Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som spiller et instrument her? Jeg lurer på om det er for sent for meg å lære meg å spille gitar. Jeg er ikke særlig musikalsk, selv om jeg er glad i musikk - men kan det på en måte læres? Tenker ikke på det tekniske, for det vet jeg kan læres, det kan alle lære, jeg tenker på kreativitet. Jeg er godt voksen, i alle fall voksen.

Alt er mulig å lære seg, selv musikkinstrumenter.

Det finnes mange gode lærebøker og gitarlærere og lignende rundt om kring. Du kan til og med få skaffet deg Rocksmith2014-spillet, som kan lære deg å spille gitar og bass.

Skrevet

Men det har jo litt mer kunst å gjøre og, da... må finne ut hva som høres bra ut.

Med mindre du er seriøst umusikalsk, vil du være i stand til å høre noe som enten er falskt eller "dårlig". Skaff deg en billig kassegitar, sett deg ned og lek litt.
Skrevet

Det viktigste når man prøver å lære noe nytt er interesse. Er det ikke en genuin interesse for temaet der, er det veldig vanskelig å lære. Så lenge du har den, burde det ikke være noe problem. :)

Skrevet

Kjøp billig, men ikkje sånn 300-kroners nylonstrenger. Legg 1500-2000 i det, så vil ikkje tapet vere forbaska stort med eit eventuelt vidaresalg. Viktig at det er gøy å spele på gitaren. Med ein elendig gitar er det ikkje gøy, og då blir det ikkje motiverande. Har spelt i 12 år, men 8. klassingane eg hadde musikk med som vikarlærar for 4-5 år sidan er langt betre enn meg no, så kor lang tid det tar å lære seg er heilt individuelt. Du kan bli heilt brukande(kan det meste av normale grep og tar enkle sangar på gehør) på nokså kort tid.

Med Motorpsycho-referanse i nicket, kan det vere gledeleg å høyre at også dei har ein del sangar ein kan spele etter kort tid. Feel, Vortex Surfer, Waiting for the one etc(ikkje noko frå Kapstad-perioden då. Det blir for vrient, vil eg tru. Kanskje Year Zero.)

Skrevet

Det viktigste når man prøver å lære noe nytt er interesse. Er det ikke en genuin interesse for temaet der, er det veldig vanskelig å lære. Så lenge du har den, burde det ikke være noe problem. :)

:)

Jeg har geniun interesse, men jeg er litt sånn at jeg gjør noe 110% og etterpå blir "utbrent". Men jeg skal prøve, denne gangen, å tenke at jeg ikke skal bli verdensmester. Bare leke litt når jeg får lyst.

Skrevet

Må ha litt vreng og delay.

Tja. Her og der kanskje, men er greit å få en forståelse for hvordan gitaren lyder uten effekter, og hvordan "rene" sanger høres ut. Men er moro med effekter også, såklart.

Og siden vi snakker om å leke med gitar:

(15-åring)
Skrevet (endret)

Med Motorpsycho-referanse i nicket, kan det vere gledeleg å høyre at også dei har ein del sangar ein kan spele etter kort tid. Feel, Vortex Surfer, Waiting for the one etc(ikkje noko frå Kapstad-perioden då. Det blir for vrient, vil eg tru. Kanskje Year Zero.)

Ja de har jo endel akustiske låter som er fine. :grin:

[edit]

Mer minimalistiske.

Endret av The Little Lucid Moments
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...