. Som jeg sa i begynnelsen, siden det er et rollespill kan jeg spille en småpsykopatisk, manipulerende, småslem rotte om jeg vil. Det er omtrent så langt far virkeligheten som jeg kommer, så hvorfor ikke gå hele veien og spille en kvinnelig rotte?

Prøv dessuten å tenke på det en stund. En småpsykopatisk, manipulerende, småslem, kvinnelig rotte. Hva har det med virkeligheten å gjøre? Eller rettere sagt, hvor passer det inn i teorien om at "folk blir lurt" om jeg sier jeg er mann? Er det virkelig noen som er så ensomme og desperate at de prøver å sjekke opp en slik rotte i et MMORPG? I såfall tror jeg ikke det er jeg som har et problem... :hmm:

Skrevet

Jeg spillte female Nelf på WoW som druid, mest pga males er så mongo der men. Og jeg har aldri angret mer på noe, de kaster spells som noen ......, irriterte så! Til slutt kjøpte jeg sånn fisk for hvert raid pga jeg orket ikke å se på meg selv. :wee:

Skrevet

Nå er det eneste MMO spillet jeg har spilt wow da(har såvidt prøvd everquest), og jeg er bestandig female.

Grunnen til det er vel at det finnes så altfor mange males i nesten hver eneste klasse(feks hvem har sett mange dwarf female rogues?)

Når man bruker så mange timer på en karakter syntes jeg det er greit at den er fin å se på også :)

Skrevet

Nå har jeg ikke spilt noe Guild Wars på et par år, så det er godt mulig miljøet der har blitt verre. Men jeg var med i et veldig ålreit guild fylt av fornuftige og morsomme personer i 20-40-åra, så det hjalp nok en del på opplevelsen. Og det er jo en kjent sak at de aller aller fleste som spille kvinnelige karakterer er menn, så at noen hadde det morro på din bekostning er jo ikke overraskende, selv om det var smakløst.

Og Nightstalker er ikke akkurat et kjempeoriginalt navn hvis man har lest litt fantasy, liksom. ;) Det burde jo smartingen som kranglet med deg ha skjønt, men det er utrolig hva slags folk man støter på online, både i form av sosiale antenner og intelligens...

Ellers er jeg helt enig i hva du skriver. :) Det må gå an å være mann og kunne leve seg inn i en rolle, også det motsatte kjønn, uten å bli beskyldt for å lure folk. Blir folk stressa om det viser seg at jeg ikke er en psykopatisk drapsmaskin i virkeligheten også? ;)

Skrevet
Grunnen til det er vel at det finnes så altfor mange males i nesten hver eneste klasse(feks hvem har sett mange dwarf female rogues?)

Når man bruker så mange timer på en karakter syntes jeg det er greit at den er fin å se på også :)

"Dwarven female rouge" og "fin å se på" er ikke to utsagn jeg ville ventet å høre i samme åndedrag. :D

Skrevet (endret)

Øh, når ble det galt?

jeg synes hun her er god nok grunn for meg til å velge kvinnelig kjønn:

rangeren.jpg

Det kan sies at jeg spiller som begge kjønn. Alt ettersom hva som ser best ut

jeg har:

-Kvinnelig ranger

-Kvinnelig mesmer (mannene er homo etter min mening :sick: )

-Kvinnelig Ritualist

-Mannlig Ranger

-Mannlig monk

Ja, jeg spiller guild wars

Endret av Petersk91
Skrevet

"Dwarven female rouge" og "fin å se på" er ikke to utsagn jeg ville ventet å høre i samme åndedrag. :D

hehe, det er kanskje ikke akkurat mye å se på, men uansett bedre enn male :p

Skrevet (endret)

De aller fleste jeg kjenner som spiller mmorpg spiller faktisk det motsatte kjønn, noe jeg aldri har forstått skikkelig, men det er ikke slik at jeg gidder kommentere det så mye. Men litt rart synes jeg det kan være når en gutt\mann konstant spiller female, og i tillegg slenger seg på en rollespill server. Det blir bare så fjernt for meg, for jeg liker faktisk å leve meg litt inn når jeg spiller et mmorpg, det må være litt rollespill for min del ellers blir det fort kjedelig. Å jeg kunne ikke tenkt meg å spilt en female character da.

Men trodde det var så normalt nå til dags, spesielt etter wow kom å spille female characters at jeg trodde ikke dette var et "problem" lenger?

Jeg laget faktisk en orc female i wow engang, hun så vanvittig kul ut, men det blir ikke det samme, og litt "rart" i tillegg.

Endret av Crispin
Skrevet

Selv går jeg nok tilbake til Vanguard snart, spesielt siden karakteren jeg spilte sist fremdeles er lagret der (har ikke spilt siden april).

For øvrig ser jeg slik ut i Vanguard:

477.JPG

Fristende å kalle henne.... um, foxy (hihi), men hovedgrunnen til at jeg valgte henne er fordi hun passer best til klassene. En disippel (skjønt ikke akkurat Jesus-typen) fokuserer mye på healing, men kan nok banke opp folk og monstre om de må uten å gidde dra med seg store våpen. Her går det i hånd til hånd. Eller rettere pote til hva nå enn fiendene har, men dere skjønner poenget. :D Hun er i tillegg diplomat, så det viktig at hun ser pen ut og kan snakke for seg. Siden klærne er så viktige, hva er mest naturlig av en vakker dame eller en mindre vakker mann? Eller rev, for å være korrekt. Selv navnet Annabeth Silvermoon høres i mine øre ganske vakkert ut. I dette tilfellet ville en mann ikke vært like effektiv og passende.

