Gå til innhold

Velger bærbar fremfor stasjonær


Anbefalte innlegg

Skal jeg ha bærbar så blir det no ikke altfor dyrt.

Spille på bærbar uaktuelt (eneste som kan gå er CS)

 

Kommer bare til å putte 6 lapper i bærbar + 6 lapper til en grei stasjonær da har man en pc som over går alle bærbare til en pris av 12 lapper.

Endret av DreamKiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda,bærbart er sikkert fint til sitt bruksområde.Men lurer på hvor mye penger en må legge i en bærbar for å spille f.eks Crysis uten problem?

 

Med en stasjonær kan en legge mye penger i et skjermkort,og kjøpe all annen hardware grisebillig og klokke.Da sitter en med en pc som yter til en billig penge.

 

Jeg tror ikke en slik maskin eksisterer pr. dags dato. Bare se på denne her,

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent selv en laptop til den prisen vil slite med å kjøre Crysis.

 

Stasjonær FTW! :grin2::tease:

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Ja takk, begge deler :) ! Eg har Macbook på skulen og stasjonær til speling heime. Ikkje aktuelt å spele på bærbar.

 

Erlend

 

Forstår deg godt, det er jo en Mac :/

Den kunne kanskje lesast litt feil ja. Grunnen til at eg kjøpte macen var jo at eg ikkje kom til å spele på ein berbar uansett :) Uansett kva tida bringer vil eg nok ha både ha ein berbar og ein stasjoær heime.

 

Erlend

Lenke til kommentar

For mange er laptop et selvsagt valg nettopp fordi de trenger en portabel maskin; jeg foretrekker å sitte foran en stasjonær maskin, i tillegg til å bruke bærbar der det trengs. I tillegg åpner de stasjonære muligheter for mye moro som er utenkelig på laptop. Tenker på kraftig oppgraderinger og clocking.

Lenke til kommentar
Joda,bærbart er sikkert fint til sitt bruksområde.Men lurer på hvor mye penger en må legge i en bærbar for å spille f.eks Crysis uten problem?

 

Med en stasjonær kan en legge mye penger i et skjermkort,og kjøpe all annen hardware grisebillig og klokke.Da sitter en med en pc som yter til en billig penge.

 

Jeg tror ikke en slik maskin eksisterer pr. dags dato. Bare se på denne her,

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent selv en laptop til den prisen vil slite med å kjøre Crysis.

 

Stasjonær FTW! :grin2::tease:

 

:thumbs:

 

Ehmm, yay for overpriset bærbar..

 

Nei du kan få en IFL90+ til 9k som tar Crysis på medium, men hvis du tenkte at "uten problem" er å kjøre det på max så har jeg ikke snøring, vet ikke hva som kreves av en stasjonær for å kjøre det på max.

Lenke til kommentar

Slik som a-z sier så finnes det ikke noen overkommelig prisede laptops som drar nye spill "greit" på native resolution (1440...@most).

 

Disse Go76- og 8600-gpu baserte maskinene kommer til kort på nye spill som COD4 og Crysis. Til nød drar de muligens WiC om du har 2Gb og helst Intel hk/cpu pga varmgang.

 

Har en hp-amd dv9000, som drar Crysis nesten greit på laveste settings. Dvs 800x600..!

 

Som sagt; stasjonær rocker fælt enda! Den neste maskinen, blir oppgrad av den stasjonære.

Lenke til kommentar
Joda,bærbart er sikkert fint til sitt bruksområde.Men lurer på hvor mye penger en må legge i en bærbar for å spille f.eks Crysis uten problem?

 

Med en stasjonær kan en legge mye penger i et skjermkort,og kjøpe all annen hardware grisebillig og klokke.Da sitter en med en pc som yter til en billig penge.

 

Jeg tror ikke en slik maskin eksisterer pr. dags dato. Bare se på denne her,

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent selv en laptop til den prisen vil slite med å kjøre Crysis.

 

Stasjonær FTW! :grin2::tease:

 

:thumbs:

 

He he til den prisen kunne en bygd to stk stasjonære som fullstendig hadde parkert den Toshiban.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så overrakset over at bærbare relativt sett selger mer enn før, men at stasjonære hovedkort gr såpass mye ned er litt overraskende for meg, trodde litt mer spesialiserte PCer (mediacenter, filserver osv) også var blitt litt mer pop blant "folk flest". Bærbare er fine de, men i mine øyne som et supplement til en stasjonær park. Her i huset har vi 4 stasjonære og 2 bærbare. En bærbar per person holder, når det gjelder stasjonære kunne jeg tenkt meg et par til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg også tenkte litt på å gå for en kraftig bærbar, og dermed gå helt bort fra stasjonær-PC.

 

Men om jeg skulle hatt en bærbar som faktisk skulle klart å yte på noenlunde samme nivå som en stasjonær til rundt 15'000kroner sikte, så måtte jeg punget ut med langt over 20'000kroner for den.

Har ikke studert hvor mye det eventuelt ville ha kostet for en skikkelig bærbar, med god grafikk løsning, raske og store harddisker. Men det hadde nok kostet opp i mot 30'000, om ikke mer..

 

Og det blir rett og slett for dyrt. Og jo mer kraft det er i en bærbar, jo tyngre og dårligere batterikapasitet har den som oftest.

 

Derfor syntes jeg det er bedre med en stasjonær til ca 15'000kroner, og heller en rimelig bærbar til 12'000kroner. Det blir totalt mindre enn hva en skikkelig bærbar ville ha kostet, samt den stasjonære er kraftigere enn den bærbare, tiltross for at den koster halvparten av prisen.

 

La oss ta et scenario med de vesentligste komponentene:

 

Bærbar:, Stasjonær:

Intel Core 2 Duo T7700, Intel Core 2 Q9450

4096MB 667MHZ DDR2 RAM, 4096MB 1066MHZ DDR2 RAM

2x 200GB 7200RPM RAID0, 2x 500GB 7200RPM RAID0

2x 8700M GT 256MB, 1x 8800GTS Rev2

 

Det var et raskt satt sammen scenario, du kan jo godt velge 8GiB RAM, 10000RPM raptor disk, 2x 8800GT i SLi osv.. i den stasjonære PC-en.

 

Men faktum er, at selv om du hadde betalt skjorta for en bærbar-PC, så ville prosessoren ikke klart å matche en "desktop" prosessor. Du har mulighet for mer og større hastighet på RAM til stasjonær, mulighet for langt høyere og raskere harddiskløsninger. Og en grafikkløsning som selv til en veldig rimelig pris som gruser hva vi finner i noen bærbar-PC i dag.

 

Så selv en stasjonær-PC til 15'000kroner ville vært LANGT bedre og kraftigere enn hva du overhode har mulighet for i en bærbar-PC.

 

Så og klare seg med kun en bærbar-PC er folk folk med nokså moderate behov.

Er du en som ønsker å spille spill, med gode innstillinger. Så er en stasjonær et must, du kunne brukt 30'000kroner ++ på en kraftig bærbar, men selv den ville slitet i de mest kravstore spillene, og ville neppe klare mange spill med heftig kraftig over lengre tid. Pluss at den koster dobbelt av hva en stasjonær som ville gjort jobben mye bedre hadde kostet..

 

Derfor er den eneste løsningen for meg som følger:

 

1x God stasjonær til Gaming

1x Rimelig bærbar til surfing, kontorarbeid og MSN

 

EDIT:

 

En annen ting er at oppgraderings mulighetene på en bærbare er nesten "ikke-eksisterende".

Du må bytte hele den bærbare-PCen, mens på en stasjonær kan du enkelt bytte ut enkelt komponenter.

 

EDIT:

 

Post nr 2'000 :D

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

I og med at bærbare PCer begynner å ta helt av, er det vel et tidsspørsmål før de blir laget med muligheter for fremtidige oppgraderinger. Til nå har jeg forstått det slik, at hvis din laptop begynner å bli gammel og treg, kan den nærmest kastes og det bør investeres i en ny en. Snakk om miljøvennlig...

Lenke til kommentar
I og med at bærbare PCer begynner å ta helt av, er det vel et tidsspørsmål før de blir laget med muligheter for fremtidige oppgraderinger. Til nå har jeg forstått det slik, at hvis din laptop begynner å bli gammel og treg, kan den nærmest kastes og det bør investeres i en ny en. Snakk om miljøvennlig...

Jeg så et konsept for noen år siden (kan det har vært IBM?) hvor noen hadde laget en enhet som kun hadde minne, CPU og disk. Poenget var da at denne greia kunne du sette inn i et "laptop-skall" eller et "stasjonært-skall" og ha med deg programmer og data men få dramatisk forskjellig ytelse avhengig av hva du satt kjernemodulen din inn i.

 

De første eksterne grafikkkortene til laptoper har jo dukket opp allerede så det er ikke helt utenkelig at du om noen år kan sette din lille lette bærbare (en asus eeePC eller XO?) inn i en superdokk som gir deg råtassytelse på alle områder den bærbare kommer til kort på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...