Men når det er sakt hadde jeg jo en gobin necromancer kalt Dezra Bonewrecker... :whistle:

Skrevet (endret)

Jeg har også nok en gang gått tilbake til Vanguard, men det var jo ikke så vanskelig når jeg fikk en mail med en gratis måned. Fpsen har nok en gang godt opp, jeg kan faktisk - tro det eller ei spille Vanguard på best grafikk uten særlige problemer uten om kanskje i byer og steder der det skjer mye. Jeg som knapt kunne spille på dårligst grafikk for ca 1 år siden.

Veldig moro med Raki, kjempe kul rase, MEN som alle dyre rasene så mangle de hale, jeg har hørt snakk om at slike ting skulle komme men det ser dessverre ikke slik ut. For slik de er nå, ser de mest ut som et menneske med en dyre hjelm, og det er litt trist.

Angående Raki kvinne diplomat så funker det nok bra viss du forhandler med andre rever, men jeg tviler på det har noen effekt når det kommer til andre raser :!:

Har en dark elf disicple som jeg har spilt litt på, mest for å sjekke start området til dark elfsa og prøve classsen, vanvittig kul healer type, spenstig med en litt mer engasjerende healer type, det er i allefall inntrykket så langt.

Halgar du spiller på?

Endret av Crispin
Skrevet (endret)

Ser ikke problemet med at menn spiller kvinnlige avatarer. Det er nå en gang slik at menn og kvinner har litt forskjellig smak når det kommer til spill, og generelt så er det flest menn som spiller. Tror MMO sjangeren i stor grad tiltrekker seg flest menn, så sansynligheten for at du møter en mann "bak spakene" er nok størst uannsett hvordan figuren måtte se ut. Blir også dumt å sette likhetstegn mellom karakter og virkelig liv, spesielt hvis det er en RP server.

Men det finnes mange rare folk der ute, og anonymiteten nettet tilbyr gjør mye rart med folk.

Har selv spilt kvinnelige figurer, i den del forskjellige spilltyper (pen og papir, mud o.l). I de senere årene har jeg stort sett valgt mannlig karakter, men som en avveksling fra kvinnlig karakter perioden, som igjenn var en avveksling fra kun mannlige (så her går det rundt og rundt). Siste MMO karakter ble jo lett, siden det var en Dverg i Lotro, som ikke er noe kjønn å velge i.

Har aldri lagt noe særlig vekt på rollespill delen av ett MMO, og ser ikke på de andre karakterene som jeg møter som noe annet enn andre spillere. Kjønn er irrelevant, jeg spiller for å ha det gøy, det som da blir viktig er godt samarbeid osv.

Neste MMO blir nok AoC, skal ikke se bort i fra at det kan dukke opp en kvinnlig karakter på min konto.

De som syntes det er galt at man spiller en karakter av motsatt kjønn, er de som har ett problem. Betyr det at man er homofil, transseksuell osv fordi man gjør ett slikt valg ? Og om det skulle være sant, hva så, blir jo ikke noe dårligere spiller av den grunn.

Endret av Crowly
Skrevet

Hvis dette er galt så forstår jeg hvorfor kvinner nesten aldri spiller spill ("faen ser du på deg selv som en overvektig rørlegger med bart, skam deg!").

Har aldri merket at noen har kommentert dette i de få timene jeg har spilt mmorpg, men jeg pleier likevel oftest å være hankjønn.

Skrevet
ROLLE - SPILL

Spill en rolle.

Folk har glemt hele poenget...

Bra sagt :) Selv velger jeg kjønn etter hva som passer med rasen (Night Elf, Human, Troll osv) og kategori (Druid, Shaman, Mage osv).

Skrevet

Ein speler no ei rolle sjølv om ein lagar ein karakter som har likheitstrekk med ein sjølv. Eg veit ikkje korleis det er med dykk andre, men for min del er eg ikkje ein mektig magikar som brukar dagane hovudsakleg på å drepe orkar og diverse andre beist med eldkuler, i den verkelege verda.

Kay

Skrevet (endret)

Jeg spiller på Seradon siden den er mer rollespill "støttet" siden RP Serveren ble lagt der. Bare se etter Marjorie eller Oktavia. (Annabeth het plutselig Annabeth12, så bort med henne.) ;)

Endret av thecrow77
Skrevet

Som jente hadde det ikke blitt mye spilling på meg annet enn de siste fem årene om jeg hadde måttet spille som mitt eget kjønn, gitt! Det er jo ikke lenge siden de begynte å la folk velge om de ville spille som mann eller kvinne, og fremdeles er de aller, aller fleste spill fokusert på en mannlig hovedperson.

Jeg må innrømme at jeg nok oftere er mer tilbøyelig til å velge å spille som dame, men jeg velger egentlig kjønn ut fra det jeg synes passer når jeg lager karakteren. Jeg har som regel dannet meg et visst bilde av denne personen i hodet mitt før jeg begynte å skape vedkommende, og det gir tross alt endel drastiske forandringer i personligheten til en figur dersom den skifter kjønn midt i prosessen.

Hva andre gjør med sine figurer er meg revnende likegyldig, men så spiller jeg da heller ikke rollespill for det sosiale og går definitivt ikke på sjekker'n midt i en kamp i f.eks. Guild Wars; til denslags har man noe som kalles "det virkelige liv". :)

Skrevet (endret)

Det virkelige liv? Har hørt rykter om noe sånt, men har ikke funnet noe FAQ som forklarer det fenomenet nærmere. Er det noe alá Second Life? (Det Andre Liv, om man vil?) :grin:

Endret av thecrow77
Skrevet

Jeg valgte kjerring karakter på WoW fordi jeg syntes de ser mye tøffere ut når de caster en spell. Det var i hovedsak hvorfor jeg ikke valgte male. Har egentlig ikke tenkt over om det er noe "rart" med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...